Göra rent framrutan..

#1 - 2 mars 2009 20:21
Använde igår JBL's medel för att sänka PH't att göra rent alu-ramen...funkade ganska bra.

Självklart rann det ner några strimmor på akvariet, som jag torkade bort - trodde jag...nu när jag fick lite ljus i akvariet så ser jag att det verkligen är 'flammigt' på nåt konstigt sätt.

Provat Ajax glas-rent och T-röd...!! Får inte bort det....[:(!][:(!]

Nån som har tips på nån bra lösning att tvätta bort det?
#2 - 2 mars 2009 20:24
yes diskmedel upplöst i vamt/ljummet vatten?
#3 - 2 mars 2009 20:25
bild på skiten

Försäkte knäppa ett kort på "avlagringen"
#4 - 2 mars 2009 20:28
Myzan___ skrev:
yes diskmedel upplöst i vamt/ljummet vatten?

Springer och testar.
#5 - 2 mars 2009 20:30
hoppas de funkar värt ett försök iallafall =)
#6 - 2 mars 2009 20:35
Myzan___ skrev:
hoppas de funkar värt ett försök iallafall =)

klart värt ett försök, men fungerade tyvärr inte alls :(

gahhhhhh!
#7 - 2 mars 2009 20:37
men va synd.. då vet ja inte va du kan tvätta med tyvärr... fråga glasmästare?
#8 - 2 mars 2009 20:41
Glasmästare???

Myzan___ skrev:
men va synd.. då vet ja inte va du kan tvätta med tyvärr... fråga glasmästare?

Jag hoppas att det inte ska behöva gå så långt?

Finns det nån glasmästare på zoopet kanske?

Hade jag haft spolarvätska hemma hade jag provat det...
#9 - 2 mars 2009 20:51
Provade att skrapa med ett rak-blad. Då vart rutan 'len' , försökte göra rent med Ajax glas igen, men det gick inte bort....

Om man skrapar så att det nästan blir repor verkar det dock som om det går bort..

Men det måste finnas nåt trevligare sätt än att repa hela framrutan........
#10 - 2 mars 2009 20:53
jaa tyvärr brukar ajax alltid fungera för mej... va va det för medel du hade på ramen egentligen? de står inte på flaskan hur man tar bort det?
#11 - 2 mars 2009 20:59
Det är ett medel som man sänker Ph't i vattnet med JBL pH-Minus. "With natural oak extract"

Han jag köpte akvariet av tipsade om att detta var jätte bra att ta bort avlagringar på lysramper,och aluminiumramen ....
#12 - 2 mars 2009 21:04
Provat att gnugga med en trasa med tandkräm eller Autosol?
#13 - 2 mars 2009 21:05
Har haft liknande problem med begagnade kar.

Köpte ett som stått i affär och det hade skrivits och målats och fått allt möjligt på sig.

Testade diskmedel och fönsterputs tillsammans med tålamod och svett men inget verkade hjälpa.

Fick idén att testa Fälg-rent som är till bilen för att lösa tjärfläckar och saltavlagringar mm. Det var verkligen som på reklamfilmerna :) Spraya på, låt vara 1 minut och putsa enkelt av. J**lar vad rent det blev.
#14 - 2 mars 2009 21:16
Karon skrev:
Provat att gnugga med en trasa med tandkräm eller Autosol?

Det repar akvariet kanske kraftigt......
#15 - 2 mars 2009 21:17
Martin85 skrev:
Har haft liknande problem med begagnade kar.

Köpte ett som stått i affär och det hade skrivits och målats och fått allt möjligt på sig.

Testade diskmedel och fönsterputs tillsammans med tålamod och svett men inget verkade hjälpa.

Fick idén att testa Fälg-rent som är till bilen för att lösa tjärfläckar och saltavlagringar mm. Det var verkligen som på reklamfilmerna :) Spraya på, låt vara 1 minut och putsa enkelt av. J**lar vad rent det blev.

Ringde nyss min kära mor! Hon tipsade om Ättika och eventuellt rakblad tillsammans med en trasa såklart. Ska prova det först..men annars blir det en flarra fälgtvätt imorrn!

Tack för tips..
#16 - 2 mars 2009 22:03
Det finns ett sjukt bra medel mot sot på glasrutor på kaminer tex.
Inget annat funkar, men med detta medel så rinner sotet bara bort..

Det är ju till sjuka fläckar på glas i alla fall..
Kolla i så fall med ställen som säljer braskaminer typ.
#17 - 2 mars 2009 22:11
Bowman skrev:
Det finns ett sjukt bra medel mot sot på glasrutor på kamier tex.

Inget annat funkar, men med detta medel så rinner sotet bara bort..

Det är ju till sjuka fläckar på glas i alla fall..

Kolla i så fall med ställen som säljer braskaminer typ.

Ska kolla upp det om inte ättikan eller fälgborttagningsmedlet funkar...har ju ingen bil på vintern så jag får krypa till macken och ica imorrn :)
#18 - 3 mars 2009 08:45
Du kan prova att gnugga med ett ihopknölat tidningspapper. Jag förstår inte riktigt vad det är för fläckar du har, om det är det där pH-medlet som sitter kvar, eller om du bara inte får rutan riktigt "klar".

När jag putsat rutor på akvarium och terrarium så tycket jag alltid att det är lite flammigt efteråt. Gnugga med tidningspapper och det blir skitsnyggt!
#19 - 3 mars 2009 10:15
Markus1984 skrev:
Ska kolla upp det om inte ättikan eller fälgborttagningsmedlet funkar...har ju ingen bil på vintern så jag får krypa till macken och ica imorrn :)

Säg rätt i kassan isåfall, så du inte säger att du ska ha medel till att polera upp en kamin. Då kanske du står hemma senare och funderar varför inte det blir bättre med spis-svärta :D;)

Nä men allvarligt så tänkte jag på det här med fälg-rent. Det är i sprayflaskor så det är nog att rekommendera att spraya i en svamp eller papper.
Spraya gärna en bra bit från akvariet också. Mitt akvarium var tomt då och sprayade direkt på rutan. Av den fina dusch flaskan gav så kom det lite lite in i karet också märkte jag senare. Kan nog vara olämpligt i ditt fall :)
#20 - 3 mars 2009 11:01
Carassius skrev:
Du kan prova att gnugga med ett ihopknölat tidningspapper. Jag förstår inte riktigt vad det är för fläckar du har, om det är det där pH-medlet som sitter kvar, eller om du bara inte får rutan riktigt "klar".

När jag putsat rutor på akvarium och terrarium så tycket jag alltid att det är lite flammigt efteråt. Gnugga med tidningspapper och det blir skitsnyggt!

Det är någon form av beläggning kvar från pH-minus medlet.

Använder alltid tidningspapper till speglar och rutor, men funkar inte på detta :)
#21 - 3 mars 2009 11:03
Martin85 skrev:
Säg rätt i kassan isåfall, så du inte säger att du ska ha medel till att polera upp en kamin. Då kanske du står hemma senare och funderar varför inte det blir bättre med spis-svärta :D;)

Nä men allvarligt så tänkte jag på det här med fälg-rent. Det är i sprayflaskor så det är nog att rekommendera att spraya i en svamp eller papper.

Spraya gärna en bra bit från akvariet också. Mitt akvarium var tomt då och sprayade direkt på rutan. Av den fina dusch flaskan gav så kom det lite lite in i karet också märkte jag senare. Kan nog vara olämpligt i ditt fall :)

Jo jag ska försöka vara försiktigt och inte få i nått...såklart..

Ska bara vakna till lite sen ska jag prova med Ättika.
#22 - 3 mars 2009 11:30
Ättikan fungerade inte.... :/
#23 - 3 mars 2009 12:08
Prova förtunning
Det bränner ju bort fett som ingenting
#24 - 3 mars 2009 12:24
babydoc skrev:
Prova förtunning

Det bränner ju bort fett som ingenting

Inga fettfläckar. Mer liknande kalk...med väldigt lågt pH..
#25 - 3 mars 2009 12:34
Då ska du använda nått som är mkt surt!
Ättika eller citronkoncentrat
Produkter med högt PH tar bort fetter

Du ska ha nått surt i ditt fall
#26 - 3 mars 2009 12:43
babydoc skrev:
Då ska du använda nått som är mkt surt!

Ättika eller citronkoncentrat

Produkter med högt PH tar bort fetter

Du ska ha nått surt i ditt fall

Har provat med Ättika,citron,Yes,Fönsterputs och ett medel från som jag tagit hem från jobbet. BioGen Active det har ett pH på 2-3..

Inget funkar alltså...
#27 - 3 mars 2009 12:50
blöt en trasa/paper med nått surt medel då och låt ligga
Tiden är kanske en faktor?
#28 - 3 mars 2009 13:08
babydoc skrev:
blöt en trasa/paper med nått surt medel då och låt ligga

Tiden är kanske en faktor?

BioGen active som vi rensar värmeväxlare, fjärrvärmesystem m.m med låg c:a 15 minuter på rutan..sen torkade jag bort med svamp och kokhett vatten...5 sekunder så var fläckarna tillbaka.
#29 - 3 mars 2009 18:24
"Etsning"?

Kan den sura ph-sänkande vätskan etsat på glaset? Inte omöjligt och då får du polera glaset. Hur och med vad får du fråga en glasmästare.
#30 - 3 mars 2009 18:40
Kan du skriva ned innehållsförteckningen från flaskan här?
#31 - 3 mars 2009 18:47
pH medlet måste ju rimligen vara vattenlösligt, så är du säker att det kommer från det medlet?
#32 - 3 mars 2009 20:48
Jag är säker på att det vart från det medlet. Det enda som står som innehållsförteckning är "natural oak extract".

Har nu vänt på hela akvariet...testat med alla möjliga medel under hela dagen...pratat med glasmästare och fönsterputsare.

antar att bekymret är löst...skrev ett mail till jbl.de också..
#33 - 4 mars 2009 09:20
Löste du problemet genom att vända på karet, eller fick du bort märkena på något annat sätt ?
Om det sitter så gruvligt lutar jag också åt att det skulle kunna vara fråga om etsning.
#34 - 4 mars 2009 11:05
markus: du har med stor sannolikhet lyckats få en korrosion i glaset och då hjälper inga medel tyvärr, man lär sig av sina misstag, förhoppningsvis[:o]
#35 - 4 mars 2009 11:27
Japp löste problemet med att vända på akvariet. Är kanske nån fläck på den 'nya framrutan' men det får jag väl ta.

Antar att det har blivit en korrosion... :/

Annons