Jag följer absolut inte Juwels rekommendationer. Juwel säger att man ska byta det tunna finfiltret varje vecka, jag gör rent det var och varannan vecka. Det håller flera år.Dom tycker man ska byta eller göra rent grova svampen efter 6-12 veckor och fina svampen efter 3-6 månader. Jag kramar ur mina grova svampar kanske 1 gång per år och ser ingen anledning att byta dom. Jag har inte så mycket fisk så andra kan säkert behöva göra ren oftare men inte byta svampar.
Givetvis byter man inget som går att skölja rent. Det säger dom med om du läser noga.
I mitt ena kar måste jag dock byta toppfiltert varje vecka.
Hur du får ditt till att hålla i flera år tycker jag verkar obegripligt, det är dock bara ett tunt filtervadd.
De andra svamparna växelsköljs, man sköljer inte alla på samma gång, extra viktigt till de understa blåa.
Därför bad jag jag trådskaparen att följa Juwels anvisningar för filtert...
Jag tycker att de grova svamparna klarar sig i ca 2 mån, och jag sköljer bara ur den ena, nästa gång tar jag den andre.
Gör likadant med dom fina blåa, men där klarar sig intervallen lite längre.
Jag har tre st Juwel innerfilter, med olika fisk o växtlast, så jag undrar om dina verkligen pumpar runt som dom ska, när du kan få dina filter till att hålla så länge...