Göra rent filter!!

#1 - 5 december 2003 10:32
Har varit med här i zoopet ett tag nu men känner mig fortfarande ny när det gäller akvarium.

Det jag undrar över slog mig just när jag läste i en annan tråd där det diskuterades bla om göra rent filter. Där skrevs det att filter görs rent med månaders mellanrum ....

Gör jag fel då som gör rent det ungefär varannan/vartredje vecka?

"Vi alla är ju barn i början ..."
#2 - 5 december 2003 10:40
Nja, så enkelt är det inte.
Om du gör rent filtret varje vecka för att det behövs (cirkulationen har avtagit) så gör du inte fel. Ett större filter hade dock hjälpt dig till bättre vatten, friskare fiskar och mindre jobb.
Om du rengör ofta utan att det behövs så skadar du bakterierna i onödan och detta anser jag vara fel.

Det viktiga är att du tvättar filtret när det behövs, om det behövs oftare än 2 ggr per år så skall man skaffa bättre filter (eller aceptera obalansen och därmed undvika allt annat än nybörjarfiskar)
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 5 december 2003 10:41
Man skall alltid göra rent det när det börjar tappa i effekt, innan dess finns det ingen anledning att göra rent det.
Har man ett bra filtermaterial i tillräcklig mängd så kan det gå väldigt länge (t.o.m flera år) mellan rengöringstillfällena.
Och tvärtom måste man göra rent ofta så beror det på att man har ett dåligt filtermaterial i liten mängd.
Självklart är allt också avhängigt av hur mycket man matar i akvariet - ju mer matning desto större blir kravet på ett bra filtermaterial.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#4 - 5 december 2003 10:42
Inget är rätt och allt kan vara fel, har jag förstått när jag har ställt frågor här...
Men gör du så, och det funkar bra för dig, så tycker jag att du kan fortsätta med det!
Hmmm...förutsatt att du rengör det i lite av det akvarievatten du har, och inte gör det samtidigt som delvattenbyte, förståss...
#5 - 5 december 2003 10:50
Akvariet jag har är JUWEL AQVARIUM och där sitter behållaren för filter och värmare fast. Vad jag har förstått så kan jag bara ta ut själva filterna och värmaren. Filtret består av 4 olika lager med olika filter om man säger så. Akvariet är 54liter. Lite svårt att skaffa ett nytt filter .... kanske ...

Kan hända att jag matar för mycket eller att jag är för noga med att filtret ska vara rent, ofta. Svårt att avgöra.

Och jag brukar göra rent det när jag gör vattenbyte ... borde sluta med det då ..

När kan man tycka att ett filter behövs göras rent då? Räcker det att man bara gör rent vissa delar av filtret?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 5 december 2003 10:50
Inget är rätt och allt kan vara fel, har jag förstått när jag har ställt frågor här...

.....

Hmmm...förutsatt att du rengör det i lite av det akvarievatten du har, och inte gör det samtidigt som delvattenbyte, förståss...

Som sagt olika ideer - självklart gör man rent filtret i samband med ett delvattenbyte och självklart använder man kranvatten (dock inte varmvatten).
Valet är ditt sune, inte lätt att följa alla råd ibland[;)]
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#7 - 5 december 2003 10:55
quote]Inget är rätt och allt kan vara fel, har jag förstått när Som sagt olika ideer - självklart gör man rent filtret i samband med ett delvattenbyte och självklart använder man kranvatten (dock inte varmvatten).
Valet är ditt sune, inte lätt att följa alla råd ibland[;)]
Akvaristiska hälsningar
Kjell
[/quote]

Att det måste vara kallt vatten har med bakteriefloran att göra antar jag .... eller [:-91]
#8 - 5 december 2003 11:15
Lite svårt att skaffa ett nytt filter .... kanske ...

Du behöver inte skaffa ett nytt filter, däremot går det att lösa! Billigast genom att skaffa ett ytterligare innerfilter som du sätter i karet. Snyggast och mest effektivt är att skaffa ett ytterfilter... dessa har rejäl filtervolym och det behöver du nog inte rengöra mera än en par gånger om året, särskilt inte om du fortsätter att använda innerfiltret.
#9 - 5 december 2003 11:47

Du behöver inte skaffa ett nytt filter, däremot går det att lösa! Billigast genom att skaffa ett ytterligare innerfilter som du sätter i karet. Snyggast och mest effektivt är att skaffa ett ytterfilter... dessa har rejäl filtervolym och det behöver du nog inte rengöra mera än en par gånger om året, särskilt inte om du fortsätter att använda innerfiltret.

Innerfilter och ytterfilter ... nu känner jag mig dum ... [:I] ... vad är skillnaden. Och skulle jag ha två filter ... eftersom mitt akvarium inte är så stort så har jag nog inte utrymme för det.

Det hela med denna tråden var att jag ville veta hur ofta man bör göra rent filtret. Har inga problem med akvariet så vitt jag vet utan det hela var en nyfiken fråga för att kolla om jag gjorde rätt eller fel.

Sedan kanske det kan behövas ett filter till men tyvärr så har jag ingen plats för två. Men tack ialla fall .... [:-42]
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 5 december 2003 12:03
Innerfilter och ytterfilter ... nu känner jag mig dum ... ... vad är skillnaden

Läs Zoopets filteravdelning där förklaras skillnaden.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#11 - 5 december 2003 13:17
Ett ytterfilter har man utanför akvariet, endast två rör (ett insug och ett utblås) behöver få plats i karet.

Filtret rengörs, enligt min lära, när det avtar i effekt och inte i samband med vattenbyte (särskilt inte i ett litet kar), utan mist ett dygn före eller efter vattenbytet. Filtermaterialet rengörs i en hink med vatten från akvariet och gärna lite slarvigt.
#12 - 5 december 2003 17:57
Några tankar om rengöring av filter.

Vid en normal rengöring av filtret kan "nyttobakterierna" reduceras med upp till 60 %.

Men, om akvariet samtidigt rengörs från föroreningar och från de föroreningar som finns i filtret men inte brutits ner, när de tvättas ur då kompenserar det till en del de mindre antalet nyttobakterier som blir kvar.

Men man bör alltid testa vattnet så att nitrit halten inte ökar.
#13 - 5 december 2003 21:43
Nitrithalten kollas lite då och då, har varit så duktig så jag har till och med köpt ett eget test. Så nitrit halten är bra ... [8D]
#14 - 5 december 2003 22:51
Nu är det dags igen.Varför ska man ej ha en blandning av kall-o varmvatten läs =försöka eftersträva samma temp som i akvariet när man del-vattenbyter.Jag har alltid gjort detta.Jag har inte upptäckt ngt.problem m.detta.Det kan iofs bero på vad man har för vatten i kran d.v.s.var man bor. Eller.....
#15 - 6 december 2003 00:21
Kastar mig in lite i diskussionen. Eftersom jag har ett 60 liters kar så kör jag med hinkar när jag gör delvattenbyte.
Hittills har jag tagit 24 gradigt vatten från kranen, men kom i dag på en smart grej. Tar 2/3 iskallt vatten i en hink, fyller därefter hinken med kokande vatten från vattenkokaren samtidigt som jag rör om i hinken, tills flyt-termometern visar den temperatur jag har i akvariet! Mycket enklare, snabbare och säkrare för fiskarna än att ta vattenkrans-varmvatten.
Smart!
Eh, Hoppas jag...?
Experterna?
#16 - 6 december 2003 06:17
Om man tar varmt vatten ur kran så ska man spola ur systemet en stund för att eliminera risken för koppar, det är särskilt viktigt om man har nya kopparledningar.
En del fiskar är extremt känsliga för koppar i vattnet.
Använder man vattenberedningsmedel blir risken för koppar förgiftning mindre.
I hyreshus bör man inte byta vatten tidigt på morgonen då mycket vatten kan ha stått i rören på natten.

Annons