Göra rent akvarium

#1 - 18 december 2004 19:40
Har precis köpt mig ett bagagnat akvarium utan tillbehör men det ser inge vidare ut för tillfället. Har ni några bra tips på hur man får ett lortigt akvarium att se ut som nytt igen förutom att använda varmt vatten, detta kommer hjälpa till en viss del men allt kommer inte att försvinna (har provat på en liten del av karet)

Så något litet tips skulle inte va helt fel :)
#2 - 18 december 2004 19:44
Om det är kalk kan ättiksyra eller citronsyra hjälpa dig.
MVH
Magnus
#3 - 18 december 2004 20:40
Tackar Magnus får ta och prova det där med ättiksyra imorgon.
#4 - 18 december 2004 22:07
Även rakblad brukar fungera. Det finns rakblad för rengöring som har ett litet "handtag" på ena sidan.
#5 - 20 december 2004 19:35
Jag gör en liten instickare i din tråd.

Är det viktigt att göra rent det noggrant?
(Antar ja) isåfall, hur.
#6 - 20 december 2004 19:56
Ursprungligen skickat av Gäddan88

Jag gör en liten instickare i din tråd.

Är det viktigt att göra rent det noggrant?

(Antar ja) isåfall, hur.

<font color="orange">Det är ju alltid fint att ha snyggt kar, eller hur?</font id="orange">
#7 - 20 december 2004 20:00
Självklart.
Det är inte så jag menar, jag menar inte för min egen komfort utan för fisken!
Alltså typ parasiter och gamla lager syftar jag på!
#8 - 20 december 2004 20:18
Ättiksyra är väl att ta i lite det funkar alldeles utmärkt med ättiksSPRIT (kanske tom finns i skafferiet? Tar bort kalkavlagringar och är ogynnsamt för bakterier o dyl. SALT på en svamp. dödar bakterier, svamp och annat snusk. Alldeles utmärkt och Amano använder det;-)

Skölj och torka, testa med hjälp av smaksinnet att all ättika och allt salt är väck.
Är i ett värre läge, hatr just köpt ett bagagat själv som är rengjort med okänt skurmedel (det LUKTAR Ajax) ...det är nästan värre, att få bort helt.

#9 - 20 december 2004 21:04
Tack för hjälpen gardener, hoppas du lyckas med ditt "ajax problem" :S!
#10 - 20 december 2004 21:38
Ursprungligen skickat av Gäddan88

Självklart.

Det är inte så jag menar, jag menar inte för min egen komfort utan för fisken!

Alltså typ parasiter och gamla lager syftar jag på!

Klorin, jag säger bara det "Klorin" är bra!!!
Det dödar de flesta organismer som kan tänkas finnas i ett gammalt akvarium.
Fyll upp akvariet med ljummet vatten, gör samtidigt en täthetskontroll, fyll i en skvätt klorin, ungefär en dl per etthundra liter vatten, således en relativt svag koncentration.
Låt akvariet stå med detta i under natten, påtag sedan diskhandskar och utrusta dig med en diskborste och idka rengöring! Rakbladet tar du fram till de väl ingrodda gammla algfläckarna, akta bara silikonsträngarna så att du inte skär sönder dem med rakbladet.
Tappa sedan av och skölj ur några gånger. Klor löser sig lätt och försvinner därmed snabbt med sköljvattnet.

Jag har gjort rent många akvarier med Klorin, oftast i högre koncentration än den jag ovan rekommenderar, odlingsakvarium och speciella tankar för havslevande skaldjur, det har aldrig varit några problem.
Jag brukar också göra rent färskvattentanken i min båt med klorinlösning... och som synes har jag inte tagit någon skada...

Men ta inte till "Scotch Brite"! det repar glaset!

Om du nu inte vill använda Klorin, så funkar det ju också hyfsat med vanligt diskmedel eller miljövänlig grönsåpa.

Bj.
#11 - 21 december 2004 15:51
Tack för det utförliga inlägget du också :) !

Annons