Göra rent?

#1 - 15 november 2004 06:48
Bör man göra en stor rengöring av sitt akvarie någon gång? Och ta ut fiskrna och så. I så fall hur ofta?
#2 - 15 november 2004 07:11
Min åsikt är nej, nej ,nej.
Visst kan man göra en storrengöring där man torrlägger akvariet och skrubbar rent all inredning, men då blir det ju som ett nytt akvarie, dvs man måste ha några veckor inkörningsperiod innan man kan köra med full fisklast igen.
Se hellre till att ha ett bra filter med stor filtervolym så behöver du bara göra rent det försiktig (skölj det försiktigt, gärna i akvarievatten) kanske 1-2 ggr per år.
#3 - 15 november 2004 08:35
jag har provat att göra en stor rengöring de är ganska jobbigt! ! ! ! "!"

fast det blir rent och fint =)
#4 - 15 november 2004 09:16
Race, problemet är att det blir för rent och fint! Om man städar på det sättet du verkar ha gjort och Amalia frågar om så försvinner inte bara den smuts man vill bli av med, utan också den smuts man vill ska vara kvar! Därför, inga storstädningar!
#5 - 15 november 2004 10:44
Ursprungligen skickat av Amalia

Bör man göra en stor rengöring av sitt akvarie någon gång? Och ta ut fiskrna och så. I så fall hur ofta?

ALDRIG.
#6 - 15 november 2004 11:48
Om du råkat hälla i ett gift i karet eller om det är så illa tilltygat att alla fiskar dött och du har 3sjukdomar i karet, eller liknande... med andra ord aldrig om du bara gör rätt från början och sköter dina vattenbyten... men det tror jag folk förstått vid det här laget :)
#7 - 15 november 2004 11:59
Storrengöring gör man lämpligen två gånger under ett akvariums livscykel. När man sätter igång det och när man plockar ihop det.

Får man någon riktigt allvarlig kris så kan det kanske behövas men då är det i praktiken samma sak som att börja om med ett nytt akvarium.

/Bjorn
#8 - 15 november 2004 12:44
Jag var tvungen att göra det i somras... Vattnet var så brunt att man inte kunde se igenom det (36cm) och inget jag hade gjort hjälpte... Det var INTE kul, men det var bara 2 individer som dog, båda såg lite krassliga ut innan... Och innan nån säger att man ska sköta sina vattenbyten... Det var precis det jag gjorde! Och när vattnet började bli brunt bytte jag mer, det var lite klarare ett par timmar och sen blev det värre...

2 veckor efter totalrengöringen hade jag en liten nitrit-spik, men då gjorde jag ett halvstort vattenbyte (40%) och jag har inte haft någta problem sen dess... Jag tror problemet började när solen kom i en sådan vinkel att vi fick omkring 40min rent solljus på akvariet... :S
#9 - 15 november 2004 16:25
JAg har fått kalkbeläggningen längst upp runt kanten.
Och den går inte att skrubba ren men svamp och vatten.
Finns de något man kan göra för att få bort de?
#10 - 15 november 2004 16:36
Skrapa bort med rakblad....
#11 - 15 november 2004 16:40
OKej, de ska jag prova. Men de funkar väl ej på slangen till botetnfiltret?
#12 - 15 november 2004 17:12
Jag tycker att akvarum alltid ska vara rena, skitiga akvarium ökar risken för parasitangrepp, bakterieinfektioner, nedsatt immunförsvar pga långvariga, små brister i vattenkvalitet, uppbyggnad av anaeroba bakteriehärdar pga för dålig cirkulation, skit som hela tiden bryts ner och nedbrytningen orsakar syrebrist, mm, mm.
Om det är rätt vet jag inte men det fungerar för mig.
Men det finns andra sätt som tydligen går bra.
Jag vet en som haft Malawi ciklider i över 25 år alla fiskar han har är avkommor efte 4 VF som han köpte då, fiskarna brukar bli 12-14 år.
Han totalstädar sitt 720 l akvarium en gång om året och byter 90 % av vattnet 3 gånger om året.
Han har vädigt stora filter som inte rengjorts på 5 år.
#13 - 15 november 2004 18:47
Okej, så jag borde rengöra mitt 1 ggr per år då eller?
#14 - 15 november 2004 19:08
Nej Amalia, bara om det verkligen behövs, inte om allt ser normalt ut
#15 - 16 november 2004 08:01
Okej, kalk-belägningar är väl inte farligt för fiskrna?
#16 - 16 november 2004 08:06
Nej det är inte farligt... e väl bara att det inte är så snyggt...
#17 - 16 november 2004 15:32
Neej, de är de inte :(

Annons