Har införskaffat mig nytt grus, och vill göra om mitt kar, där jag nu har vanlig sten.
Frågan är bara om det är så bra att göra det nu? Har haft karet i ca 1.5 månad, är det okay att göra om allt från början, om man behåller massor av det gamla akvarievattnet, och fyller ut med nytt vatten sen när det är klar?
Och sedan liten fråga till, kommer växter, och fiskar klara av att jag gör om akvariet såhär snabbt inpå? Har inga gifter i mitt vatten, gjort nitrittest, och det är inget, sedan även ph, fullt bra.
Hälsningar
Annah
Bra fråga!
Av vad jag lärt mig (mestadels här på zoopet:)) så är det främst i inredningen såsom grus/sten och filter som dom bra bakterierna sitter.
Du skrev att du skulle behålla det gamla vattnet och det gör ju ingen skada men kanske inte heller så stor nytta som man vill tro om man ska gå efter det jag skrev ovan.
Utgår från att du ska använda samma pump!? VIKTIGT är då att du INTE rengör filtermaterialet i pumpen eftersom det då är det enda stället de flesta bakterierna finns på efter bottenbytet.
Sen är det ju även en fråga om hur många fiskar vi pratar om. Ju fler fiskar, ju större risk.
Det tar generellt sett 1 månad för ett kar att cykla färdigt om man tar det luuuugnt i början. En hel del växter och liiiite fisk.
Många har bråttom och häver i alldeles för mycket fisk från start och matar dom för mycket.
Har du nu mycket fisk så hade jag flyttat över dom till ett annat kar/plastbalja eller liknande och köpt en till pump.
Använt det gamla bottenmaterialet, vattnet och den
nya pumpen + den
gamla pumpen, den får inte ligga oanvänd, då dör bakterierna. Sen hade jag inrett i godan ro, hällt i vatten, satt i den
gamla pumpen i nyinredningskaret och satt i ett par mindre fiskar och matat sparsamt. Efterhand hade jag satt i fler fiskar, fast inte för snabbt.
Att man använder en plastbalja till fiskarna är inget dom bryr sig på så dom kan gå där likväl som i ett riktigt kar, till karet är moget för fler invånare.
Lycka till!