göra min egna Btn bakrund :)

#1 - 18 november 2007 13:58
Hej, jag har nu köpt en frigolit skiva på ca 7 cm... jag har karvat, skärt och grävt och nu är den klar! vad är nästa steg? måla?lacka? :confused:
#2 - 18 november 2007 14:47
Det beror på vad/hur du tänkt göra...jag personligen hade nog "målat" på ett eller ett par lager husfix blandat med den färg du vill ha din bakrund i...för att få lite mer konturer...men vill du inte använda dig av det så är det bara att måla på det helt vanligt...
Lycka till!

Och förresten, bilder är alltid roligt! :D

Mvh Patrik
#3 - 18 november 2007 14:57
Plasti-Kote har en produkt som dom kallar Fleckstone som skapar en skrovlig yta som påminner lite om sten vilket är ganska enkelt att spraya på med bra resultat... då slipper man kladdandet med att blanda husfix...

http://www.plastikote.com/plastikote/homefash/template.jsp?searchcode=FLE&product=Fleckstone
#4 - 18 november 2007 16:51
Läser man produkt-faktan ser man att det inte rekomenderas för ytor som utsätts för vädrets-makter så lackning lär vara nödvändigt för att det inte ska lösas upp.
#5 - 18 november 2007 17:21
Det står väl ändå bara att man inte bör använda det på horisontella föremål som har med vatten att göra? :) Det är ju ändå ingen yta som man kommer slita ner genom att gå på den eller så... Oavsett vilket så tycker jag att man alltid ska lacka med någon matt lack över sådana här hemmagjorda bakgrunder på alla sidorna. Det blir ju sällan snyggt att lacka en bakgrund i endast en färg så några olika nyanser av matta lacker samt en matt klarlack för att försegla det hela tror jag på.
#6 - 18 november 2007 18:14
okej men vad köper jag lack och vilket märke? jag har kört med värme pistol nu...
vart köper man färg? :)
#7 - 18 november 2007 18:16
I en byggvaruhandel kanske... K-rauta eller liknande...
#8 - 18 november 2007 18:21
patdah skrev:
I en byggvaruhandel kanske... K-rauta eller liknande...

vilket märke ska det vara?
#9 - 18 november 2007 18:34
Det beror ju på hur underlaget du ska lacka på ser ut... använder du husfix så vet dom nog det där du ska handla färgen och om du går på mitt förslag med Plasti-Kote's fleckstone så tycker jag att du ska köra med Plasti-Kote's färger och lack också.
#10 - 20 november 2007 15:03
Hur går det för dig? Finns det några bilder på bygget som du vill dela med dig av?

Annons