Göra med naturstenar?

#1 - 2 maj 2008 13:09
Jag har tagit några fina stener ifrån naturen, (inte glansiga!)
Hur ska jag göra med dom innnan jag kan stoppa ner dom i akvarinet? (OM MAN INTE SKA KOKA DOM). Jag har lagt dom i en stor hink med ganska varmt vatten, ska väll sedan putsa dom? Säg vad jag ska göra!
#2 - 2 maj 2008 13:19
Hej. Det är bara att rengöra dem. Onödigt att koka dem tycker jag. Det har jag aldrig gjort. Borsta av dem med en diskborste i varmt vatten bara. Inget diskmedel behövs. (Diskmedel vill man inte ha i akvariet!)
#3 - 2 maj 2008 13:26
Kokar våra stenar mest av lathet.. Jag tycker det är väldigt mycket mindre jobb än att skura dem för hand. Numera har vi tom en speciell "stenkastrull"! :p

Annars räcker det att bara skura av dom!
#4 - 2 maj 2008 15:22
Jag hade dom ett litet tag i varmt vatten ,sedan finputsade jag dom med en tandborse xD Fiskarna verkar gilla dom! :) Dom far och "smuttar" på stenarna :)
#5 - 2 maj 2008 15:23
Allihop faktiskt :| x'D
#6 - 7 maj 2008 14:40
Vad är det för jobbigt med att koka?
Då får man ju så gott som garanterat bort sånt man inte vill ha i baljan..
#7 - 8 maj 2008 15:00
NIC skrev:

- Jag kokade en sten i flera timmar - men - den var fortfarande lika hård. Vad gjorde jag för fel?
#8 - 8 maj 2008 15:06
NIC skrev:

Vad är det man vill ha bort :confused:
#9 - 8 maj 2008 15:35
- Jag kokade en sten i flera timmar - men - den var fortfarande lika hård. Vad gjorde jag för fel?

Dom ska inte hårdkokas. Alltså kokade du för länge helt enkelt.
Borstar av med oanvänd diskborste/tandborste både stenar och rötter
#10 - 8 maj 2008 18:57
eriahl skrev:
Dom ska inte hårdkokas. Alltså kokade du för länge helt enkelt.

Borstar av med oanvänd diskborste/tandborste både stenar och rötter

- Va! :)
#11 - 9 maj 2008 18:21
Haha ja du:D....varför koka en sten:confused::confused::D
#12 - 9 maj 2008 18:31
Deje-Nicke skrev:
Haha ja du:D....varför koka en sten:confused::confused::D

-Jepp! De går ju inte ens att skala!
#13 - 9 maj 2008 18:46
Jag har bara skölt av och skrubbat mina när det har varit nödvändigt innan dem har åkt i karet.
#14 - 9 maj 2008 19:56
Guy Palm skrev:
Vad är det man vill ha bort :confused:

Tycker det känns säkrare att koka än att bara skrubba. Kanske det finns nåt på stenen eller där stenen legat som kan förorena vattnet..
Kan vara knepigt att se om man inte har VÄLDIGT bra syn..
Varför skrubba en sten om man inte vill ha bort nåt :confused:
#15 - 10 maj 2008 17:20

Måste varit bursten. Pröva frigående nästa gång.
#16 - 10 maj 2008 17:30
NIC skrev:

Varför skrubba en sten om man inte vill ha bort nåt :confused:

För skoj skull!!![:o)]
LOL[:D].
#17 - 10 maj 2008 17:30
Man borstar bort löst bös, gegga mm
#18 - 10 maj 2008 19:25
Lilibet skrev:
Måste varit bursten. Pröva frigående nästa gång.

-Ha! Tack för det tipset! Var finns frigående sten då?
#19 - 11 maj 2008 07:08
Jag brukar plocka sten från vattendrag i närheten och har aldrig gjort något särskilt med dem innan de placerats i karet. Ju mer microliv desto bättre enligt mig. Är det något galet med själva stentypen hjälper ju inte all kokninng i världen... Iof. har jag inte dessa med små räkor eller dylikt som riskerar att bli mat åt diverse fripassagerare utan med lite rejälare fiskar ;)

MVH
/Jend
#20 - 11 maj 2008 11:49
Hejsan!
Hakar på denna tråd och frågar om man kan ha vilken sorts sten som helst i akvariet?
Tack på förhand.
/Micke
#21 - 11 maj 2008 13:37
mikey13 skrev:
Hejsan!

Hakar på denna tråd och frågar om man kan ha vilken sorts sten som helst i akvariet?

Tack på förhand.

/Micke

Absolut inte stenar som har "glansiga" ådror i sig. Det kan vara tungmetaller som kommer urlakas i vattnet, och ta död på dina fiskar. Sen om du har ett akvarium med mjukt, surt vatten. Så borde du inte ha kalkhaltiga stenar - de höjer hårdheten och PH:t.
#22 - 11 maj 2008 14:00
-Ha! Tack för det tipset! Var finns frigående sten då?

Pröva ett skogsbryn en tidig morgon, strax innan solen går upp. Men du måste vara kamouflageklädd och ha ett fångstnät. OBS! Man får bara en chans, frigående sten är oerhört skygg!

Annars har jag hört att det finns odlare på Gotland, men det blir ju inte riktigt samma sak...
#23 - 11 maj 2008 18:21
Lilibet skrev:
Pröva ett skogsbryn en tidig morgon, strax innan solen går upp. Men du måste vara kamouflageklädd och ha ett fångstnät. OBS! Man får bara en chans, frigående sten är oerhört skygg!

Annars har jag hört att det finns odlare på Gotland, men det blir ju inte riktigt samma sak...

- Jaha! Bra som den. Tack för tipset. Skall kolla nästa gång jag tar morgonpromenad med hundarna.
#24 - 12 maj 2008 08:51

kul att ingen fattar ironin. aja :P

Annons