Göra ett långt akvarium

#1 - 27 oktober 2007 21:45
[SIZE=3]Hej, är det nån som har erfarenhet av att göra ett långt akvarium ? Jag hade tänkt sådar en 5 meter långt. Längs med en hel vägg i ett rum. Kanske 60 cm djupt o 55-60 högt.[/SIZE]
[SIZE=3]Skulle det fungera ? Golvet är av betong så det håller och jag är bra på at snickra ett stabilt underrede. Kan glasmästaren få fram ett så långt frontglas? Botten och baksida kan väl skarva.[/SIZE]

[SIZE=3]Tacksam för tips och råd[/SIZE]

[SIZE=3]Hälsningar Lars[/SIZE]
#2 - 27 oktober 2007 21:56
Har ingen erfarenhet av att bygga så stora kar själv men det borde inte vara några problem att få fram glas... frågan är väl bara vad det kostar och framförallt vad det är för glas som behövs..?
#3 - 27 oktober 2007 22:01
Hej Fredrik,
det måste väl räcka med typ 8 mm glas. Det kan välvara nåra snedsträvor och avlastare här o där, bara så fiskarna kan simma utan att slå i.
Jag vil försöka
Hälsningar Lars
#4 - 27 oktober 2007 22:15
Det är nog svårt att få tag på 5m. glas, runt 3,5m. är lättare men ring en glasmästare så får du svart på vitt. 10mm bör du nog gå upp på och 12mm i botten så är det i 720l. Kanske till och med 12mm runt om med tanke på längden MVH Jimmy
#5 - 27 oktober 2007 22:45
Jag skulle tro att du får vända dig till ett proffs för att få det byggt, tror inte det går bra att bygga själv när det blir så stort. Kanske skall du i så fall satsa på att bygga det delvis i glasfiber med bara framsidan i glas? Det KAN också finnas andra material som passar bättre för detta specialbygge, kanske någon typ av plexiglas? Kolla också vad för försäkringar som krävs....
#6 - 28 oktober 2007 12:59
glas som är minst 12mm och sen flera breda mittstag så är du är du på den säkra sidan!
#7 - 28 oktober 2007 13:33
8mm är nog bara att glömma direkt, jag tror att de vore enklare att bygga akvariet i segment. Dela upp de i 3 delar och ha glas endast i framrutan och bygg resten av betong som man lackar med akvarielack.

Varför? Jo det är klart lättare att hantera dom kortare skivorna sen får man in naturliga ställen för stöd och troligen så blir det billigare.

Hör med akvarieleasing dom har byggt några specialburkar som är riktigt långa...

//NiXoN
#8 - 29 oktober 2007 11:13
Skarva 2meters bitar...finns bra aluminium lister som passar 12mm som fungerar som en skarv...minst 12mm är ett måste helst tjockare.
Vid varje skarv lägger du ett stag som går från front till bak.
#9 - 29 oktober 2007 12:10
Sex meter är den längsta framrutan jag sett på ett kar, jag hittar tyvärr inte länken bara.

Annons