göra "egna" rötter

#1 - 12 mars 2004 09:11
Jag är på jakt efter riktigt riktigt tunna och långa raka rötter (dock inte lianer) men det verkar omöjligt att hitta. Så istället tänkte jag ta vanliga grenar/rötter och på något sätt lacka/kapsla in dom och köra på det istället. Vad ska man använda för att dom inte ska bli glansiga? Och för att dom ska hålla?
#2 - 12 mars 2004 09:50
samma lack som till frigolitbakgrunder?
blir ju inte glansigt under vatten..
#3 - 12 mars 2004 10:07
har ju aldrig sett en friggo IRL men så vitt jag vet ska lacket vara glannsigt? någon som har bilder? gärna med namn på vilket lack/produkt dom har använt?
#4 - 30 mars 2004 09:02
Har du funderat på bambupinnar? Långa, raka och akvariesäkra. Visserligen lite glansiga om de är nya.
#5 - 30 mars 2004 09:03
dock biotopvidriga! visst hade jag ett asiatiskt kar så visst!

men är ute efter "amazon" looken . . asiatiskt kar står dock på önskelistan =)
#6 - 30 mars 2004 09:25
Varför lacka ?
Jag plockade lite i skogen och sedan lade jag dom i ´varmt vatten ett litet tag.

Kan också koka dom för att vara på den säkra sidan.
#7 - 30 mars 2004 09:29
man vet inte vad som kan finnas i, hur länge dom kommer hålla, vad dom kommer att göra med vattnet.

Mina fiskar är tillräkligt dyra och mitt akvarium är tillräkligt stabilt för att jag ska våga göra något sånt.

sedan börjar skiten ruttna/förmultna/lösas upp, nej det känns väldigt osäkert.
#8 - 30 mars 2004 09:39
Köp grova i butiken då och klyv dom?
#9 - 30 mars 2004 09:40
Gosatta, akta dig för lackade rötter om du har Uaru.
Köpte "Ciklidboken" på stämman och där står det en varning om att ha lackade rötter tillsammans med Uaru, eftersom de gärna äter på rötterna och grenarna...

#10 - 30 mars 2004 09:41
funderat på det också men blir svårt, dom måste vara minst 70cm långa (å sånna rötter är d et tyvärr ont om) och jag vill att dom ska se ut som just vanliga runda rötter.

Dock ska jag försöka ge mig ut i nå vattendrag och leta riktiga rötter snart, sitter bara å väntar på att kylan ska gå över.
#11 - 30 mars 2004 09:42
matt.is - Tack för tippset!

om jag tänker efter lite så känns det ju faktist logiskt. Dom gillar ju att "gnaga" på min nuvarande rot. Ja det får helt enkelt bli färdigutlakade rötter/grenar från någon sjö/vattendrag. Synd att vi inte har några torvmossar i näheten.
#12 - 30 mars 2004 09:54
Såg i ett skyltfönster i en heminredningsaffär nere på stan en massa grenverk som hängde i fiskelinor. Då tänkte man som akvarist att man kunde använda detta i akvarium. Grenarna var dock inte raka utan ganska krokiga, men det var tunna. Tips att leta i en sån typ av affär alltså, om man inte vill vänta tills vattnet är varmt...
#13 - 30 mars 2004 10:48
Till gosatta:

Hoppas att du hittar något. Själv så har jag blivit rekommenderad en liten tjärn med glasklart vatten där man kan hitta fina rötter. Ska ta en långpromenad till sommaren. Dock så är detta i Örnsköldsvik men det borde finnas liknande ställen söderut.

Annons