göra egen reflektor - dumt?

#1 - 17 augusti 2003 07:53

kan man 'bygga' sin egen reflektor med egna mått av typ aluminiumplåt?
jag vill ha plats med två lysrör i en och samma reflektor pga akvariets form...[:-5]
#2 - 17 augusti 2003 08:24
Det kan du, men det blir oftast både dyrare och sämre än köpta.
MVH
Magnus
#3 - 17 augusti 2003 09:09
<font color="red">Hur installerar man fast en köpt reflektor?</font id="red">
#4 - 17 augusti 2003 09:13
Klämmer den på röret.
MVH
Magnus
#5 - 17 augusti 2003 12:28
Fördelen med de köpta är att du kan vinkla dem. Om du har specialmått på akvariet kan du såga isär en köpt reflektor och köpa några extra klämmor till att fästa bitarna med.
#6 - 17 augusti 2003 13:23
Billigast o troligtvis enklast är att använda vanligt aluminuimfolie som reflektor, limma fast det på rampen så e det klart
lycka till
#7 - 17 augusti 2003 13:30
Jag rekommendera att prova metallpappen från Panduro hobby och se hur nöjd du blir med den.
Har provat den nu i någon månad med min nybyggda ramp med 4 rör och personligen tycker jag att den gör ett bra jobb det är en rejäl skillnad om jag inte skulle ha den alls.
Om vanliga köpta reflektorer är bra det råder det ju ingen tvekan om, men dom kostar ju en slant och som snik alternativ kan jag bara rekommendera metallpappen.

När energin infinner sig ska jag skriva ihop något på min hemsida med bilder på hur jag byggde rampen.
#8 - 17 augusti 2003 15:51
Nej inte dumt, tvärt om. Du kan bygga en optimal "ljuslåda" för just ditt akvarium.

Jag har byggt en egen heltäckande ramp med en playwoodskiva som grund,
med fyra rör och reaktorerna placerade under akvariet för värmens
och viktens skull. Som reflektor använder jag högblank aluminiumplåt ( samma som i lysrörsarmaturer ).
Fungerar jättebra, vattenavdunstningen nu i sommar har varit minimal trots värmen och växterna växer så det knakar...

/Hans
#9 - 17 augusti 2003 17:40
Ni vet väl att det matta ytan på foliet reflekterar bättre än den mer spegelliknande?
#10 - 18 augusti 2003 14:39

Billigast o troligtvis enklast är att använda vanligt aluminuimfolie som reflektor, limma fast det på rampen så e det klart

Annars så kan man använda aluminiumtejp (3M Metal Repair Tape), mkt bekvämt och bra.

mvh
Mi
#11 - 18 augusti 2003 15:11
Glöm inte att formen på reflektorn är minst lika viktig som materialet. För att funka bra skall reflektorn vara formad ungefär som ett halvt ägg på långa hållet.
MVH
Magnus

Annons