Göra egen belysning till ställning

#1 - 12 augusti 2013 07:14
Jag har en ställning 3*70 liter som jag ska fixa belysning till.
Min första tanke var att ta ledpuckar och fästa i botten på karet ovanför.
Men det verkar inte vara så lätt att få tag på ledlampor med 6500K utan att bli ruinerad.

Någon som vet var man får tag på billiga ledlampor, eller har någon annan bra ide hur jag ska lösa belysningen?
#2 - 12 augusti 2013 07:22
Kollat på IKEA? Går ju även att handla via nätet hos dem:).
#3 - 12 augusti 2013 07:29
Själva ledpuckarna finns ju lite överallt men jag tänkte på själva lampan. Standard verkar ju vara ca 2700K och det blir väl för lite om någon växt ska överleva och inte karet ska lysa gult.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 12 augusti 2013 08:28
De billiga LED-puckarna tycker jag tappar snabbt i effekt. Jag köpte några stycken på Kjell & Co men de tappade snabbt i effekt.
Sedan köpte jag i någon nätbutik in kallvita (dvs på ca. 6000 Kelvin) spottar som jag satte in i en spotarmatur som jag köpt på något varuhus jag - men inte heller dessa håller måttet i längden.

Så jag har gett upp om att hitta bra och billiga LED-armaturer. Visst jag har nu löpt in några bra LED-armaturer men de är definitivt inte billiga ;)
#5 - 12 augusti 2013 09:14
Får kanske fundera på någon typ av lysrörsramp istället.
Jag vill ha belysningen moterad ovanför karet så den inte behöver flyttas för att man ska kunna lyfta på täckglaset.
Det är dotterns ställning och hon kommer att behöva en pall eller trappstege för att nå översta karet, så jag vill inte att hon ska behöva vingla och mecka med en lysramp.

Annons