Göra egen bakgrund

#1 - 2 september 2011 20:40
Hallå, har funderat lite på att göra egen bakgrund till mitt 90 liters kar.
Har kollat guiden på Zoopet men jag undrar kommer man behöva "göra om den" efter något år, kommer färgen släppa o bli giftig eller någonting?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 september 2011 20:43
Gör man det rätt så behövs det inte. Visst kan det kanske bli lite skadad men efter ett år så blir det ändå lite täckande alger och då gör det ju inte så mycket.
#3 - 2 september 2011 20:45
lacka bakgrunden, binder inne färgen.
sök och kolla runt lite mer här på forumet, finns massa trådar om att bygga egna bakgrunder:)
#4 - 2 september 2011 20:49
Okej tack för snabba svar!

Den guiden jag har kollat på är http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=92 , Där fanns det ingenting om att lacka, vilken lack ska jag använda mig av som inte är giftig för mina fiskar osv?
#5 - 2 september 2011 20:53
#6 - 3 september 2011 21:51
Har läst så sjukt mycket men jag fattar typ inte asså.

Varför använder man t.ex. styrolit? Varför inte frigolit?
Är Exoherp den ända akvarielacken man kan använda till att göra bakgrunden?
Måste man lacka?

Är det husfix man ska blanda färgen med?
#7 - 4 september 2011 08:26
bump
#8 - 4 september 2011 09:53
Luddson skrev:
Har läst så sjukt mycket men jag fattar typ inte asså.

Varför använder man t.ex. styrolit? Varför inte frigolit?

Är Exoherp den ända akvarielacken man kan använda till att göra bakgrunden?

Måste man lacka?

Är det husfix man ska blanda färgen med?

Du kan använda vilket material du vill i princip. Vissa använder golvlack - kommer inte ihåg vilket märke dock... Du bör lacka bakgrunden. Du kan måla med vattenfärg på husfixen och sen lacka :)
#9 - 4 september 2011 16:30
epolan V 2-komponents golvleck fungerar också istället för den dubbelt så dyra lacken avsedd för akvarier.

Jag karvade till min frigolit, blandande i pigmentfärg i husfix och la på en 3 lager. Därefter fick de torka och sedan lackas i 2 omgångar. Var noga och lacka tunt så de inte blir vita prickar som de annars kan bli. Hellre flera tunnar lager än ett tjockt!

Edit-- Kan tillägga att lacken kommer ifrån nordsjö.
#10 - 4 september 2011 17:24
Tycker inte alls det man behöver lacka, själv körde jag både utan lack och färg. Om du gör tillräckligt stora konturer så färgar skuggorna bakgrunden naturligt, sen kommer även alger att fästa bättre på olackat, och även det ger naturliga färger. Kolla in mitt T-kar, på sidan 2 och framåt beskrivs mitt arbete med bakgrunden.
#11 - 4 september 2011 21:21
MrLogic skrev:
Tycker inte alls det man behöver lacka, själv körde jag både utan lack och färg. Om du gör tillräckligt stora konturer så färgar skuggorna bakgrunden naturligt, sen kommer även alger att fästa bättre på olackat, och även det ger naturliga färger. Kolla in mitt T-kar, på sidan 2 och framåt beskrivs mitt arbete med bakgrunden.

Det är just färgen som avgör om man behöver lacka eller inte. De flesta färgen innehåller något gift som man vill binda inne med lacken.
Av de färgpigmenten jag använde var 2 av 3 giftiga och därför var de tvunget att lacka.

Visst kan man även strunta i färg och lack och bara köra frigolit med husfix på. Detta höjer även till viss mån ph:t, vilket är bra för malawi. Efter hand kommer alger bita sig in i bakgrunden och ge den ett naturligt utseende men orkar man inte vänta på detta är målning ett alternativ.

Annons