Göra bakgrund

#1 - 9 januari 2011 21:17
Tjena jag har funderat lite på att göra en bakgrund utav frigolit, sand och lack Några invändningar såhär långt?

Jag hade tänkt karva ut halva "stenar" av frigolit och limma/fästa de på en tunnare frigolitskiva.
Efter det köra över allt lite med en värmepistol så jag fär en styvare yta på hela grejen

Sen pensla på lack (en som går att ha i akvarie Några tips?) och innan lacken torkar så strör jag över jämt med sand sedan repetera lack och sand till man får en snygg yta.

Vad tror `experterna´?

//Martin
#2 - 9 januari 2011 21:25
McAss skrev:
Tjena jag har funderat lite på att göra en bakgrund utav frigolit, sand och lack Några invändningar såhär långt?

Jag hade tänkt karva ut halva "stenar" av frigolit och limma/fästa de på en tunnare frigolitskiva.

Efter det köra över allt lite med en värmepistol så jag fär en styvare yta på hela grejen

Sen pensla på lack (en som går att ha i akvarie Några tips?) och innan lacken torkar så strör jag över jämt med sand sedan repetera lack och sand till man får en snygg yta.

Vad tror `experterna´?

//Martin

Sune Holm som ligger bakom BACK TO NATURE tipsade om att man kan använda trälim( för utomhusbruk) på frigoliten, täcka med sand och sedan lack på det.
#3 - 9 januari 2011 21:30
Okej om någon så borde ju dom grabbarna veta hur man gör=)
Tips på någon lack eller allt funkar när det är torrt?
#4 - 10 januari 2011 05:44
vet inte vilket lack som passar men löser inte lack upp frigolit? va noga med täckningen, många kör husfix för att lösa det problemet o få en bra yta
#5 - 10 januari 2011 06:58
Lack som fungerar i akvariet och inte löser upp frigoliten hittar du på www.exoherp.net :)
#6 - 10 januari 2011 07:18
och som budgetalternativ (som jag har använt i 5-6 kar) så kan man ta Sadolins golvlack.

.
#7 - 10 januari 2011 11:37
Har använt Nordsjös Epolan V 2-komponents golvlack när jag gjorde min bakgrund.
Hade hisfix som material att lägga på frigoliten. Blandade ut denna med färgpiment.
Ta inte för tjockt lager lack. Kan bli vita bubblor då. Bättre med fler och tunnare lager.
Sen tips från coachen: låt det inte torka ute på sommaren. Resulterar i massa mygg och andra flygfä som sittre ingjutna i lacken ;) Mindre snyggt haha!
Bilagor:
#8 - 10 januari 2011 11:49
[/QUOTE]Sen tips från coachen: låt det inte torka ute på sommaren. Resulterar i massa mygg och andra flygfä som sittre ingjutna i lacken ;) Mindre snyggt haha![/QUOTE]

Nae det är kanske inte så snyggt med flugor i bakgrunden!
Men jag ska vara inne denna gången så det ska nog klara sig[:D]
#9 - 10 januari 2011 11:52
tulle89 skrev:
Har använt Nordsjös Epolan V 2-komponents golvlack när jag gjorde min bakgrund.

Hade hisfix som material att lägga på frigoliten. Blandade ut denna med färgpiment.

Ta inte för tjockt lager lack. Kan bli vita bubblor då. Bättre med fler och tunnare lager.

Sen tips från coachen: låt det inte torka ute på sommaren. Resulterar i massa mygg och andra flygfä som sittre ingjutna i lacken ;) Mindre snyggt haha!

tips 2 från coachen......låt lacken härda ut 1-2 veckor efter sista strykningen.....

tips 3.......gör inte detta i ett litet rum utan ventilation...såvida du inte vill må pyton....

tips 4.......skaffa en hushållsvåg....

tips 5.....fiiiina penslar....

.
#10 - 10 januari 2011 12:01

Vad ska man ha den till:confused:
#11 - 10 januari 2011 12:05
McAss skrev:

Vad ska man ha den till:confused:

normalt skall man enligt anvisningen blanda komp A+B, dvs hela liters skall blandas rätt upp och ner.

om man gör så, så förbrukar man hela litern till en strykning, och då får man köpa en omgång till.

då är det bättre att blanda lite åt gången (så mycket man hinner lacka på en timme eller så), och man
blandar normalt sett med viktförhållande, ergo...man behöver kunna väga upp mängden.

.
#12 - 10 januari 2011 12:10
jaha men då vet jag tack för alla tipsen!

Jag ska börja karva "stenar" ikväll
#13 - 17 januari 2011 12:11
nu har jag kommit så långt att jag ska fixa filtermaterialet bakom bakgrunden
Alla bilder jag har sett så klipps filtermattan i bitar och stoppas ned kan man inte stoppa ner hela skivor istället eller det funkar inte lika bra då?
Tacksam för svar/Martin
Bilagor:
#14 - 17 januari 2011 12:18
Apropå bilder! Vart är dina? ;)
#15 - 17 januari 2011 12:26
Dom har inte kommit längre än till kameran
Jag kan lägga upp ett par bilder men ni får vara snälla då det är den första bakgrunden jag gör själv[;)]
#16 - 17 januari 2011 12:37
såja här är bilder utan fix (första) och med fix (andra)
http://www.martinfoto.n.nu/mitt-akvarie
#17 - 17 januari 2011 12:42
McAss skrev:
såja här är bilder utan fix (första) och med fix (andra)

http://www.martinfoto.n.nu/mitt-akvarie

Jag har inga problem att vara snäll - ser bra ut för en som aldrig testat att göra bakgrunder... kort sagt VA du duktig du e´
#18 - 17 januari 2011 12:45
Jävlar vad snyggt det blir :) det skall du ha credd för ;)
#19 - 17 januari 2011 12:45
(nu lät du som mamma 022 helpek)
Skämt o sido tack jag är rätt så nöjd själv faktiskt

Tillbaka till min fråga någon som vet?
#20 - 17 januari 2011 13:00
du kan stoppa ner hela på en gång, anledningen till att många delar sina bakgrunder är att dom har ram som täcker, eller ev stag.
#21 - 17 januari 2011 13:06
McAss skrev:
(nu lät du som mamma 022 helpek)

Skämt o sido tack jag är rätt så nöjd själv faktiskt

Tillbaka till min fråga någon som vet?
:D jag kan vara din mormor vad gäller åldern - så det är väl inte så konstigt att du upplever mig som lik din morsa :D Men jag säger inget för att vara snäll - det var bara inte så svårt den här gången...
#22 - 17 januari 2011 13:12
Icecoffee skrev:
du kan stoppa ner hela på en gång, anledningen till att många delar sina bakgrunder är att dom har ram som täcker, eller ev stag.

Nej jag menade inte att jag ska dela bakgrunden utan om jag måste klippa sönder filtermattan eller jag kan stoppa i den som den är i skivformat?
Som på denna bilden: http://www.backtonature.se/sweden/tips_filter.html
I detta fallet kan dom inte stoppa i hela skivor men det kan jag för men baksida är platt!
#23 - 17 januari 2011 13:21
handlar nog om filteryta, blir mer effeektivt, men det är bara teori
#24 - 17 januari 2011 13:22
Jag hade kärt i hel! Alternativt delat den ett par gånger för att göra det praktiskt vid rengöring!
#25 - 17 januari 2011 13:30
Hellsson skrev:
Jag hade kärt i hel! Alternativt delat den ett par gånger för att göra det praktiskt vid rengöring!

dom säljs ju i 50x50 så jag har dem nog i tre delar inte klippa dom!
har ni några råd om tjockleken på skivorna? 'tänkte köra 30mm kanske inte det optimala men det tar minst plats!
#26 - 17 januari 2011 13:40
McAss skrev:
dom säljs ju i 50x50 så jag har dem nog i tre delar inte klippa dom!

har ni några råd om tjockleken på skivorna? 'tänkte köra 30mm kanske inte det optimala men det tar minst plats!

Det beror väll lite på hur stort avstånd du skall ha mellan bakgrunden och karet. ;)
#27 - 17 januari 2011 14:07
Hellsson skrev:
Det beror väll lite på hur stort avstånd du skall ha mellan bakgrunden och karet. ;)

Ja det e ju det att det tar så mycket plats.
Så tror ni att det kvittar om jag tar 5 eller 3 cm tjock matta?

Annons