Göra avgjutning

#1 - 22 oktober 2007 15:50
Tjena allihopa!

Är det någon som har erfarenhet av att gjuta av en bergvägg eller liknande, så man får ut en form till en bakgrund:confused:

Vilken material är bäst till själva formen och vad kan man använda för material till själva bakgrunden?

kom med förslag, ska försöka ge mig på detta efter en kraschad bakgrund i frigolit :(

ha det
uffe
#2 - 22 oktober 2007 17:01
Rengör platsen för avgjutningen.
På med släppmedel.
Sen gelcote.
Sen plyester och glasfibermatta i ett par lager.
Sen får du göra om samma procedur i gen så att din negativa avgjutning blir en färdig bakgrund.
Det går bra att blanda i färgpigment i gelcoten för att slippa måla i efterhand.
Kan nog vara bra att blanda färg i polyestern också för att inte det ska lysa igenom.
#3 - 22 oktober 2007 20:59
Man kan inte bara spruta byggskum på berget som man sedan använder som form?
#4 - 23 oktober 2007 11:31
he he jag håller på med en bakgrund i keramik:P tungt men snyggt!
min bror mrlogic ska prova med frigolit tja... kanske går... de ovan känns som ett jäkla jobb nämligen... men vill man så kan man =)
#5 - 23 oktober 2007 11:45
m5patrik skrev:
Man kan inte bara spruta byggskum på berget som man sedan använder som form?

Det gäller att få skummet att släppa isf. PUR-skum sitter som s*tan. Men någon typ av släppmedel eller liknande kanske kan fungera.
Om skummet ska fungera som en negativ form så för att plastas på så går det hyffsat bra till skillnad från frigolit som smälter av polyestern.
#6 - 23 oktober 2007 12:02
Eller så kör man med latex eller silikon för att göra en avgjutning som form sedan

Annons