Gör vit sand fiskar skygga?

#1 - 2 april 2006 18:44
Hej!

Har läst att vit sand gör fiskar skygga men jag tycker att vit sand är så fint! Kan man ha vit sand ändå? Beror ju såklart på vad man har för fiskar... Ni som haft vit/mkt ljus sand, hur har det fungerat för er?
#2 - 2 april 2006 18:59
Jeg har lysegul/beige farget smågrus (små runde stener), og ingen av fiskene mine er sky. Fiskene er seilfinnemolly, dverggurami og sae :)
På endel artseskrivelser står det om den aktuelle fisken trives med lys kontra mørk sand, som for eksempel diamanttetra, som helst skal ha mørk bunn.
#3 - 2 april 2006 19:09
[quote=desiredillusion]Jeg har lysegul/beige farget smågrus (små runde stener), og ingen av fiskene mine er sky. Fiskene er seilfinnemolly, dverggurami og sae :)
På endel artseskrivelser står det om den aktuelle fisken trives med lys kontra mørk sand, som for eksempel diamanttetra, som helst skal ha mørk bunn.[/quote]

Läste någonstans att dvärgurami är en utav de arter som är skygga av vit sand, bra att dina inte är det! Har funderat på att skaffa dvärgguramis :p
#4 - 2 april 2006 19:10
Nej, vit sand gör inte fiskar skygga. En miljö de upplever som otrygg gör fiskar skygga, oavsett färgen på sanden.

EDIT: mina dvärggurami var inte alls hämmade av vit sand. Jag hade iofs också en odlingsform, mina var helblå.
#5 - 2 april 2006 19:16
[quote=Tinet]Läste någonstans att dvärgurami är en utav de arter som är skygga av vit sand, bra att dina inte är det! Har funderat på att skaffa dvärgguramis :p[/quote]

Oh, da har jeg sikkert vært heldig :) På de beskrivelsene jeg har lest har det ikke stått noe om det :) Men den jeg har er en oppdrettsvariant, en oransje en. Har antakelig ikke noe å si, men likevel :)
#6 - 3 april 2006 11:06
jag kan mycket väl tänka mig att fiskar kan bli skyggare av ljust bottenmaterial och bakgrund, eftersom de då kommer att synas bättre mot den. den kommer nog definitivt att påverka hur fiskarna färgar ut.
#7 - 3 april 2006 12:44
Har haft ett akvarium med vit sand, vit sten och vit bakgrund. Kan inte påstå att några av de fiskar jag hade va skygga, eller färgade ut annorlunda.
#8 - 3 april 2006 12:45
Sen brukar det ju inte hålla sig vitt så länge...
#9 - 3 april 2006 14:09
Man får väl ha ganska mkt gömställen för dom som dom kan slippa undan allt det ljusa någonstans, grottor, krukor mm.
Dom hade nog inte gillat att man hade i vit sand/ grus, vit bakgrundoch jättestarkt ljus på dom utan någon sten, växt eller något annat i karet.
#10 - 3 april 2006 14:29
Fiskarna brukar inte bli skyggare av vit sand, har själv ett kar med vit sand till mina malawisar, tyvärr brukar inte sanden hålla sig vit så länge.
En annan sak som kan vara dum med vit sand är att fiskarna får nån slags hudparasit så de kliar sig väldigt ofta. Detta är inget som syns iform av flagnande fjäll eller så men fiskarna kliar sig ganska så ofta.
Så enligt min mening är det både för och nackdelar.
#11 - 3 april 2006 14:35
tretorn: kan det månne finnas någon annan anledning till kliandet än en hudparasit som man bara får av vit sand? stress kanske? =)
HazelCR
#12 - 3 april 2006 14:40
plorozen: Läs mer Matematik !
#13 - 3 april 2006 14:56
[quote=plorozen]tretorn: kan det månne finnas någon annan anledning till kliandet än en hudparasit som man bara får av vit sand? stress kanske? =)[/quote]
Vet inte, det har jag oxå undrat. Men det inget vad vi lyckats hitta. Det finns rätt många fall där fiskar har blivit irriterade av vit sand och börjat klia sig, sen om det är en parasit eller inte vet jag inte, stressade tycker jag inte att de är.
#14 - 3 april 2006 15:36
hazelcr: ehm, varför det? var i denna tråd har jag misslyckats med att göra bruk av mina mattematikkunskaper?(som förvisso är ganska dåliga).
#15 - 3 april 2006 15:39
tretorn: tja, stress kan ju yttra sig på lite olika sätt antar jag, försämrat immunförsvar så fiskarna blir känsligare för parasiter/sjukdomar öht?
#16 - 3 april 2006 15:43
tinet: vit sand gör akvariet ljusare, en del fiskar är inte lika benägna att färga ut om det är alltför ljust i akvariet, medans andra inte ser lika snygga ut(kardinaltetror t.ex) i alltför stark belysning.
att botten blir väldigt ljus gör också att fiskarnas klara färger inte ser lika bra ut.

sen syns skit och skräp på botten ganska bra också om man har vit sand, eftersom allt lägger sig på den. räkna med att du antagligen kommer att vilja slamsuga den av estetiska skäl ofta.
#17 - 3 april 2006 15:51
plorozen: det med matematik gällde nog din signatur. i matematik kan det mycket väl finnas flers korekta svar på iaf vissa frågor och det finns nästan alltid massor med metoder som fungerar, och vissa har lättare för vissa metoder medan andra har lättare för andra metoder.
#18 - 3 april 2006 16:32
Har för min del inte märkt någon skillnad i färgandet på mina fiskar eller
hur stressade dom verkar. Använder mig just nu av faxegrus och har tidigare kört med både rådasand och engelsk sjösten-
#19 - 3 april 2006 17:03
Tror ju inte att det ska spela nån roll om man har vit sand eller grus om man har massa grottor med Tangangika-ciklider iaf.
#20 - 3 april 2006 17:28
[quote=plorozen]tinet: vit sand gör akvariet ljusare, en del fiskar är inte lika benägna att färga ut om det är alltför ljust i akvariet, medans andra inte ser lika snygga ut(kardinaltetror t.ex) i alltför stark belysning.
att botten blir väldigt ljus gör också att fiskarnas klara färger inte ser lika bra ut.

sen syns skit och skräp på botten ganska bra också om man har vit sand, eftersom allt lägger sig på den. räkna med att du antagligen kommer att vilja slamsuga den av estetiska skäl ofta.[/quote]

Så det med fargene på fisken har egentlig ikke noe med hvor mye de farger ut å gjøre, men hvor mye av fargen du klarer å se.
I den minste tanken min har jeg akvariegrus med blanding av hvite, gule/beige, brune og sorte stener, med omtrent like mange stener av hver farge. Jeg har bare hatt dette akvariet i gang siden desember 2005, men har aldri behøvd å slamsuge. Eneste som synes på dem er litt grønne alger, men dem er prakt botia'en Emil flink til å ta seg av :)
#21 - 3 april 2006 17:52
Fiskar mår bäst i en miljö som liknar deras ursprungliga miljöer som de är anpassade till. Fiskar som lever i öppna, klara vatten med ljus botten trivs säkert med ljus sand. Fiskar som däremot lever i vattendrag under regnskogens trädkroner och där botten är mörk trivs säkert inte bra med ljus botten.

Vill du köra med ljus sand så rekommenderar jag dig att välja fiskar som trivs i den typen av miljö. Givetvis ska man ha ett akvarium som man tycker är vackert, men inte på fiskarnas bekostnad.
#22 - 3 april 2006 17:59
nja, störst skillnad gör det nog med skyggare fiskar, eller nattaktiva.

ingen som vill testa att ha hälften vitt och hälften svart? på botten alltså.

averater: ah, då förstår jag. tja, som sagt så är mina mattematikkunskaper begränsade, så jag har nog aldrig kommit längre än det där med bara ett korrekt svar på en fråga. kanske ska ändra det till grammatik? =)
#23 - 7 april 2006 00:18
jag började med vit sand i mitt akvarium, visst var det snyggt..men det passar inte ett vanligt sällskapsakvarium. Dessutom så syns ju allt bajs mycket tydligt. Så jag bytte till en ganska ljus blandning finkornigt grus istället och det blev mycket bättre.

Som någon sa, ljus sand passar i de akvariemiljöer där fiskarna ska ha det med inte i andra.

När jag tog bort sanden så luktade det förjävligt dessutom... något jag aldrig upplevt tidigare med gruset (känns som det inte blir så kompakt)

Mina fiskar är glada av att få plocka med gruset... nu behöver jag inte heller slamsuga så ofta och vattenmiljön är bättre för fiskarna och det ser estetiskt snyggt ut.
#24 - 7 april 2006 06:21
marija: lukten beror på att bottenmaterialet är för tätt och inte tillåter en tillräcklig mängd syre att komma ner i det, vilket leder till anaeroba förhållanden och förekomst av sumpgas. aka dålig lukt.

motverkas bäst genom bottenfilter, grävande djur eller välmående växter(släpper ut syre från rötterna)
#25 - 7 april 2006 09:56
När jag köpte mitt 260l juwel så från början körde jag med hälften svart o hälften vitt, svart lava sand typ o vitt korall grus.. Men varken fiskar eller växter verkade trivas över/på det vita, och som ni redan sagt, allt skit syndes väldigt tydligt. Bytte ut det vita mot lite vit/tgrön aktigt grus som är lite mörkare, det funkade mkt bättre. Men fiskarna håller sig fortfarande mest över det svarta, och konstigt nog verkar växterna också trivas bättre där.

Men det kanske har mer med o göra storleken på gruset/sanden, men iofsig så är jag 3-6 cm med råda sand under allting så kanske inte.. =)

Men ialf..

/E
#26 - 7 april 2006 10:11
[QUOTE=emillifvergren]När jag köpte mitt 260l juwel så från början körde jag med hälften svart o hälften vitt, svart lava sand typ o vitt korall grus.. Men varken fiskar eller växter verkade trivas över/på det vita, och som ni redan sagt, allt skit syndes väldigt tydligt. Bytte ut det vita mot lite vit/tgrön aktigt grus som är lite mörkare, det funkade mkt bättre. Men fiskarna håller sig fortfarande mest över det svarta, och konstigt nog verkar växterna också trivas bättre där.[/QUOTE]

Mycket intressant om-fisken-själv-får-välja experiment.
#27 - 7 april 2006 11:05
emillifvergren: vad hade du för fiskar, vad för färger typ?
#28 - 7 april 2006 13:08
[QUOTE=plorozen]emillifvergren: vad hade du för fiskar, vad för färger typ?[/QUOTE]

Jag har haft mkt olika under tiden jag haft det, men ungefär som nu :

9 scalarer, 2 marmor, 2 svarta, 2 gula o 3 randiga
2 öronålar
10 platys, olika färger
4 svärdbärare
7 kilfläckstetror
1 Guppy (va ca 10, ålarna vart i farten)
2 Zebra fiskar (också vart 10)
1 Nät pansar mal
1 Eldstjärt
1 Pakistan botia
1 Pictus mal
1 Praktbotia
1 Royal Pleco L027
1 Snowball LDA33
och 1 vanlig gibbiceps

så det är lite blandat med större o mindre fiskar i olika färger.

Men nu när det har börjat komma igång med växterna lite o ja fixat mer stockar så botten skymms lite så är håller fiskarna till överrallt.
Men innan det, spec ibörjan med det kritvita korallgruset, då var istort sett alla fiskar alltid över det svarta.

=)
#29 - 7 april 2006 13:53
Kanske jag skall dela med mig av mina erfarenheter när det gäller vit sand.
Fiskarna har inte brytt sig så mycket om färgen, tetror siameser lite några räkor en gång i tiden...

Det som är tråkigt med vit sand är att den inte hålls vit, allt skit syns minsta tillstymelsen till alger märks direkt.
Oftast så ser bottnen lite gulaktig ut där man nu råkar se den.
Inte så kul, så min rekomendation är att välja nåt annat än vitt.

Annons