Gör man så som de på filmen gör???

#1 - 31 oktober 2007 21:50
[COLOR=blue]Brukar man mata pirajor med möss:confused:? Jag tittade omkring på Youtube.com och fick se detta. Jag blev tvungen att titta bort. Den stackars lilla musen som blev sliten i stycken:(! Jag är inget stort fan till att mata ormar med möss heller, men det är ju riktigt milt i jämförelse.[/COLOR]

[COLOR=blue]Är detta ett normalt sätt att mata pirajor på eller är det fler än bara jag som tycker att detta är fruktansvärt??? Jag såg även vissa filmer då någon stoppade ner en guldfisk som förtvivlat simmade omkring medans pirajorna attakerade.:([/COLOR]
[COLOR=blue]Jag har inga pirajor, men jag blev tvungen att fråga ändå. Är det såhär man ger dessa fiskar mat så kommer jag ALDRIG att skaffa några... Jag håller mig till Räkmix och fiskar som det räcker för.:p[/COLOR]
#2 - 31 oktober 2007 22:01
Men posta inte sån där skit.

Det finns allt möjligt på internet, det betyder inte att vi behöver ha det här.

Ang. din fråga: nej, man matar inte pirayor så där. Så där matar man pirayor om man a) är sjuk, b) vill chocka folk med en youtube-video, eller både och.
#3 - 31 oktober 2007 22:05
Azur skrev:
Men posta inte sån där skit.

Det finns allt möjligt på internet, det betyder inte att vi behöver ha det här.

Ang. din fråga: nej, man matar inte pirayor så där. Så där matar man pirayor om man a) är sjuk, b) vill chocka folk med en youtube-video, eller både och.

Och då snackar vi riktigt sjuk...[:(!]
#4 - 1 november 2007 07:37
[SIZE=4][COLOR=red]VARNING!!!![/COLOR][/SIZE]
Jag tittade bara 2 sekunder och det räkte för min fantasi tog över....
Som Azur sa: Posta inte sånt!
Men å andra sidan man väljer man ju om man vill se det eller inte. Det var tur att jag läste kommentareran innan jag hann titta, det fick mig att stäga ner fönstret. :)
Vi är djurvänner här på zoopet och vill inte se galna människor låta djur lida för att de ska göra vad de tror är coola filmer.....[:(!][:(!][:(!]

MVH Erika
#5 - 1 november 2007 09:55
Hmm.....usch nu vågar jag knappt ens berätta att jag matar fisk med levande mygglarver på vintern ju.....
#6 - 1 november 2007 10:00
Jo det vågade du....:D
#7 - 1 november 2007 10:33
vidrigt !
#8 - 1 november 2007 11:43
drd skrev:
Hmm.....usch nu vågar jag knappt ens berätta att jag matar fisk med levande mygglarver på vintern ju.....

nä, det är ju lite så det är med oss människor... vi rangordnar djuren omkring oss... mygglarver är okej men den "söta lilla musen" är för jävligt.. Dom är ju levande varelser båda två och går samma grymma öde till mötes... men som sagt... Jag tycker också det SER värre ut med musen...
#9 - 1 november 2007 23:28
[COLOR=blue]Förlåt, jag kommer inte att post något liknande. Det kanske var dummt gjort. [/COLOR]
[COLOR=blue]Men grejen var den att det fanns flera liknande videos och jag blev lite osäker på om detta var normalt. Egenltigen borde jag kunnat lista ut svaret själv, men osäkerheten sköljde över mig.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Som sagt förlåt för att detta dök upp:(.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Edit; dåligt namn på smilisen, jag tycker inte att den ser sur ut. Den ser lite skamsen ut...[/COLOR]
#10 - 1 november 2007 23:52
drd skrev:
Fast det där är ju bara skitsnack. Det ÄR skillnad på insekter (och tillochmed fisk) och däggdjur vad gäller "fattningsförmåga" intelligens. Det här är ett hyfsat intelligent djur, snäppet under katt eller hund, som helt klart känner smärta och skräck, och som långsamt torteras ihjäl. Helt utan annan anledning än att pirayornas ägare har en personlighetsstörning.
#11 - 15 november 2007 15:28
Sjukt!?

Jag tycker att det är helt otroligt att tycka att det är kul att se en stackars liten mus lida, tänk dig själv, en haj biter tag i sidan på dig och släpper dig, du fösöker under panik simma därifrån, och sedan drar hajen ner dig igen och sliter dig i stycken....Usch, jag kan inte beskriva smärtan å allt, men jag har rasat ner i nollgradigt vatten och fått panik, det räcker... [:o]
#12 - 15 november 2007 16:03
Azur skrev:
Fast det där är ju bara skitsnack. Det ÄR skillnad på insekter (och tillochmed fisk) och däggdjur vad gäller "fattningsförmåga" intelligens.

Det är inte helt sant. Jag tror mycket väl att vissa fiskar kan mäta sig i intelligens och fattningsförmåga med mindre däggdjur som hamstrar och möss.

Insekter är såklart en annan femma, de har ju knappt någon hjärna att tala om.
#13 - 15 november 2007 16:04
och med det menar jag såklart inte att det är ok att mata med möss, utan snarare att det är mindre ok att mata med levande fiskar
#14 - 15 november 2007 17:25
Vad är normalt och vad är onormalt det är väl upp till var och en, vem har rätt att döma någon annan...
#15 - 15 november 2007 17:41
Detta inlägget skulle nog inte riktigt ha skickats enligt mig nu är vi där igen....Vad riktigt vad är fel,Är det rätt att mata ormar med levande möss???????????????inte för jag har ormar och inte bryr mig ett skit om dem är levande eller inte, vad är skillnaden fiskar eller ormar.Så jag Citerar Cobras kloka inlägg ....Vad är normalt och vad är onormalt det är väl upp till var och en, vem har rätt att döma någon annan...
#16 - 15 november 2007 17:43
cobra skrev:
Vad är normalt och vad är onormalt det är väl upp till var och en, vem har rätt att döma någon annan...

Nja, vad som är normalt eller inte får var och en bestämma, men sunt förnuft och moral ska väl råda. Det var någon som i början av tråden nämnde ormar och mata med möss. I ormsvängen är det i stort sett alla som utfodrar med avdödat byte, antingen fryst eller direktavdödat. Dels för att inte åsamka foderdjuret mer lidande än vad nöden kräver och dels för att skydda ormen eller ödlan eller så från skador, enda gångerna man kör med levande föda är när du har viltfångade vuxna individer som inte tar byte om det inte lever.

Kollar man på djurskyddslagarna så ska man inte tillföra lidande till något djur what so ever i den mån man kan undvika det.

Men diskussionen är intressant om varför det är ok att låta fiskarna i akvariet äta upp yngel, det rådet får man ju ofta här på forumet för levandefödande fiskar att låt de föda i akvariet och låt ynglen klara sig bäst det kan, de som överlever får leva och de som är dumma nog att visa sig öppet får skylla sig själva om det äts upp.... Hmm, svår nöt att knäcka...
#17 - 15 november 2007 17:45
"djurs rätt till ett drägligt liv står i direkt proportion till deras gullighet" är väl det som brukar gälla...
#18 - 15 november 2007 17:47
stene skrev:
Detta inlägget skulle nog inte riktigt ha skickats enligt mig nu är vi där igen....Vad riktigt vad är fel,Är det rätt att mata ormar med levande möss???????????????inte för jag har ormar och inte bryr mig ett skit om dem är levande eller inte, vad är skillnaden fiskar eller ormar.Så jag Citerar Cobras kloka inlägg ....Vad är normalt och vad är onormalt det är väl upp till var och en, vem har rätt att döma någon annan...

Hmm, musen i akvariet kämpar gott och väl i tre minuter eller mer för sitt liv, simmar runt runt i sökande efter en flyktväg, sen får fiskarna nos på den och sliter den i stycken levande. Inget sunt sätt att mata ett djur på.

En kobra eller så biter snabbt, tar någon sekund och musen är död, kramande ormar i den mån de får levande föda smyger sig på bytet utan att den upptäcker den, dödandet tar även där några sekunder. Rätt snabbt och smärtfritt till skillnad att låta en mus simma runt i vatten ett bra tag innan det dör...
#19 - 15 november 2007 17:50
Ha ha, ja gullig eller ej. Jag har inga problem med att möss och andra djur används som foder, men så länge människan är inblandad så kan det ju ske med viss värdighet tycker jag, finns alternativa sätt att utfodra sina gullegrisar så ska man använda de mest humana sätt man kan, som sagt i de fall där ens egen gullegris inte äter om den inte får levande foder så är det ok, men kan man mata med avdötat byte så gör det för dugs skull.
#20 - 15 november 2007 17:53
jubbe063 skrev:
Ha ha, ja gullig eller ej. Jag har inga problem med att möss och andra djur används som foder, men så länge människan är inblandad så kan det ju ske med viss värdighet tycker jag, finns alternativa sätt att utfodra sina gullegrisar så ska man använda de mest humana sätt man kan, som sagt i de fall där ens egen gullegris inte äter om den inte får levande foder så är det ok, men kan man mata med avdötat byte så gör det för dugs skull.

Tycker jag med. Onödigt lidande ska undvikas. Till exempel tror jag inte att ett yngel som blir svalt helt av en större fisk lider särskilt mycket alls, då det brukar gå rätt kvickt.
#21 - 15 november 2007 18:22
jubbe063 skrev:
Hmm, musen i akvariet kämpar gott och väl i tre minuter eller mer för sitt liv, simmar runt runt i sökande efter en flyktväg, sen får fiskarna nos på den och sliter den i stycken levande. Inget sunt sätt att mata ett djur på.

En kobra eller så biter snabbt, tar någon sekund och musen är död, kramande ormar i den mån de får levande föda smyger sig på bytet utan att den upptäcker den, dödandet tar även där några sekunder. Rätt snabbt och smärtfritt till skillnad att låta en mus simma runt i vatten ett bra tag innan det dör...
Nja om den dör snabbare om en orm kramar den till döds eller om ett fiskarna tar död på den snabbare det kan vi inte riktigt svara på då får du fråga musen om;)det kan väl inte vi Människor svara riktigt på efter som jag inte vill delta i sådana här tråkiga långdragna prat ämnen som är riktigt eller fel så avböjer jag mig helst att behöva svara i ämnen som leder till detta inlägget igen:)
#22 - 15 november 2007 21:47
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Brukar man mata pirajor med möss:confused:? Jag tittade omkring på Youtube.com och fick se detta. Jag blev tvungen att titta bort. Den stackars lilla musen som blev sliten i stycken:(! Jag är inget stort fan till att mata ormar med möss heller, men det är ju riktigt milt i jämförelse.[/COLOR]

[COLOR=blue]Är detta ett normalt sätt att mata pirajor på eller är det fler än bara jag som tycker att detta är fruktansvärt??? Jag såg även vissa filmer då någon stoppade ner en guldfisk som förtvivlat simmade omkring medans pirajorna attakerade.:([/COLOR]

[COLOR=blue]Jag har inga pirajor, men jag blev tvungen att fråga ändå. Är det såhär man ger dessa fiskar mat så kommer jag ALDRIG att skaffa några... Jag håller mig till Räkmix och fiskar som det räcker för.:p[/COLOR]

ehm varför denna fråga under Kategorin tetror ? :D
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 15 november 2007 22:00
Janina skrev:
ehm varför denna fråga under Kategorin tetror ? :D

Därför att pirayor är tetror så håller er till ämnet - dvs tetrorna - om ni nu absolut måste skriva i denna tråd.
Att låta pirayor äta upp levande möss har jag svårt att tänka mig att någon gör här. Dels för att det är olagligt och dels för att det är sjukt - vilket väl kan anses utgöra ett svar på ursprungsfrågan i denna tråd
#24 - 15 november 2007 22:04
oj förlåt :S ska läsa på lite mer innan jag kritiserar :D
#25 - 4 juni 2008 17:49
när jag praoade på akvarie lagret så fick jag och min kompis fiska upp ca 12 malawis som var i karantän och var sjuka. dom gav vi som mat till en red-tail, en arowana och två jätte guramisar. tyckte lite synd om dom men som sagt dom vat i för däligt skick för att säljas. dom simmade runt där ett bra tag. :(
#26 - 6 juni 2008 13:57
Jag är Pirayaägare och det känns ibland som jag är ensam om det här på forumet:P
Får väll ta och erkänna att ett par fiskar har fått offra livet för mina fiskar.
Vem skaffar egentligen pirayor och ger tusan i att testa myterna?
Är det någon tröst så har jag inte gett dom levande föda sen jag skaffade dom och hade aldrig kunnat ge dom möss eller liknande:S
#27 - 6 juni 2008 15:01
Jag var på zoot på backaplan förra veckan, där hade dem pirayor i ett akvarium, dem matar med andra levande fiskar såg jag, var en annan fisk som simmade runt där i med bara halva bakfenan kvar :D
#28 - 6 juni 2008 19:54
uhm.. alltså.
Jag vill inte hamna i onåd med någon.
Men exakt hur tror ni att inte bara pirayor eller andra fiskar, utan alla rovdjur, äter i vanlig afall?
Alltså i naturen.

Har ni sätt lejon, geparder eller leoparder jaga nån gång?
De börjar äta på sitt byte medans de lever.

Har ni sett späckhuggare leka med sjölejonungar nån gång?
Dehär är naturen - let´s face it.
Droppa moralpaniken ett par sekunder bara.

De kan hända att det är "onödigt" att utfodra pirayor på dethär sättet - men det är MINST lika onödigt att hålla pirayor fångade i en glasbytta till att börja med.
Man behöver inte föröska dölja sitt dåliga sammvete med att vara moralpredikant.

Jag matar mina fiskar med artemia, mygglarver och andra levande djur och jag anser inte att en råtta eller mus är mer värd än varken fiskar, fåglar eller andra djur.

Och sist men inte minst.
Hur många möss och andra smågnagare dör av ålder tror ni?
de blir hackade i småbitar av fåglar, tagna av rävar osv.

Vill man utfodra sina pirayor med levande föda så ska man inte bli kallad sjuk i huvudet för det tycker jag.
Det är ett instinktivt jaktbeteénde som grundar sig i att om små gnagare tar en simtur i Amazonas så finns de pirayor där som jagar dom och äter dom på dethär viset.

Även om vi har dragit in en liten bit av naturen i vårat vardagrum och kapslat in den i fem (eller sex) glasrutor, så kan vi faktiskt inte till 100% kontrollera den.

Hur järna vi än vill
#29 - 6 juni 2008 21:47
Grodlund skrev:
uhm.. alltså.

Jag vill inte hamna i onåd med någon.

Men exakt hur tror ni att inte bara pirayor eller andra fiskar, utan alla rovdjur, äter i vanlig afall?

Alltså i naturen......

- Vill gärna hänga på dig i ditt resonemang. Det finns naturligt i alla vatten predatorer. Dessa äter andra fiskar. Med andra ord det finns bytesfiskar och det finns jägare.

Om vi flyttar in en bit natur, som du så riktigt påpekar i ditt inlägg, så får vi inte avskärma oss från hur det faktiskt förhåller sig i det verkliga livet. Livet är grymt! Det finns offer och det finns överlevare. Skall vi hårddra det hela kan vi säga att hela evolutionen bygger på att svaga individer slås ut av starka.

Detta innebär dock inte att vi skall uppträda som barbarer eller idioter i vår hantering av husdjur i någon av dess former. Normala etiska och moraliska värderingar skall vara fullt tillräckligt för att vi inte skall utsätta något djur för onödigt lidande.

Men vi får inte överföra vår etik och moral till hur djuren lever naturligt!
#30 - 6 juni 2008 22:18
Jag har sett filmen ni talar om och det finns MASSOR av liknande filmer. Det enda är att alla dessa verkar vara amerikanska. Och i USA tror jag det är tillåtet och faktiskt ganska vanligt att mata pirayor med levande däggdjur så som möss och råttor. Dels har jag hört från vänner som varit i USA att de säljer möss och råttor i vissa affärer som levande föda åt djur och dels så har jag sett dessa filmer.
#31 - 8 juni 2008 19:45
Levande fisk gillar mina pirayor, gärna slöjstjärt. Man bör nog ge dem levande föda någon gång per månad. Annars är det skalade räkor de får varannan dag. Som jag läst på flera ställen så vill pirayor inte ha mat varje dag, det verkar stämma bra det. Mvh//Erik
#32 - 8 juni 2008 20:53
Förstår inte varför alla säger att man inte ska posta sådant här på zoopet. Är man nybörjare och inte vet alls något om pirayors föda så är det klart man ska få fråga. Vad är felet med att mata dem med levande djur i det här fallet en mus/råtta? Det är ju så de lever i naturen ellerhur?
#33 - 8 juni 2008 21:58
XenOn skrev:
Förstår inte varför alla säger att man inte ska posta sådant här på zoopet.

För att det är gore, plus olagligt i Sverige - att långsamt plåga ihjäl en mus är djurplågeri. Dessutom helt onödigt, man vinner ingenting på att göra så där jämfört med att ge filé eller pinkisar.
Är man nybörjare och inte vet alls något om pirayors föda så är det klart man ska få fråga.
Visst, fråga.

Vad är felet med att mata dem med levande djur i det här fallet en mus/råtta? Det är ju så de lever i naturen ellerhur?
Nej, de äter inte levande möss och råttor i naturen.
#34 - 8 juni 2008 22:04
[COLOR=blue]Jag hoppas verkligen inte att jag har fått folk att titta snett på mig efter att ha startat denna tråden, men jag kollade bara lite på pirajor och vips så dök filmer som detta upp och nästan skrämde mig. Jag var bara tvungen att förvissa mig om att de inte matas såhär.[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Jag tyckte att det verkade så sjukt att släppa ner en råtta, visst "naturens lag", men det är ju tortyr för råttan.[/COLOR]
[COLOR=blue]Pappa har en orm som han matar med levande möss och jo, de dör snabbt. PANG och allt är över. Här tar det tid, jag kommer inte ihåg hur lång filmen var, men relativt lååång.[/COLOR]
#35 - 8 juni 2008 22:14
matte159 skrev:
[COLOR=blue]d levande möss och jo, de dör snabbt. PANG och allt är över. Här tar det tid, jag kommer inte ihåg hur lång filmen var, men relativt lååång.[/COLOR]

Det tar lång tid för Pirayor är jättekass på att döda möss - och det är inte så konstigt, eftersom det är helt onaturlig mat för dem.

Annars kan du tipsa din pappa om att det går att lära de flesta ormar att äta mikrougns-värmda döda möss. Det är lättare för ägaren men framförallt mycket säkrare för ormen än att ge dem levande möss. Man kanske inte tror det, men det är mycket vanligt att ormar skadas eller dödas av möss som släppts in som foder.
#36 - 9 juni 2008 06:09
Azur skrev:
Det tar lång tid för Pirayor är jättekass på att döda möss - och det är inte så konstigt, eftersom det är helt onaturlig mat för dem.

Annars kan du tipsa din pappa om att det går att lära de flesta ormar att äta mikrougns-värmda döda möss. Det är lättare för ägaren men framförallt mycket säkrare för ormen än att ge dem levande möss. Man kanske inte tror det, men det är mycket vanligt att ormar skadas eller dödas av möss som släppts in som foder.

[COLOR=blue]Det där med ormen har gått bra i alla år, så pappa lär nog fortsätta med levande. Sedan vad som är mest plågsamt för råttan som orm-mat är väl att diskutera. De fryser väl råttan levande om jag inte minns fel och isf är det, tycker jag, mkt bättre att låta det gå snabbt i terrariet...[/COLOR]
#37 - 9 juni 2008 07:06
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Det där med ormen har gått bra i alla år, så pappa lär nog fortsätta med levande.

Tja, en del giftormar lär sig aldrig att äta död mat i alla fall. Det är inget skämt dock: det är mycket vanligt att ormar skadas av fodermöss/råttor.

Sedan vad som är mest plågsamt för råttan som orm-mat är väl att diskutera. De fryser väl råttan levande[/COLOR]

Nej, de gasar den med kolmonoxid eller koldioxid. Möss dör på nån sekund bara.
#38 - 9 juni 2008 08:20
Azur skrev:
Tja, en del giftormar lär sig aldrig att äta död mat i alla fall. Det är inget skämt dock: det är mycket vanligt att ormar skadas av fodermöss/råttor.

Nej, de gasar den med kolmonoxid eller koldioxid. Möss dör på nån sekund bara.

[COLOR=blue]Vi har en kramorm (kungsboa), ville bara säga det då det pratas om giftormar, och jag förstår vad du menar med att de kan skada sig, men det har gått bra hela tiden och att helt plötsligt byta till dött går nog inte hem så lätt.[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Aja, men tänk den stressen de upplever innan... Vi tar råttan från närmaste zoobutik så att det går snabbt hem och sedan är allt över. Kan nog kanske tycka att det är på samma nivå. Pest eller kolera.;)[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Jag personligen går iväg när råttan springer omkring i terrariumet, jag tycker inte att det är speciellt roligt att se på.[/COLOR]
#39 - 9 juni 2008 21:25
Fryst mat är att föredra, dels för ormens säkerhet, för ens egen bekvämlighet, men även för musens/råttans skull.

Ett dött bytesdjur kan man enkelt lägga in i frysen igen om ormen skulle vägra äta av olika anledningar. En levande mus/råtta får sitta och skaka i ett hörn av terrariet, i väntan på att ormen ska, eller inte ska, döda den. Den har ju ingen schans att komma undan, som den skulle ha i naturen, och kan nog bli tillräckligt stressad för att attackera ormen i självförsvar, särskilt om det är en vuxen råtta. Och om ormen inte äter av nå´n anledning, så måste man ju själv avliva bytet, för att kunna mata med senare.

Se´n finns det ju ormar som vägrar ta dött, men det vet man ju inte innan man testat.

Fryser dem levande gör de knappast, eftersom det är olagligt, och klassat som djurplågeri, vad jag vet.

Se´n är det ingen hit att värma döda möss i micron, vad jag har hört, om man inte vill ha micron målad på insidan med musinälvor :p
#40 - 10 juni 2008 15:45
Fan vad tråden spårade ur med allt snack om ormar.

Grejen det gällde var PIRAYOR. Ja, man ska kanske inte mata dom med möss eftersom det är en plågsam process, men levande föda bör de absolut få, precis som i naturen. En slöjstjärt lite då och då är bra. Dels attraheras de av färgen och den är inte är någon hejare på att simma fort:D
#41 - 10 juni 2008 21:05
Fan vad tråden spårade ur med allt snack om ormar.

Grejen det gällde var PIRAYOR. Ja, man ska kanske inte mata dom med möss eftersom det är en plågsam process, men levande föda bör de absolut få, precis som i naturen. En slöjstjärt lite då och då är bra. Dels attraheras de av färgen och den är inte är någon hejare på att simma fort:D

Håller med dig fullt ut! varför ska man stänga in pirayor i en miljö och inte ge dem levandeföda? Kan diskuteras...
#42 - 10 juni 2008 21:22
XenOn skrev:
Håller med dig fullt ut! varför ska man stänga in pirayor i en miljö och inte ge dem levandeföda? Kan diskuteras...

Man kan också vända på det:
Varför ska man stänga in pirayor i en miljö om man måste låta dem plåga ihjäl levande föda? ;)
#43 - 10 juni 2008 23:02
Har man pirayor eller andra rovfiskar som äter dött så behöver dom knappast levande föda ju? Ibland kan det behövas för att få igång dom kanske men sen kan man mata med tex nyavlivade fiskar eller från frysen.

Att tina upp och frysa in igen upptinade råttor, möss eller annat är nog lika stor hit som att frysa om frystfoder till akvariefisk dessutom
#44 - 11 juni 2008 07:07
Mata era Pirayor med era egna barn för allt jag bryr mig.
Folk gör väl som de vill.
Jag äter kött, inte för att jag måste utan för att jag tycker att det är gott.
Man kanske inte MÅSTE mata sina pirayor med levande möss - eller fisk för den delen.
Men man kanske vill.

Och om man får mata dem med en slöjstjärt så varför inte en mus?
Man behöver ju inte ta världens största feta pungråtta som de måste slita i småbitar innan de kan käka den. Man kanske bara lägger i en liten musjävel som de tar skallen av i ett nafs?
#45 - 11 juni 2008 07:25
Jag ser ingen som helst anledning till att pirayor skulle behöva levande föda, om allt annat är som de ska lär de knappast matvägra så att de tar skada av det bara för att de får dött foder, och om argumentet för levande skulle vara att de behöver det för att behålla sina instinkter så är det BS, instinkterna har de kvar än då, även om de inte visar dom.

Sen kan det vara lämpligt att inte bara mata med tillexempel rent fiskkött, hel fisk är bättre.

Man kan ju undra vad som händer i huvudena på en del av de som lagt upp filmer på youtube där man matar pirayor med alldeles för stora levande bytesdjur, när 5-6 st pirayor ska dela på en slöjstjärt som är större än de själva, plus att de är måttligt hungriga från början, det tar vad som känns som en evighet innan fisken dör, och ännu värre är det med gnagare. Om man nu nödvändigtvis känner att man måste mata med levande får man väl anpassa bytet till situationen, så att stimmet kan äta upp till exempel en fisk i princip helt och hållet på under 10 sekunder.

Jag är inte direkt för att mata med levande möss när det finns alternativ, och även för pirayornas del finns det bättre alternativ, men jag anser att det stora problemet är att de matas till alldeles för små pirayor, skulle det röra sig om ett stim fullvuxna hungriga pirayor hade musen varit "avslutad" så snabbt och effektivt att det kan bli svårt att argumentera att det skulle vara en mindre human död än lagliga avlivningsmetoder, fast det är klart, det skulle se mer brutalt ut, men hur människor som tittar på upplever det påverkar inte musen i fråga.
#46 - 11 juni 2008 16:27
Grodlund skrev:

Folk gör väl som de vill.

Japp, det gör de, men man behöver inte skryta om det här på zoopet.
Vi har redan en räcka djurskyddslagar för akvarier, och nya lagar och bestämmelser är på gång, det sista vi behöver är att få igång aftonbladet om hur akvarister långsamt plågar ihjäl möss, råttor, marsvin och hundvalpar med sina pirayor. Eller om hur småbarn hittar såna videos på zoopet.

Folk som gillar djurhetsning skulle känna sig mycket mer välkomna på t.ex. www.waterwolves.com än här.

Man kanske bara lägger i en liten musjävel som de tar skallen av i ett nafs?

Du har inte sett videon som den här tråden handlar om, va?

Annons