Gör jag rätt om mängdenen vattenbyten?

#1 - 16 januari 2010 08:59
Jag har ett 105L med rätt mycket växter, gör vattenbyten á 20% 2 gånger i veckan.
Byter jag för mycket, skall jag byta mindre oftare eller funkar det så?
Jag har gjort så i ca 2 år fast då hade jag ett 54L och det har funkat.De enda gånger jag inte har gjort sådana vatten byten är när vi har varit på semester då har jag gjort det ca 1 gång i veckan.
Är det OK?
#2 - 16 januari 2010 09:02
Ursäkta överskriften, jag var nog lite nyvaken [:o]:)
#3 - 16 januari 2010 09:15
Det borde väl räcka med 1ggr per vecka 20%. Använder du någon gödning?

Edit: om du börjar med PMDD ska man byta 50% varje vecka och jag skulle tro att det är bra att hålla vecko intervallet då så att gödningen hunnit tas upp, men det vet nog andra bättre.
#4 - 16 januari 2010 09:18
Jag kör med Tropicas Aquacare +, men den är på väg och ta slut skall beställa pmdd.
#5 - 16 januari 2010 13:43
Dre skrev:

Edit: om du börjar med PMDD ska man byta 50% varje vecka och jag skulle tro att det är bra att hålla vecko intervallet då så att gödningen hunnit tas upp, men det vet nog andra bättre.
Om jag fattat det riktigt menar man att man då nollställer värdena. Inte riktigt säker jag förstår poängen med det. I mitt 300 l byter jag 25%/v och kör nu med 2 doser pmdd, men då kör jag i co2 också.
#6 - 17 januari 2010 00:37
Det varierar en hel del hur folk gör sina vb i sina kar.
Jag gör en gång i veckan och i ett kar gör jag varannan vecka. testat för att se om växterna växer snabbare på så sätt.

Du behöver inte göra vb 2 ggr i veckan i det stora karet, räcker gott och väl 1 gång i veckan och efter du gjort vb tillsätter du pmdd.
Du kommer märka efter 2.a vb att dina växter kommer växa som ogräs :)
#7 - 18 januari 2010 19:28
Nubi skrev:

Du behöver inte göra vb 2 ggr i veckan i det stora karet, räcker gott och väl 1 gång i veckan och efter du gjort vb tillsätter du pmdd.

Du kommer märka efter 2.a vb att dina växter kommer växa som ogräs :)

Ok, då testar jag detta, har beställt pmdd idag.
Skall bli spännande och se hur det blir :p

Skall jag pytsa i 10 ml av varje flaska till mitt 105 liters?
#8 - 18 januari 2010 22:00
Nilsrolf skrev:
Om jag fattat det riktigt menar man att man då nollställer värdena. Inte riktigt säker jag förstår poängen med det. I mitt 300 l byter jag 25%/v och kör nu med 2 doser pmdd, men då kör jag i co2 också.

Poängen är att om man gör 50% vattenbyten och t.ex. doserar 10 mg/l nitrat så kan man räkna ut att koncentrationen i vattnet maximalt blir 20 mg/l även om akvariet i sig självt skulle producera lika mycket nitrat som det konsumerar. Ju mindre vatten man byter desto större blir osäkerheten.
Det är alltså ett sätt att kunna dosera ordentligt med näringsämnen utan att riskera att det blir farliga nivåer i karet och utan att behöva mäta någonting.
#9 - 18 januari 2010 23:13
Byter du vatten 2 ggr i veckan kan du inte bara helt plötsligt ändra till att byta en gång i veckan. Övergången måste ske successivt. Men du borde kunna byta både 1 gång i veckan eller en gång varannan vecka.
#10 - 19 januari 2010 22:27
Hörnsten skrev:
Poängen är att om man gör 50% vattenbyten och t.ex. doserar 10 mg/l nitrat så kan man räkna ut att koncentrationen i vattnet maximalt blir 20 mg/l även om akvariet i sig självt skulle producera lika mycket nitrat som det konsumerar. Ju mindre vatten man byter desto större blir osäkerheten.

Det är alltså ett sätt att kunna dosera ordentligt med näringsämnen utan att riskera att det blir farliga nivåer i karet och utan att behöva mäta någonting.

Nu kanske vi är på väg från Pias tråd, men innehåller pmdd nitrat? jag trodde möjligen 50% för att ha "järnkoll" på värdena. Är ingen "kemist" så jag har svårt att hänga med i svängarna.
#11 - 19 januari 2010 22:37
Nilsrolf skrev:

Dito.
Gör precis detsamma, dubbeldos PMDD, CO2 och 25% vattenbyte/vecka

Att byta oftare ser jag inte som en fördel, speciellt inte i ett välplanterat kar då växterna tar upp mycket näringsämnen och trevligheter i karet vilket bidrar till att minska mängden vatten som behöver bytas samt intervallet.

Nilsrolf skrev:
Nu kanske vi är på väg från Pias tråd, men innehåller pmdd nitrat? jag trodde möjligen 50% för att ha "järnkoll" på värdena. Är ingen "kemist" så jag har svårt att hänga med i svängarna.

KNO3 ;)

50% vattenbyte är för att "nollställa", eller vad man nu vill kalla det, EI metoden typ.
#12 - 20 januari 2010 08:43
PiaJo skrev:

Skall jag pytsa i 10 ml av varje flaska till mitt 105 liters?

Kan någon svara på detta och och om hur mycket jag skall byta varje vecka för att göra det optimalt?
Bilagor:
#13 - 20 januari 2010 09:52
Ja, om du kör "standard" blandningen så är det 10ml/100l av varje flaska, en gång i veckan efter ett vattenbyte på 50%, hur mycket vatten du byter är dock inte så kritiskt enligt mig men det är standardreceptet:)
#14 - 20 januari 2010 10:03
Tack då vet jag hur jag skall göra :)
#15 - 20 januari 2010 12:40
Detta är taget från www.pmdd.se och beräknat för ett akvarium på just 105L:

Recept

Tre stycken 500 ml flaskor
Blanda 39,1 gram KNO3 i den första flaskan (ca 6,8 tsk)
Blanda 3,8 gram KH2PO4 i den andra flaskan (ca 3,1 krm)
Blanda 7,7 gram NutriSI Mikro i den tredje flaskan (ca 9,8 krm)

Dosering

För ett akvarium med 105 liter vatten ska du en gång i veckan:
1) göra ett 25%-50% vattenbyte, dvs byt 26-52 liter vatten
2) dosera 10,5 ml från var och en av flaskorna (10 ml/100 liter)

Information

Om du har mycket ljus och tillsätter koldioxid (CO2) så kan doseringen behöva ökas med upp till 4 gånger standarddoseringen eller i extrema fall ännu mer. Det kan till och med behövas gödas flera gånger i veckan.
Öka doseringen när du ser symptom på näringsbrist hos växterna.
Flaskan med NutriSI ska förvaras mörkt ej under +4 C. Håller sig bättre i kylskåp men märk då flaskan väl så att ingen får för sig att dricka av den.
Övriga flaskor kan förvaras i rumstemperatur.
#16 - 20 januari 2010 12:54
Detta är taget från www.pmdd.se och beräknat för ett akvarium på just 105L:

Recept

Tre stycken 500 ml flaskor

Blanda 39,1 gram KNO3 i den första flaskan (ca 6,8 tsk)

Blanda 3,8 gram KH2PO4 i den andra flaskan (ca 3,1 krm)

Blanda 7,7 gram NutriSI Mikro i den tredje flaskan (ca 9,8 krm)

Dosering

För ett akvarium med 105 liter vatten ska du en gång i veckan:

1) göra ett 25%-50% vattenbyte, dvs byt 26-52 liter vatten

2) dosera 10,5 ml från var och en av flaskorna (10 ml/100 liter)

Information

Om du har mycket ljus och tillsätter koldioxid (CO2) så kan doseringen behöva ökas med upp till 4 gånger standarddoseringen eller i extrema fall ännu mer. Det kan till och med behövas gödas flera gånger i veckan.

Öka doseringen när du ser symptom på näringsbrist hos växterna.

Flaskan med NutriSI ska förvaras mörkt ej under +4 C. Håller sig bättre i kylskåp men märk då flaskan väl så att ingen får för sig att dricka av den.

Övriga flaskor kan förvaras i rumstemperatur.

Tack.

Flaskan med NutriSI ska förvaras mörkt ej under +4 C. Håller sig bättre i kylskåp - om jag har den i rumstemp. hur länge håller den sig då, några dagar eller månader, vet du nåt om det?
#17 - 20 januari 2010 12:56
Bor du centrum av Borås och har mjukt vatten? Här ute i Gånghester har vi KH 7 vilket gör att jag använer Micro+ istället för NutriSI.
#18 - 20 januari 2010 12:57
Jag bor i Brämhult och jag har beställt micro+ varianten, behöver den vara i kylskåp?
#19 - 20 januari 2010 13:03
Jag fick detta rådet:

" Mikro+ funkar generellt sett bättre i alla typer av vatten för att den har ett bättre kelat som håller näringen vattenlöslig längre. Valet är alltså ganska lätt. "
#20 - 20 januari 2010 13:13
PiaJo skrev:
Tack.

Flaskan med NutriSI ska förvaras mörkt ej under +4 C. Håller sig bättre i kylskåp - om jag har den i rumstemp. hur länge håller den sig då, några dagar eller månader, vet du nåt om det?

Ska jag vara ärlig så är jag själv nybörjare på pmdd fronten så jag vet faktiskt inte hur länge det håller utanför kylskåpet. Jag har mitt i kylen för säkerhets skull iallafall
#21 - 20 januari 2010 13:30
Kör micro+ PiaJo.
Jag har min micro+ i kylen.
#22 - 20 januari 2010 13:38
Jag har aldrig haft Micro+ flaskan i kylen, varken lösningen eller koncentratet. Haft min PMDD i 2 år nu och den fungerar fortfarande bra. Det är på senaste tid jag börjat göra åt mycket därav är näringen så "gammal".
#23 - 11 juli 2010 23:01
En fråga. Varför ska man egentligen byta vatten hela tiden? Själv kan jag bara byta ut 30% vatten i mån i mitt 200L Malawi. Försökte byta oftare. 30% efter 25 dagar sedan 30% efter 20 dagar tills jag kom till 30% var 7 dag. Men mina Malawi hatade det och blev slöa mm. Började även tillsätta medel som man skulle ha till Malawi men mina fiskar hatade det med. Så nu får man bara byta 30% vatten i månaden och ej tillsätta medel.

Men min pollare byter aldrig vatten i sitt utan fyller bara på, och rengör 1 gång om året i sitt Malawi och hans fiskar mår toppen och parar sig hela tiden.

Så varför byta vatten hela tiden?
#24 - 12 juli 2010 00:07
Djexcute skrev:
En fråga. Varför ska man egentligen byta vatten hela tiden? Själv kan jag bara byta ut 30% vatten i mån i mitt 200L Malawi. Försökte byta oftare. 30% efter 25 dagar sedan 30% efter 20 dagar tills jag kom till 30% var 7 dag. Men mina Malawi hatade det och blev slöa mm. Började även tillsätta medel som man skulle ha till Malawi men mina fiskar hatade det med. Så nu får man bara byta 30% vatten i månaden och ej tillsätta medel.

Men min pollare byter aldrig vatten i sitt utan fyller bara på, och rengör 1 gång om året i sitt Malawi och hans fiskar mår toppen och parar sig hela tiden.

Så varför byta vatten hela tiden?
Därför att få bort bakterier och nitratet som byggs upp hela tiden! Din "pollare" sköter sitt kar på ett totalt felaktigt sätt och skadliga ämnen byggs hela tiden upp eftersom han bara fyller upp det vatten som avdunstat och det kommer obönhörligen sluta med total död tillslut!!! Detta är inget som går att diskutera sig ur utan det är fakta!
#25 - 12 juli 2010 01:48
Okej. Ja han har haft det så i 5 år nu:/ Men vad ska jag göra för att få mina fiskar att trivas med 30% vatten byte var 7 dag då?
Låta dom må dåligt ett litet tag och se om det går över?
#26 - 12 juli 2010 15:47
Djexcute skrev:
Okej. Ja han har haft det så i 5 år nu:/ Men vad ska jag göra för att få mina fiskar att trivas med 30% vatten byte var 7 dag då?

Låta dom må dåligt ett litet tag och se om det går över?
Om du byter 30% varje vecka kommer de uppskatta detta, det blir på så vis mindre skillnad på vattnet efter varje byte (byter du sällan så blir det chockartat för fisken när vattnet ändras så dramatiskt) och upplever de obehag så ska du prova att bereda vattnet med vattenberedningsmedel tex aquatan! Mina Tanganyikaciklider reagerar på vattenbytet om jag inte använder aquatan!

Annons