Nu har jag äntligen kommit igång med CO2 till mitt nya 180-liters!
Är dock inte så hemma på detta, så är tacksam för lite hjälp och synpunkter. Själva "kranen" som man skruvar på flaskan är av märket Sera, se´n finns det en bubbelräknare och en katalysator? som bubblorna vandrar i. Fick rådet att ha en bubbla /sekund, betydet det en bubbla i bubbelräknaren/sekund? Dum fråga jag vet, men det sprutar nämligen ut bubblor i karet och jag trodde i min enfald att det skulle vara en bubbla i karet/sekund... :confused:
Bubblorna kommer stötvis pga pumpen, ska det vara så eller har jag gjort fel? Har även försökt att trycka ner utblåset så långt det går mot botten, men om det hamnar under "katalysatorn" (eller vad det heter, som en trappa typ), så bubblar det ingenting, funkar det bra ändå även om utblåset bara är ca 15-20 cm ner i karet?
Se´n undrar jag om jag ska stänga av på natten eller om det kan gå dygnet runt?
Mätte pH nu, ca 6,5 (sera igen), kan det sjunka lägre? Har dessvärre bara ett Kh på 3, hur kan jag höja det? Har korallsand i ytterfiltret i 300-litarn och där brukade det bubbla efter vattenbyte och pmdd, men det gör det inte längre, kan det bero på sanden?
Och sista frågan: hur länge dröjer det innan växterna börjar bubbla (efter fulldospuls och nystartad Co2)?
Vet att det är mycket frågor, hoppas någon har tid att läsa och begrunda.
Tack för ordet! :D