Gör jag rätt med CO2-anläggningen?

#1 - 28 juli 2005 16:25
Nu har jag äntligen kommit igång med CO2 till mitt nya 180-liters!
Är dock inte så hemma på detta, så är tacksam för lite hjälp och synpunkter. Själva "kranen" som man skruvar på flaskan är av märket Sera, se´n finns det en bubbelräknare och en katalysator? som bubblorna vandrar i. Fick rådet att ha en bubbla /sekund, betydet det en bubbla i bubbelräknaren/sekund? Dum fråga jag vet, men det sprutar nämligen ut bubblor i karet och jag trodde i min enfald att det skulle vara en bubbla i karet/sekund... :confused:
Bubblorna kommer stötvis pga pumpen, ska det vara så eller har jag gjort fel? Har även försökt att trycka ner utblåset så långt det går mot botten, men om det hamnar under "katalysatorn" (eller vad det heter, som en trappa typ), så bubblar det ingenting, funkar det bra ändå även om utblåset bara är ca 15-20 cm ner i karet?
Se´n undrar jag om jag ska stänga av på natten eller om det kan gå dygnet runt?
Mätte pH nu, ca 6,5 (sera igen), kan det sjunka lägre? Har dessvärre bara ett Kh på 3, hur kan jag höja det? Har korallsand i ytterfiltret i 300-litarn och där brukade det bubbla efter vattenbyte och pmdd, men det gör det inte längre, kan det bero på sanden?
Och sista frågan: hur länge dröjer det innan växterna börjar bubbla (efter fulldospuls och nystartad Co2)?
Vet att det är mycket frågor, hoppas någon har tid att läsa och begrunda.
Tack för ordet! :D
#2 - 28 juli 2005 17:02
Nu har jag äntligen kommit igång med CO2 till mitt nya 180-liters!
[:-106] [:-76]

Fick rådet att ha en bubbla /sekund, betydet det en bubbla i bubbelräknaren/sekund?
Ja, precis. Bubbelräknaren har man just för att *grovt* kunna ställa in hur mycket koldioxid man trycker ner i karet. 1 bps låter i.o.f. som en litet försiktigt startvärde. Du kommer nog att behöva öka på lite när växterna börjar mumsa i sig.

Dum fråga jag vet, men det sprutar nämligen ut bubblor i karet och jag trodde i min enfald att det skulle vara en bubbla i karet/sekund...
Det där förstår jag inte riktigt. Var sprutar det bubblor menar du?
"Katalysatorn" är väl vad vi brukar kalla reaktorn. Behållaren som håller inne koldioxiden tills den är upplöst i vattnet. Kan du beskriva lite mer hur dina grejer ser ut eller ännu bättre länka till några bilder (tillverkarens kanske).

Se´n undrar jag om jag ska stänga av på natten eller om det kan gå dygnet runt?
Med intrimmad bubbeltakt får du nog räkna med att stänga av på natten. Detta brukar man göra med en magnetventil (som styrs av en vanlig timer eller en pH-kontroller) som monteras mellan regulatorn och utloppet i karet.

Har dessvärre bara ett Kh på 3, hur kan jag höja det?
Vore jag dig skulle jag inte bry mig om det. Det är många CO2-akvarister (sicket ord...) som kör med lågt kH. Räkna dock med att hålla koll på pH när du trimmar in bubbeltakten. Det kan rasa och orsaka fiskdöd.

Och sista frågan: hur länge dröjer det innan växterna börjar bubbla (efter fulldospuls och nystartad Co2)?
Beror lite på. Framför allt hur mycket ljusenergi man trycker ner i vattnet. Ett grovt rikvärde kan vara någon halvtimma till ett par timmar.
#3 - 28 juli 2005 17:47
Ja alltså, det sprutar ut bubblor ur munstycket (där bubblorna ska komma ut antar jag?) ut i vattnet. Det kommer en stor gasbubbla/sekund i slangen, och när den trycks ut i vattnet så blir det många små bubblor i vattnet av den stora bubblan.
Har tyvärr inga bilder, har köpt detta begagnat (följde med karet, är knappt ett år gammalt), men det är ju själva tappen som sitter på flaskan, se´n en bubbelräknare med en slang på där bubblorna stiger uppåt. Se´n kommer väl reaktorn som är kopplad till en pump som gör så att bubblorna pumpas ut i vattnet. Min käre sambo har monterat efter förre ägarens anvisning, men det kanske har blivit fel ändå? Tycker det verkar aningen svårinställt, han skruvade och grejade ett bra tag innan det blev rätt (eller fel...)!?
Det är 4 lysrör a´30 w, så det är rätt mycket ljus...
Ska jag försöka få ner "utblåser" närmare botten?
Har ingen magnetventil, går det bra att helt enkelt skruva av gasen på "kranen" som sitter på CO2flaskan?
Hoppas du förstår vad jag menar.... Känner mig lite förvirrad själv faktisk ;)
#4 - 28 juli 2005 17:50
Såg förresten på din hemsida Bluesboy att du bara hade kvar bubbelräknaren på din anläggning, funkar det bra?
#5 - 28 juli 2005 17:59
Och du förresten, måste bubbelräknaren vara i karet? Har det nå´n betydelse.....?
Jag känner att jag fattar nada, men gasen ska väl iaf BUBBLA ut i karet från munstycket eller? (Grundinstruktion 1 a) tack ;)!)...
#6 - 28 juli 2005 17:59
jag tror att det är så att gasen ej lösar sig helt ,och kommar ut ur reaktorn delvist oupplöst.

mvh janne
#7 - 28 juli 2005 18:00
[QUOTE=janne dansk]jag tror att det är så att gasen ej lösar sig helt ,och kommar ut ur reaktorn delvist oupplöst.

mvh janne[/QUOTE
Jaha, hmmm nästa fråga då, vad ska den lösa sig i? Vatten antar jag, men hur då då (snyft, skulle aldrig gett mig in på detta...)?]
#8 - 28 juli 2005 18:08
Reaktorn, i ditt fall trappan ska va så lång att bubblorna hinner
lösas upp innan trappan är slut. Hur stort är akvariet?
#9 - 28 juli 2005 18:19
Det är på 180 liter. Det ska alltså INTE komma ut bubblor i karet, rätt eller fel? Reaktorn befinner sig i karet under vatten, rätt eller fel?
Bubbelräknaren befinner sig utanför karet, rätt eller fel?
Känns som att jag ska gå ner till zoo med sk-ten i morrn och be om en grundlig lektion... Men den jag köpte det av hade ju detta, borde ju alltså funka...
#10 - 28 juli 2005 18:24
det bäste sättet att lösa upp gasen är att köra gennom filter.jag kör gennom ett ytterfilter vilket funkar för mig iof har jag ph controller så jag behövar inte bry mig om hur mycket som kommar i karet dett skötar magnetventil o kontroller.edit. det enklaste kanske är att be den du har köpt det ifrån att komma hem och visa/förklare hur det funkar

mvh janne
#11 - 28 juli 2005 18:29
Okej, hmmm eftersom jag tydligen inte fattat nåt så kan man alltså göra så här: CO2flaska, slang till bubbelräknare, slang till innerfitrets insug (eller stoppa ner i innerfiltret)? Och så funkar det? Och inga gasbubbkor kommer ut i vattnet? Verkar ju lätt!
Grejorna satt ihop så här när vi tog över det tydligen, måste vara vi som gjort fel...
#12 - 28 juli 2005 18:31
Okej, då har du riktigt bra med ljus iaf.
Bubblorna inte komma ut ur trappan nej.
Reaktorn ska va i vattnet eller utanför akvariet
kopplat på tex ytterfiltret om man har en sådan reaktor.
Men en trappa kan man nog bara ha i akvariet.
Bubbelräknaren spelar nog ingen större roll vart den
befinner sig bara du ser hur många bubblor det är.
#13 - 28 juli 2005 18:38

Okej, hmmm eftersom jag tydligen inte fattat nåt

Jag tror ingen riktigt förstår hur din konstruktion ser ut just nu, och du verkar kalla trappan för reaktorn, men blandar även in ett pumphuvud som inte har med trappan att göra - och utöver det även en bubbelräknare som absolut inte behövs om du kör med en trappa eftersom du ser antalet bubblor per sekund som går igenom trappan.

CO2flaska, slang till bubbelräknare, slang till innerfitrets insug (eller stoppa ner i innerfiltret)?

Nej, janne dansk snackade om ett ytterfilter där koldioxiden kan virvlar omkring tills den är upplöst, vilket den inte kan i ett litet innerfilter (eftersom volymen på innerfiltret är så liten så gasen hinner sticka rakt igenom filterkammaren och spys ut som små bubblor i hela akvariet av pumphuvudet).

Det känns som pumpen ska sättas på timer för att knuffa undan koldioxidbubblorna bort från stegen på natten för att på så sätt undvika att det blir för lågt pH/för mycket koldioxid på natten.
#14 - 28 juli 2005 18:41
[QUOTE=Krulle]Reaktorn, i ditt fall trappan ska va så lång att bubblorna hinner
lösas upp innan trappan är slut. Hur stort är akvariet?[/QUOTE]

se första menningen i tråden :)
#15 - 28 juli 2005 18:45
Tack för era svar!
Tyvärr bor hon jag köpte det av 10 mil bort, men har skickat henne ett mail, hoppas hon kan förklara så jag förstår. Jag vet inte hur en anläggning ska se ut, därför meckade vi ihop det så som det satt hos henne. Tydligen fel. Men som sagt, på zoo bör de ju veta hur Seras saker fungerar, får riva med mig grejorna dit och be om en visning.
Jag hatar verkligen när jag inte fattar, arrgh! Känns som man vill slå nåt hårt i väggen, men va fasen, tror jag tar en öl och lugnar nerverna med istället! :)
#16 - 28 juli 2005 18:57
Jag hatar verkligen när jag inte fattar, arrgh! Känns som man vill slå nåt hårt i väggen, men va fasen, tror jag tar en öl och lugnar nerverna med istället!
Lugn och fin - det här fixar vi. Jag tar också en öl bara du förklarar lite mer hur dina grejer ser ut :D

Såg förresten på din hemsida Bluesboy att du bara hade kvar bubbelräknaren på din anläggning, funkar det bra?
Jodå, det fungerar alldeles lysande. Just nu har jag lite högre koldioxidkonsumtion (bubbeltakt) än tidigare men samtidigt är det bättre växtbubbel än på länge så det är för tidigt att säga vilken metod som var bäst. Denna metod är trevligare eftersom det blir mindre pryttlar i karet.

Här är några bilder du kan ha som stöd vid beskrivningen:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=162
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=161
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=159
#17 - 28 juli 2005 18:57
Har du ingen kamera eller kan hitta delarna på nätet?
Lättare att hjälpa dig då.

Eller kanske rita en teckning? =)
#18 - 28 juli 2005 19:53
Eftersom jag själv är intresserad av Co2 så läser jag denna tråd med intresse.
Jag ser en Sera Co2-anläggning på Guldfiskens hemsida. En liknande har jag oxå funderat på.
Denhär heter: Sera DE Classic-Line Co2 exclusive. Det finns en bild där ni kan kolla på, jag kan inte kopiera in den här.
Är det en sån AquaJ har?
Svea
#20 - 28 juli 2005 20:01
Här kommer bilder på grejorna, dels en och en, och en på allt.

Vad tror ni???

Varför löser inte gasen upp sig i reaktorn tro???
#21 - 28 juli 2005 20:16
Jannedansk, precis den anläggningen är det!
Måste bara tillägga att den kostar 134 euro, jag betalade 2000 för den + juwel rio 180 liter + fiskar, massor med växter och alla tillbehör som tänkas kan, bla Seras stora testväska... He he...
Och som sagt bara ett år gammalt. Känner mig lite nöjd och mallig! ;)
#22 - 28 juli 2005 20:30
Jag tycker det ser ut som en vanlig reaktoranläggning typ:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=161 med skillnaden att reaktorn matas med ett powerhead istället för ett ytterfilter.

Där pricipen är att:
1. Gasen leds först till bubbelräknaren (bild 4 på dina bifogade bilder)
2. Vidare till reaktorn (bild 3 )
3. Där är ett powerhead (vattenpump) anslutet för att spola in en massa vatten som gör att koldioxiden löses upp i vattnet.

Jag kan ana en ratt på munstycket på pumpen. Får jag gissa så ska du ställa in vattenflödet från pumpen så det blir lagom mycket vatten in till reaktorn. Har du för mycket vattenflöde hinner inte koldioxiden lösas upp och det "rymmer" en massa (små pyttebubblor) ut från reaktorn. Kan det vara det du upplever?
#23 - 28 juli 2005 20:38
Typ som din bild men utan backflöde och så inte kopplat till ytterfiltret :)
Det finns en ratt på pumpen som var ställd på minsta läget. Det var inte pyttesmå bubblor utan massor stora som kom ut... CO2flaskan låg ner på golvet i stället för att stå upprätt, kan det spela roll?(pinsamt i så fall...)
Varför ska pumpen vara kopplad till en timer? Ska den slå på när lyset slocknar?
#24 - 28 juli 2005 20:45
Har kollat lite noggrannare, mitt pumphuvud suger liksom från reaktorn pga att den pumpar ut vatten i karet, kan det vara här felet ligger? Går nog inte koppla på nå´t annat sätt... :confused:
#25 - 28 juli 2005 20:51
Det finns en ratt på pumpen som var ställd på minsta läget. Det var inte pyttesmå bubblor utan massor stora som kom ut...
Minsta? Hm. Jag skulle gissa att det ska vara samma princip som på min reaktor:
Man låter koldioxiden bubbla ner med önskad hastighet - säg 1 - 4 bubblor per sekund (kollas i bubbelräknaren). Samtidigt låter man en rejäl vattenström kontinuerligt passera reaktorn som får gasen att *virvla runt* i reaktorn tills den är helt upplöst i vattnet. Om Det är för lite vattenflöde fylls reaktorn med gas och stora bubblor ploppar ut förr eller senare. Om det är för mycket hinner inte gasen lösas upp och en del (eller allt) följer med flödet ut från reaktorn. Detta måste man alltså ställa in. Som vanligt är *lagom* bäst.

Varför ska pumpen vara kopplad till en timer? Ska den slå på när lyset slocknar?
Eftersom du inte har någon magnetventil (ca. 500 kr) har du möjligheten att stänga av pumpen på natten när man inte behöver lösa upp någon gas. När lyset är på ska pumpen gå (och lösa upp gasen). På natten bubblar gasen bara upp till ytan. Använder man magnetventil stänger man istället av gasen på natten och inget går "förlorat".
#26 - 28 juli 2005 20:57
Har kollat lite noggrannare, mitt pumphuvud suger liksom från reaktorn pga att den pumpar ut vatten i karet, kan det vara här felet ligger?
Nej, jag inbillar mig att den suger från undersidan och pumpar ut genom den gröna slangen. Där har du en ratt, en anslutning till reaktorn och ett utlopp direkt till karet. Med ratten kan du ställa hur mycket flöde som ska gå till reaktorn?!?
#27 - 28 juli 2005 21:09
På reaktorn finns det ju 2 slangar, en från CO2 (bubbelräknaren) den andra går till pumpen. De slangar som sitter där är de som följde med när jag köpte akvariet. Dessa passar bara på ett sätt, men när man sätter slangen på pumpen, den lilla nippeln, blir effekten att pumpen suger med hjälp av vattenflödet som går ut i akvariet.
Ska pumpen kunna suga upp vatten genom reaktorn genom de små hål som finns i botten på denna? Om det är så det ska vara är det vattenflödet som ska justeras :)
Tack så länge
Prövar imorgon GÄSP...
#28 - 28 juli 2005 21:22
Ska pumpen kunna suga upp vatten genom reaktorn genom de små hål som finns i botten på denna? Om det är så det ska vara är det vattenflödet som ska justeras
Ja, även om det är "omvänt flöde" låter det som det är en justeringsövning som gäller.
#29 - 29 juli 2005 07:33
det kan inte vara dom 2 slangar som går till reaktorn som skall byte plats??

jag antar att der är en "lång väg och en kort" för gasen att pasera
mvh janne
#30 - 29 juli 2005 07:34
Slangarna passar bara på ett sätt, den ena är tjockare än den andra. Ska köra igång projektet nu får vi se....
#31 - 29 juli 2005 16:21
Happ, nu är det ÄNTLIGEN igång! Visade sig att pumpen var felvänd, det blev alltså inget motstånd i den som kunde pumpa ner vatten i reaktorn. Puuh!
Konstigaste är att det var kopplat så när vi köpte det....
Det smiter lite småbubblor som inte löser sig men det sk-ter jag i... Fast det verkar vara väldans känsliga grejor, trycket ändrar sig från 0 till för mycket på ingen tid alls, måste gå och kolla till den imellanåt, mysko...
Ser att det kommer små bubbelband från en del skadade växter, väntar med spänning på det stora kalasbubblet!
Bara för att vara på den säkra sidan;
jag ska väl räkna bubblor/sekund i röret i bubbelkammarens andra del (där gasen går ut i slangen), inte alla de småbubblor som kommer in i bubbelkammarens första del (direkt från flaskan)?
Håll tummarna att det funkar, annars blir det banne mig mäsk i fortsättningen! :)
#32 - 29 juli 2005 18:50
[:-76] [:-76]

lite småbubblar får du nog räkna med , men kolla om det går att ändra flödeshastigheten"puuu inte lätt för en dansk"som bluesboy var inne på
mvh janne
#33 - 29 juli 2005 18:57
Ja, jag ska pilla lite med det i morgon. Rör inte sattyget mer idag, det har kostat för mycket blod, svett och tårar som det är [:-5]!!!

Annons