Gör jag fel med pumpen?

#1 - 4 september 2005 12:07
Tänkte att den kanske skrämmer och stressar fiskarna?
Jag har nämligen pipen en bit under ytan och en bit över för att den ska "slå ner" lite syre i vattnet samtidigt som den ger rörelse. Men pipen kanske ska vara helt under vattnet?? Dom kanske skräms och stressas över det plaskande ljudet?

Sen vet jag inte hur stark rörelse i karet som är bra eller dåligt. Vet inte om det jag har är kraftigt eller ej men jag skulle vilja säga att det är bra rörelse i mitt 63 liters kar iaf. Vattnet virvlar runt hela tiden och när jag släpper ner mat så flyter dom sakta runt. Finns nog ingenstans det är direkt stilla. Borde man sänka ner pumpens styrka eller spelar den ingen roll?
#2 - 4 september 2005 12:09
För att få rörelse och syre ner i vattnet, så ha pipen under ytan och rikta den snett uppåt.
#3 - 4 september 2005 12:17
Tror inte jag kan rikta den snett uppåt, bara sidledes. Har en Fluval 2plus tror jag den hette... Följde med någon annan blå grej med den som man ska ha i själva pipen så det blir två utblås. Vet inte vad den har för nytta men. Är det om man ska dra en slang ifrån den för att t,ex ha en dekoration i vattnet som behöver syre för att "fungera"?

ser du är från uddevalla! tänkte höra om du kan tipsa om akvariebutiker som du gillar? har börjat handla lite då och då på tropical zoo då dom är väldigt trevliga och verkar vara en bra butik då koppartetrorna jag köpte där engång aldrig haft problem. tyvärr får jag säga att fiskar jag köpt från affären ute på Torp har jag haft otur med, känns som att dom är halvsjuka när man köper dom =\ Har du upplevt något sånt ifall du handlat där någong gång?
#4 - 4 september 2005 12:22
Jag vet inget om fluval tyvärr

Ja senast i måndags så köpte vi två slöjstjärtar på Torp, båda är redan döda. När jag kom dit igår igen så såg jag att karet som dom var köpta ur, var stängt för försäljning. Jag frågade om dom var sjuka. Fick ja till svar, och sa som det var att jag hade köpt två i måndags. Då fick jag två nya, från ett annat kar.
Jag gillar Torp, Tycker dom är trevliga där. Men ag gillar även den i stan. Vad den nu heter. Zoo står det bara på skylten.
Den som ligger nere vid ån (om den finns kvar). är bara skit däremot. Smutsiga kar och döda fiskar
#5 - 4 september 2005 12:48
okej. jo jag gillar också torp. men som sagt, jag har fått uppfattningen att dom har halvsjuka fiskar jämt. har sett många gånger fiskar som legat döda och jag själv har alltid haft och fått problem efter jag köpt fiskar där. väldigt tråkigt...

du har inget "bra att veta" om dom? tänkte ifall någon speciell fisk där inte är så bra? har två mollysar nu och båda är sjuka, känns som att det är den nya mollyn som fört in något då den äldre mollyn mått prima en längre tid. Vart kommer dom mollysarna ifrån? för dom ska väl vara "odlade" här för att inte bli sjuka så ofta? annars är dom van vid saltvatten och mår dåligt när dom kommer hit.

men de med pumpen, du tror inte dom är rädd för att det låter om den? annars så får den bara halvt nere och halvt uppe så den ger rörelse och syre i karet.
#6 - 4 september 2005 13:03
[QUOTE=trollet85]Tror inte jag kan rikta den snett uppåt, bara sidledes. Har en Fluval 2plus tror jag den hette... Följde med någon annan blå grej med den som man ska ha i själva pipen så det blir två utblås. Vet inte vad den har för nytta men. Är det om man ska dra en slang ifrån den för att t,ex ha en dekoration i vattnet som behöver syre för att "fungera"?

ser du är från uddevalla! tänkte höra om du kan tipsa om akvariebutiker som du gillar? har börjat handla lite då och då på tropical zoo då dom är väldigt trevliga och verkar vara en bra butik då koppartetrorna jag köpte där engång aldrig haft problem. tyvärr får jag säga att fiskar jag köpt från affären ute på Torp har jag haft otur med, känns som att dom är halvsjuka när man köper dom =\ Har du upplevt något sånt ifall du handlat där någong gång?[/QUOTE]

Har ett fluva 3+ med den där grejjen på och det stör inte mina fiskar.. tvärtom gillar dom att köra i utblåset :)
#7 - 4 september 2005 13:46
Den där blå prylen kan man använda för det du vill genom att sätta den där svarta grejen med ett gummilock i det lilla hålet på den blå saken. Låter man den svarta saken vara över vattenytan så kommer det fungera. Du får ursäkta om jag är dålig på att förklara :P, men det står nog hur man gör i manualen man fick med också.
#8 - 4 september 2005 18:39
[QUOTE=trollet85]Tror inte jag kan rikta den snett uppåt, bara sidledes. Har en Fluval 2plus tror jag den hette... Följde med någon annan blå grej med den som man ska ha i själva pipen så det blir två utblås. Vet inte vad den har för nytta men. Är det om man ska dra en slang ifrån den för att t,ex ha en dekoration i vattnet som behöver syre för att "fungera"?[/QUOTE]

Den blåa grejen är inte ett extra utblås, du sätter den utanpå det andra utblåset och "förlänger" utblåset. På den blåa grejen kan du sedan sätta en liten "plupp" på ovansidan. Den går att vrida på och när du vrider så kommer luftbubblor att åka ner i vattnet.
#9 - 5 september 2005 09:57
satte på det där extra munstycket nu. har den svarta grejen ovanför ytan så som ni sa! den går tystare nu måste jag säga :) så det var bra jag satte på den. märkte skillnaden ifall jag tog bort den svarta för då kom det inga bubblor ur pipen, men när jag satte på den så bubblade det rejält. så jag vet dom får syre ner i karet! strömmen blev lite smalare men lite kraftigare också. det kan inte vara för stark strömning i karet för fiskarna då? tänkte dom kanske föredrar ett stilla och lungt vatten och vara lir stressad av rörelserna...
#10 - 5 september 2005 10:24
Den inmatningen för luft på Fluval är en "option", om man vill.

Om utblåset är ca en centimeter under ytan så kommer det att sätta tillräckligt fart för att få ner syre i vattnet. De bubblor som du får ner extra med denna option har inte så stor effekt.

Du skall nog inte oroa dig så mycket för om de blir stressade.
Mina malar gillar lite fart, mina platy och tetror gillar lite mer lugn.
Jag har riktat utblåset mot en sida så det får plaska där. Då blir det lugnt i andra hörnet och de kan välja.

Ofta är alla där det plaskar och leker. Så, det betyder nog att de inte är så känsliga.
#11 - 5 september 2005 11:30
[QUOTE=syl]Den där blå prylen kan man använda för det du vill genom att sätta den där svarta grejen med ett gummilock i det lilla hålet på den blå saken. Låter man den svarta saken vara över vattenytan så kommer det fungera.[/QUOTE]

Haha.. måste bara säga att detdär var en utav de bästa förklaringarna jag har hört :P.. Låter typ som mig när jag aktiverar både hjärna och fingrar samtidigt ;)

Annons