Gör inte mitt misstag!

#1 - 4 september 2004 05:01
Jag ställde ett akvarium direkt på golvet. Det var på 40 liter, dock hade jag ett liggunderlägg(1,4cm) under.
Det har stått där i 1år. Upptäckte igår att det har blivit vattenskada under på golvet. Antagligen har det blivit kondens under akvariet.
Det räcker tyvärr inte att slipa om parketten utan jag måste byta hela golvet.
Hade jag lagt några lister under som akvariet hade kunnat vila på hade det inte hänt.

Hoppas att ingen gör samma misstag!
Hälsningar Fiskaren
#2 - 4 september 2004 05:12
Jag tror inte att det är kondens, jag tror att du ibland vid vattenbyte, växtplantering eller annan "service" i akvariet spillt lite vatten och att det krupit in under liggunderlaget.

Men visst kan man lära av att inte ställa akvarier direkt på parkettgolv.
#3 - 4 september 2004 10:42
Hej,
jag hoppas du inte menar att du tänker byta golvet i <b>hela </b>rummet? Det blir onödigt dyrt när skadan omfattar högst 50 x 30 cm.
När jag köpte min lägenhet (billigt) fanns det gamla fuktskador i parketten, alldeles svarta fläckar på tre ställen. Förmodligen efter större blomkrukor. Jag anlitade en yrkesman som bröt upp de skadade ekstavarna och lade nya stavar, därefter slipades hela golvet och lackades om. Det dröjde på sin höjd ett år så var de nya ekstavarna i samma färg som gamla golvet. Det kostade ca 5000 kr, som jag tänker ta upp i deklarationen när jag säljer. Bara ett tips, hoppas det hjälper.
#4 - 4 september 2004 12:08
Tack för tipset. Min make har företag så vi kanske kan dra av momsen också? :D
Vi får se vad vi hittar på. Vi kanske ska lägga om golvet i alla fall. Det är inte gedigen parkett i denna lägenhet, utan billigast möjligt. Lägenheten byggdes på 70-talet och då gjorde man inte alltför noga.
#5 - 4 september 2004 12:37
Jobbar mkt med sånt själv....billigaste är att köpa ett nytt klickgolv för cirka 200:- hyffsad kvalite och lägga det uppe på det gamla....har du 20 kvadrat kostar det 4000:- och det blir ju alldeles nytt!

Bara ett tips!
#6 - 4 september 2004 13:24
hmmm.Hör ju inte hit men det enda man får dra av för är reparationer som är standardhöjande (typ nytt badrum) och max 5 år gamla....
//FÅ
#7 - 4 september 2004 15:19
Jag tänkte på momsen! HAHA
Klickgolv är att tänka på. Väntar tills det blir lite bättre ställt i kassan.
#8 - 4 september 2004 15:41
Köp ett klickgolv av lite kvalitet.Sopprötterna som bodde i min lägenhet innan la in bauhaus 40kr/kvadrat.Ett riktigt sop golv..ömtåligt och usel passform.Det har rest sig i skarvarna efter 1 år pga för dålig stomme...Satsa på pergo eller paradore
//Fredrik
#9 - 5 september 2004 04:44
Tänkte faktiskt på pergo! Tack för varningen.

Annons