Gör-Det-Själv: bakgrund i PUR-skum

#1 - 24 januari 2003 11:24
(diskussionen startade i Nya bakgrunden snart klar.., men flyttades hit)

Ok, giftigheten verkar ju vara under kontroll då. Blir mer o mer intressant detta...

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Apropå gjutformen vet jag inte om betong skulle vara att föredra framför gips. Det lär inte vara några problem att få bort PUR-formen från betong om man vaxbehandlat den som jag gjorde med gipset (eller kanske talk kan funka även där, som när man gör gjutformen?).
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jo, det låter fullt rimligt att nån form av ytbehandling måste till för att få PUR-skummet att släppa från formen. Helst skulle det vara något som man enkelt får bort innan målning av bakgrunden. Hur får man bort vax?

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Problemet skulle isåfall vara att appliceringen av cement på det som skall gjutas av kan bli svårare än för gips. Om du har sandpartier i bakgrunden, som jag lyckades gjuta av rätt bra med talk som separator och sen gips, kan man tänka sig att cementen kan bli klurig att hålla separerad från sanden.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Cement och fin sand tror jag inte blandar sig så lätt. Har gjutit en del stolpar o annat i marken, och det blandar sig aldrig med sanden. Mer än i ytan där ett o annat sandkorn fastnar, men det borde inte vara till nån nackdel? Alltså, sikta fin sand över det som ska gjutas av så borde det släppa...man kan ju tro det iaf.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Det bästa är att testa med en liten låda med en minibakgrund i, för att se vilken separator som funkar bra med cement och med olika bakgrundsdelar som rötter, sten och sand.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Absolut! Bara jag blir klar med övriga projekt så kommer detta upp på listan...<img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Utmaningen vad gäller avgjutningsmomentet ligger mycket i att möjliggöra gjutning av delar som sticker ut med en vinkel större än 90 grader mot underlaget. Med hårda gjutformsmaterial som cement eller gips är detta i princip omöjligt utan att förstöra formen när man sen skall lossa den från underlaget, därför vore det bra om man kunde experimentera med flexiblare material som kanske PUR eller silkon som dock kan vara svårarbetat då det blir så tunt...
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Ja, nu börjar det bli svårt...jag tror inte det är möjligt att hitta nån riktigt säker metod (har säkert fel) för att göra riktiga 3D-avgjutningar på utstickande saker som t.ex. rötter, utan att behöva ta sönder gjutformen. Funderade ett tag på nån sorts latex-form, men det låter för dyrt. Annars skulle man väl kunna gjuta rötter etc separat? Varje halva för sig som man sedan ansar till, limmar ihop och fast på PUR-bakgrunden? Lite mer jobb, men troligen en fungerande kompromiss?


<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Om du skall dra igång ett gjutprojekt är jag gärna med och diskuterar möjliga lösningar - målet är ju allltid att klara av att kunna göra egna bakgrunder som ligger nära BTN i kvalitet (höga mål här...) och naturlikhet. Det är svårt, men om vi lär oss av varandras lösningar kanske man kan komma närmare iallafall. När det gäller detaljrikedom blev jag mycket positivt överraskad av PUR-lösningen, det var verkligen närmast perfekt detalrikedom med minsta skrovlighet i barken etc.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag ser fram emot fördjupade diskussioner framöver...<img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>


mvh
/Hasse


-- http://och.nu/ciklid --
#2 - 24 januari 2003 11:32
Ante1 ,,jag gjorde en avgutning an berg i purskum och det funkade perfekt....bilder finns på min sida,,,

Mvh kim
http://w1.456.telia.com/~u45606478/Tropheus.Kim.htm
#3 - 24 januari 2003 11:41
Om man planerar att gjuta flera likadana bakgrunder skulle det kanske vara en bra investering att köpa gjutsilikon, eller latex som finns på exempelvis Panduo, eller Slöjddetaljer. Fördelen med silikon torde vara att släppmedel inte behövs.

// Magnus
#4 - 24 januari 2003 11:48
Formplast kanske kan fungera som ett alternativ till gips/betong? Den ska ju vara flexibel också... kanske blir jääättedyrt?

/Hasse

-- http://och.nu/ciklid --
#5 - 24 januari 2003 12:04
Jag kanske skall lugna mig med frigoliten och försöka mig på det här med PUR-skum, men som sagt kan själva formen bli ett problem, särskilt om man vill gjuta av en naturlig klippa på plats. Då bör man ha ett formmaterial som härdar fort och är hyffsat flexibelt. Gjuter man utomhus kanske inte gips är så lyckat.
Silikongummi har problemet att det inte är tillräckligt lättflytande utan måste tryckas dit för att få detaljer.
Den typen av gjutplast som används för att gjuta in föremål är kanske ett alternativ, lite beroende på vad det kostar.

Detta var lite funderingar bara, dvs inget konstruktivt, men jag skall kolla lite i diverse hobbykataloger hemma.

// Magnus
#6 - 24 januari 2003 12:43
kan man inte avända sig av glasfiber som man smetar på nåt härdande med . så att glasfibret formar sig efter det man gör avgjutning ifrån som tex en klipp vägg sen smetar man på något som stelnar och härdar. då får man iochf ett netagiv av hur klippan är men det kanske skulle gå att använda som form..va vet jag..bara en tanke

=)
#7 - 24 januari 2003 13:11
som alla andra så håller jag på med en frigolitbakgrund och jag gjorde mina "Stenar" separat för att sedan limma på dom för att slippa dom stora rännorna som skall föreställa sprickor men som inte alls ser äkta ut och jag hittade en sorts dekorspray som hette granit
och den blev riktigt snygg, går inte att efterlikna om man inte heter Picasso eller nåt.
den var dyr men mycket realistiskt resultat.

Simma Lungt!
#8 - 24 januari 2003 14:00
En liten summering hittills av mina tankar:

1. Förlagan görs av naturmaterial, sten, sand/grus och trärötter.

2. Avgjutning av förlagan görs antingen med gips eller betong. Som släppmedel för formen används antingen talk (när man gjuter med gips) eller fin sand (när man gjuter med betong). Utstickande detaljer gjuts av separat. Fördelen med betong är att den är mer hållbar om man vill göra fler än en. Betong är också billigare än gips. Nackdelen med betong är att den är svårare att bearbeta om man behöver justera något i avgjutningen.

3. Den negativa gjutformen behandlas med vax (är talk ett alternativ?) innan gjutning av bakgrunden.

4. Gjutning med enkomponent PUR-skum (fabrikat: Casco, alt. Bostik).

5. De avgjutna utstickande detaljerna friseras och monteras i PUR-bakgrunden. (limmas med silikon?)

6. Rengöring av bakgrund från vax. Hur?

7. Fixering av skador i ytskiktet på PUR-skummet mha husfix eller liknande.

8. Målning, antingen direkt på PUR-skummet eller ovanpå husfix. Alternativt färgpigment i husfixen.

9. Lackering i 2 lager med Epotex eller annan 2-komponent lack. Blanda salt i lacken för att matta ner den?

Tja, det kanske kan vara ett upplägg?

mvh
/Hasse

-- http://och.nu/ciklid --
#9 - 24 januari 2003 16:46
Här går man metodiskt tillväga ser jag!

Lite kommentarer (det är för krångligt att inflika citat, gör så här istället);


2. Fin sand som släppmedel tror jag tar bort för mycket detaljer! Finare än talk får man nog leta efter. Och talk är inte särskilt dyrt heller.


4. Får man tag på tvåkomponents-PUR, skall detta enl. uppgift vara betydligt kraftigare/kompaktare än enkomp. vilket man ju vill eftersträva. Kilova (tror jag) hade gjort en gjutform i PUR och använt tvåkomp. Priset 1600 kronor för 150*50 cm avskräcker dock!

Kilova: vet du fabrikatet, och hur passa bra detaljrikedom fick du? Hur var porositeten? Kompakt/porös?

5. Tror att det kan bli svårt att limma detaljer i PUR. Ytan är slät, detaljrik, kompakt och fin, men skär man i PUR är snittytan porös, i vissa delar (vet ej vad som styr detta, kanske värmen i flaskan?) är bubblorna rätt stora, vilket ju försvårar limning. Borde dock ej behövas gjuta detaljer separat, om de inte sticker ut väldigt mycket. Kolla in:

http://aquarium-background.com/images/amazonas_finish.JPG

Den kan ev. vara gjuten i ett stycke med en mkt flexibel form!

6. Rengöra bakgrund från vax behövdes inte i mitt fall, jag borstade bara av lite...Inga problem med målning och lack ändå!


8. Målning direkt på PUR-skummet, utan husfix, låter som en mycket intressant idé. Då kan man behålla detaljerna bättre. (tjatar om detaljerna just för att jag såg min fantastiska detaljrikedom gå förlorad efter målning med husfix!) Men vilken färg använder man då? Pigment och vatten kan man nog glömma. Pigment i lacken kan eventuellt ta lite detaljer, men bättre än husfix iallafall. Lacken i sig tar dock inga detaljer "visuellt sett" eftersom den är transparent... Att köra utan husfix förutsätter dock att man har en ganska kompakt yta. Skär man bort överflödig skum på baksidan, uppstår håligheter/bubblor där, och då måste man täta på ngt sätt, förmodligen med husfix.

Fast BTN är ju PUR, och de använder ej husfix! Däremot är det en extremt kompakt typ.



mvh/
AC

PS: Länk till min sajt:
http://www31.brinkster.com/coolio99/
#10 - 24 januari 2003 19:15
Metodiskt ja, det är väl en yrkesskada...

Ok, talk är ju väldigt fint. Det kanske blir det ändå, har som sagt inte funderat klart.

Nån två-komponent PUR är inte aktuell för mig med de priserna. Då börjar vi ju närma oss BTN-priser, då kan det kvitta. En målkostnad för en 150x50 bakgrund måste stanna runt 1000-lappen. För mig iaf.

Limma på PUR, tja, det är väl upplagt för experiment tror jag. Kan inte se att porösiteten (?) skulle vara ett oöverstigligt hinder?

Ok, vaxet är inget bekymmer då, bra.

Angående färg så tänkte jag mig nån akrylat av något slag. Spray eller hobbyfärg, det finns ju lite att välja på. Borde fästa lika bra på PUR som det gör på t.ex. frigolit. Om man ändå ska lacka ovanpå spelar ju färgvalet ingen större roll, mer än att det ska vara kompatibelt med underlaget dvs PUR:en.

Jaja, vi får se när man kan börja bli lite mer konkret. Tankarna får väl snurra några varv till innan man börjar bygga gjutformar.

mvh
/Hasse

-- http://och.nu/ciklid --
#11 - 24 januari 2003 19:24
Hur ska man få upp fin sand på bergväggen<img src=icon_smile_question.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_question.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_question.gif border=0 align=middle>.
Tror nog inte på den metoden ändå, då jag jobbat med betong.


MSP
#12 - 24 januari 2003 19:30
Ska kanske utveckla mitt tidigare inlägg. Jag tror inte sanden klarar av att släppa betongen från basen utan den går sönder. Detaljerna skulle sedan vara svåra att rekonstruera som Hasse säger.

MSP
#13 - 24 januari 2003 20:01
Jasså Hasse, är du systemutvecklare, jag med (fast rätt ostruktuterad ändå)! Kanske man skulle ta och beskriva bakgrundsbyggeprocessen i några aktivitetsdiagram ;-) ...

Hittade ett par länkar från ciklid.se, inte alltför långa trådar. En person har gjutit i latex vilket kan vara en idé. Och Joakim Draktoft skriver tex (nyligen):

"Jag håller själv på att undersöka vilken typ av PUR som lämpar sig bäst, då jag har en kompis som just jobbar med polymer-material."


Återkommer med en amerikansk länk som jag inte hittar nu om målning av PUR för att skapa klippkopior. Det blev extremt proffsigt, kan var värt att kolla upp!

http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1297

http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1596

/AC
#14 - 24 januari 2003 21:40
Hmm.. intressant =) För oss som haft förmånen att lyssna på Sune Holm finns vissa genvägar.

Klart smidigaste sättet att göra en gjutform är med latexmjölk. 100:-/litern hos Göteborgs Perukmakeri. Jag har hittils testat att gjuta av en sten med mycket sprickor och skrovlig yta. Efter att ha rengjort stenen någorlunda penslade jag på ca 10 lager latex vilket gav ca 2mm tjocklek. Hållfastheten på dessa 2mm latex kan jämföras med ett gummiband, alltså bara att dra och slita för att få loss den från stenen. Jag använde inga släppmedel och det fungerade fint ändå.

För att få ett stöd för latexformen (ja, den blir ju lite sladdrig) lade jag ett lager fogskum innan jag drog loss latexlagret.


Sedan till själva gjutmomentet (av någon anledning blev det stopp här):

Efter att ha testat att pensla husfix i formen gav jag upp den idén. Den spricker garanterat.

Vad jag däremot kommer att göra vid nästa test är att använda någon form av epoxy i det yttersta lagret (det mot latexformen alltså). I epoxyn tänker jag blanda både färgpigment (skapa 3-4 olika nyanser av gul-brunt) och fin sand. Efter epoxylagret tror jag att det blir till att testa glasfiberarmering i kombination med något lämpligt plastmaterial (båtbyggare får hemskt gärna ge tips här).


Fördelen med latexformen är ganska självklar, den blir elastisk vilket gör att &gt;90-graders detaljer funkar fint att gjuta. Att sedan lägga epoxy mot formen gör att all ytterligare behandling/målning av bakgrunden blir överflödig. Sista momentet att plasta/armera gör att bakgrunden inte blir helt stel samt att den blir tunn. Jag börjar lessna på mina frigoligtbakgrunder då de tar ca 20% vattenvolym.

Mycket av detta ligger fortfarande på teori-stadiet, så är det någon som har något att tillföra eller tala om att inte kommer fungera är mycket välkommen att svara.



mvh
Tony Lejvell
#15 - 24 januari 2003 21:49
kanske lite vanlig gjutgips?hur biligt som helst att köpa<img src=extra_smiley_jump.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>
#16 - 24 januari 2003 21:53
finns nått som dom kallar släppmedel,används när det gjuts att köpa.detta finns hos Tibnors,Pris ingen aning
#17 - 24 januari 2003 21:58
AC, jo aktivitetsdiagram skulle kanske passa bra här...sen tänker självklart köra hela projektet enligt PROPS. <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>

Latex är ju intressant och det funkar säkert bra när man ska gjuta av stenar, klippor etc. Men hur fungerar det om man vill skapa sandbankar med utstickande rötter? Latexmjölk på sand låter inte som nåt bra...? Svårt att pensla om inte annat. Går det lösa på något vis?

*funderar*

Det måste nog till lite praktiska försök snart.

mvh
/Hasse

-- http://och.nu/ciklid --
#18 - 24 januari 2003 22:03
"kanske lite vanlig gjutgips?hur biligt som helst att köpa"

Jo, det var ju i den ändan vi började.

mvh
/Hasse

-- http://och.nu/ciklid --
#19 - 24 januari 2003 22:46
Hejsan,

Först; Hasse, man kanske får vara försiktig med att göra alltför utstickande detaljer, bara man kan få delar (=snygga rötter) som sticker ut i mer än 90 grader _(¯)_ från underlaget istället för bara så här: _/¯\_ . Inga BTN eller Pangea (kolla tex in amazonas på http://www.akvanet.dk/prod_pan.htm) vad jag vet har helt ustickande detaljer.

Kul att Tony skriver i tråden, latex tror jag kan vara intressant, om inte annat för att det tycks vara den metod som proffsen på BTN använder.

Ett par frågor: Blev det bra detaljrikedom? Och vad menar du när du säger epoxy, gelcoat eller? Tror du inte att man kunde spraya på latexen?? Och om man lägger PUR utanför latexen när den torkat, för att få stadga, går det verkligen lätt att ta bort den om man gjort &gt;90 graders-detaljer, jag menar, PUR är ju inte hur flexibelt som helst...

Tror att idén om att måla direkt i gjutformen är bra på så sätt att den då inte tar bort någon detaljrikedom - smart! Däremot borde det vara svårt av den anledningen att du då målar s.a.s från baksidan, du kan ju då inte måla över, bara första lagret syns, har jag fattat fel eller??

Håller med Hasse om att det borde bli broblem med att måla latex på sand, men behövs verkligen sand - man kanske (om man vill ha amazonasbiotop) kan fixa det med bara stenar och rötter i noggrant arrangemang?? Och blir det partier med sand (kolla tex in mudbank-modellen på Pangea) kanske man kan hälla latex över det förutsatt att man talkat sanden?

Slutligen, Kolla in den här artikeln om att måla klippa på PURskums-modeller, resultatet ser klart schysst ut med färg o detaljer etc;


http://www.bragdonent.com/gfguide.htm

MVH/
AC
#20 - 24 januari 2003 22:52
Och så en sak till, jag ställer mig tvekande till att göra själva bakgrunden i glasfiber. Gjorde några tester för ett par år sen, och jag tror att det är mkt svårt att få glasfiberduken att forma sig i delar i gjutformen som sticker in (ut i "positiva" bakgrunden) för djupt och tvärt!

Över 90 grader = _(¯)_ kan man då nästan glömma, om det inte är mkt stora detaljer (typ utstickande stor sten) då det kanske kan gå att forma glasfibern ordentligt.


/AC
#21 - 24 januari 2003 23:07
Jo, men jag vill ju kunna göra rötter som sticker ut i skarp vinkel från sandbanken och landar i bottensanden en bit ut. BTN har inget sånt, men jag vill ha det. Jag kan inte se hur man kan göra en form för att få med den roten ifrån början. Det måste kompletteras i efterhand såvitt jag kan se. Men jag blir gärna övertygad om nåt annat.

Sen att måla bakofram inuti den negativa delen av latexformen, alltså med ytterlagret först, det låter...svårt? Man får ju tänka helt bakvänt och det finns små möjligheter att ändra på det man gjort. Jag skulle tycka det blev lätt att göra bort sig, men det kanske bara är jag det...<img src=icon_smile.gif border=0 align=middle>

mvh
/Hasse

-- http://och.nu/ciklid --
#22 - 25 januari 2003 13:07
Hasse, eventuellt kan man kanske ändå klara detta med latex, och få en bakgrund i ett stycke. När det stelnat borde det bara vara att dra av latexen från bakgrund rötter o allt (kör du med sandlåda är det ju bara att ta bort stenar/rötter/sand separat när formen stelnat). Problemet är att sedan fylla roten i latexformen, det lär bli svårt, fats det är ju också ett problem om man gör den separat.

En idé: för att få stadga i latex (om man nu inte kör gips, problemet med gips är att det är oflexibelt och därmed kan man ej göra delar som sticker ut i mer än 90 grader!) kan man kanske lägga på cement/gips på latexen (hälla i träramen) när den stelnat. Sedan bryter man detta där det behövs, tar bort latexen och när man väl skall gjuta är det bara att lägga latexformen i de brutna cementstyckena för att få perfekt stadga vid gjutning. Kanske för omständigt...

En till sak som man kan fundera över är hur man får till så snygga "bakgrundsmotiv" som tex BTN o Pangea har. De kan knappast gjuta av en riktig bank, eller? Och jag tror inte heller att de har folk som skulpterar fram en bakgrund i lera som man sen gjuter av. Det ser helt enkelt för realistiskt ut.

Kolla in:

http://www.aquarium-background.com/catalogue.htm

Jag tror att Amazonas-modellen borde gå att göra med trärams-metoden som jag gjorde (gäller bara att få tag på bra rötter!). Däremot Amazonas 2, den fattar jag bara inte hur de konstruerar!

Ni som var med på Sune Holms föredrag - snälla, berätta om hur han gjorde!

mvh/
AC
#23 - 25 januari 2003 13:30
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
En till sak som man kan fundera över är hur man får till så snygga "bakgrundsmotiv" som tex BTN o Pangea har. De kan knappast gjuta av en riktig bank, eller? Och jag tror inte heller att de har folk som skulpterar fram en bakgrund i lera som man sen gjuter av. Det ser helt enkelt för realistiskt ut.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Det kanske är där vi har nyckelfrågan. Hur skapar man realistiska bakgrunder utan att gjuta av en riktig, naturlig, förlaga? Nä, det finns en del att fundera igenom här, det är klart.

Vad gäller att gjuta rötter så tänker jag fortfarande att man gör dem i två halvor som man på något sätt sammanfogar och sedan fixerar i bakgrunden. Exakt hur vet jag inte, men det öppnar upp lite större frihetsgrader vad gäller resten av bakgrunden.

mvh
/Hasse

-- http://och.nu/ciklid --
#24 - 25 januari 2003 15:31
Bakgrunder är helt klart en ämne man kan diskutera i evigheter =)

Hasse: Måste du verkligen ha sand i "originalet"? Om du gör de områdena i tex lera och sedan tar extra mycket sand i epoxyn får du ju samma resultat utan att behöva pensla latex direkt på sanden.

Min latexform av prov-stenen blev enormt detaljrik, såpass bra att det är omöjligt att se något som helst bortfall.

Att måla direkt i formen på "negativt" vis är nog inte så knöligt som det låter. Om man börjar med de ljusaste nyanserna och går gradvis mot mörkare innan allt torkar får man med någorlunda autmatik en väldigt naturlig färgsättning. Tittar man på tex bark/rötter är ju oftast det yttersta lagret ljusast medan sprickor/fördjupningar är mörkast. För att efterlikna detta målar man hela roten med ljusast nyans och följer sedan efter med mörkare ju mer latexformen sticker ut (ju mer utskickande latex, dessuto djupare spricka i det färdiga resultatet).

Gelcoat är förmodligen ett bra material att lägga efter epoxy-lacken där "målningen" sitter. Lägger man dessutom ett lager glasfiberarmering blir det ju stabilt. Jag kan ju inte se någon nackdel med att använda ett så tunnt material som möjligt till bakgrunden. Elller?



mvh
Tony Lejvell
#25 - 25 januari 2003 18:32
Såg någonstans på nätet en instruktion om hur man skapade kopior av dinosaurieben (var hittar man allt?). De gjöt dessa i ett stycke men med två gjutformar i gips som passade ihop, och som de gjorde utifrån det äkta benet. Skall se om jag hittar länken sen. Dock var det i glasfiber, ej PUR. Men metoden borde gå att använda på rötter.

Apropå naturlig förlaga tror jag att träram med lera (smart Tony!) eller sand och rötter + sten tror jag är en OK ambitionsnivå. Hela vitsen med gjutning måste ju vara att få en naturlikhet som du aldrig kan karva fram i frigolit!

Och visst Tony, är det högst eftersträvansvärt att få en tunn bakgrund. Dock är PUR bra bla eftersom det formar sig helt själv i en form, och inte har det problemet att det tunna gelcoatlagret (behövs ingen sån yta) kan släppa från glasfibern.

Dock, vill man ha mkt tunnt i PUR kanske man måste köra tvåkomp. Kanske det kan finnas billigare från den här PUR & gummispecialisten..;

http://www.smooth-on.com/howto.htm

Sist en fråga till Tony; tror du att latexen kan släppa från underlagen även om man målat in det i sprickor i bark, sten etc, eller riskerar det att gå sönder där?


MVH

/AC
#26 - 25 januari 2003 21:06
"Hasse: Måste du verkligen ha sand i "originalet"? Om du gör de områdena i tex lera och sedan tar extra mycket sand i epoxyn får du ju samma resultat utan att behöva pensla latex direkt på sanden."

Nä, det måste jag inte. Alltså, jag har inte funderat klart alls hur jag vill ha den färdiga bakgrunden. Vet bara att det som ligger närmast tillhands är att skapa en strandbank från nåt mindre vattendrag i Amazonas där framförallt rötter sticker ut från kanterna ner i vattnet. Det är min utgångspunkt.

Lera kan ju vara ett alternativ, helt klart! Det låter som att gjutformen (latex, gips, cement, whatever) kan släppa lättare från denna med rätt släppmedel. Tack för denna enkla lösning på det problemet!

För övrigt kan jag säga att för min egen del när det gäller ett bakgrundsbygge så är inte detaljrikedomen och bakgrundens tjocklek högst prioriterad. Kostnad och arbetsinsats väger lika tungt. Därför jag kan tillåta mig att kompromissa mig fram kanske på bekostnad av detaljrikedom och minskad vattenvolym i vissa fall.

Fast det är klart, <b>målet</b> måste ju ändå vara att få en så hög detaljrikedom som möjligt!

Men som sagt, tankarna snurrar fortfarande. Praktiska försök står på att-göra-listan innan jag drar igång på allvar. Det kommer ta en tid, så därför uppskattas så mycket input som möjligt kring olika tekniker, material, arbetssätt, fördelar o nackdelar etc. <img src=icon_smile.gif border=0 align=middle>

mvh
/Hasse

-- http://och.nu/ciklid --
#27 - 26 januari 2003 09:47
Skickar här en länk till en mkt bra & utförlig instruktion kring gjutning med gummi/latex, med gips som gjutformsstöd ("mother mold").

Tror att den här metoden, som verkar beprövad inom "gjut-branchen", kan var rätt väg att gå.



mvh/
AC
#28 - 26 januari 2003 10:31
Ok, vart skickade du den länken? <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle>
mvh
/Hasse

-- http://och.nu/ciklid --
#29 - 26 januari 2003 16:04
Att få loss latexformen från originalet tror jag inte är några som helst problem. När latexen härdat blir det enormt stark och flexibelt, så det är bara till att dra och slita för att få loss det.



mvh
Tony Lejvell
#30 - 26 januari 2003 16:04
Sorry, här kommer den:

http://www.smooth-on.com/howto5.htm

/AC
#31 - 26 januari 2003 18:08
den länken var bra!

Simma Lungt!
#32 - 30 januari 2003 09:01
Hittade en annan bra länk om att göra flexibla gjutformar;

http://puppetsnprops.homestead.com/moldmaking.html



/AC

PS: Verkar finnas mycket i engelska på buktalardocksgjutning (!) o annat bisarrt, men ingenting om akvariebakgrundsbyggen.

Kanske är det bara vi svenskar som gillar det här? I normala fall brukar ju en engelsk sökning ge mkt mer än en svensk...
#33 - 30 januari 2003 09:07
Jag har tagit hem silikongummi från jobbet för att göra lite experiment med vad gäller detaljrikedomen. Det skall tydligen vulkanisera (härda) med hjälp av en varmluftspistol. De silikonprodukter som härdas med två olika komponenter som man knådar ihop är tydligen sk platinavulkade produkter vilket kan förklara det höga priset. (Trevligt att ha bra kontakt med materialutvecklingschefen på jobbet)

// Magnus
#34 - 30 januari 2003 10:16
Nu börjar ni komma nån vart, kul läsning det här.
En metod som vi använder när vi skall göra en gjut form tänkte jag dela av mig av.Vi använder latex bla när vi skall göra säten till modellbilar, dvs sätet skall se ut som läder men är egentligen i lera.
Det glir otroligt detalrikt, vi gjuter tom av sömmarna för att få en relistisk bild.

Ok ni kan göra en form av trä, men vi använde faktikst lego, lätt att sätta ihop samt att det blir en snygg kant som latex lätt lossnar från.

Ang Hasse_H´s problematik med sanden, varför inte använda latexmjöl, lägga denna i en vattenspruta, an sån man har till blommor.
Då antar jag att man kan lägga ett ytters tunt lager, när man lagt en 7-8 st sådana lager har man nog ett "skinn" som håller för att pensla latex på.

Problematiken med rötterna går att lösa, det är dock inte helt lätt.
Alternativ ett, gör en tvådelar form
Sätt i nålar i rotenfäst sedan gladpack alternativt tejp på nålarna.
Genom detta kan du får ett "lock" på formen

Alternativ två
Använd mycket töjbar latex och rulla av formen, detta förutsätter dock att roten är relativt likformig. Jag tror dock att formen enbart kommre hålla för en gjutning. Håller den väl kan man göra många olikformade rötter med denna metod.

Hmmm nu blir det bara att leta reda på den där perfekta stubben.






"övning ger träning"
#35 - 30 januari 2003 11:41
Ska också börja leta bra stubbar i helgen - tur att man bor hyfsat långt söderut...

Skickade jag länken

http://www.bragdonent.com/gfguide.htm

beskrivning i hur man hguter realistiska klippor. På http://www.bragdonent.com finns också en e-handelssajt som säljer ett skum som skall vara speciellt framtaget för låtsasklippor. Funderar på att ev. beställa därifrån inför nästa bakgrundsprojekt.


Förresten Diskusfreak - att spraya latexmjöl låter mkt intressant, men hur får man tag på sånt? Och är du säker på att den vanliga latexen fäster på "pulverlatexen"??

/AC
#36 - 14 februari 2003 10:51
Jag har nu gjort en bakgrund i purskum 1 komonent till ett 375L,det gick ät 2st flaskor (tremco 1 komp)70kr flaskan.Jag använde mig av min befintliga avgjutning.sprayade ut ett tunt lager ca 1 cm tjockt över hela mallen, sen tryckte jag myggnät i plast över hela baksidan (innan den börjat stelna) som förstärkning och ett lager gladpack(för att inte fastna med händerna i purskummet) och pressade ut purskummet ordentligt för att undvika luftbubblor i ytan, målade sen med hobbyfärger ..använde seda inte någon lack, utan jag la på ett tunt lager poyesterplast istället (samma funktion som lack)detta funkade jättebra .poyestern är betydligt billigare än epotex akvarielack.ca160kr för en liter...Summering Positiva sidan...bakgrunden blev ganska så stabil med förstärkningen i myggnät.tror detta ska funka lika bra som glasfiber.
Sumering negativa sidan Bakgrunden tar mer plats ut i karet om man ska ha pumpar bakom..sen vet jag inte hur länge pur håller i vatten ,därför la jag ett lager poyester på både baksidan och framsidan.....
mvh kim

Mvh kim
http://w1.456.telia.com/~u45606478/Tropheus.Kim.htm
#37 - 14 februari 2003 12:10
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Sumering negativa sidan Bakgrunden tar mer plats ut i karet om man ska ha pumpar bakom..<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jämfört med en plastavgjutning då, antar jag? För den blir väl inte tjockare än en frigolitbakgrund?

mvh
/Hasse

-- http://och.nu/ciklid --
#38 - 14 februari 2003 12:33
Kim
Hoppas den inte var till mig eftersom jag skulle ha en till ett 540 l. Kan rekommendera Kims bakgrunder mkt. snygga.

Mats

Som väntar på sin bakgrund mern inte har någon brådska.
#39 - 14 februari 2003 14:55
Helt rätt Hasse ursäktar min otydlighet...<img src=icon_smile_blush.gif border=0 align=middle>


Mats din är i plast som avtalat den är klar imorron.....

Mvh kim
http://w1.456.telia.com/~u45606478/Tropheus.Kim.htm
#40 - 14 februari 2003 14:59
Mycket intressant metod Kilova!

Skummet verkar också billigare än Cascos variant. Och om den går att smeta ut med bara gladpack på händerna så är det ju jättebra. Minns att Casco's PUR blev extremt klibbig direkt i kontakt med luften. Blev den hyfsat kompakt, eller? Detaljrikedomen ok?

Och det vore mkt trevligt att få se lite bilder också....

MVH/
AC
#41 - 14 februari 2003 16:26
Hej gladpacken hadde jag inte på händerna utan den fastnade på bakgrunden (på baksidan).Efteråt(1timme sen) gjorde jag ett prov med diskhandskar insmetade med vaselin och rörde runt i en klick purskum inget skum fastnade på handskarna så det går alltså lika bra utan gladpack..detaljerna blev lika bra som med gelcoat + polyester....ska fixa fram lite bilder så småningom. men målad och klar så ser den precis ut som dom andra har gjort.
mvh kim

Mvh kim
http://w1.456.telia.com/~u45606478/Tropheus.Kim.htm
#42 - 15 februari 2003 18:30
Hittade lite info om Tremco's skum på http://www.tremco.se/scripts/tremco/prodinfo/Fogskum.pdf

Verkar som om man kan påverka volymen mha härdnings-temperaturen. Man får då en tunnare, kompaktare bakgrund om det är kallare. Dock skall den inte vara UV-beständig, vilket ju kan vara en nackdel...

Är det någon som vet var man kan få tag på Latex? Någon skrev om göteborgs perukmakeri, men det borde finnas fler ställen.

/AC
PS: Kilova, jag tror inte att man behöver smeta ut PUR för att få in det i alla fördjupningar, det skall fylla ut själv genom expansionen vid härdning, jag hade delar som skulle bli utstående stenar som det knappt var något skum i men som efter en halvtimme var helt utfyllda ändå med alla detaljer!
#43 - 15 februari 2003 21:06
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Är det någon som vet var man kan få tag på Latex? Någon skrev om göteborgs perukmakeri, men det borde finnas fler ställen.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag frågade dotterns perukmakare om latexmjölk, men hon påstod att det var många år sedan man använde latex för tillverkning av peruker. Numera är det nästan uteslutande silikongummi. Hon hade tyvärr inget sådant heller att sälja till mig.

mvh
/Hasse

-- http://och.nu/ciklid --
#44 - 15 februari 2003 21:23
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>/AC
PS: Kilova, jag tror inte att man behöver smeta ut PUR för att få in det i alla fördjupningar, det skall fylla ut själv genom expansionen vid härdning, jag hade delar som skulle bli utstående stenar som det knappt var något skum i men som efter en halvtimme var helt utfyllda ändå med alla detaljer!
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Aledningen till att jag smetade ut puren var att jag skulle få bakgrunden jämntjock överallt...
mvh kim

Mvh kim
http://w1.456.telia.com/~u45606478/Tropheus.Kim.htm
#45 - 16 februari 2003 08:56
Hittade ett par sidor med tips om latexanvändning, bla. hur man gjuter av sitt eget finger i latex...;


http://www.commersen.se/ungafakta/pyssel/material/gummi.html

http://www.commersen.se/ungafakta/pyssel/live/latexsvard1/latexsvard.html

http://members.tripod.com/~Linus_Gemvik/Latex.html

http://www23.brinkster.com/stopmotion/htm_svenska/material.htm

Enligt nån av sidorna kan man köpa gjutlatex på Sminkmagasinet, Pipersgatan 3, T Rådhuset, för 180 kr/liter. Verkar lite dyrt, men det ska tydligen finnas i de flesta hobbyaffärer. Kanske sk. skumlatex skulle kunna vara något. Det skall finnas på "smink och perukmakarn", Kocksgatan 56 på Södermalm i Stockholm. Det bästa vore ju om man få till en flexibel gjutform som ändå är så pass tjock att den ej kräver extra stöd när man lägger på PUR. Är den sladdrig måste man ju lägga den i en egen form, vilket blir ett extra arbetsmoment...Jag ska ringa stället o fråga om pris o hur det funkar etc. Återkommer.

/AC
#46 - 18 februari 2003 16:22
Ringde nyss Smink och Perukmakarn Söder AB, (tel 08 643 11 12) för att fråga om latex. Tydligen kan man inte använda skumlatex iallafall för gjutning eftersom det är skummigt/poröst. Vanlig latex säljer de för ca 140 kr/litern (!). Extra stadga kan man få i latexen om man varvar med Kleenex-dukar sa de.

/AC
#47 - 13 september 2004 21:20
Kilova, på din sida; "Ditt Akvarium" sen där "Andreas Lindman 1225 L" Vad är det för bakgrund, den äger ju... lugnt den snyggaste jag sett! Har han gjort den själv vet du hur han har gjort den isåfall? Eller har han köpt den... isåfall vart???!! Måste bara veta!
#48 - 27 september 2004 21:20
Intresant tråd! Har det hänt något nytt?
/Lasse
#49 - 13 april 2006 18:06











Annons