Gör bakgrunder

#1 - 22 februari 2010 14:16
jag håller just på att testa att göra en frigolitbakgrund. gör en till mitt lilla akvarie först. Har förstås också börjat så smått på en till det större akvariet också. Maken klagar över frigolit över hela huset:d
nåväl, på den lilla har jag kommit så långt att jag har penslat på Husfix 2 gånger. Den ligger och härdar nu. Jag gjorde fixen ganska tunn så jag kunde "måla" på den.
Så nu ä min fråga vad använder jag för färg? Jag tål inga doftande färger. ger mig astmaanfall. Så kan jag använda mig av såna akrylfärger som man använder inom hobbymålning??? De är ju vattenbaserade och jag har såna hemma. Har tänkt att testa den målningstekniken som man använder vid keramikmålning. Dvs att man borstar på flera lager med fär i olika nyanser med ganska torr pensel. Hoppas det fungerar som jag tänkt mig det. Vad använderjag mig av för lack sen. Det får ju inte heller vara "doftande" eller avge något som är skadligt för fiskarna.
Det är riktigt roligt att sitta och karva i frigoliten:d
#2 - 22 februari 2010 16:45
ingen som vet vad jag pratar om för färg????
kanske får jag monloga för mig själv en stund : ) fixet börjar toka nu och det är snart dags att börja måla. Skojigt värre. Undra vilken färg jag ska ha på stenarna??? Grå?? Ljusa?? Rödaktiga??? Hmm tål att fundera lite på. Blir ju inte målat ikäll i alla fall.
#3 - 22 februari 2010 16:48
Jag använder färgpigment som jag blandar i fixen när jag gör mina bakgrunder. Det finns att köpa i konstnärsbutiker eller bra sorterade färgbutiker.

Ska du lacka dina bakgrunder ska det nog gå att blanda pigmentet i lacken också, men det har jag aldrig provat.

Om du vill ha förslag på färger tycker jag att rödbruna eller gråsvarta bakgrunder är snygast ;)
#4 - 22 februari 2010 17:34
Skulle ju förstås kunna det. men nu vill jag få olika nyanser på färgen, så jag tänkte mig samma målningsteknik som jag använder när jag målar keramikfigurer. Dvs. först målar jag ett lager svart, sedan kanske mörkgå, sen ljusare grå för att kanske avsluta med vitt. det ger mera djup och skuggor åt det målande än att bara måla på ett lager färg. Undrade däför om det går att använda dessa akrylfärger som jag använder till keramikmålning. Det är vattenbaserade färger. eller om använder bruna/röda nyanser så börjar man också med svart för att gå mot ljusare toner av färgen. Färgen heter Delta ceramcoat.
#5 - 22 februari 2010 17:48
Finns det någon innehållsförteckning? Kolla med återförsäljare om de vet vad den innehåller annars. Jag hade inte chansat med färgen. Ska du lacka efteråt med en epoxylack spelar det nog mindre roll, men som sagt, jag hade inte chansat.
#6 - 22 februari 2010 17:57
Klotte skrev:
Finns det någon innehållsförteckning? Kolla med återförsäljare om de vet vad den innehåller annars. Jag hade inte chansat med färgen. Ska du lacka efteråt med en epoxylack spelar det nog mindre roll, men som sagt, jag hade inte chansat.

ja, jag ska lacka, men det måste vaa en lack som både fiskarna och jag tål. Jag kan inte använda något som innehåller lösningsmedel eller andra doftande ingredienser, pga min astma.
#7 - 22 februari 2010 18:02
Lacken från Exoherp är nog en av de mindre doftande lackerna jag använt. Skulle du inte klara den kanske maken eller en kompis kan hoppa in och bara kladda på lite lack på bakgrunderna när du målat dem? ;)
#8 - 22 februari 2010 18:12
Klotte skrev:
Lacken från Exoherp är nog en av de mindre doftande lackerna jag använt. Skulle du inte klara den kanske maken eller en kompis kan hoppa in och bara kladda på lite lack på bakgrunderna när du målat dem? ;)

Får undersöka det lite.
detta är vad jag hittar om Delta ceramcoat's färger:
Delta Ceramcoat Acrylic paints are waterbased, non-toxic, and loaded with the best pigments. Delta Colors have the rich, creamy consistency that decorative painters and crafters are looking for.

Kanske kan testa den, den är ju både vattenbaserad och giftfri, så borde kanske gå. Jag använder den ju också på figurer som står ute året om så den tål ju blöta också. Men jag har ju förstås tänkt lacka den också.
Ska kolla upp den där Exohep.
#9 - 22 februari 2010 18:25
Låter bra :) Lycka till!
#10 - 23 februari 2010 14:50
Tackar Klotte.
Idag har jag målat den lilla bakgrunden svart. det är det som kommer att synas mest i fördjupningarna. Som skuggor. när det är riktigt torrt går jag över till nästa färg.
Mina tankar far iväg i förväg, så nu funderar jag på om det går att göra ett filter bakom även till ett så litet akvarium. Bakrutan är 40x26 cm. Volymen är 21 liter. Det är inte stort men har bara mina pyttesmå yngel där, till de kan gå i det större karet.
Det var ju ett kombinerat litet innerfilter med doppvärmare, men pumpen verkar ha gått sönder. Någon som vet vad för sorts pump jag kan ersätta det med om jag gör ett filter bakom bakgrunden? Och hur bygger jag upp det? tror jag vet på ett ungefär, men en repetion skadar ju aldrig. Och lite träning inför det större akvariet. Jag är också på jakt efter ett större än mitt 160 liters.
#11 - 23 februari 2010 17:33
Hallåå!!
Inget svar????
Ingen som har något tips om liten pump till filter?? se förra meddelandet.....
#12 - 9 mars 2010 16:02
Det finns ju ganska små pumpar på zoo-butikerna o på nätet att använda pumphuvudet från. De brukar vara tystast. Sedan finns det ju pumpar till fontäner och dammar o sånt på typ jula som e billigare men risken är att dom låter så mycket eller är för starka. Kolla t.ex. på pwss.se.
#13 - 9 mars 2010 16:11
Det finns ju ganska små pumpar på zoo-butikerna o på nätet att använda pumphuvudet från. De brukar vara tystast. Sedan finns det ju pumpar till fontäner och dammar o sånt på typ jula som e billigare men risken är att dom låter så mycket eller är för starka. Kolla t.ex. på pwss.se.

Ok, jag hart fått tag på en del beg pumpar och andra grejor.Så hur går jag tillväga?
Fyller jag bara utrymmet bakom bakgrunden med filtermatta, sätter dit ett pumphuvud från ett filter och gör hål i bakgrunden så vattnet kan cirkuler eller hur gör jag?
#14 - 10 mars 2010 09:39
Exakt :) Men kolla artikeln om montering av BTN-bakgrund så ser du exempel på montering...
#15 - 12 mars 2010 21:11
Klotte skrev:
Exakt :) Men kolla artikeln om montering av BTN-bakgrund så ser du exempel på montering...

Ok, då ska jag göra det. Tack för länken.
#16 - 14 mars 2010 09:17
Hej!
vilken typ av frigolit använder ni när ni gör bakgrunder? Vad använder ni för att "limma" ihop flera lager om man vill ha det lite tjockare på vissa ställen?
#17 - 14 mars 2010 09:28
Styropor heter limmet men det går att använda vanligt glassilikon, cellplast för markisolering är att föredra, ska du beställa stort så ring Jackon och hör direkt!
#18 - 14 mars 2010 21:51
Man kan också gå till flugger eller vilken daglighandel som helst och köpa golvlack. Strök två ggr efter konstens regler. Gjort i övrigt som trådskaparen, frigloit och fix, sen färg. Karet är igång idag och varit utan ett enda dösfall i 1 och ett halvt år.
#19 - 15 mars 2010 07:57
sjebbe skrev:
Man kan också gå till flugger eller vilken daglighandel som helst och köpa golvlack. Strök två ggr efter konstens regler. Gjort i övrigt som trådskaparen, frigloit och fix, sen färg. Karet är igång idag och varit utan ett enda dösfall i 1 och ett halvt år.

Hur funkar det med golvlacken, fräter den på frigoliten om man missat med fixen? Kan tänka mig att den är mer ekonomisk än t.ex. exoherpen. Exoherpen kan man dock måla direkt på frigoliten om man vill...

Annons