Gonopodium för stort??

#1 - 27 februari 2008 19:42
Har lite funderingar om inte min svärdbärarhanes gonopodium är så pass förstorat så att det gör en lek omöjlig... Nån som vet??
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1818693&a=5#
#2 - 29 februari 2008 08:35
tyvär så har ja inte en aning men var bara tvungen att säga gäddrans vilken vacker fisk du har lyckats å tag i ^^
#3 - 29 februari 2008 14:02
Det är nog risk för det ja.
#4 - 29 februari 2008 14:48
Vilket lyxproblem :D
#5 - 29 februari 2008 18:35
Asg :d
#6 - 6 mars 2008 20:25
Jotack, det e ett fint exemplar och jag skulle gärna vilja att han blev pappa... Men det verkar inte kunna hända... :(
#7 - 6 mars 2008 20:28
Som jag trodde... :(
Hade nog kunnat bli fina yngel..
#8 - 6 mars 2008 20:36
addo skrev:
Vilket lyxproblem :D

Jo, det är ju sällan mänskliga hanar klagar på det problemet ;):D
#9 - 6 mars 2008 20:40
Än honorna då...
Haha!
Guest
#10 - 6 mars 2008 21:25
Ähh, det beror väl på! Hänger den bara där och inte kan nyttjas, så blir inte jag imponerad.

Tillbaka till topic.
NIC, ser du om han kan böja det? Eller är det helt orörligt?
#11 - 6 mars 2008 22:01
Min spontana tanke är, att iom att svärdbärare med förstorat gonopodium säljs flitigt i butikerna så finns det en stadig stam av dessa.
Och då borde det alltså ha odlats på svärdbärare med denna deformering -> lek måste vara möjlig.

Det blir säkert svårare att träffa rätt... men å andra sidan så har de ju bättre range ;P
#12 - 7 mars 2008 18:23
Hahaha... samma gäller väl för tösernas...

Topic: Det ser inte ut som att han direkt kan böja det men det är ju rörligt om man säger...
#13 - 7 mars 2008 18:25
Har haft samma funderingar, man kan bara hoppas.. men på de 3 månader jag har haft honom har det inte hänt nåt...
#14 - 7 mars 2008 19:15
jag har haft mina platys i över ett hålvår, har endast fått yngel 1 gång... dom andra två kanske är sterila??
#15 - 17 april 2008 08:31
(sannstrom)
Förstorat gonopodium...

Platy...???

Sterila...???
#16 - 17 april 2008 09:44
Har själv haft en med förstorat gonopodium, "slöjfensvärdbärare" men det blidde aldrig avkommor från denne herre. Hade den i över 1år innan den starvade av. Det ser ju verkligen ut som en missbildning, kanske är de flesta sterila med.
//Camilla
#17 - 17 april 2008 09:52
Beklagar om han inte får några yngel :( Verkligen tråkigt.

OT:
Men måste vara jobbigt att vara så uttittad :D
Tänk om nån skulle sitta och glo på dina nedre regioner och diskutera storlek :p
#18 - 17 april 2008 10:05
NIC

Jag har också ett stim av dessa, jag tror det är tre hanar och fem honor. En av hanarna har ett gonopodium som inte är fullt så förstorat som de andra, kan ju alltid hoppas på den:) Jag tycker mej ha sett några gånger att de försöker leka.

Jag hör av mej till dej om det blir något av det.
#19 - 17 april 2008 10:42
(mh22gw)
Jag har sett ett par ggr att han simmar nära den nya honan och rör "könet" i riktning mot henne, men mer blir det nog tyärr inte...

Ja, hör gärna av dig om det händer nåt. :)
#20 - 17 april 2008 10:43
(nina82)
OT:
Tja, vem vet.......?;):)
#21 - 17 april 2008 18:28
Du skulle ju kunna klippa av det till en för honom mer lätthanterlig storlek...
I likhet med fenor lär det väl växa ut igen men han kanske hinner komma till innan.
#22 - 17 april 2008 18:31
Jag hoppas du skojar..!?
#23 - 17 april 2008 18:31
Yajks.... Kan man göra så ???? Måste ju göra jätteont :(
#24 - 17 april 2008 18:59
NIC skrev:
Jag hoppas du skojar..!?

Håller med NIC! Fenor kanske man kan göra så med men INTE med ett könsorgan!
#25 - 17 april 2008 19:38
Öronräv skrev:
Min spontana tanke är, att iom att svärdbärare med förstorat gonopodium säljs flitigt i butikerna så finns det en stadig stam av dessa.

Och då borde det alltså ha odlats på svärdbärare med denna deformering -> lek måste vara möjlig.

Det blir säkert svårare att träffa rätt... men å andra sidan så har de ju bättre range ;P

Så här går det till, man tar en HONA med förlängda fenor, korsar denna med en normalfenad hane, återkorsar honan med en av sina normalfenade söner (som bär på anlagen för långa fenor) och får då ett antal yngel som får långa fenor, några som bär på anlagen och några helt "normala" yngel utan anlag för långa fenor.:)
#26 - 17 april 2008 19:40
Wunder skrev:
Du skulle ju kunna klippa av det till en för honom mer lätthanterlig storlek...

I likhet med fenor lär det väl växa ut igen men han kanske hinner komma till innan.

Tänk innan du poster inläggen, för om detta var ett skämt så var det ovanligt osmakligt.:mad:
#27 - 17 april 2008 19:44
NIC skrev:
Har lite funderingar om inte min svärdbärarhanes gonopodium är så pass förstorat så att det gör en lek omöjlig... Nån som vet??

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1818693&a=5#

Nä, han [SIZE=3][COLOR=Red]KAN INTE[/COLOR][/SIZE] göra bebisar.....skaffa en hona av samma sort och en normalfenade wagtailhane och gör som jag nyss sade i mitt tidigare inlägg så har du snart en stam med både normalfenade individer och långfenade, i en sådan grupp borde de långfenade individerna dyka upp då och då med lite tur. Lycka till.[:o]:)
#28 - 17 april 2008 19:49
Lyfter på hatten!
#29 - 17 april 2008 19:58
Jag antar att du tackar för upplysningarna?:D

Har du möjlighet att göra så som jag sade? Att få tag i en långfenad hona och en vanlig Wagtailhane alltså? (det KAN gå med en vanlig röd hane också, jag TROR att wagtailfärgen är hyfsat domonant...dessutom breddas ju genbasen lite grann på så sätt....):) Observera att detta tillvägagångssätt kräver ett hyfsat stort akvarium om man vill hålla en större grupp.....;)
#30 - 17 april 2008 20:07
Japp! Tackar för svaret!:)

Har haft ungefär de tankarna fast inte lika välutvecklade.
Tycker wagtailarna är så grymt fula bara...
Men om det är ett led i förloppet så är det väl bara att bita ihop.:)

Har nu en snygg tuxedohane med grönt svärd, ska försöka korsa honom med en vanlig orange hona, kunde bli snyggt tror jag.

Sorry för slöjstjärten... har fisksoppa i väntan på det nya karet..
#31 - 17 april 2008 20:10
tummen skrev:
Så här går det till, man tar en HONA med förlängda fenor, korsar denna med en normalfenad hane, återkorsar honan med en av sina normalfenade söner (som bär på anlagen för långa fenor) och får då ett antal yngel som får långa fenor, några som bär på anlagen och några helt "normala" yngel utan anlag för långa fenor.:)

Så anlaget för långa fenor är inte recessivt utan dominant?
#32 - 17 april 2008 20:17
XenOn skrev:
Så anlaget för långa fenor är inte recessivt utan dominant?

Jo det ÄR ressecivt, det är därför du skall återkorsa med mamman (eller så kan man korsa två syskon i F1-generationen, men detta ger färre långfenade individer/yngel i F2-generationen än att korsa med modern.)
#33 - 17 april 2008 20:24
NIC skrev:
Japp! Tackar för svaret!:)

Har haft ungefär de tankarna fast inte lika välutvecklade.

Tycker wagtailarna är så grymt fula bara...

Men om det är ett led i förloppet så är det väl bara att bita ihop.:)

Har nu en snygg tuxedohane med grönt svärd, ska försöka korsa honom med en vanlig orange hona, kunde bli snyggt tror jag.

Du kan ju försöka renodla dem till att bli långfenade helröda på sikt, om du använder en röd normalhane alltså....om du inte gillar wagtail alltså....fast vad är det som är så fult med wagtail?:confused::D

Din mix av svart*orange kommer bli en variant med orange svart kroppsfärg. det gröna försvinner alltså med största säkerhet. Denna orangesvarta variant finns relativt ofta i butikerna.....ibland med en något grönfärgad rygg.....:)
#34 - 17 april 2008 20:33
Dom är alltså helt sterila, trots storleken på gonopodiumet?
Det kanske skulle gå om hanen inte var riktigt fullvuxen, men ändå könsmogen och att gonopodiumet då var i mindre storlek och skulle kunna funka?
#35 - 17 april 2008 20:39
NIC skrev:
(mh22gw)

Jag har sett ett par ggr att han simmar nära den nya honan och rör "könet" i riktning mot henne, men mer blir det nog tyärr inte...

hahaha

jo så brukar det väl vara för många pojkar i nedre tonåren ;P
#36 - 17 april 2008 20:41
hahaha

jo så brukar det väl vara för många pojkar i nedre tonåren ;P

Ha,ha,ha... Ni e för roliga :D

Nu börjar min vilda fantasi skapa bilder i huvudet igen :p
#37 - 17 april 2008 20:46
Vic skrev:
Dom är alltså helt sterila, trots storleken på gonopodiumet?

Det kanske skulle gå om hanen inte var riktigt fullvuxen, men ändå könsmogen och att gonopodiumet då var i mindre storlek och skulle kunna funka?

De är bara oförmögna att "träffa rätt" om man säger så.:D Att ta en unghane SKULLE kunna funka, men tyvärr ser normalfenade unghanar och längfenade antagligen ut ungefär på samma sätt och därför kanske du tar "fel" hane när det väl gäller, om du nu inte står där och har en grupp med normalfenade F1-hanar med ressecivt anlag för långfenighet alltså, DÅ kan du ta viken som helst av dessa eftersom de ju bär på rätt anlag, även om de SER UT som normalfenade svärdbärare. Blev det krångligt? ;):p
[SIZE=5][COLOR=Red]OBS![/COLOR][/SIZE] I det här sammanhanget så betyder [SIZE=4]INTE[/SIZE] "F1" att det är efter vildfångade föräldrar....bara att det är första generationen efter korsningen....:D
#38 - 17 april 2008 20:55
Hmm jag hänger inte med riktigt här. Jag skulle gärna vilja ha yngel av de långfenade varianten.

Hur menar du att jag skagöra detta? Jag har alltså cirka fem honor som är långfenade, hur gör jag med dessaför att få fram långfenade yngel? Hur stort kar behöver jag?
#39 - 17 april 2008 21:12
Se uppåt i tråden på tummens beskrivning.
Tummen upp för den... hehehe... ;) (skrattsalvorna haglar...) ;):)
#40 - 17 april 2008 21:13
mh22gw skrev:
Hmm jag hänger inte med riktigt här. Jag skulle gärna vilja ha yngel av de långfenade varianten.

Hur menar du att jag skagöra detta? Jag har alltså cirka fem honor som är långfenade, hur gör jag med dessaför att få fram långfenade yngel? Hur stort kar behöver jag?

Har du hanar av normaltyp som är släkt med dessa honor? Korsa i så fall den hanen med honorna, vips så föds det ett antal honor och hanar med långa fenor!

Annars får du korsa honorna med en normal hane, separera ynglen(F1) direkt från de vuxna, korsa dem (ynglen alltså) inbördes och vips så dyker långfenade individer upp igen (i kullen man då kallar F2).
Du får ovillkorligen ett gäng yngel med normala fenor också men i första (F1) kullen är alla normalfenade men bär på ANLAGET för långa fenor, det är därför man skall korsa dessa med varandra igen för att få fram långfenade individer av egen odling. OK?
#41 - 17 april 2008 21:15
Karet bör vara 50-100 liter ungefär, svärdbärare är rörliga fiskar som blir STORA med tiden.

Lycka till!
#42 - 17 april 2008 21:23
Jag tror jag är med då. Din kommentar var bra NIC :)

De hanar jag har är inte släkt med honorna. Jag ska alltså sätta honorna i ett kar tillsammans med hanarna. Sen ska jag para de yngel(F1) jag får fram där med varann, i den nya kullen(F2) kommer de långfenade att dyka upp? Är det rätt så?

Jag har ett kar på 63L räcker det till lekkar åt dessa fiskar? Det blir väl cirka åtta fiskar i det karet 5 honor och tre hanar.
#43 - 17 april 2008 21:35
mh22gw skrev:
Jag tror jag är med då. Din kommentar var bra NIC :)

De hanar jag har är inte släkt med honorna. Jag ska alltså sätta honorna i ett kar tillsammans med hanarna. Sen ska jag para de yngel(F1) jag får fram där med varann, i den nya kullen(F2) kommer de långfenade att dyka upp? Är det rätt så?

Jag har ett kar på 63L räcker det till lekkar åt dessa fiskar? Det blir väl cirka åtta fiskar i det karet 5 honor och tre hanar.

Ja precis så menade jag. Ditt 63-literskar kommer funka bra, när hanarna gjort sitt så behövs de inte längre, då kan honorna få bo själva tills de fött ynglen i F1-generationen, likaså när F1-hanarna gjort sitt....

Lycka till.

Ps:
I sällsynta fall kan det dyka upp långfenade individer redan i F1-kullen, men då är det:
1) fråga om ren tur. :)
2) så att hannen du använde var en reccesiv bärare av långfenat anlag utan att du visste om det, eller att honan redan var parad med ett syskon när du köpte henne. :p:)

ds.
#44 - 17 april 2008 22:18
Jag återkommer här när jag har fått den första kullen, blir att dra igång karet imorron. Fan vad kul:)
#45 - 17 april 2008 22:22
En fråga till bara. Hur lång tid tar det innan dessa yngel blir könsmogna?

Eller förresten jag måste ju kunna ha dom i karet de gå i nu, där går de med vanliga svärdbärare och Molly.
#46 - 18 april 2008 08:59
Mer om extremt långfenade ungfödare:
http://guppylabs.info/january2005/uruguay.htm
(Konstgjord befruktning är också en möjlighet: "bred by artificial insemination in the Giessen University")
<<<(^:>*
#47 - 18 april 2008 10:32
Fan, du har grym koll tummen!
Respect!!
Har du provat på detta själv nån gång eller?
Tack för grymt bra inlägg!!! :)
#48 - 18 april 2008 13:48
mh22gw skrev:
En fråga till bara. Hur lång tid tar det innan dessa yngel blir könsmogna?

Eller förresten jag måste ju kunna ha dom i karet de gå i nu, där går de med vanliga svärdbärare och Molly.

DÅ är honorna redan befruktade, låt en hona föda en kull i ditt 63-liters, detta blir din F1-generation, odla vidare på dessa två av dessa till F2.:) Du MÅSTE HÅLLA DEM ÅTSKILDA FRÅN DINA ANDRA SVÄRDISAR!!!!!!

Svärdbärares könsmognad mm går det att läsa om i följande tråd:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=116248&highlight=H%E5rda
Annars kan du också söka i forumet för mer info.
Lycka till!:D
#49 - 18 april 2008 13:58
NIC skrev:
Fan, du har grym koll tummen!

Respect!!

Har du provat på detta själv nån gång eller?

Tack för grymt bra inlägg!!! :)

[:-153]
Tack för berömmet, det är ungefär samma regler för avel av alla levandefödare med förrådsbefruktning. ;)
Så fort generna för en sak du vill odla vidare på är recessiva så måste man korsa med en normal variant och sedan återkorsa för att uppnå goda resultat. T.ex. om du vill avla på albinofiskar så är det bäst att använda denna metod också, annars dör gruppen lätt ut. Någon gång har jag provat med selektiv avel, men det faller oftast på platsbrist för min del. Man måste kunna sortera och rensa ut en hel del.....

Tänk om man hade ett hundratal akvarier "över".....;):p:D
#50 - 18 april 2008 15:22
Precis...
Bilagor:
#51 - 20 april 2008 17:21
Jag har fått tag i ett tiotal Guldancistruser idag, kan de gå i 63l karet tillsammans med svärdbärarna som ska para sej tills de har vuxit till sej?

Kan man göra nåt för att svärdbärarna ska leka lättare, eller de leker väl nästan hela tiden? Kan manpå nåt sätt se när en svärdbärare är dräktig?
#52 - 20 april 2008 17:28
mh22gw skrev:

Kan man göra nåt för att svärdbärarna ska leka lättare, eller de leker väl nästan hela tiden? Kan manpå nåt sätt se när en svärdbärare är dräktig?

Det är bara att mata på ordentligt med näringsrikt foder så maximerar man förutsättningarna som ju "alltid" är närvarande om man har minst en hona och en hane. Stora honor föder generellt fler ungar än mindre individer.
Honorna kan i princip vara dräktiga mer eller mindre konstant men du ser att födseln närmar sig dels naturligtvis på att magen blir allt större men ochså på en större dräktighetsfläck.

Annons