Har lite funderingar om inte min svärdbärarhanes gonopodium är så pass förstorat så att det gör en lek omöjlig... Nån som vet??
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1818693&a=5#
Öronräv skrev:Min spontana tanke är, att iom att svärdbärare med förstorat gonopodium säljs flitigt i butikerna så finns det en stadig stam av dessa.
Och då borde det alltså ha odlats på svärdbärare med denna deformering -> lek måste vara möjlig.
Det blir säkert svårare att träffa rätt... men å andra sidan så har de ju bättre range ;P
Wunder skrev:Du skulle ju kunna klippa av det till en för honom mer lätthanterlig storlek...
I likhet med fenor lär det väl växa ut igen men han kanske hinner komma till innan.
NIC skrev:Har lite funderingar om inte min svärdbärarhanes gonopodium är så pass förstorat så att det gör en lek omöjlig... Nån som vet??
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1818693&a=5#
tummen skrev:Så här går det till, man tar en HONA med förlängda fenor, korsar denna med en normalfenad hane, återkorsar honan med en av sina normalfenade söner (som bär på anlagen för långa fenor) och får då ett antal yngel som får långa fenor, några som bär på anlagen och några helt "normala" yngel utan anlag för långa fenor.:)
XenOn skrev:Så anlaget för långa fenor är inte recessivt utan dominant?
NIC skrev:Japp! Tackar för svaret!:)
Har haft ungefär de tankarna fast inte lika välutvecklade.
Tycker wagtailarna är så grymt fula bara...
Men om det är ett led i förloppet så är det väl bara att bita ihop.:)
Har nu en snygg tuxedohane med grönt svärd, ska försöka korsa honom med en vanlig orange hona, kunde bli snyggt tror jag.
NIC skrev:(mh22gw)
Jag har sett ett par ggr att han simmar nära den nya honan och rör "könet" i riktning mot henne, men mer blir det nog tyärr inte...
oskarwallin skrev:hahaha
jo så brukar det väl vara för många pojkar i nedre tonåren ;P
Vic skrev:Dom är alltså helt sterila, trots storleken på gonopodiumet?
Det kanske skulle gå om hanen inte var riktigt fullvuxen, men ändå könsmogen och att gonopodiumet då var i mindre storlek och skulle kunna funka?
mh22gw skrev:Hmm jag hänger inte med riktigt här. Jag skulle gärna vilja ha yngel av de långfenade varianten.
Hur menar du att jag skagöra detta? Jag har alltså cirka fem honor som är långfenade, hur gör jag med dessaför att få fram långfenade yngel? Hur stort kar behöver jag?
mh22gw skrev:Jag tror jag är med då. Din kommentar var bra NIC :)
De hanar jag har är inte släkt med honorna. Jag ska alltså sätta honorna i ett kar tillsammans med hanarna. Sen ska jag para de yngel(F1) jag får fram där med varann, i den nya kullen(F2) kommer de långfenade att dyka upp? Är det rätt så?
Jag har ett kar på 63L räcker det till lekkar åt dessa fiskar? Det blir väl cirka åtta fiskar i det karet 5 honor och tre hanar.
mh22gw skrev:En fråga till bara. Hur lång tid tar det innan dessa yngel blir könsmogna?
Eller förresten jag måste ju kunna ha dom i karet de gå i nu, där går de med vanliga svärdbärare och Molly.
NIC skrev:Fan, du har grym koll tummen!
Respect!!
Har du provat på detta själv nån gång eller?
Tack för grymt bra inlägg!!! :)
mh22gw skrev:
Kan man göra nåt för att svärdbärarna ska leka lättare, eller de leker väl nästan hela tiden? Kan manpå nåt sätt se när en svärdbärare är dräktig?