Gömställen

#1 - 5 maj 2009 13:07
Har ni något tips på vad man kan använda för att göra grottor eller gömställen åt fiskarna?
Att ställa ner en blomkruka ser lite tråkigt ut och min kokosnöt används aldrig.
Något tips på någon som slipper åka och köpa?
#2 - 5 maj 2009 13:52
Jag hitta nyligen en halv cementgjutning till en lyktstolpe i skogen och den är perfekt, ser riktigt bra ut. Ett tips är väll o bege sig ut i skogen.. Rötter i åar osv, blir kanon snyggt.
#3 - 5 maj 2009 13:53
Hehe du bor ju i mantorp där på landet är det väll gott om skog också ;)
Guest
#4 - 5 maj 2009 13:53
Nja.
Stenar funkar väl bäst, tex skiffer.
#5 - 5 maj 2009 14:04
Är inte skiffer farligt? Eller är det bara en viss sort ?
#6 - 5 maj 2009 14:10
Ett tips är väll o bege sig ut i skogen.. Rötter i åar osv, blir kanon snyggt.

Hehe...jovisst finns här skog men det är svårt att hitta något som inte ser helt malplacerad ut i akvariet.
Men jag håller alltid ögonen öppna efter grenar eller likande.

För att köpa stenar måste jag åka båda pendel och buss. Att göra det med tre barn kan bli en hel dagsutflykt och det slipper jag helst. (Är föräldraledig)
#7 - 5 maj 2009 16:02
Okey jag förstår problemet, är precis nybliven pappa. Brukar ta me mig knodden ut i barnvagnen/bärselen och leta i skogen. Köpa sten i affär är ju aldrig en billig historia.. Finns inte andra ställen o köpa sten på ?
#8 - 5 maj 2009 16:02
Okey jag förstår problemet, är precis nybliven pappa. Brukar ta me mig knodden ut i barnvagnen/bärselen och leta i skogen. Köpa sten i affär är ju aldrig en billig historia.. Finns inte andra ställen o köpa sten/rötter på ?
#9 - 5 maj 2009 16:41
Har ni något tips på vad man kan använda för att göra grottor eller gömställen åt fiskarna?

Att ställa ner en blomkruka ser lite tråkigt ut och min kokosnöt används aldrig.

vad har du för fiskar?
#10 - 5 maj 2009 17:10
smikeb skrev:
vad har du för fiskar?

Jag har Blå gurami, scalare, kardinaltetror, några platy och ett par algätare.
[COLOR=#0066cc][/COLOR]
#11 - 6 maj 2009 06:47

Kokosnöt... har själv en men jag kommer inte på hur jag ska dela på den hehehehe :) Har legat nu i ett år för att delas ;)
#12 - 6 maj 2009 09:46
Darre skrev:
Kokosnöt... har själv en men jag kommer inte på hur jag ska dela på den hehehehe :) Har legat nu i ett år för att delas ;)

Jag plockade fram sågen och sen filade jag en öppning.
Men som sagt, min nöt används inte tyvärr.
#13 - 6 maj 2009 10:00
Bygg en egen grotta att mindre stenar samt svart silikon, sen täcker du stenen med javamossa och binder fast den med fiskelina tills den fastnat =)

Annars funkar avloppsrör billigt att köpa i affären(då nya rör rekomenderas) rulla rören i silikon sen häller du på akvariegrus och gräver ner den lite.

Tegelrör/böjar som användes som dränering runt hus m.m

Finns tusentals med lätta grejer att använda sig av.
#14 - 6 maj 2009 13:20
Är inte skiffer farligt? Eller är det bara en viss sort ?

det finns olika skiffersorter. lerskiffer är den vanligaste och den som är ok i karet. det blir ett vitt streck om man rispar den stenen...

alunskiffer är det värre med, den ska man inte stoppa i karet. det blir ett rött streck om man repar den..

Annons