gömställen?

#1 - 27 november 2007 19:23
Har inrett mitt malawi kar nu och har börjat kolla runt vilka fiskar man skall skaffa sig och har då läst att de flest vill ha "många gömställen" undrar om någon har en bild med ett kar med "många gömställen så jag vet om det räcker det jag har? Och hur vet jag om det är för lite gömställen?

hade tänkt mig golden (2+4)och Aulonocara hueseri (1+3):p om det nu spelar någon roll.

hadet.!
#2 - 27 november 2007 19:31
ja du, praktbotior ska alltid in på de trångaste och de omöjligaste ställena. jag har haft praktbotior som alltid skulle gräva sig under en rot jag hade, fick alltid lyfta upp roten så att den kunde komma loss.:p
#3 - 27 november 2007 20:27
axeisi skrev:
Har inrett mitt malawi kar nu och har börjat kolla runt vilka fiskar man skall skaffa sig och har då läst att de flest vill ha "många gömställen" undrar om någon har en bild med ett kar med "många gömställen så jag vet om det räcker det jag har? Och hur vet jag om det är för lite gömställen?

hade tänkt mig golden (2+4)och Aulonocara hueseri (1+3):p om det nu spelar någon roll.

hadet.!

Kanske inga hundra bilder men...alltid nåt...[:o]

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=111437

Har försökt skapa så många gämställen, gångar och vrår jag kunnat...med hjälp av akvarieberg...

Mvh Patrik
#4 - 27 november 2007 20:34
Ett litet gömställe per fisk är inte en dum ide. Bygger du med lavastenar så får du små bonusgömställen för yngel.
#5 - 27 november 2007 21:27
okej.. snyggt kar bjuren! riktigt avis..

jag har ganska stora och tunga stenar vet inta vad det är för sofrt men..

har byggt upp det så att det är en hög med sten på vänster sidan och en mindre på höger.. men har nu kommit på att om en hane har sitt revis på höger sidan så har han vell alla grottor där eller nöjer han sig med en trotts att grottorna är nära varandra?
och behöver honorna också varsin grotta? isåfall måste man ju i prinsip fylla akvariet med sten.:S :(

och en till fråga medans jag redan håller på. jag har stoppat i två doppvärmare bakom "Sten röset" på högersida och undrar om fiskarna kommer använda den trots dem plus att jag harinsugen bakom stenarna så vattnet strömar igenom grottorna? är det bra eller dåligt?
#6 - 27 november 2007 21:29
våra brydde sig inte om värmaren. Alla behöver inte en fullskalig grotta men det kan vara skönt för flickorna att göma sig ibland oxå, tex när de ruvar.
#7 - 28 november 2007 14:03
okej.. ingen som har några mer bilder?

funderar på att möblera om i karet och använda mindre sten? är det bättre?
#8 - 28 november 2007 15:18
Prova att "grunda" med större stenar i botten av karet, tycker inte du ska göra dig av med dom! I stället för att bara ha två "berg" i varsin sida av karet så försök o få till hålor, grottor, gömslen, tunnlar och gångar längs heela karet...dom flesta malawis kan ha sina revir ganska nära varandra, och det behöver (av egen erfarenhet..;) ) inte vara längs botten! Jag har hanar som har sina revir ganska högt upp i karet, där dom har sin egen grotta! Så bygg på bara! ;)

Mvh Patrik
#9 - 28 november 2007 15:33
okeej.. men är det något speciellt man skall tänka på och hur funkar det med att luta stenarna mot glaset? eftersom jag inte har någon bakgrund så är det snyggt om man för höjd på bergen :P:)

och en till sak till Aulonocara hueseri lever ju i malawisjön ute på sandbotten. kommer den trivas trotts att det är relativt mycket sten? eller rekomenderar ni att jag skall välja någon annan?
#10 - 28 november 2007 15:55
Hmm..klart man ska vara väldigt försiktig med att luta alltför mycket sten mot glaset...men tar du det bara väldigt försiktigt när du bygger så...Sen behöver du juh förstås inte bygga igen hela karet! ;) Försök att bygga upp som en bergsvägg längs baksidan...sen lämnar du juh ganska mycket öppen simyta i resten av karet...

Tycker inte du ska välja bort din Aulonocara bara för att du har lite sten i karet! ;)

Mvh Patrik
#11 - 28 november 2007 16:00
Aulonocara hueseri vill vell ha lite?
#12 - 28 november 2007 16:02
Jaja, såklart dom vill ha en hel del grottor också, så du behöver inte oroa dig! ;)

Mvh Patrik
#13 - 28 november 2007 19:09
okok..

aja har möblera om i karet nu :) mycket mer sten och mindre stenar blev det:) plus att jag gjored det längshela bakkante.. skall förföka fixa bilder snart. :)
#14 - 28 november 2007 19:16
Läste tråden med en stor portion nyfikenhet. Vi provar just oss fram med grottor och passager till Malawi:sarna här hemma och har insett just att det gäller att lägga grottor och passager på så stor yta som möjligt och att inte lägga dom i ytterkant.
Sambons Golden blev helt i extas när de fick passager i princip från sida till sida. De fattade direkt tycke för de "stenröse" som vi byggde med silikon som gör att stenarna gör passager nästan i labyrinter. De simmar in och ut, fram och tillbaka. Ser nästan ut att leka kurragömma. Så sådana blir det fler av!
Tyvärr har vi ännu inga bilder, eftersom karet bara är provosoriskt...
#15 - 28 november 2007 20:06
macke_fisk skrev:
ja du, praktbotior ska alltid in på de trångaste och de omöjligaste ställena. jag har haft praktbotior som alltid skulle gräva sig under en rot jag hade, fick alltid lyfta upp roten så att den kunde komma loss.:p

säger bara ursäkt för att jag skrevit detta i denna tråd!, förväxlade denna tråd med en annan.
#16 - 29 november 2007 07:48
har nu släppt i första fiskarna
(ameca splenden) är det nått jag borde tänka på ?
och funderar på om mina grottor har blivigt för små? har stenar som har en diamerer på ca 10-15cm så grottorna är små men många.
#17 - 29 november 2007 08:32
Lite bilder hade varit spännande! ;) Det kan räcka med mycket små grottor, hittar dom något ställe som dom tycker om så gräver dom oftast ut grottan så den blir lite större! Och kom ihåg att dom inte behöver mycket utrymme för att kunna "krångla" sig in! ;)

Mvh Patrik
#18 - 29 november 2007 16:02
okok.. låter bra :) skall försöka fixa bilder.

Men läste lite omakvarie vatten och såg att man skulle ha ett högt kh värde och att oftast kranvatten har mycket lågt, och eftersom jag inte har gjort något med vattnet för att få upp kh värdet så antar jag att jag har kring 1-3, läste då att man skulle ha något kalkhaltigt i karet tex snäckor, så idag var jag och hämta några vid havet, men eftersom jag inte vill ha demm i akvariet så undrar jag om det räcker att ha dem i pumpen och om man ska krossa dem eller lägga i dem hela?

Axel
#19 - 29 november 2007 16:11
Hmm...det där övergår min kunskap...har faktiskt ingen aning...det enda jag vet är att du ska vara NOGGRAN när du tvättar av dom, innan du lägger ner dom i karet...vissa förespråkar till och med att man kokar saker man tar från havet...men som sagt, vet inte med säkerhet...[:o] Jag har(som jag säkert redan sagt tusen gånger...[:o] ) löst det med akvarieberg som är väldigt kalkrikt i sig...Hade varit intressant att veta hur man borde/ska göra med snäckorna också, så, nån som vet?

Mvh Patrik
Bilagor:
#20 - 29 november 2007 18:49
inget som har någon aning? eller vet det med genomströmningen av grottor som jag nämner högre upp i tråden?
#21 - 29 november 2007 20:17
ingen..? kokade ialafall snäckorna i två omgångar, så efteråt att det växte ca 2mm trdalger av något slag på dem ochg undrar om de funkar endå? eller om man skall göra något yttligare?
#22 - 30 november 2007 17:23
ingen som vet.????????!!!!!!!!!!!!!!
#23 - 30 november 2007 20:36
aja.. kokade snäckorna två gånger och har nu testat att lägga dem i ytterfiltret hör att höjja kh värdet. får se om några dagar om det har gjort någon skillnad
#24 - 30 november 2007 20:52
skulle vara kul med lite mer bilder =)
#25 - 1 december 2007 12:24
bilder är på g men kameran är förtillfället på lagning =\

http://www.zoopet.com/forum/archive/index.php/t-90262.html

där står det att man kan ha snäckskal i men att det inte spelade någon roll om ph var över 7.6 ? höjjs inte kh värdet då heller? och hur mycket snäckskal bör man ha i filtret?

Annons