Gömmer sig?!

#1 - 1 juli 2005 11:03
Hej

Jag har Malawi Ciklider (7 st) i mitt akvarium. Före midsommar så var det aktiva och kom så fort man visade sig eller kom med maten. Men efter midsommar så har de gömt sig så fort man kommit in i rummet. Vet bågon vad detta kan bero på.

Tacksam för svar // Jonas
#2 - 1 juli 2005 12:22
Blev likadant för mina för ca 1 månad sedan, det gick över efter ca 1½vecka.
För mig var det att jag har mitt akvarium vid trappen, och det fick ja förklarat för mig att de blev rädda när man kom ner för fort.
#3 - 1 juli 2005 18:15
Tack

Tack för ditt svar.
Jag har mitt vid en dörr så det kanske kan va det. Men de kommer inte fram alls så länge man är i rummet...men det går väl över.

Bra att veta att de inte är sjuka.

Tack // Jonas

[QUOTE=calle_p40]Blev likadant för mina för ca 1 månad sedan, det gick över efter ca 1½vecka.
För mig var det att jag har mitt akvarium vid trappen, och det fick ja förklarat för mig att de blev rädda när man kom ner för fort.[/QUOTE]
#4 - 2 juli 2005 10:08
[QUOTE=iconzero]Hej

Jag har Malawi Ciklider (7 st) i mitt akvarium. Före midsommar så var det aktiva och kom så fort man visade sig eller kom med maten. Men efter midsommar så har de gömt sig så fort man kommit in i rummet. Vet bågon vad detta kan bero på.

Tacksam för svar // Jonas[/QUOTE]

Det kan ju ha varit något som skrämt dom under midsommarhelgen. Malawi är ju rätt så skygga av sig tyvärr...
Det kan skifta lite från vecka till vecka, iaf härhemma, ibland är dom skygga, ibland inte.
Tror inte dom är sjuka iaf :)
#5 - 2 juli 2005 10:55
Tack, men de var själva hela helgen. Vi var på annan ort...så de kanske har glömt bort oss...hehe
#6 - 2 juli 2005 12:55
[QUOTE=iconzero]Tack, men de var själva hela helgen. Vi var på annan ort...så de kanske har glömt bort oss...hehe[/QUOTE]

Mycket möjligt...de kan ha vant sig vid att det är stilla runtkring och nu när ni kommer hem och går förbi så blir dom rädda...
#7 - 4 juli 2005 20:39
Om du har få fiskar i karet så blir de lätt livrädda. Räcker med att en av dom är lite harig så smittar det på dom andra. Jag köpte flera helt enkelt när jag hade samma problem och det löste sig direkt.
HazelCR
#8 - 5 juli 2005 04:42
Malwiciklider är hariga av sig. I Ad K. bok skriver han att det är ett naturligt skyddsbeteende för de färgrika hannarna. Hannarna står och visar upp sig för att locka till sig honor, men då är de också synliga för rovfiskar. Hannarna måste kunna växla om från flirtande till flykt mycket snabbt. (Ad skriver inget om hur honorna klarar sig)
Min tuffaste malawihane är den som snabbast gömmer sig i en grotta. Det blir så när det är mörkt i rummet, men akvariebelysningen är på och någon går in i rummet snabbt.
Konstigt är att det bara händer ibland att alla försöker gömma sig, oftast kommer de ju bara fram och vill ha mat.
#9 - 12 juli 2005 16:53
Som några tidigare har skrivit så beror det med all säkerhet på att du har få fiskar i karet. Mina start fiskar 5 st zebror hade precis samma beteende när dom var själva i mitt 540 liters. Det räckte med att jag stoppa i ps soulosi så kom dom fram direkt. Nu har jag 21 malawisar i burken & alla kommer fram när nåt rör sig i rummet.

Mvh Daniel

Annons