Gömma ytterfilter bakom bakgrund?!

#1 - 10 augusti 2006 20:18
Har tänkt köpa aquaels svarta bakgrund men läste att den nästan helt saknar djup, kan man gömma ett ytterfilter bakom ändå? Någon som vet hur det funkar med doppvärmare?

Usch, jag får sådan ångest! Jag har väntat i tre månader på pengarna, och nu när det bara är ett par veckor kvar har jag börjat tvivla på den inredning jag bestämt mig för.... BLÄ!

Tacksam för svar.
#2 - 10 augusti 2006 20:20
En fråga till: borrar man hål eller sågar man ut det i bakgrunden? Hur stora ska de vara? Visst ska man sätta ett raster där? Hur vet man vilken storlek de har?
#3 - 10 augusti 2006 20:24
kan man gömma ett ytterfilter bakom ändå?

Hoppas du menar innefilter =)
Jorå, inga problem, man behöver inte sätta den dikt ann mot bakglaset, silikona fast den där du vill ha den bara. Jag har min på kortsidorna i ett panoram med brutna hörn och där får det plats både det en å det andra :D

EDIT: Mitt tips är att borra hål men sätta dit en bit filtermatta istället, skitenkelt att göra rent, bara vända på den emellanåt.
#4 - 10 augusti 2006 20:30
Va? Heter det inte ytterfilter om man sätter ned själva "klumpen" utanför akvariet? Jag vet att jag är nybörjare, men att göra ett sådant misstag vore ju pinsamt av mig. Fick för mig att man har slangar som är bakom bakgrunden, med hål för utblås och insug (därav frågan om raster).

Bakgrunden är bara 3 cm tjock enligt de på Simontorp (litar på dem). Får man då plats? Bra att man inte behöver sätta bakgrunden dikt an, men å andra sidan vill man väl behålla så stor del som möjligt av vattenmängden?
#5 - 10 augusti 2006 20:37
[quote=Zeraphia]Va? Heter det inte ytterfilter om man sätter ned själva "klumpen" utanför akvariet? [/quote]
Hehe, jo det är så rätt så.
När jag läste ditt inlägg fattade jag det som att du skulle ha själva filtret bakom bakgrunden, men det är alltså insug/utblås du vill få plats med :).

Mitt insug sitter bara "nånstans" bakom bakgrunden, sen har jag fyllt resten av utrymmet med filtermatta. Utblåset har jag borrat ett hål för. Man kan se lite av det på den HÄR bilden.
#6 - 10 augusti 2006 20:47
Ah - tack! Du kan lita på att jag andades ut ;)

Inte hade jag tänkt knöla ned ett ytterfilter bakom bakgrunden, tror inte det hade funkat särskilt bra heller *asg*. Nåväl, vad skönt att jag fattat rätt, gör det hela mycket roligare.

Insuget behöver man alltså inte borra hål i, hål enbart för utblås... Ska det sitta högt/lågt? Mitten/sida? Det kanske inte låter som om frågor om filter hör hemma under "inredning", men det gör det verkligen eftersom det helt styr hur mitt akvarium ska se ut.

Rea - tack förresten för att du svarar, jag uppskattar det verkligen!
#7 - 10 augusti 2006 20:53
[quote=Zeraphia]
Insuget behöver man alltså inte borra hål i, hål enbart för utblås... [/quote]
Jo du måste ha två hål, fast det som är för insuget (60-75mm) behöver liksom inte slangen kopplas till, utan det sugs in genom hålet sedan genom filtermatrl å sedan in i ytterfiltrets insug
#8 - 10 augusti 2006 20:56
En bra sidan att snegla lite på även om det inte är en backtonature bakgrund.
Tipset med att silikona torv på insuget fungerade dock inte alls för mig, det sattes igen på notime.
tips
montering
#9 - 11 augusti 2006 03:50
Tack för länkar och tankar :)
#10 - 11 augusti 2006 03:53
Förresten har jag nog bestämt mig angående inredning, har främst två alternativ jag går och funderar på.

1. Svart bakgrund (sten), svart grus, mycket gröna växter, stor mangroverot, "berg" med lavasten samt litet bambu.

2. Stenbakgrund (klippvägg) och sand samt myckt växter, rötter och stenröse (med "rå" grå sten som matchar bakgrunden.

Tror det blir ettan (som jag bestämt mig för för två-tre månader sen, så får det andra bli nästa akvarium (så fort jag övertalat sambon, vilket borde ta ett år ungefär...) Hade det varit en dator eller motorcykel hade det inte varit något snack, men fiskar är tydligen heeeeelt ointressant :/
#11 - 12 augusti 2006 22:36
[quote=Zreaphia]Tack för länkar och tankar :)[/quote] np
[quote=Zeraphia]Svart bakgrund (sten), svart grus, mycket gröna växter, stor mangroverot, "berg" med lavasten samt litet bambu.[/quote] Jag hade liknande tankar om mitt 70l akvarium men fick tänka om, eftersom det helt enkelt var för litet, fast nu vet jag ju inte hur stort ditt nya blir =)
#12 - 14 augusti 2006 18:32
Det blir inte så stort, men det är en övergång för sambon ;)

Akvariet blir på 240 liter och jag räknar ganska kallt med att kunna starta upp med längden 200cm nästa år. Har tyvärr en sambo som inte alls är intresserad, jag har fått höra att det inte är något ovanligt, men å andra sidan brukar det tydligen vara vanligare med kvinnor som inte är intresserade av akvarium, här är det tvärtom :)
#13 - 14 augusti 2006 18:33
Jo, det till nästa år ska bli Sydamerika, då blir det med största sannolikhet en amazonasbakgrund ;)

Annons