Nej, jag tyckte inte att mitt lät mycket öht - inte ens i närheten så mycket som vissa innerfilter jag haft. Fast jag är kanske inte världens bästa att fråga när det kommer till det för jag har så mycket oväsen här med alla djur, att filter är det sista man skulle höra :D (För att inte nämna det konstanta skvalandet från långt större filter än så :P
(Jag placerar nästan alltid utblås över ytan - medvetet). Jag tyckte att det var läskigt första gången jag skulle använda ett hang-on, jag var helt övertygad om att det skulle kvadda och allt rinna ut - men det gjorde det ju givetvis inte och jag vande mig :)
Personen som köpte det filtret (och karet) av mig tillsammans med en massa andra räk-grejer, körde dessutom en variant med ett bottenfilter hon fick av mig på köpet (som jag hade fått med någon batch med prylar). Det var till en guldfiskskål men hon monterade det i ett räkkar. Jag har inte den blekaste aning om hur dock - jag har aldrig ens testat ett bottenfilter förutom i ett kar jag hade där det var inbyggt. (Och jag kopplade ur det och körde skumfilter istället).
Som åheim sade - passar inte täckglas med ett hang-on. Såvida man inte mixtrar med det. En släkting till mig skar ut en lagom bit ur täckglaset, för att jag skulle kunna ha räkorna ifred från klåfingriga katter. Så det funkade :)
Och det är faktiskt sant som åheim säger, att man inte behöver doppvärmare - iaf inte nödvändigtvis. Små kar håller ofta sig varma i rumstemperatur - men däremot har jag snorkallt inomhus på vintern så mina kar blir nedkylda - måste ha doppvärmare i alla kar. (Vidrigt. På sommaren är det så varmt att både jag, djuren och fiskarna koks - på vintern är det iskallt...)
Jag har en pytteliten Aquael iaf - men har en annan liten också men vet inte vilken låda allt sådant är i - har nyligen inventerat och packat allt som ska ut. Men den jag dillade om är en Aquael. Jag googlade för att se om jag kunde länka bild men hittar bara bilder på någon annan variant som nog är nyare - den finns i små men har en stor ful ratt på framsidan. Min är bara helt slät och svart. Den går inte att reglera för övrigt, den har bara ett läge, men tillhörde ett 30 nano jag köpte någon gång för typ kanske 7 år sedan eller något sådant.