golvförstärkining?

#1 - 3 januari 2006 14:11
Igår när jag skulle fylla mitt 350L akvarie så knakade det till i golvet och det blev ett litet mellanrum mellan vägglist och golv.Hade inte fyllt särskilt mycket vatten förräns det hände,blev skiträdd och tömde ut allt vatten igen.Ska inte ett golv hålla för det - trots allt ett ny byggt hus.Nu till frågan om nu inte akvariet står exakt på bärande balk,kan man då lägga en typ masonit/spån skiva under och fördela trycket över en större yta - eller måste jag helt enkelt förstärka golvet? Måtten på akvariet är 150x45x50.
Förslag tages gärna imot.

/Janne
#2 - 3 januari 2006 15:20
Jag har samma problem, jag letar efter ett större akvarium 400 liter och uppåt men jag är osäker på om golvet håller... Tycker inte att det är så snyggt med en stor träskiva under heller... Golvet under mitt 112liters har gett med sig lite men inget allvarligt...

Även om det inte brakar igenom golvet så kanske golvytan blir skadad, funderade ett tag på att ta bort de små "ben" som sitter längst ner på akvariebänken, då borde ju ytan bli tillräckligt stor för att trycket skall spridas mer över golvet.... Fast då kommer problem 2, om golvet ger med sig lite på bara en sida är det ju inte bara att lyfta upp allt och sätta under något! Om det inte står helt rakt går det ju ännu mer åt skogen...
#3 - 3 januari 2006 17:48
Har man träbälklag CC60 är är det inte dumt att förstärka/fördela vikten över golvet. Risken är att 1 benpar hamnar mellan bjälkarna och ett annat på. Om så är fallet har kan karet bli snett och spricka som följd.

Hur du ska göra beror på om bjälklaget är längs med eller inte. Hur långt det är etc.
Det finns bra ekskivor (typ bänkskiva) på byggvaruhusen. Tål dessutom lite vattenspill.

-Jag har iallafall CC40 (pga braskamin i vrummet).
-Benparen på bjälkarna.
-Lagt en en skiva av ekparkett
-Gjort en bärlina under huset till för att miska svikten i golvet.

Kolla på hemsidan under bilder så ser du plattan jag har gjort.

Lycka till.
#4 - 3 januari 2006 19:06
Ska inte ett golv hålla för det - trots allt ett ny byggt hus.
Ett 350 borde inte vara några problem tycker jag, speciellt inte med tanke på att det är ganska långt. Men visst kan du lägga någon slags skiva under för att fördela vikten.

Tycker inte att det är så snyggt med en stor träskiva under heller
Jag har just startat ett 720 liters. Jag har lagt små (20x15 cm) limträskivor av ek under benen (8 ben). Så här:
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=566441#
Det är väl mest för att skydda parketten och fördela tyngden lite grann. Har bara haft akvariet igång en vecka, men än så länge fungerar det. :) Nu står huset på betongplatta så har man bjälklag så ska man kanske tänka efter lite mer...

/Mattias
#5 - 3 januari 2006 19:57
Asså jag skall vara helt ärlig, jag hade träslöjd i mellanstadiet men där slutar min erfarenhet av att spika ihop saker... :D Bärlinor och bjälklager....?

Skulle det funka om man köpte en hel platta och lade under alltihopa? Det borde lyckas tycker jag...
#6 - 3 januari 2006 20:49
Jag skulle snarare kontakta en snickare (eller någon som kan golv). Min åsikt är att golvet SKA hålla för den vikten och mycket mer annars är det något som är fel.
#7 - 3 januari 2006 21:51
[quote=toaden]Måtten på akvariet är 150x45x50.[/quote]

golvet ska hålla.
med 6 fötter hamnar du på en bit undr 100kg per fot.

själv kommer det nog bli 2 stöddiga brädor under när ja sätter upp större akvarie.
#8 - 3 januari 2006 21:59
Golv i villor är normal dimensionerade för 2000 Kg per m2 dvs, inga problem att klara hela vikten.

Problemet är att massa Kg kommer på en liten yta.

Köp en bänkskiva och lägg på golvet,(spika ev. en list runt).
Sprider vikten över golvet bra och tål lite vattenspill.
#9 - 4 januari 2006 03:20
Jo det är ju som så att jag har redan ett 960L akvarie,men det var jag ju givetvis tvungen att krypa ner i krypgrunden och stötta upp reglarna underifrån.I med att det var rätt mycket jobb så hoppades jag på att golvet skulle iallafall palla 350L,men så fel man kan ha....ska testa bänkskiva.

Jimk är du säker på att det är 2000kg, har hört att det är normalt ca 300 kg/m2?

Tack för alla kloka råd.

/Janne
#10 - 4 januari 2006 04:32
[quote=toaden]Jimk är du säker på att det är 2000kg, har hört att det är normalt ca 300 kg/m2?[/quote]

läst 400kg för trä 600kg för betong, då sades de inget om hur det skulle va byggt så antar att siffrorna gäller vid cc60.
#11 - 4 januari 2006 07:58
Tänk på att om vatten kommer in under skivan så kan golvet bli fuktskadat. Det är ju inte så lätt att torka under skivan ;).

Eventuellt kan man dra en tunn silikonsträng mot golvet...

Mvh Erik
#12 - 4 januari 2006 10:50
Skiva och silikon låter riktigt smart, får ju vara lite rädd om parketten, det är ju den som ryker i första hand...
#13 - 4 januari 2006 11:22
Hur får man bort silikonet från golvet när man kanske inte vill ha skivan där längre....?
#14 - 4 januari 2006 14:17
Men inte ska ni hälla vattnet på golvet, det ska ju vara i karet ;)
#15 - 5 januari 2006 01:54
Helt rätt och de dropparna som kommer utanför gör nog ingen större skada..
#16 - 5 januari 2006 05:30
[quote=toaden] Jimk är du säker på att det är 2000kg, har hört att det är normalt ca 300 kg/m2?

Tack för alla kloka råd.

/Janne[/quote] En byggnadsingeniör jag pratde med gav mig den uppgiften. Dock måste det vara fördelat på hela kvadratmetern. Om han har fel eller ej vet jag inte.
#17 - 5 januari 2006 09:21
[quote=Jimk]En byggnadsingeniör jag pratde med gav mig den uppgiften. Dock måste det vara fördelat på hela kvadratmetern. Om han har fel eller ej vet jag inte.[/quote]

Okej det kan kanske vara ett hus byggt på platta kanske :rolleyes: ,jag har ju krypgrund.
Fast igår var jag och köpte en bänkskiva i massiv ek,så jag får väl hoppas att det funkar.
#18 - 5 januari 2006 23:37
Hmm det knakade lite fortfarande så jag blev lite rädd och kröp under och stöttade upp golvet underifrån på detta också.

Annons