Golvfiltret funkar inte!!!

#1 - 18 mars 2004 02:25
Har fyllt på lagom mycket makaroner, torv och filtermatta. Inget vatten sugs in i behållaren. Har testat med att växla slangarna för insug och utblås. Skulle jag ha fyllt behållaren med vatten först? Vad kan det vara som felar?
#2 - 18 mars 2004 03:46
ja det skulle du, sätt den på backen, under akv. sug i utblåset, då rinner det ner vatten, behållaren fylls och då kan du sen starta den, pang tjoff och så é det igång.
#3 - 18 mars 2004 11:08
Har på test tagit ut filtermatta och torv, och har bara makaroner i. Har fyllt behållaren med vatten med litermått. Dock pumpas det varken in eller ut något vatten. Hur göra nu?
#4 - 18 mars 2004 11:16
Problemet är nog att när du fyller filtret för hand får du för låg nivå i det, pumphuset måste fyllas och det sitter oftast överst.
Du kan prova att luta filtret för att få vatten upp i pumphuset annars får du göra som MagicFingers beskriver för det fungerar nog alltid.
#5 - 18 mars 2004 11:20
Måste väl ha vatten i insugsslangen också, så det enda vettiga är nog att suga i utblåset tills man hör att det rinner ner i filtret.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 18 mars 2004 11:20
Du skall inte fylla behållaren med litermått.
Behållaren skall vara helt tom på vatten.
Ställ den tomma behållaren fylld med filtermatreial på golvet.
Installera insugsslangarna i akvariet och på pumpen.
Installera utblåsslangen på pumpen men inte i akvariet.
Sug i utblåsslangen så att vattnet börjar rinna med häverteffekten.
Installera utblåsslangen i akvariet.
Vänta tills hela behållaren är fylld med vatten och vattnet börjar stiga upp i utblåsslangen och stannar.
Sätt i stickkontakten.
Ibland kan de vara lite luft kvar i behållaren, men det brukar blås ut i akvariet, om inte vicka lite på pumpen så att luften dras med vattnet
#7 - 18 mars 2004 12:01
Nu funkar det ;-)! Kom på idén att suga in vatten från insuget med "mun-mot-mun metoden", fick förvisso en rejäl kallsup av härligt äckligt akvarievatten, och halva golvet blev så att säga nyskurat, men nu suger och sprutar golvfiltret som det ska. Har nu makaroner i botten, torv i mitten och filtermatta överst. Ska krama ur ett par inkörda filtermattor i det nya akvarievattnet så att det får massor med bra bakterier. Återstår "bara" att plantera om och inreda på nytt i mitt 170L, och byta lite av det vattnet, så är alla mina akvarier äntligen på G!

TACK ALLA NI SOM HAR VARIT SNÄLLA OCH HJÄLPT MIG!!!!!

Annons