Hej! Jag har köpt ett nytt akvarium idag. Det är ett 96l glasakvarie med en sorts plastram endast nedtill. Glaset hänger fritt inom ramen.
Nu är det så att golvet i rummet är otroligt vint och gungar då man går förbi. Jag tänkte tidigare efter att läst alla inlägg här, att det är väl bara att lägga kilar under benen på bänken jag har (en gammal kontorsmöbel)och en friggoskiva under burken och voila!!!
Nu har jag sett att frigolit inte rekommenderas till ramakvarier, så mina frågor lyder:
1. Kan akvariet fara illa av att det gungar när lastbilar kör förbi och när man går på golvet?
2. Tar frigoliten bort en del av vibrationerna eller gör det akvariet ännu osäkrare pga plastramen?
3. Bänken är lite högre precis mitt i centrum av skivan, gör det något då bottenglaset ändå "svävar" ovanför?
4. Det kan ju tyckas smart att köpa en riktig alubänk med ställbara ben. Passar de till andra akvarium än just aluakvarium. mitt har ytterramsmått 80,5cm * 30,5cm?
5. om det blir en bänk med ställbara fötter, blir det verkligen en jämn ovansida på ramen om alla benen är ställda olika? Kanske idiotisk fråga, men allt mätande och tänkande har gjort mej helt snurrig och ologisk...
Hoppas ingen blir irriterad på en till tråd i ämnet. När man är ny i undervattensvärlden blir vissa saker lite röriga och man krymper lätt från en smart 25-åring till en vilsen 5-åring när man inte vet hur man ska göra...
Men allt har sin tid, jag tänker inte fylla vatten innan jag är helt säker på att jag gjort allt rätt...även om det kliar i fingrarna!