Golvbelastning?

#1 - 6 januari 2010 10:42
Hur mycket kan man egentligen belasta golvet i en vanlig enplansvilla med källare. Huset är byggt 1970. Har ingen koll på regelavstånden tyvärr men de ligger säkerligen inte så överdrivet tätt. Hur räknar man ut sånt här?
#2 - 6 januari 2010 12:11
Har du haft fest någon gång, tjugo människor i samma rum.
20*70kg=1400 kg, höll golvet?
Jag har valigt träbjälklag med 22mm trägolv där står 540l akvarium på sex ben.
Hundra kg per ben, det är inte så mycket.
Närmare väggar är det starkare.

Men ska du ha 500 kg på ett ben-då får man räkna.
#3 - 6 januari 2010 12:41
Bjälklaget är antagligen cc 120 bärande och ytterligare en regel som bär bara golvet däreemellan så totalt cc 60. Så har man byggt länge och så än idag.

Kolla takstolarna, bjälklaget ligger antagligen i linje med dessa. Om man har punktbeslastning på ett eller några ben kan det vara bra om man lyckas styra in dessa i närhet av regel eller bjälklagsregel så att inte spångolvet står för hela bördan. Den kan då svikta och det ser inte så snyggt ut om inte annat. :)
#4 - 6 januari 2010 15:09
Är huset dessutom 40 år gammalt så kan det vara bra att säkerställa så att det inte har uppkommit sprickor i golvskivorna under årens lopp, skulle kunna visa sig vara katastrofalt... Har sett detta fenomen på en hel del kåkar, konstruktionen rör sig under hela livstiden och har det varit någon "skavank" i basmaterialet så kan det ha blivit betydligt värre nu och ställer du då 150-200 kg där så kan ju tråkigheter inträffa!

För att vara så säker som möjligt så kan man ju alltid ställa karet på en "heltäckande" styv skiva som därigenom kommer att fördela belastningen till en betydligt större golvyta, så hade helt klart jag gjort...
#5 - 6 januari 2010 16:52
Heltäckande skiva låter bra! Huset har en sättning som vi vet om, men annars verkar det ha hållt. Det är ju hel källare med botten och väggar i betong, men det är ju ändå inte samma sak som ett enplanshus med betongplatta.

Takstolarna på vinden motsvarar alltså reglar i väggar och golv? Ja det låter ju faktiskt rimligt. Ska absolut kolla upp det.

Att räkna på människor känns inte som riktigt samma sak. Människofötter är ju större än akvariefötter, det blir en belastning på ca 40kg/fot. Ställer jag upp 800kg akvarium på 8 fötter blir det ju 100kg per fot. Plus att jag inte tror man får ihop 10personer på samma kvadratmeteryta som ett stort akvarium.

Drömmen är ett större akvarium typ 700liter ungefär. Innan jag ens kan börja andas om det till maken så måste jag ta reda på att det verkligen funkar rent tekniskt, annars är det ju spillt tjat liksom! :P
#6 - 7 januari 2010 08:49
Mitt akvarium är L 2,5xD 0,7xH 0,6m och jag bor i ett -60-tals hus utan källare, bänken är reglad ca: cc60 med hel ram så att belastningen ligger över hela ytan.
Detta utan några problem.
Min polare har ett liknande akvarium men 2 meter långt ( bänk med samma uppbyggnad ) han har källare och golvet har satt sig i framkant jämfört med bakkant med över 1 cm.
Vet inte vad skillnaden skulle kunna vara?
Jag ställde samma fråga på olika forum om hållfasthet och det fanns lika många svar som inlägg.
Om du vill vara säker så ska du någ konsultera en byggnadsingenjör som har tillgång till din byggnadsritning.
#7 - 7 januari 2010 09:35
Byggnadsingenjören - min käre far - säger 250kilo per kvadratmeter. Jag försöker hitta att han har fel... :(

Annons