Golfbollar!!! HJÄLP MIG!!!!

#1 - 10 november 2005 21:08
Jag har startat upp ett 170l akvarium, min son har beställt golfbollar. Vilka andra fiskar kan jag ha ihop m dom? Vilken temp på vattnet ska de vara? Hur många bör jag ha?? HJÄLP MIG!!!!!:eek:
#2 - 10 november 2005 21:32
Inga.
15-25 grader.
"Hur många bör jag ha" helst inga om du är nybörjare, då den varianten är känslig.
Bilagor:
#3 - 10 november 2005 21:36
är uppvuxen med akvarium, men detta är mitt första egna =)... men då kanska jag ska vänta med att stoppa idom...blir ett tomt akvarium...
#4 - 10 november 2005 22:59
Tänk på att ge dem ett foder med väldigt lite protein pga att "golfbollen har än mer lätt att få problem att hålla sig på "rätt köl".
#5 - 11 november 2005 06:42
Vad är golfbollar för sorts fisk?
Vad heter den egentligen?

/redtroll
#6 - 11 november 2005 07:51
Jag vet inte vad den heter på engelska, cri kanske vet.
Jag tror att de odlar den från olika varianter där vissa blir golfbollar.
#7 - 11 november 2005 07:54
[QUOTE=redtroll]Vad är golfbollar för sorts fisk?

/redtroll[/QUOTE]
Genmanipulerade sjöjstjärtar. Lite mer intressanta bilder på "guldfisk": http://www.goldfishandkoiusa.com/goldfish.htm

Inget jag skulle stoppa i karet...

//Camilla
#8 - 11 november 2005 10:16
Det ser ju ut som om frankenstein har parat sig med en fisk! Gud va räliga fiskar!

tur att smaken är som baken, huh?
#9 - 11 november 2005 10:27
[QUOTE=C.Ciklid][QUOTE=redtroll]Vad är golfbollar för sorts fisk?

/redtroll[/QUOTE]
Genmanipulerade sjöjstjärtar. Lite mer intressanta bilder på "guldfisk": http://www.goldfishandkoiusa.com/goldfish.htm

//Camilla[/QUOTE]

Usch! Hur grym är inte människan!? :(
#10 - 11 november 2005 10:28
[font=Comic Sans MS][color=blue]E det bara jag som tycker dom här fiskarna, eller vad man nu ska kalla dom ser ut som missfoster ??[/color][/font]
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 11 november 2005 10:43
[QUOTE=C.Ciklid][QUOTE=redtroll]Vad är golfbollar för sorts fisk?

/redtroll[/QUOTE]

//Camilla[/QUOTE]

Vet inte vad du menar med genmanipulerade - golfbollarna är i alla fall inte mer (faktiskt mindre) genmanipulerade än vad en vanlig röd svärdbärare är eller för att prata om en annan djurgrupp t.ex. en pudel eller en schäfer.

Tycker inte att man skall sprida en massa skrönor på nätet - det finns tillräckligt av dem ändå.

Om "golfbollen" är snygg - nej det tycker inte jag och därför har jag den inte i någon av mina akvarier. Däremot har jag den vanliga guldfisken, röda svärdbärare och Endlers guppy (ingen av dom är naturformer) så jag är i princip inte emot mutationer och korsningar.

Om någon annan tycker "golfbollen" är snygg - så är det helt OK från min sida. Jag är inte oförskämd nog för att beskylla dom för dålig smak, lika lite som jag säger att någon har dålig smak för att jag tycker dom har fula tavlor hemma (typ gråtande barn-tavlan).
Smaken är som tur är olika för oss alla - vore det inte så så skulle det vara rätt tråkigt med akvarium
#12 - 11 november 2005 15:52
[COLOR=DarkRed]Självklart skall folk få köpa det de vill ha![/COLOR] Jag vet att det mesta som säljs till sällskapsakvariet inte är vilt utseende utan nått som är manipulerat, och jag själv har blivit lite anti mot dessa former. Själv blir jag upprörd av att se dessa "guldfiskar" som är så manipulerade som inte kan simma pga för små fenor, eller simmblåsa som är "ur funktion" osv. Men tyvärr är det ju sådant man ant. får dras med när man besöker en zooaffär. Drd, jag håller med dig.

//Camilla
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 11 november 2005 15:57
[color=#8b0000]Självklart skall folk få köpa det de vill ha![/color]

Va snällt av dig att de får köpa vad de vill ha;)

Själv är jag ännu snällare och kristiserar inte heller andras smak - jag tycker visserligen guldskalarer och golfbollar är fult, jag tycker det är fullt med synlig teknik i akvariet (pumpar, doppvärmare etc), jag tycker det är fult med vit, svart, röd och rosa sand, jag tycker det är fult att blanda olika sorters stenar i akvariet, jag tycket det är fult med slott, vita stenar, lavastenar i akvariet osv., jag tycker det är fult med plastaffischer bakom akvariet och så vidare i all oändlighet. Men trots att jag tycker detta är fult så sätter jag mig inte till doms över andras smak och uttalar mig med förakt över den.

Visst det finns fiskar som jag tycker inte hör hemma i akvariet som t.ex. hajmalar (blir alldeles för stora) eller fiskar med sådana defekter att de inte kan simma etc. Om "Golfbollar" hör dit vet jag inte - jag är inte tilräckligt insatt i genetiken och tills dess jag är det så avstår jag från att uttala mig.

Sorry men jag kan inte låta bli[B)]
Kollade i ditt fotoarkiv och hittade någon kosntig fisk som du kallar för Chokladskalar och en annan som du kallar för slöjguldfisk.
Kollade också i drds fotorarkiv och såg en massa avelsformer av diskus.
Ur genetisk synpunkt är dessa minst lika mycket "missfoster" som "golfbollen" och ur genetisk synpunkt så är faktiskt drds hund och den katt du hade ännu större "missfoster" än vad "golfbollen" är om man jämför med ursprunget;) .

Observera dock att jag inte tycker att missfoster är ett adekvat uttryck för någon av "mänskliga skapelser" som nämns ovan. Att jag använder det är helt enkelt bara för att anpassa mig till gängse vokabulär:)
#14 - 11 november 2005 17:43
[QUOTE=C.Ciklid] Själv blir jag upprörd av att se dessa "guldfiskar" som är så manipulerade som inte kan simma pga för små fenor, eller simmblåsa som är "ur funktion" osv. [/QUOTE]

Det här tycker jag är kärnfrågan. När de har avlats så hårt att deras "fiskfunktioner" är ur spel tycker jag att det gått för långt. För mig känns det då är det inte längre som en fråga om smak utan snarare djurplågeri.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 11 november 2005 17:48
[QUOTE=morphriz][QUOTE=C.Ciklid] Själv blir jag upprörd av att se dessa "guldfiskar" som är så manipulerade som inte kan simma pga för små fenor, eller simmblåsa som är "ur funktion" osv. [/QUOTE]

Det här tycker jag är kärnfrågan. När de har avlats så hårt att deras "fiskfunktioner" är ur spel tycker jag att det gått för långt. För mig känns det då är det inte längre som en fråga om smak utan snarare djurplågeri.[/QUOTE]

Var går då denna gräns. Golfbollen kan simma, den kan äta, den kan fortplanta sig, den blir äldre än de flesta fiskar i akvarium.

Visst den är inte lättodlad - men en naturform som Hypostomus plecostomus har aldrig odlats i akvarium (kräver större bassänger) och ändå håller vi den i akvarium.

Vad säger du då om hundar - de har ju alla avlats (oavsett "art") så att deras naturliga jaktinstikt har försvunnit eller starkt reducerats jämfört med ursprunget - vargen. Är du då i konsekvensens namn också emot alla hundraser.

Men visst jag tycker också att nånstans borde en gräns sättas för vad man kan acceptera - men den måste på nåt sätt vara vetenskapligt grundad - och inte som nu baserad på vars och ens tycke och smak.

En del menar att man inte skall acceptera korsningar - att det är där gränsen skall sättas. I så fall är de värsta formerna av slöjstjärtvarianter OK, men inte den vanliga röda svärdbäraren (korsning mellan X. helleri och X.maculatus).
#16 - 11 november 2005 17:59
[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=morphriz][QUOTE=C.Ciklid] Själv blir jag upprörd av att se dessa "guldfiskar" som är så manipulerade som inte kan simma pga för små fenor, eller simmblåsa som är "ur funktion" osv. [/QUOTE]

Det här tycker jag är kärnfrågan. När de har avlats så hårt att deras "fiskfunktioner" är ur spel tycker jag att det gått för långt. För mig känns det då är det inte längre som en fråga om smak utan snarare djurplågeri.[/QUOTE]

Var går då denna gräns. Golfbollen kan simma, den kan äta, den kan fortplanta sig, den blir äldre än de flesta fiskar i akvarium.

Visst den är inte lättodlad - men en naturform som Hypostomus plecostomus har aldrig odlats i akvarium (kräver större bassänger) och ändå håller vi den i akvarium.[/QUOTE]

Visst den här gränsen är svår att dra. Golfbollen ifråga verkar ju på din beskrivning inte kvalificera som en sönderavlad fisk. Jag hävdar dock att gränsen finns och jag tycker andra termer än "vad som är fint" ska vägas in i en diskution om hårt avlade och GMO fiskar.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 11 november 2005 18:09
Var går då den gränsen. S.k. genmodifierade fiskar är ju redan i lag förbjudet att införa i EU så de hör inte hemma i denna diskussion.

Vad är hårt avlat för något - de flesta s.k. framavlade fiskar är ju faktiskt skapade med syftet att de skall var vackra samt att de skall leva länge i akvarium. Visst de simmar långsammare än naturformerna - men i akvariet finns inga predatorer så behöver de inte kunna simma fort.

Tror det är svårt- för att inte säga omöjligt att dra en gräns och de som föredrar naturformerna (dit jag hör) borde istället jobba med att marknadsdföra dessa istället för att prata skit om avelsfomer.
Vem anordnar utställningar där de flesta fiskar är naturformer - nästan ingen. De akvarieutställningar som äger runt världen över visar till 95% upp olika avelsformer av diskusar, guppy, asiatisk arowana, kampfiskar, svärdbärare, platy etc.
De som föredrar naturformer gillar ofta att gnälla på andra men är sämre på att själva arbeta aktivt fär att göra reklam för det de gillar.

Vet inte vad som hänt med Anna som startade denna tråd - men risken är väl stor att hon är en av många som jagats bort från detta forum pga den föraktfulla inställningen som vissa har mot en del fiskar (indirekt då också mot dom som har sådana).
Hade man istället varit lite smart så hade man inte föraktfullt dömt ut andra utan istället antingen tigit eller så gett ett adekvat svar på frågan och sedan alltefterhand jobbat med "indoktrinering" och "lobbat" för de fiskar man själv gillar genom att tala om hur intressanta de är. Talat om att när man har sådana så får man möjlighet att studera dessa fiskars naturliga beteende och detta är oerhört intressant etc. etc.
#18 - 11 november 2005 20:43
Det gäller att vara noga med inköpet av "golfboll" så man inte får allt för många som hamnar på rygg när de slutar simma.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 11 november 2005 20:50
[QUOTE=Kramfors]Det gäller att vara noga med inköpet av "golfboll" så man inte får allt för många som hamnar på rygg när de slutar simma.[/QUOTE]
Ja och samma uppmaning kan nog gälla många fiskar där det odlas på dåliga stammar som vissa levandefödare, skalarer, fjärilsciklider etc.
Ibland odlas det på dåliga stammar (gäller både i Asien, Tjeckien och här i Sverige) och dessa är stört omöjliga att hålla liv i. Det skall också sägas att detta i sig inte har direkt med att göra hur mycket de har avlats bort från ursprunget - de sämsta stammarna på t.ex. fjärliscikliden är ofta de som gäller för naturformen, medan de som förändrats rejält oftast är tåligare.

Så om ni alltid har problem med en viss fisk - handla nästa gång i en annan affär (förutsatt att denne köper in från en annan grossist).
#20 - 11 november 2005 22:28
Hej anna 7607:-)
Vet inte vad din son beställt!!
Brukar finnas Golfboll mix.
Passar inte in i någon artbeskrivning:-):-)
Men jag håller faktiskt med Kjell Fohrman.
Dom klarar sig i ett "vanligt" akvarium.
Håller också med om att man kan ha åsikter om andra fiskar t..ex(ballonglyrstjärtsmolly)
Blä säger jag
MVH Marita
#21 - 11 november 2005 23:16
Hej anna 7607
Skaffa gärna slöjstjärt.
Men det är en "jobbig" fisk.
Kräver utrymme och "äter upp" alla växter.
Och då menar jag alla finbladiga växter(samt uppväxande skott:-)
Mycket samt regelbundna vattenbyten.
MVH Marita
#22 - 12 november 2005 00:01
[:-176][:-143]
#23 - 12 november 2005 01:35
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Hade man istället varit lite smart så hade man inte föraktfullt dömt ut andra utan istället antingen tigit eller så gett ett adekvat svar på frågan och sedan alltefterhand jobbat med "indoktrinering" och "lobbat" för de fiskar man själv gillar genom att tala om hur intressanta de är. Talat om att när man har sådana så får man möjlighet att studera dessa fiskars naturliga beteende och detta är oerhört intressant etc. etc.[/QUOTE]

Jag håller med dig om att morot är bättre än piska i de flesta fall. Det ger troligen mer resultat i längden. Jag undrar dock, tycker du inte att ämnet skall nämnas så att människor kan göra ett val grundat på mer information? Flera kanske inte ens vet att vissa fiskar är väldigt hårt avlade och långt från sin ursprungsform? Något som kanske för dem, väl informerade, skulle väga tungt.
#24 - 12 november 2005 07:39
Slöjstjärten har odlats sedan 1500 talet.
#25 - 12 november 2005 08:44
Anna, köp du guldfisken din son önskade, men se verkligen till att den kan simma (inte är som en sjunk-/flytbomd när den slutar simma), att inte överdelen på stjärtfenan är ihopväxt (kan hämma simmningen) och att fenorna är väl utbildade för att fisken skall kunna simma. Lycka till! :)

Kjell, jag har sållat så mycket i akvariumen för att få bort det "hembrända" och endast har det nartuliga kvar. Några chokladskalarer finns inte kvar, guldfiskarna min man köpte åt mig, skänkte jag bort osv. Min man är så förtjust i dessa hajmalar, men jag har sagt rakt ut att det aldrig kommer komma in nån av dessa malar eftersom de blir för stora. Rent djurplågeri enligt min mening, som du ant. tycker med. Min man har lyckats släpa in en gibbi till malkaret som jag anser inte är lämplig att ha där eftersom den är för stor, men eftersom ett 1000l kar är på g, har den fått vara kvar... mot min vilja..

Och jag hoppas att vi inte skrämt iväg dig Anna! Man måste ha lite skinn på näsan i detta forum. ;) Man kan få sig snytingar lite då och då, ibland inte egentligen illa menat, bara dumt formulerat. Jag ber dig om ursäkt om du känner dig illa bemöt av mig.

//Camilla
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 12 november 2005 08:54
[QUOTE=morphriz][QUOTE=Kjell Fohrman]
Hade man istället varit lite smart så hade man inte föraktfullt dömt ut andra utan istället antingen tigit eller så gett ett adekvat svar på frågan och sedan alltefterhand jobbat med "indoktrinering" och "lobbat" för de fiskar man själv gillar genom att tala om hur intressanta de är. Talat om att när man har sådana så får man möjlighet att studera dessa fiskars naturliga beteende och detta är oerhört intressant etc. etc.[/QUOTE]

Jag håller med dig om att morot är bättre än piska i de flesta fall. Det ger troligen mer resultat i längden. Jag undrar dock, tycker du inte att ämnet skall nämnas så att människor kan göra ett val grundat på mer information? Flera kanske inte ens vet att vissa fiskar är väldigt hårt avlade och långt från sin ursprungsform? Något som kanske för dem, väl informerade, skulle väga tungt.[/QUOTE]
Jo men då informerar man med fakta inte med myter
1/ Dom är väldigt långt från sin ursprunsgform och uppvisar ett minimum av naturligt beteende - detta stämmer alltså
2/ Hårt avlade - detta vet varken du eller jag. "Golfbollen" kanske uppstod av en naturlig mutation med starka arvsanlag och kräver kanaske därför inte något speciellt lång odling.
Däremot som jag skrev ovan så finns det dåliga stammar (antagligen pga att de odlas på en för liten grupp) av olika arter. Men detta skiljer mer mellan olika odlare än mellan olika arter. Dock verkar det som om den odling av naturformen av fjärilsciklid verkar vara speciellt känslig. Kanske är det också så med golfbollen idag - jag vet inte - så var det inte förr i alla fall.

Så visst kan och skall man informera om varje art och vilka krav den ställer, men det skall vara baserat på fakta och inte på skrönor.
Att skrika ut missfoster, blä, usch etc. är inte att informera - det är att vara oförskämd och att inte visa respekt mot andra människor.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 12 november 2005 08:56
Håller helt med C.Ciklid i det föregående inlägget.:D
#28 - 12 november 2005 19:08
hej...

Bortskrämd är jag inte, de krävs mer än så =). Men jag tog illa vid mig, då de blev ett mer personligt påhopp på mig än på "bollarna" ,klart att alla får ha en egen åsikt om saker, men framför dom då på rätt sätt!!!!

Jag har träffat på den sorten människor förut( då menar jag såna som ger kritik fel, inte respekterar andra, gör man de slänger man inte ur sig saker hur som hellst ett bra ex är att man säger inte till någon att deras barn ser ut som missfoster Även om man tycker så. De är ju något man aldrig skulle göra), å lärt mig en sak "att alltid göra de som känns bäst för mig själv" !!!! De lönar sig i slut änden, men fördelen är ju om man får hjälp när man BER om det....

SÅ jag har skaffat mig 2 golfbollar, ingen vacker fisk de kan jag hålla med om, ful så den blir söt =). Bra stjärtfenor, sjunker inte som blyklumpar för att dom slutat simma.

Och som sagt så finns de nog nästan ingen art som är som den va ursprungligen av något djur sen människan börjat avla. De gäller dom flesta djur. Har själv åsikter om vissa djur, men ger ALDRIG kritik till människor som har dom, det är upp till var och en vad man vill ha, säger bara att de är inge djur/sort för mig, men hjälper dom om de behövs, de är ju deras lilla älskling.

Min bollar simmar utav bara den, tuffa små rackare =), fart får dom oxå. Dom simmar över hela akvariet, kommer fram till rutan när man tittar, å dom är mest uppskattade av mina vänner som varit och tittat... Ful så den blir söt!!!

De är tur att alla inte gillar samma sak.... Vart skulle då värden ta vägen?!
#29 - 12 november 2005 19:29
[QUOTE=anna7607]
De är tur att alla inte gillar samma sak.[/QUOTE]
Tack gode gud att det inte är så!!!! Då skulle bl.a. inte Zoopet ha någon större framtid!!! ;)

Dessutom, här kommer ett visdomsord från undertecknad:
Ju mer olika vi är, desto mer lär vi oss om varandra, tänk på det!!! :p
#30 - 13 november 2005 21:45
Hej:-)
Slöjstjärtar är bra.
En fisk man fastnar för:-)
Kan väl tycka att blä är ett för starkt ord:-).Men de påhopp som varit/finns i olika trådar när det gäller slöjstjärt och förakt för de som bestämt att dom vill ha dessa fiskar har varit riktiga påhopp.
Förvånar mig att det accepteras speciellt med tanke att alla har rätt att vara olika???.
MVH Marita
#31 - 13 november 2005 22:21
ja du, de förvånar mig en del med... de finns fiskar jag ALDRIG skulle köpa då jag tycker dom är [color=black]fruktansvärt[/color] fula =), men de håller jag givetvis för mig själv. Skulle framför allt aldrig klanka ner på någon som har dom....brist på respekt...

Fast å andra sidan e de ju tur för oss som gillar dom, annars skulle vi ju bli utan =) så jag lovar att min son är glad. Å jag är uppvuxen m dessa individer, kanske därför jag gillar dom och alla bebisar dom fick =)...
#32 - 13 november 2005 22:41
:-)
Har alltid gillat slöjstjärt.
Var den första fisk jag skaffade(resten är rent publikfrieri:-) tåliga fiskar som kampfisk och platy.
Men jag tror att man gillar en speciell sorts fisk.
Har aldrig haft problem med mina slöjstjärtar.En hade simblåseproblem(eller tarminfektion)
Fråga Cri/Kramfors vet mer om tarminfektioner-en möjlig teori(mycket intressant)
Gillar du dom -mindre problem??
MVH Marita
#33 - 13 november 2005 22:43
HA HA...

Hur stort behöver dom ha? Hur stora blir dom, fick svar att 170l är för litet...

Men de är akönt att man kan fråge en liten fråga å få en hel massa inlägg =)
såg en som inte fått svar på 2 år så jag hade nog lite tur ändå =)
#34 - 13 november 2005 22:48
[QUOTE=C.Ciklid]http://www.goldfishandkoiusa.com/goldfish.htm[/QUOTE]

Black Telescope var snygg. (Färgen iaf.)
#35 - 13 november 2005 22:51
ja du... den färgen va snygg!!!!
#36 - 14 november 2005 10:42
[QUOTE=C.Ciklid]Kjell, jag har sållat så mycket i akvariumen för att få bort det "hembrända" och endast har det nartuliga kvar. Några chokladskalarer finns inte kvar, guldfiskarna min man köpte åt mig, skänkte jag bort osv. Min man är så förtjust i dessa hajmalar, men jag har sagt rakt ut att det aldrig kommer komma in nån av dessa malar eftersom de blir för stora. Rent djurplågeri enligt min mening, som du ant. tycker med. Min man har lyckats släpa in en gibbi till malkaret som jag anser inte är lämplig att ha där eftersom den är för stor, men eftersom ett 1000l kar är på g, har den fått vara kvar... mot min vilja..//Camilla[/QUOTE]

Hej Camilla!
Jag blir så glad när jag läser det du skriver. Att du tänker på här med fiskarnas storlek och utrymmet de får. Tyvärr är det alldeles för många som inte verkar ha en tanke på att fiskarna behöver ett visst utrymme för att trivas. Själv tycker jag att vissa arter är rent olämpliga som akvariefiskar (antingen pga att det är för stora eller för känsliga) och att det faktiskt inte borde vara tillåtet att sälja dessa.
#37 - 14 november 2005 11:09
Tack Batski! Här i hemmet är det jag som bromsar och min man som speedar... Gissa om vi har vart osams vid resonemanget om fiskhållning! Min man menar att det är ju bara "fisk", medans jag menar att de är individer som oss.. Jag vill inte sitta på en liten toalett eftersom jag har claustrofobi!! :rolleyes: Tänk på fisken!! :)

//Camilla
#38 - 14 november 2005 11:27
min sambo han vill ha många fiskar så nu ska han bygga ett jättehörnakvarium, undra vem som blir gladast, han eller firrarna =)
#39 - 14 november 2005 11:56
Ha ha!! :D Det är snart överfyllt om du låter honom få fria händer!! Min man har fått sållat måååånga malar ur det stora karet efter lite mutor... så nu är det relativt "normalt" i det karet... Men vi är båda envisa som åsnor... så det är väll därför det hålls någorlunda stabilt i nuläget.. :D

//Camilla
#40 - 14 november 2005 12:03
ja, risken är stor att de spårar ur om han får fria händer, jag vet ju redan hur stort karet kommer till att bli, han som inte ens ville ha någe från början =), så de kan gå. de lär bli runt 2m på sidorna sen ut ca 90cm innan de blir en lätt välvd ruta innåt istället för utåt som de brukar vara, så jag får väll "leka" med mitt panorama ifred sen =) Synd att han är så j-kla händig, annars hade ha gett upp, slutar väll med innomhus pol m firrar =)
#41 - 14 november 2005 12:13
Jo, min karl är extrem i glasfibergjutning, så det kommer väll bli ett hemmagjort träakvarium innom snar framtid... 1000L är det bräknat på...
#42 - 14 november 2005 12:19
de lär väll bli någe sånt här med, han kan liksom inte göra lite, de blir alltid jätte grejjer av allt... Barnen blir ju glada iaf, de lär ju bli jag som får sköta de... =( mindre kul... han jobbar borta så de lär ju bli så. Ska iaf bli kul å se om de håller, annars får grannen de blött i sängen =)
#43 - 14 november 2005 12:49
Ha ha!! Gevalia fast med vatten som besök.. :D Tror de flesta karlar har det där storhetsvansinet...
#44 - 14 november 2005 12:51
ja, de är väll någe inbyggt i dom som gör att dom är såna ;)

Fat dom är ju till nytta emellanåt som tur är... :D
#45 - 14 november 2005 13:04
Jo, det är ju sant!! He he...
#46 - 14 november 2005 14:04
[QUOTE=C.Ciklid]Min man menar att det är ju bara "fisk", medans jag menar att de är individer som oss.. Jag vill inte sitta på en liten toalett eftersom jag har claustrofobi!! :rolleyes: Tänk på fisken!! :)[/QUOTE]

Precis! I dag finns det studier som visar att fiskar faktiskt är mycket smartare och medvetna än man tidigare trott. Så de är inte "bara" fiskar. De är ryggradsdjur med en hjärna och ett centralt nervsystem precis som vi.
#47 - 14 november 2005 15:02
Det hät är kanske något för Slöjstjärtar även inne http://www.aquainterior.se/produkter_visa.asp?nav=20&parent=19&id=96
#48 - 14 november 2005 15:20
ja, de vore något, säkrast att inte visa sambon risken är att han river upp parketten direkt, han ska bygga akvarium, de lär hamna runt 1500l jag tror de räcker =). Hade damm när vi bodde i hus, en jättestor, de va jättefint.
#49 - 14 november 2005 16:07
Parketten kan vara kvar, bygg så här http://www.kramforskoi.com/dammbilder/jkarlssonbild1.JPG
#50 - 14 november 2005 16:14
Är de fiskar i den??? Såg sköldpadda iaf =).
#52 - 14 november 2005 16:37
De fanns alltså 2 paddisar + en massa guppys å 2 malar samt sniglar... Ditt???
#53 - 14 november 2005 16:56
Nej.
#54 - 14 november 2005 17:11
tur de... så många på så liten plats...
#55 - 21 november 2005 16:33
Hej Anna,
Perlscales (golfbollar..) är lite känsligare än andra slöjstjärtar. Var inte rädd för att ge dem mycket rent vatten och sjunkande forder som blötlagts. Fodrar mina varannan dag.
#56 - 21 november 2005 21:36
[QUOTE=batski][QUOTE=C.Ciklid]Min man menar att det är ju bara "fisk", medans jag menar att de är individer som oss.. Jag vill inte sitta på en liten toalett eftersom jag har claustrofobi!! :rolleyes: Tänk på fisken!! :)[/QUOTE]

Precis! I dag finns det studier som visar att fiskar faktiskt är mycket smartare och medvetna än man tidigare trott. Så de är inte "bara" fiskar. De är ryggradsdjur med en hjärna och ett centralt nervsystem precis som vi.[/QUOTE]

När vi ändå pratar om detta.. :)
http://www.fish-school.com/index.htm
#57 - 21 november 2005 21:38
[QUOTE=Insomniac][QUOTE=batski][QUOTE=C.Ciklid]Min man menar att det är ju bara "fisk", medans jag menar att de är individer som oss.. Jag vill inte sitta på en liten toalett eftersom jag har claustrofobi!! :rolleyes: Tänk på fisken!! :)[/QUOTE]

Precis! I dag finns det studier som visar att fiskar faktiskt är mycket smartare och medvetna än man tidigare trott. Så de är inte "bara" fiskar. De är ryggradsdjur med en hjärna och ett centralt nervsystem precis som vi.[/QUOTE]

När vi ändå pratar om detta.. :)
http://www.fish-school.com/index.htm[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS]Det där med att fiskar e rätt klippska stämmer.[/font]
[font=Comic Sans MS]Mitt ena skalarlekpar vars yngel jag sög upp och ner i eget bo med vattenbytesslangen har sedan dess hatat den gröna slangen.[/font]
[font=Comic Sans MS]Var gång jag ska slangsuga i den hörnan av akvariet så har dom bitits och anfallits som värsta galningarna.[/font]
#58 - 22 november 2005 20:49
hejsan

jag har en golfboll, tillsammans med 4 andra guldfiskar eftersom dom är släkt kan man ha dem tillsammans jag skulle rekommendera att ha minst 2 stycken. ha inga fiskar tillsammans med golfbollar som gillar att äta på andras fenor så blir det nog bra

lycka till
#59 - 3 januari 2007 23:16
Jag ställer min fråga här även om tråden är väldigt gammal.
Det är så att vi köpte ett akvarium med våra första fiskar till min lillebror och då köpte vi 2 golfbollar också men dom funkade inte med dom andra så dom får ett eget akvarium. Jag har redan fått veta att dom måste ha mycket renare och lite kallare men jag undrar vad dom ska ha för spec mat då? Någon som har nåt namn på någon mat dom kan äta? Även om det är mina första fiskar så ger jag mig tusan på att jag ska ha kvar dom där och då gäller det för mig att lära mig så mycket som möjligt så jag skulle vilja ha en massa information om dom =)
#60 - 3 januari 2007 23:38
Det finns specialmat för guldfiskar.
#61 - 4 januari 2007 07:42
Asså ja tycker folk är elaka och säger att dom ser ut som missfoster det är ju sjukt elakt!!! kanske bara ja som tycker det men ja tycker dom ja har sett i afärrerna av den sorten är rigtikt fina!
#62 - 4 januari 2007 10:22
Avel i allmänhet...

Hej,

Nu ska jag sticka ut hakan ordentliget och håller i mig i tangentbordet när ni går till anfall :p

Vilket djur det än gäller och människor också för den delen mår inte bra av inavel... När en uppfödares alster blir mindre livsdugligt så har man misslyckats tycker jag och linjeavel borde rent av förbjudas [:(!] Speciellt när det gäller större djur som hundar, har sett skrämmande exempel...

Men när det gäller fiskar så är det betydligt svårare... Man skulle behöva vara ett nätverk uppfödare som arbetade mot samma mål och bytte blod hela tiden och det försvåras ju av att alla vill skapa ett eget "verk". Dessutom vill ju ofta uppfödaren ha snabba resultat och då blir det ju lättast med linjeavel...
Men när det gäller större djur så tycker jag att en ko som inte kan stå upp eller en hund som inte kan föda naturligt är naturvidrigt och skapad enbart av ekonomiska och egoistiska skäl...[:(!]

Nu håller jag i mig... ;)

Ha de´ bäst
#63 - 4 januari 2007 11:45
Jag håller med Katharina.
Visst, att skrika missfoster osv är väl att ta i, men man måste väl få säga att man inte gillar sorten pga dess utseende?
Jag tycker inte om dessa golfbollar, men jag gillar inte exteriörsavlade schäfrar ("räkor") heller, och många fler djurtyper.
Jag hade hellre rek. ngn annan typ av fisk, ist för dessa "golfbollar", just pga att många verkar ha problem.
Men det har lika mycket med min smak att göra som med fiskens/hundens/apans funktionella utseende att göra.

Vad gäller inomhusdammen (kallar jag den då den är är inomhus), tack! En sådan ska det bli här hemma i framtiden.
#64 - 4 januari 2007 12:12
Jag håller med om att det är fel och rentutav djurplågeri att avla fram djur som får fel och missbildningar. Tex dom schäfrar med så böjd rygg att dom knappt kan gå.
Men vad gäller golfbollarna så hade jag redan köpt innan jag fick reda på att dom var svårare och hade blivit hårt framavlad. Men min åsikt är att dom här är redan födda och kommer ändå bo någonstans och då kan det lika gärna bli hos mig, men däremot skulle jag inte stödja aveln på dom.
Men jag tycker mina ser ut att vara friska och må bra dom simmar och äter som mina andra fiskar.
#65 - 4 januari 2007 12:44
Jag vill även tillägga att dom här fiskarna är vackra i mina ögon :)
#66 - 4 januari 2007 12:57
Smaken är som baken...

Som sagt... Det är ju därför vi har så många olika sorter... :p Men jag pratade om avel lite mer allmänt eftersom det hade diskuterats här... Just kvalitén på avel..
Sen gäller det ju alla djur som Kjell sa, men fiskar och hundar är min erfarenhet och båda är ju mer naturliga och livskraftiga om de inte är så mycket avlade på av människor:)
Sen kan jag å andra sidan tycka att det är synd om de viltfångade så hur man än vänder sig...
#67 - 4 januari 2007 13:54
Katharina skrev:
Sen kan jag å andra sidan tycka att det är synd om de viltfångade så hur man än vänder sig...

Tja, allt är ju relativt. Jag tror att ett stim viltfångade kardinaltetror som får leva i ett 1000 liters akvarium där man har skapat en bra SA-miljö faktiskt kan få ett bättre liv än om de hade stannat kvar i SA och riskerat svälta eller kvävas ihjäl efter något år. Sen är det sant att en del dör på vägen, men i naturen blir många uppätna, så det är inte alltid så lätt.
#68 - 4 januari 2007 16:13
Liinda skrev:
Jag håller med om att det är fel och rentutav djurplågeri att avla fram djur som får fel och missbildningar. Tex dom schäfrar med så böjd rygg att dom knappt kan gå.

Men vad gäller golfbollarna så hade jag redan köpt innan jag fick reda på att dom var svårare och hade blivit hårt framavlad. Men min åsikt är att dom här är redan födda och kommer ändå bo någonstans och då kan det lika gärna bli hos mig, men däremot skulle jag inte stödja aveln på dom.

Men jag tycker mina ser ut att vara friska och må bra dom simmar och äter som mina andra fiskar.

men här säger du väl emot dig själv?
De är redan födda, ja.
Men iom att människor fortsätter efterfråga och köpa djur med stora problem, så kommer odlingen/aveln att fortsätta. Oavsett om det är en fisk eller en gris.
Nu börjar väl tråden gå lite väl OT, men kunde inte låta bli att skriva ändå...sorry.
#69 - 4 januari 2007 16:26
C.Ciklid skrev:

//Camilla

[xx(]
#70 - 4 januari 2007 23:37
qenzo skrev:
men här säger du väl emot dig själv?

De är redan födda, ja.

Men iom att människor fortsätter efterfråga och köpa djur med stora problem, så kommer odlingen/aveln att fortsätta. Oavsett om det är en fisk eller en gris.

Nu börjar väl tråden gå lite väl OT, men kunde inte låta bli att skriva ändå...sorry.

Okej jag kan förstå att du tycker att jag säger emot mig själv.
Men dom är redan födda då kan jag köpa dom.
På det sättet att jag inte stödjer aveln på dom mena jag att jag inte tipsar folk om att tex köpa den fisken.
Och jag mena såhär att jag visste inte om att dom inte var sönderavlade det fick jag veta i efterhand, hade jag vetat det innan kanske jag skulle ha tänkt annorlunda men det vet man aldrig.
#71 - 5 januari 2007 00:02
Liinda skrev:
Och jag mena såhär att jag visste inte om att dom inte var sönderavlade det fick jag veta i efterhand, hade jag vetat det innan kanske jag skulle ha tänkt annorlunda men det vet man aldrig.

Egentligen är det detta som spelar roll. Du VISSTE alltså INTE att du stödde den aveln. För visst stödjer man aveln genom att köpa de framavlade fiskarna. Ingen kan köpa fiskar som inte redan är födda ;)
#72 - 5 januari 2007 03:09
Liinda skrev:
Okej jag kan förstå att du tycker att jag säger emot mig själv.

Men dom är redan födda då kan jag köpa dom.

På det sättet att jag inte stödjer aveln på dom mena jag att jag inte tipsar folk om att tex köpa den fisken.

Okej jag förstår. Men det gick liksom ändå inte ihop med vad du skrev.
Visst tycker jag att man ska informera andra om att det faktiskt ligger till som så att dessa fiskar (bland andra) har många problem. Men visst finns det även individer som fungerar helt korrekt.
Det är ju genom information och påpeka för andra som information når fram.
Genom att inte tipsa andra, ja eg tillför det ingenting mer än att fösa problemen under mattan.
Visa berätta och förklara, det är vad jag tror på vad gäller odling/avel som går åt fel håll.
#73 - 5 januari 2007 06:16
Varianten typ "golfboll" har avlats från 1726 tror jag det var.
#74 - 5 januari 2007 06:38
Väldigt vad snabbt den här tråden gick från en enkel fråga om hjälp till en hetsig diskussion om inavel. Tycker inte det är speciellt schyst mot den som ställde frågan.
Om man nu brinner för frågan om inavel kan man väl lägga upp en egen tråd eller?
#75 - 5 januari 2007 07:47
Jag tycker faktiskt att golfbollar är helt okej. Eller snarare, de är inte mindre okej än slöjstjärt som jag själv har och tycker är jättefina.

Alla individer är inte sjuka. Precis alla fiskar kan inte "inte-simma". Visst, jag tycker inte de är direkt snygga men det är det ju andra som tycker.

Jag anser inte heller lionhead eller bubbleeye vara snygga, faktum är att jag personligen inte gillar dem alls, men det finns som sagt folk som gillar dem och ger dem hem där de kan leva i ro - förhoppningsvis. Men med tanke på att dessa varianter av guldis kostar mer än vanlig slöjstjärt så är ju risken att man slänger ner den i en skål och låter den dö långsamt mycket mindre.

Köper man en fisk för 100-200 kr så tar man också hand om den, då vill man inte att den ska dö på en månad liksom. Så, det är ju bra. Stackars alla 20-50 kronors slöjisar bara.
#76 - 5 januari 2007 11:14
Ja, håller med...

batski skrev:
Tja, allt är ju relativt. Jag tror att ett stim viltfångade kardinaltetror som får leva i ett 1000 liters akvarium där man har skapat en bra SA-miljö faktiskt kan få ett bättre liv än om de hade stannat kvar i SA och riskerat svälta eller kvävas ihjäl efter något år. Sen är det sant att en del dör på vägen, men i naturen blir många uppätna, så det är inte alltid så lätt.

Men nu tänkte jag mer om de inte får den underbara, rymliga tillvaron. Eller som fåglar, i en bur... :( Vilken mardröm..

"Peter_M_Jonsson" Spelar det någon roll vilken tråd man diskuterar någonting på??? Jag tycker att många trådar går över i någon annan diskussion... :p
Kjell Fohrman
Administrator
#77 - 5 januari 2007 11:28
Katharina skrev:
Men nu tänkte jag mer om de inte får den underbara, rymliga tillvaron.

Vad säger att ett liv där man varje sekund måste vara på vakt mot på predatorer och där en genomsnittlig livslängd är bra mycket kortare än i akvarium nödvändigtvis måste vara bättre.
Så ett välskött akvarium i lämplig storlek är nog snarare t.om. en bättre livsmiljö för våra fiskar än deras ursprungliga
#78 - 5 januari 2007 12:21
Instämmer...

Vad säger att ett liv där man varje sekund måste vara på vakt mot på predatorer och där en genomsnittlig livslängd är bra mycket kortare än i akvarium nödvändigtvis måste vara bättre.

Så ett välskött akvarium i lämplig storlek är nog snarare t.om. en bättre livsmiljö för våra fiskar än deras ursprungliga

Ja, som sagt när de får en rymlig och välskött tillvaro... :p

Ska jag berätta något "roligt"...
Köpte ett akvarium för typ 15 år sen av en kille som byggt en grottvägg av nån sorts husfix som fungerade i akvarium... Han hade köpt viltfångat för dyra pengar och stolt fått exotiska fiskar och anemoner att överleva...
Så hade han fått se en så vacker fisk så att han inte kunde låta bli trots att den var jättedyr...
Den började med att äta upp anemonerna men han kunde inte förmå sig att avliva den eftersom den var så vacker... Sen åt den upp de andra fiskarna en efter en och slutligen gav den sig på grottväggen och avled därefter...

Sen sålde han akvariet för han höll på att bli sugen på Discus och han hade dåligt med pengar... :p
#79 - 5 januari 2007 13:21
Och den historien skulle berätta vad?
#80 - 5 januari 2007 14:16
Inget speciellt...

Det var bara för att vi pratade om viltfångat... Synd om killen också men lite komiskt var det... Den som vill ha mycket förlorar hela stycket eller hur det nu var... :p
#81 - 5 januari 2007 14:18
Katharina skrev:
"Peter_M_Jonsson" Spelar det någon roll vilken tråd man diskuterar någonting på??? Jag tycker att många trådar går över i någon annan diskussion... :p

I och för sig, jag tyckte bara lite synd om den som ställd frågan från början när det blev så mycket negativa kommentarer istället för svar. Annars är jag säkert också medskyldig till att trådar glidit över i något helt annat ämne ;)

Hoppsan nu såg jag att tråden var urgammal.
#82 - 5 januari 2007 15:55
Varför en har en så föraktad fisk som Slöjstjärt av varianten Golfboll fått sådan intresse att det är 1 901 visningar och 79 inlägg i tråden.
#83 - 5 januari 2007 17:18
Hmm, det är väl ändå inte så att man föraktar fiskarna personligen, utan snarare att man ifrågasätter viss avel.
#84 - 5 januari 2007 17:43
Alltid lär man sig något nytt och vill kolla vad som sagts sedan sist?
#85 - 5 januari 2007 17:43
anna7607 skrev:
Jag har startat upp ett 170l akvarium, min son har beställt golfbollar. Vilka andra fiskar kan jag ha ihop m dom? Vilken temp på vattnet ska de vara? Hur många bör jag ha?? HJÄLP MIG!!!!!:eek:

Kul att du får nåt svar på frågan!!!!!!! :(
Kjell Fohrman
Administrator
#86 - 5 januari 2007 18:54
LakritsMix skrev:
Kul att du får nåt svar på frågan!!!!!!! :(

Man kan väl säga att artbeskrivningen för vanlig guldfisk funkar rätt bra för denna också - det är ju egentligen "samma" fisk.
Däremot kan man väl säga att golfbollen inte behöver riktigt lika stort akvarium som den vanliga och att den inte tål kallvatten på samma sätt (inte under 20 grader)
#87 - 5 januari 2007 21:26
Så då är det okej om 2 golfbollar bor själv i ett 55 liters akvarium och dom har 23 grader i vattnet?
Kjell Fohrman
Administrator
#88 - 5 januari 2007 21:29
Liinda skrev:
Så då är det okej om 2 golfbollar bor själv i ett 55 liters akvarium och dom har 23 grader i vattnet?

Tycker nog att de behöver ett större akvarium - men tempen är OK
#89 - 5 januari 2007 22:00
Jo men än så länge är dom väldigt små dom är än så länge bara 3 cm långa. jag tänkte skaffa ett större akvarium när dom blivit lite större och då samtidigt köpa en mal.
Bilagor:
#90 - 6 januari 2007 13:43
Risken är att de inte mycket blir större. Fiskar som bor i för små akvarier hämmas i tillväxten. Men de mår nog inte så bra av det.
#91 - 6 januari 2007 14:02
batski skrev:
Risken är att de inte mycket blir större. Fiskar som bor i för små akvarier hämmas i tillväxten. Men de mår nog inte så bra av det.

Jag skull inte våga påstå det, jag vet Koi som kommer från mig som lever sedan 6 år i ett 60 l akvarium, de är nu ca 10 cm.
Hur länge de lever vågar jag inte gissa.
Det är nog främst vattenkvalitén som är problemet med ett litet akvarium.
Eller...?
#92 - 6 januari 2007 14:13
Jo vattenkvalitén är ett problem, men jag tycker faktist jag har sett en del fall som bekräftar att fiskar som lever i små akvarier inte blir lika stora som de som bor i rymliga akvarier... Hur det påverkar deras hälsa vet jag inte, men guldfiskar brukar ju inte bli 30 år gamla i små akvarier. Om det bara beror på vattenkvalitén vet jag inte.
#93 - 6 januari 2007 15:34
Liinda skrev:
Jo men än så länge är dom väldigt små dom är än så länge bara 3 cm långa. jag tänkte skaffa ett större akvarium när dom blivit lite större och då samtidigt köpa en mal.

Varför vill "alla" vänta med att skaffa större akvarium tills fiskarna blivit större??? Risken är ju att fiskarna stannar av i växten, är det inte bättre att FÖRST skaffa tillräckligt stort kar och SEDAN den fisk man vill ha???
#94 - 6 januari 2007 15:50
Nitra98 skrev:
Varför vill "alla" vänta med att skaffa större akvarium tills fiskarna blivit större??? Risken är ju att fiskarna stannar av i växten, är det inte bättre att FÖRST skaffa tillräckligt stort kar och SEDAN den fisk man vill ha???

Håller helt med!!!!!!!!! När man skaffar ett djur ska man i förväg se till att man har möjlighet att ge henne/honom ett bra liv.
#95 - 6 januari 2007 16:09
Som jag sa tidigare jag visste inte när jag köpte fiskarna att dom behövde spec behandling än andra fiskar och inte att dom behövde ett större akvarium.
Så därför har jag nu ett mindre akvarium för att jag köpte det då när jag inte visste. Så därför blir det större akvarium sen. Menar du att jag inte skulle kunna ge dom ett bra liv för att jag väntar 3-4 månader med att köpa ett större akvarium till dom???
#96 - 6 januari 2007 16:14
Liinda skrev:
Som jag sa tidigare jag visste inte när jag köpte fiskarna att dom behövde spec behandling än andra fiskar och inte att dom behövde ett större akvarium.

Så därför har jag nu ett mindre akvarium för att jag köpte det då när jag inte visste. Så därför blir det större akvarium sen. Menar du att jag inte skulle kunna ge dom ett bra liv för att jag väntar 3-4 månader med att köpa ett större akvarium till dom???

Mitt inlägg var INTE personligt menat mot dig utan jag har sett så många gånger att folk skriver "jag köper större när fiskarna blir större"...Du visste ju som sagt inte det innan, men tog reda på fakta och handlar efter det, det tycker jag är jättebra! :)
#97 - 6 januari 2007 16:15
Liinda skrev:

Det var inte det jag sa. Utan att man borde skaffa si kunskaper om djuren i fråga innan man skaffar dem, så det blir rätt från början. Jag tvivlar inte på att du bryr dig om dem och vill ge dem ett bra liv. Bara det att det blir lite som att skaffa en häst innan man har tillgång till betesmark och stallplats.
#98 - 6 januari 2007 16:21
Nitra98 skrev:
Mitt inlägg var INTE personligt menat mot dig utan jag har sett så många gånger att folk skriver "jag köper större när fiskarna blir större"...Du visste ju som sagt inte det innan, men tog reda på fakta och handlar efter det, det tycker jag är jättebra! :)

Jag håller med. Det är verkligen jättebra att du vill lära dig om dem så det blir rätt nu (bättre sent än aldrig). Och inte heller jag menade att rikta kritik mot dig personligen, men jag tycker att det är tragiskt att så många skaffar sig just fiskar utan att veta vilka behov de har :(
#99 - 6 januari 2007 16:34
Okej även jag får väl ursäkta mig lite där då som missuppfattade era inlägg.:)
Jo det finns otroligt många som skaffar sig djur som dom inte vet hur dom ska tas hand om det håller jag med om.
#100 - 6 januari 2007 17:19
Kramfors: En koi på 6år och 10cm är väl inte ok tillväxt ändå, borde väl vara knappa året i den längden? Om den sen mår bra som dvärg, tja vem vet. Som du själv sagt förr väl ska man ha rejält med utrymme.
#101 - 6 januari 2007 17:40
Och en viktig grej till.

Vem påstår att golfbollen är föraktad? Tycker det är en riktigt dålig slutsats faktiskt med tanke på att så många har brytt sig i denna tråden.
#102 - 6 januari 2007 19:11
eriahl skrev:
Kramfors: En koi på 6år och 10cm är väl inte ok tillväxt ändå, borde väl vara knappa året i den längden? Om den sen mår bra som dvärg, tja vem vet. Som du själv sagt förr väl ska man ha rejält med utrymme.

De har för litet utrymme, men flyttas de till en damm på ca 5 kubik blir de nog inte större än 25-30 cm.
De växer sakta när de är könsmogna.
#103 - 6 januari 2007 20:22
Jo tillväxten är såklart störst när dom är små. Men mår dom/är det ok att hålla koi i 60L år efter år så dom blir småfisk bara? Stoppa en påfågel i 60L så får man höra att det är minnsan helt fel. Koien blir ju i vanliga fall större än påfågeln dessutom
#104 - 6 januari 2007 21:28
Det är inte OK med ett litet akvarium, de skulle varit i en damm men samtidigt blev det problem i hemmet och fiskarna fick följa med till en liten lägenhet.
Fiskarna vårdas väl och mår bra.
#105 - 16 januari 2007 19:42
batski skrev:
Jo vattenkvalitén är ett problem, men jag tycker faktist jag har sett en del fall som bekräftar att fiskar som lever i små akvarier inte blir lika stora som de som bor i rymliga akvarier...

Att fiskar inte kan bli småa i små akvarium är bluff... Kolla här själv från You-tube.
" target="_blank">

Jag kan inte hålla med om att den mår bra, men den KAN bli stor i ett litet akvarium. De akvarium som den fisken är i, är ca 60 liter. Så fisken borde vara runt 15-20 cm minst.

Och appropå golfbollar, jag tycker dem är ganska söta, om man tittar bort ifrån alla avelsformer och så vidare, visst, personligen skulle jag nog inte köpa en, eftersom den ser lite för löjlig ut. Men om någon skulle ge mej den, eftersom dem inte har tid/plats, så skulle jag ta emot den och ta hand om den.

Jag ser mina slöjstjärtar som mina bäbisar, och jag har ett 200 liters akvarium på G, ska bara fixa bänken och mer pengar innan jag drar igång det.
Jag började som du Liinda, ett litet akvarium med MASSVIS med utskällningar om att jag skulle ha 500 liter för 2 slöjstjärtar. Samt att jag råkade säga Guldfisk i början också...

Aja, de akvariumet har varit igång nu i runt 7-8 månader, och fortfarande inte mycket alger. Det kan bero på att jag har ca 15 st rankor av Vattenpest som växer som ogräs. Sedan har jag fler växter som frodas, hade t.o.m. svårt att få in fler växter eftersom jag har proppat akvariet för att få till en bra miljö. Fick dock en snigel för ett par dagar sedan, men det verkar som den kommit med en växt. Fortfarande inte sett till fler sniglar ännu.

Visst är det fel med lite utrymme... Men om man har begränsat med pengar och platsbrist, men ändå älskar slöjsjtärten. Så ska det inte vara på tok fel, ifall man har ett mindre akvarium i början som sedan byts ut då man har mer pengar och plats.
#106 - 16 januari 2007 19:56
Becka skrev:
Att fiskar inte kan bli småa i små akvarium är bluff... Kolla här själv från You-tube.

" target="_blank">

Jag kan inte hålla med om att den mår bra, men den KAN bli stor i ett litet akvarium. De akvarium som den fisken är i, är ca 60 liter. Så fisken borde vara runt 15-20 cm minst.

[COLOR=red]Urk...Fisken kan ju knappt simma! Men å andra sidan beh den ju inte kunna simma i ett så litet kar heller[B)] [/COLOR]

Och appropå golfbollar, jag tycker dem är ganska söta, om man tittar bort ifrån alla avelsformer och så vidare, visst, personligen skulle jag nog inte köpa en, eftersom den ser lite för löjlig ut. Men om någon skulle ge mej den, eftersom dem inte har tid/plats, så skulle jag ta emot den och ta hand om den.

[COLOR=red]Ingen har ju sagt att man inte får tycka om Golfbollarna. Det är ju den "snedvridna" odlingsformen folk hakar upp sig på. Sedan om den formen är 1 år eller 200 spelar mindre roll.[/COLOR]

Jag ser mina slöjstjärtar som mina bäbisar, och jag har ett 200 liters akvarium på G, ska bara fixa bänken och mer pengar innan jag drar igång det.

Jag började som du Liinda, ett litet akvarium med MASSVIS med utskällningar om att jag skulle ha 500 liter för 2 slöjstjärtar. Samt att jag råkade säga Guldfisk i början också...

[COLOR=red]Varför skällde folk på dig för att du skulle ha 2 slöjstjärtar i ett 500L akvarium? Det är ju dubbelt så mkt som artbeskrivningen rekomenderar:confused: [/COLOR]

[COLOR=#ff0000]Och över namnet Guldfisk? Det "är" ju en "guldfisk"![/COLOR]

Aja, de akvariumet har varit igång nu i runt 7-8 månader, och fortfarande inte mycket alger. Det kan bero på att jag har ca 15 st rankor av Vattenpest som växer som ogräs. Sedan har jag fler växter som frodas, hade t.o.m. svårt att få in fler växter eftersom jag har proppat akvariet för att få till en bra miljö. Fick dock en snigel för ett par dagar sedan, men det verkar som den kommit med en växt. Fortfarande inte sett till fler sniglar ännu.

Visst är det fel med lite utrymme... Men om man har begränsat med pengar och platsbrist, men ändå älskar slöjsjtärten. Så ska det inte vara på tok fel, ifall man har ett mindre akvarium i början som sedan byts ut då man har mer pengar och plats.

[COLOR=red]I det fall du beskriver ovan ,anser jag att man ska vänta tills man fått ihop pengar till ett större kar eller vänta med Slöjstjärten.[/COLOR]

[COLOR=#ff0000]Vet man inte vad man köper är det ju svårt förstås. Men är man, som du skriver medveten, bör man ju sluta tänka egoistiskt och ge fisken en chans till bästa möjliga standard.[/COLOR]

Röd text = mina svar.
#107 - 16 januari 2007 20:16
Kan inte låta bli att tänka på hur grymt den flämtade. Nyisläppt kanske? Kanske inte vuxit upp i den burken ens.
#108 - 16 januari 2007 22:57
eriahl skrev:
Kan inte låta bli att tänka på hur grymt den flämtade. Nyisläppt kanske? Kanske inte vuxit upp i den burken ens.

Jag håller med. Fisken i filmen mår absolut inte bra [:(]
#109 - 17 januari 2007 12:36
Stackars firre
#110 - 17 januari 2007 12:58
Tror att filmen är lite åt det sarkastiska/ironiska hållet till dem som håller små guldfiskar i små akvarium/skålar. Kanske menar de väl med att visa att även små guldisar blir stora i små kar. Dock tycker inte jag att varken de första små eller den giggantiska verkar må så bra av filmproduktionens försök till att ev. visa verkligeheten. Jämförelse: Djur rättsaktivister som tror att uppfödda minkar klarar sig fint i det fria. :rolleyes:

//Camilla
#111 - 17 januari 2007 15:08
Jag ser inga belägg för att filmen skulle vara sarkastisk eller ironisk. Det är en helt vanlig youtube film där nånn "visar upp" sin vardag.
#112 - 17 januari 2007 15:16
Jag tycker att den stora inte har så mycket likheter me dom små (bluff?)
#113 - 17 januari 2007 16:31
Självklart en bluff. Det är det jag menade med att de kanske vill visa att även små blir stora i ett akvarium även om det hela är påhittat så är det ju sant. Man kan ju tolka filmen lite olika.

//Camilla
#114 - 17 januari 2007 22:39
C.Ciklid skrev:
Jämförelse: Djur rättsaktivister som tror att uppfödda minkar klarar sig fint i det fria. :rolleyes:

Don't get me started, men det var en dålig jämförelse tyckte jag.

Och lite dryg 10% gör faktiskt det. Annars hade det inte funnits några vilda minkar i Skandinavien ;)

Enligt vad jag har läst klarar sig ca 40% av de minkarna som är födda i frihet genom sin första vinter (just den första vintern är den svåraste tiden i en minks liv). Och drygt 10% av de som är födda i fångenskap och sen rymt/blivit utsläppta.

Rätt ska vara rätt och även om jag personligen är skeptisk till massfrisläppningar av minkar som kampmetod så är det faktiskt fler som överlever en frisläppning än de som överlever farmen...

Men detta var väldigt OT.
#115 - 18 januari 2007 02:56
Off topic igen då. Alltså dör 9 av 10 utsläppta minkar?. Hur vet man det och det är ju ingen trevlig siffra för den delen. Även om den är trevligare än 10 av 10 dör
#116 - 18 januari 2007 06:34
Tja statistik ger bara ungefärliga siffror men jag kan tänka mig att 1-2 av 10 är nog en realistisk siffra. Man har gjort studier och konstaterat bl a att det är färre minkar som överlever sin första vinter bland de som är födda i fångenskap än bland minkar födda i frihet. Men inte heller för de fria minkarna är siffrorna så trevliga. De första minkarna som kom ut i den svenska naturen gjorde det redan på 20-talet. Då var det minkar som lyckades rymma från pälsfarmer (som då inte såg ut som dagens farmer med höga stängslar och sånt). Men många av de vilda minkarna som finns i Sverige i dag är nog ättlingar till de minkarna som de norska pälsfarmarna själva släppte ut under andra världskriget (de ville inte att nazisterna skulle komma åt pälsarna).

Men det finns en del olika orsaker till att frisläppta minkar inte klarar sig. Hur många som kommer ut samtidigt spelar roll eftersom alla minkar måste skaffa sig ett eget revir (det blir dödsstrider när de kommer ut i stora antal). Hur naturen ser ut i närheten av farmen och tillgången till vatten. Minkens färg. Vita minkar t ex har väldigt små chanser, dessutom brukar de vara döva.

På 90-talet när debbaten om minkfrisläppningar var ganska infekterad (den ena sidan gav en överdrivet svart bild av det hela och den andra en rosenrosa sådan) bestämde jag mig för att läsa på om minkar i Sverige. Var bla a på en föreläsning med etologen Per Jensen. som jag tyckte var ganska intressant. Jag kommer tyvärr inte ihåg just var jag läste om statistiken, men jag har kvar en del papper liggandes nånstans.
#117 - 18 januari 2007 09:51
Sunt förnuft...

...tycker jag är bra i alla lägen... Vare sig det gäller minkar, stora fiskar i små akvarium eller vad som helst annat... ;)
#118 - 18 januari 2007 12:16
OT

släpp ut alla höns / grisar / kalvar + allt annat vi föder upp, i naturen.

utrusta alla kvinnor med gevär (män är FÖR skjutglada) och ut i naturen och jaga........

släpp ut alla fiskar vi har i karen, utrusta alla män (kvinnor ska äntligen i jämlikhetens namn slippa garnnystande) med ett gammalt fiskenät.....

nääääää.....det går inte det heller...då dödar man ju djuren.....

---------------

PT (på topic..?)

enda sättet att få slut på de värsta avelsformerna av fisk och annat är nog att sluta köpa dom......
#119 - 18 januari 2007 12:40
Avelsformer av Guldfisk har funnits i mer än 500 år, lite väl sent att sluta köpa dem.
Läs om Guldfisk här. http://hem.passagen.se/broddbo/
#120 - 18 januari 2007 15:02
Kensa skrev:
OT

släpp ut alla höns / grisar / kalvar + allt annat vi föder upp, i naturen.

Alla tama djur skulle inte klara sig i den svenska naturen. En del grisar, highland cattle, vissa kaniner och kanske vissa andra arter skulle nog klara det i delar av Sverige. Men de skulle antagligen i vissa fall även påverka den ekologiska balansen. Fast jag förstår att du var ironisk ;) Men highland cattle skulle mycket väl kunna arbeta med att bevara det öppna landsskapet, om man nu tycker det är av värde. Och grisar skulle kunna arbeta med att bereda mark iom att de är så duktiga på att böka.

Kensa skrev:
PT (på topic..?)

enda sättet att få slut på de värsta avelsformerna av fisk och annat är nog att sluta köpa dom......

Håller delvis med. Skulle efterfrågan försvinna så skulle även fortsatt uppfödning bli ointressant. Men det är inte det ända sättet. Ett annat sätt skulle vara ett förbud mot vissa avelsformer på djuretiska grunder, men den vägen är nog inte lätt att gå i dagsläget.

Kramfors: Varför skulle det vara för sent nu? Uppfödarna skulle ju inte ha något intresse av att föda upp fiskar som ingen vill ha.
#121 - 18 januari 2007 15:06
skulle nog räcka med att man slutade köpa en viss produkt en kortare tid.

om ALLA beslutade sig för att från den 1:e Maj 2007 så köper vi inga svarta glosögonfiskar.....så inom 3-5 månader så är dom mer eller mindre borta från marknaden....
#122 - 18 januari 2007 15:09
Kensa skrev:
skulle nog räcka med att man slutade köpa en viss produkt en kortare tid.

om ALLA beslutade sig för att från den 1:e Maj 2007 så köper vi inga svarta glosögonfiskar.....så inom 3-5 månader så är dom mer eller mindre borta från marknaden....

Yep! Köpkraften skulle kunna vara ett mycket effektivare verktyg om folk insåg vilken makt man egentligen har som konsument.
#123 - 18 januari 2007 15:10
skulle dock förmodligen dyka upp igen efter ett år eller så.....tyvärr
#124 - 18 januari 2007 15:24
Större medvetenhet skulle faktiskt kunna förändra marknaden. Tyvärr kan det vara en ganska långsam process. Och hur pass medveten allmänheten blir beror en hel del på vem som säger vad. Här har media och politiker ett stort ansvar. Om något börjar debatteras i media på allvar får många upp ögonen för frågor som de förmodligen annars aldrig skulle ha funderat över.
#125 - 18 januari 2007 15:36
Och samtidigt sluta köpa de arter som är känsliga och drabbas av sjukdomar, parasiter, har genetiska defekter.
#126 - 18 januari 2007 18:59
Kramfors skrev:
Och samtidigt sluta köpa de arter som är känsliga och drabbas av sjukdomar, parasiter, har genetiska defekter.

I'm with you there!
#127 - 14 april 2007 20:54
Är det någon som har en bild på dessa golfbollar?

Annons