[color=#8b0000]Självklart skall folk få köpa det de vill ha![/color]
Katharina skrev:Sen kan jag å andra sidan tycka att det är synd om de viltfångade så hur man än vänder sig...
Liinda skrev:Jag håller med om att det är fel och rentutav djurplågeri att avla fram djur som får fel och missbildningar. Tex dom schäfrar med så böjd rygg att dom knappt kan gå.
Men vad gäller golfbollarna så hade jag redan köpt innan jag fick reda på att dom var svårare och hade blivit hårt framavlad. Men min åsikt är att dom här är redan födda och kommer ändå bo någonstans och då kan det lika gärna bli hos mig, men däremot skulle jag inte stödja aveln på dom.
Men jag tycker mina ser ut att vara friska och må bra dom simmar och äter som mina andra fiskar.
C.Ciklid skrev:Genmanipulerade sjöjstjärtar. Lite mer intressanta bilder på "guldfisk": http://www.goldfishandkoiusa.com/goldfish.htm
Inget jag skulle stoppa i karet...
//Camilla
qenzo skrev:men här säger du väl emot dig själv?
De är redan födda, ja.
Men iom att människor fortsätter efterfråga och köpa djur med stora problem, så kommer odlingen/aveln att fortsätta. Oavsett om det är en fisk eller en gris.
Nu börjar väl tråden gå lite väl OT, men kunde inte låta bli att skriva ändå...sorry.
Liinda skrev:Och jag mena såhär att jag visste inte om att dom inte var sönderavlade det fick jag veta i efterhand, hade jag vetat det innan kanske jag skulle ha tänkt annorlunda men det vet man aldrig.
Liinda skrev:Okej jag kan förstå att du tycker att jag säger emot mig själv.
Men dom är redan födda då kan jag köpa dom.
På det sättet att jag inte stödjer aveln på dom mena jag att jag inte tipsar folk om att tex köpa den fisken.
Och jag mena såhär att jag visste inte om att dom inte var sönderavlade det fick jag veta i efterhand, hade jag vetat det innan kanske jag skulle ha tänkt annorlunda men det vet man aldrig.
batski skrev:Tja, allt är ju relativt. Jag tror att ett stim viltfångade kardinaltetror som får leva i ett 1000 liters akvarium där man har skapat en bra SA-miljö faktiskt kan få ett bättre liv än om de hade stannat kvar i SA och riskerat svälta eller kvävas ihjäl efter något år. Sen är det sant att en del dör på vägen, men i naturen blir många uppätna, så det är inte alltid så lätt.
Katharina skrev:Men nu tänkte jag mer om de inte får den underbara, rymliga tillvaron.
Kjell Fohrman skrev:Vad säger att ett liv där man varje sekund måste vara på vakt mot på predatorer och där en genomsnittlig livslängd är bra mycket kortare än i akvarium nödvändigtvis måste vara bättre.
Så ett välskött akvarium i lämplig storlek är nog snarare t.om. en bättre livsmiljö för våra fiskar än deras ursprungliga
Katharina skrev:"Peter_M_Jonsson" Spelar det någon roll vilken tråd man diskuterar någonting på??? Jag tycker att många trådar går över i någon annan diskussion... :p
anna7607 skrev:Jag har startat upp ett 170l akvarium, min son har beställt golfbollar. Vilka andra fiskar kan jag ha ihop m dom? Vilken temp på vattnet ska de vara? Hur många bör jag ha?? HJÄLP MIG!!!!!:eek:
LakritsMix skrev:Kul att du får nåt svar på frågan!!!!!!! :(
Liinda skrev:Så då är det okej om 2 golfbollar bor själv i ett 55 liters akvarium och dom har 23 grader i vattnet?
batski skrev:Risken är att de inte mycket blir större. Fiskar som bor i för små akvarier hämmas i tillväxten. Men de mår nog inte så bra av det.
Liinda skrev:Jo men än så länge är dom väldigt små dom är än så länge bara 3 cm långa. jag tänkte skaffa ett större akvarium när dom blivit lite större och då samtidigt köpa en mal.
Nitra98 skrev:Varför vill "alla" vänta med att skaffa större akvarium tills fiskarna blivit större??? Risken är ju att fiskarna stannar av i växten, är det inte bättre att FÖRST skaffa tillräckligt stort kar och SEDAN den fisk man vill ha???
Liinda skrev:Som jag sa tidigare jag visste inte när jag köpte fiskarna att dom behövde spec behandling än andra fiskar och inte att dom behövde ett större akvarium.
Så därför har jag nu ett mindre akvarium för att jag köpte det då när jag inte visste. Så därför blir det större akvarium sen. Menar du att jag inte skulle kunna ge dom ett bra liv för att jag väntar 3-4 månader med att köpa ett större akvarium till dom???
Liinda skrev:Som jag sa tidigare jag visste inte när jag köpte fiskarna att dom behövde spec behandling än andra fiskar och inte att dom behövde ett större akvarium.
Så därför har jag nu ett mindre akvarium för att jag köpte det då när jag inte visste. Så därför blir det större akvarium sen. Menar du att jag inte skulle kunna ge dom ett bra liv för att jag väntar 3-4 månader med att köpa ett större akvarium till dom???
Nitra98 skrev:Mitt inlägg var INTE personligt menat mot dig utan jag har sett så många gånger att folk skriver "jag köper större när fiskarna blir större"...Du visste ju som sagt inte det innan, men tog reda på fakta och handlar efter det, det tycker jag är jättebra! :)
eriahl skrev:Kramfors: En koi på 6år och 10cm är väl inte ok tillväxt ändå, borde väl vara knappa året i den längden? Om den sen mår bra som dvärg, tja vem vet. Som du själv sagt förr väl ska man ha rejält med utrymme.
batski skrev:Jo vattenkvalitén är ett problem, men jag tycker faktist jag har sett en del fall som bekräftar att fiskar som lever i små akvarier inte blir lika stora som de som bor i rymliga akvarier...
Becka skrev:Att fiskar inte kan bli småa i små akvarium är bluff... Kolla här själv från You-tube." target="_blank">
Jag kan inte hålla med om att den mår bra, men den KAN bli stor i ett litet akvarium. De akvarium som den fisken är i, är ca 60 liter. Så fisken borde vara runt 15-20 cm minst.
[COLOR=red]Urk...Fisken kan ju knappt simma! Men å andra sidan beh den ju inte kunna simma i ett så litet kar heller[B)] [/COLOR]
Och appropå golfbollar, jag tycker dem är ganska söta, om man tittar bort ifrån alla avelsformer och så vidare, visst, personligen skulle jag nog inte köpa en, eftersom den ser lite för löjlig ut. Men om någon skulle ge mej den, eftersom dem inte har tid/plats, så skulle jag ta emot den och ta hand om den.
[COLOR=red]Ingen har ju sagt att man inte får tycka om Golfbollarna. Det är ju den "snedvridna" odlingsformen folk hakar upp sig på. Sedan om den formen är 1 år eller 200 spelar mindre roll.[/COLOR]
Jag ser mina slöjstjärtar som mina bäbisar, och jag har ett 200 liters akvarium på G, ska bara fixa bänken och mer pengar innan jag drar igång det.
Jag började som du Liinda, ett litet akvarium med MASSVIS med utskällningar om att jag skulle ha 500 liter för 2 slöjstjärtar. Samt att jag råkade säga Guldfisk i början också...
[COLOR=red]Varför skällde folk på dig för att du skulle ha 2 slöjstjärtar i ett 500L akvarium? Det är ju dubbelt så mkt som artbeskrivningen rekomenderar:confused: [/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Och över namnet Guldfisk? Det "är" ju en "guldfisk"![/COLOR]
Aja, de akvariumet har varit igång nu i runt 7-8 månader, och fortfarande inte mycket alger. Det kan bero på att jag har ca 15 st rankor av Vattenpest som växer som ogräs. Sedan har jag fler växter som frodas, hade t.o.m. svårt att få in fler växter eftersom jag har proppat akvariet för att få till en bra miljö. Fick dock en snigel för ett par dagar sedan, men det verkar som den kommit med en växt. Fortfarande inte sett till fler sniglar ännu.
Visst är det fel med lite utrymme... Men om man har begränsat med pengar och platsbrist, men ändå älskar slöjsjtärten. Så ska det inte vara på tok fel, ifall man har ett mindre akvarium i början som sedan byts ut då man har mer pengar och plats.
[COLOR=red]I det fall du beskriver ovan ,anser jag att man ska vänta tills man fått ihop pengar till ett större kar eller vänta med Slöjstjärten.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Vet man inte vad man köper är det ju svårt förstås. Men är man, som du skriver medveten, bör man ju sluta tänka egoistiskt och ge fisken en chans till bästa möjliga standard.[/COLOR]
C.Ciklid skrev:Jämförelse: Djur rättsaktivister som tror att uppfödda minkar klarar sig fint i det fria. :rolleyes:
Kensa skrev:OT
släpp ut alla höns / grisar / kalvar + allt annat vi föder upp, i naturen.
Kensa skrev:PT (på topic..?)
enda sättet att få slut på de värsta avelsformerna av fisk och annat är nog att sluta köpa dom......
Kensa skrev:skulle nog räcka med att man slutade köpa en viss produkt en kortare tid.
om ALLA beslutade sig för att från den 1:e Maj 2007 så köper vi inga svarta glosögonfiskar.....så inom 3-5 månader så är dom mer eller mindre borta från marknaden....