"Golfboll"slöjstjärtar

#1 - 13 mars 2005 18:50
:eek: Var i den stora staden Örebro idag, trodde att jag skulle hitta fler sorters fisk där än hemma men ack! I den affären jag var inne i hade de golfbollslöjstjärtar, sorten hette så, och de såg helt groteska ut!!! Är det verkligen sunt att ta fram en sån här art, ni som vet??? I vart och vartannat akvarium låg det dessutom 2-3 döda fiskar och solade buken, och på disken stod det en 12-liters låda (max) med en ledsen slöjstjärt i !!! Växterna såg dock hyffsade ut, men jag köpte inget, blev helt ledsen och upprörd... Jag fattar ju att alla fiskar inte överlever i affären, men plockar man inte bort liken innan man öppnar eller?! Näe... Rätta mig om jag har fel, golfbollar kanske är en jättebra sort eller...? (Ryyys).
#2 - 13 mars 2005 19:23
Seriösa butiker och kunder undviker de mest groteska varianterna som tex http://img64.photobucket.com/albums/v194/blinky000/Sea_pets_028.jpg

Döda fiskar har jag sett i många butiker, kostigt att de slarvar med att ta bort döda fiskar, det skrämmer bort kunderna.
#3 - 13 mars 2005 19:26
OMG! Den där guldfisken kan ju för fan inte vara "fisk"..Nu har världens seriösa gulfisk/slöjstjärts-odling försvunnit helt...det har klart gått för långt!!
#4 - 13 mars 2005 19:28
Hu vilken vidrig bild!!! Varför "roar" sig uppfödare med att ta fram dessa monster?! Är det nå´n som kommer på en dag att "Hmm, en uppsvälld fisk med spretiga fjäll och jätteglosögon vore snyggt och praktiskt, det ska jag satsa på!"
#5 - 13 mars 2005 19:34
det finns en marknad för dessa varelser, pengar styr denna världen helt enkelt...
#6 - 13 mars 2005 19:37
Javisst beror det på kapitalismen ;)! Men VEM har så´na här monster i sina kar? Ärligt alltså... Skulle skämmas ögonen ur mig iaf... Mådde faktiskt riktigt dåligt hela vägen hem...
#7 - 13 mars 2005 19:38
Och det finns de som med glädje köper dem.
Men ändå är de bara Guldfiskar som om de får leka hipp som happ blir vanliga guldfiskar igen.
#8 - 13 mars 2005 19:39
ryser...fan ta dom i a****t...*tss*...hatar sånt här.
#9 - 13 mars 2005 21:02
bubbleeye är förbjudet att sälja i sverige!! Det är vad fisken på bilden heter... den är förbjuden.. vissa grossister och inportörer tar med den och hoppas att akvarieaffärer ska nappa för att de är sällsynta, jag har sett sådana här fiskar i handeln i sverige... jag har hört deras ursäkter "men vi beställde faktiskt inte dessa" jamen då ska ni väll förfan skicka tillbaka dem! de är inte lagliga att sälja i sverige. den har en "[font=Arial]organiska defekt[/font]" och djur med framavlade [font=Arial]organiska defekter är förbjudna att sälja i sverige enligt djurskyddslagen.. kommer man på säljaren kan den straffas för detta.[/font]
[font=Arial][/font]
[font=Arial]mer bilder på bubbleeye:[/font]
http://www.zoonen.com/res/user/272894/galleri/368671/stackars_orig_SE.jpg
#10 - 14 mars 2005 03:55
De är som sagt groteska, det där är den enda sorts guldfisk jag inte skulle kunna tänka mig att ha.
Golfbollar ser kanske också lite konstiga ut, men den enda skillnaden mellan dem och vanliga slöjstjärtar är att de är något tjockare och har runda fjäll.
#11 - 14 mars 2005 14:17
Nej, jag skulle inte kunna tänka mej att skaffa någon av de här guldfisksvarianterna! Inte oranda, bubble-eye eller teleskop. Absolut inte double-bubble, celestial-eye, golfboll och inte ens slöjstjärt.
En guldfisk ska se ut som en fisk. Jag tycker t.o.m att våra shubunkins har lite väl stora fenor...
#14 - 14 mars 2005 16:46
mm

[QUOTE=gladhertha]
Hick...:eek:[/QUOTE]

*skratt* jag ser att du fattar glad...
#15 - 15 mars 2005 19:24
Uff

Nu mår jag dåligt för att jag köpte två slöjstjärtar idag.... [:O] ... men är den "vanliga" slöjstjärten lika "inavlad" som dessa monster???
#16 - 15 mars 2005 19:38
När jag ser på såna där foton numer blir jag mest förvånad att de ens klarar av att äta (och simma, men det gör de ju inte alltid). Näst sista bilden och den med "dubbla påsar" kan ju varken vara smidiga eller ha lätt för sig att få tag på mat...
#17 - 15 mars 2005 20:17
Precis.. därför är de inte tillåtna i sverige.. du får ha dem men affärer får inte sälja dem. de jag visade bild på har så kallade "organiska defekter" och det är upptaget i djurskyddslagen.

Alis: ja... slöjstjärtar är framavlade på missbildningar från guldfisken... det är ingen bra början, köper man dem ska man kolla dem noga... simmar de bra? kan de simma upp och ner? dvs inte sjunker ner eller flyter upp bara sådär.. guldfiskar har ofta problem med simblåsan.
#18 - 15 mars 2005 20:44
hmmm nu vart man ju fundersam!!!

zoo handlaren jag har köpt mitt 450L kar har ett helt akvarium med just
bubble-eyes.

undra om han vet om att dessa är förbjudna och hur seriös är han om han köper hem sådana fiskar då?

han sa att dom var groteska men att han tog hem dom pg av att vissa frågat efter dom.
ska nog ta mig ett snack med han ang detta nästa gång jag är där.
eller vad tycker ni ?
mvh jocke
#19 - 15 mars 2005 21:03
gör det.. det är inte en fisk som ska vara tillåten att sälja i sverige... organiska defekter kan ses som djurplågeri och just bubbleeye är halvaccepterad men så ömtålig så... den mår inte bra av sitt utseende...
#20 - 15 mars 2005 21:22
Jag tycker det är groteskt att manipulera fram dessa individer. Vem f*n vill ha fiskar som ser ut som simmandes tummörer alt. ballonger!? Har själv sett dessa ballongögon på en zooaffär och jag ska säga att jag höll på att spy när jag såg dessa. Ett exemplar till som är manipulerad är Papegojfisk "hybrid" http://zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=845 (goldmedlemmar endast :( )Jag kan inte påstå att de heller är så "vackra". Själv har jag två slöjisar, men har vart noga med att välja just dem. Kolla nogrant att stjärtfenan är av god storlek och ej ihop vuxen i överkant. Att kroppen har god form och inte golfbollsaktig. Golfbollar kan knapt simma. Fick en sådan i pressent för många år sedan och den for runt i mitt akvarium som en villd ballong pga pumpens drag. Jag har sagt att jag kommer max sträcka mig till dessa slöjisar, aldrig längre! Man borde göra något åt dessa manipuleringar! Tips! Aqua J!Akvariekällaren i Örebro har mycket trevliga fiskar. Bra priser med! Har börjat handla allt mitt material där.
//Camilla
PS. http://www.blocket.se/view/4419305.htm?caller=vml_s&1=0&c=1&city=0
papegojfisk upp till höger (de orangea)
#21 - 16 mars 2005 01:04
läste nånstans om en som hade guldfisk.
fick tillverka en "flytväst" för att den skulle kunna simma.
annars låg den bara på botten.
ingen trevlig syn
#22 - 16 mars 2005 09:17
Kan de inte simma så är det något fel på just den fisken, inte hela arten. Bubbleeyes och golfbollar ska simma lika bra som andra slöjstjärtar, kan de inte det ska man inte köpa dem.
#23 - 16 mars 2005 09:41
Håller jag nog inte med om, golfbollar har mycket större problem med att simma än den vanliga slöjstjärten pga. att dom har mycket mer kompakt kroppsbyggnad och den tillåter inte dom att vifta på stjärten lika mycket, dom rör mest på hela kroppen när dom simmar.
#24 - 16 mars 2005 09:54
Håller med dig MichaelE. Vad det gäller golfbollar har jag inte sett många som kan simma normalt. Stjärtfenan är oftast underutvecklad och ihop växt i överkant, villket gör att de knapt kan ta sig frammåt och detta gäller även slöjisar. Vet tom att det finns de som opererar isär stjärtfenan, men det är oftast personer som har dessa fiskar i avel, utställning osv. Golfbollen som jag berättade om (som jag fick i pressent) fick jag ha i ett akvarium med knapt något drag på pumpen för att den inte skulle fara omkring som en ballong. Den hade även den underutvecklade stjärtfena som jag beskrev ovan. Tänk er själva med allt för korta ben, två vänsterfötter och en kropshydda som fisken. Tror inte man kommer så långt med dessa.
//Camilla
#25 - 16 mars 2005 10:00
det är något jag har lätt att föreställa mig med en bästa vän i rullstol, han kan gå.. men höften och ena knät är ur led...

Man ska alltid kolla slöjstjärtar noga.. om den bara ligger på botten helt var det det dummaste i världen att köpa den...

när man köper slöjstjärt: kolla att den simmar upp (inte flyter upp, simmar) simmar ner...(simmar här också, inte sjunker) och be handlaren mata så att du ser att den är ivrig att ta maten... annars är det något fel på den.
#26 - 16 mars 2005 11:20
Vilka av dessa varianter är förbjudna att sälja i Sverige? Själv har jag bara sett slöjstjärt, teleskop och red cap oranda i verkliga livet?
Det skulle vara kul att få se de andra varianterna, även om jag inte vill köpa dem. Vilka affärer har det största utbudet? Någon affär i Örebrotrakten?
#27 - 16 mars 2005 11:49
r&w Telescope är jag inte säker på, ryuokin och ranchu är det inte..

resten är organiska defekter.. i alla fall som jag uppfattar det.. jag tycker inte att celestial kan ha lätt att hitta mat eller att bubblearna kan ha lätt att simma osv...
#28 - 16 mars 2005 11:49
[QUOTE=haggan]Vilka av dessa varianter är förbjudna att sälja i Sverige? Själv har jag bara sett slöjstjärt, teleskop och red cap oranda i verkliga livet?
Det skulle vara kul att få se de andra varianterna, även om jag inte vill köpa dem. Vilka affärer har det största utbudet? Någon affär i Örebrotrakten?[/QUOTE]
Om du menar utbud på större sortiment på akvariefiskar, så kan jag rekomendera Akvariekällaren i Örebro. Han har mycket smått och gott och bra priser. Boubbel/ dubbel boubbel guldfiskar ska vara olagligt här i sverige... vad jag har hört. Det finns även fler men kan ej namnet på dem. Har du tittat på länkarna här nedanför?
//Camilla
#29 - 16 mars 2005 19:02
[QUOTE=MichaelE]Håller jag nog inte med om, golfbollar har mycket större problem med att simma än den vanliga slöjstjärten pga. att dom har mycket mer kompakt kroppsbyggnad och den tillåter inte dom att vifta på stjärten lika mycket, dom rör mest på hela kroppen när dom simmar.[/QUOTE]

Ja, men de kan simma. De jag såg i butiken simmade någorlunda normalt, kanske lite klumpigt, men annars fint.
Varför köpa en fisk om den inte kan simma? Och varför inte avliva den om den blir så stor att den inte kan simma, istället för att låta den ligga på botten lida.. Flytväst var ju smart, men knappast kul för fisken.
#30 - 16 mars 2005 19:20
Problemet med många "Golfbollar" brukar vara att när de inte simmar så hamnar de på rygg.
#31 - 16 mars 2005 19:56
Jag måste säga att jag är glad att jag startade denna tråden, tydligt är att detta är något som upprör många. Jag tänker fortsätta bojkotta "missbildade" odlingsformer och de affärer som säljer dem, hoppas att fler tänker likadant. Om man är djurvän och handlar med djur så borde man inte ens överväga att ta in sådana sorter! Ska apoteket sälja knark för att det finns en marknad för det!?
C.Ciklid; ska testa Akvariekällaren nästa gång, slipper förhoppningsvis obehagliga överraskningar.
Tack för ordet.
#32 - 16 mars 2005 20:58
[QUOTE=aqua J]Jag måste säga att jag är glad att jag startade denna tråden, tydligt är att detta är något som upprör många. Jag tänker fortsätta bojkotta "missbildade" odlingsformer och de affärer som säljer dem, hoppas att fler tänker likadant. Om man är djurvän och handlar med djur så borde man inte ens överväga att ta in sådana sorter! Ska apoteket sälja knark för att det finns en marknad för det!?
C.Ciklid; ska testa Akvariekällaren nästa gång, slipper förhoppningsvis obehagliga överraskningar.
Tack för ordet.[/QUOTE]
Han har slöjisar. Nog de enda som är manipulerade där. :) Lovar dig att du inte hittar något olämpligt.
Insomnac, det är väll självklart att man inte köper en guldfisk som inte kan simma! Men affärerna har dessa, tyvärr.
//Camilla
#33 - 16 mars 2005 20:58
mm.. jag bojkottar också... Janne på södermalm i stockholm är dock helt ren ;) han säljer ju Bara vildformer! så några slöjisar har han inte alls.
#34 - 16 mars 2005 21:13
[QUOTE=C.Ciklid]
Insomnac, det är väll självklart att man inte köper en guldfisk som inte kan simma! Men affärerna har dessa, tyvärr.
//Camilla[/QUOTE]

Ja, självklart. Men kan fisken verkligen ha blivit så stor att den inte kan simma utan hjälp?
#35 - 16 mars 2005 21:17
om det är en slöjstjärt så kan den det... uten tvekan... de flesta här kan ju knappt simma från början
#36 - 16 mars 2005 22:12
Skumt. De vuxna slöjstjärtar jag sett har simmat bra och tom. graciöst, fastän de var rätt så stora. Kanske beror på hur akvariet är också, jag vet inte. Men de verkade må bra iallafall. Känns ibland som om slöjstjärtar har dåligt rykte och lägre status än andra fiskar eftersom de är "missbildade".
#37 - 16 mars 2005 22:29
Fördomar har alltid funnits.Slöjstjärt är en vanlig nybörjarfisk och dom flesta "går vidare" till andra fiskar.Men jag undrar hur många som har/har haft slöjstjärt av dom som uttalat sig i dessa inlägg?
Mycket nyfiken.
:-) Marta
#38 - 16 mars 2005 22:31
Förr var slöjisarna någorlunda "vettiga". Har också sett de på 15-20cm som simmat OK. Men jag tror att de ÄR riktiga "odlade" varianterna. Nogranna framtagna med normala fenor osv. Men idag blandar man och manipulerar hej vilt, så det blir dessa runda, bubbliga, tumör guldfiskar. Tycker det är fruktansvärt att dessa "Tjernobyl" tester på fiskar och andra djur får försigå, bara för att ändra dess utseende. Jag bojkottar missbildningen. Vem vill ha frankenstein i akvariet??
//Camilla
#39 - 16 mars 2005 22:34
[QUOTE=marta]Fördomar har alltid funnits.Slöjstjärt är en vanlig nybörjarfisk och dom flesta "går vidare" till andra fiskar.Men jag undrar hur många som har/har haft slöjstjärt av dom som uttalat sig i dessa inlägg?
Mycket nyfiken.
:-) Marta[/QUOTE]
Jag har två vanliga slöjisar, valda med stor omsorg. Den ena är ca 3 år och den andra köpte jag nyligen, då jag tyckte att den jag hade inte skulle få behöva vara ensam.
//Camilla
#40 - 16 mars 2005 22:46
Hej C.Ciklid:-)
Tror du mig om jag säger att alla dessa "missformade slöjstjärtar funnits i minst 500-600 år.
Framavlade av " naturliga" avvikelser
jag har haft slöjstjärt i 4 år några har jag bytt,några har jag gett bort.
Jag håller med om att man ska ha så normala slöjstjärtar.
Så länge akvariegrossister säljer "mix" kommer dom att finnas.
Framavlade djur med defekter har människor alltid haft.
Vems fel?
Marta
#41 - 16 mars 2005 22:58
[QUOTE=marta]Hej C.Ciklid:-)
Tror du mig om jag säger att alla dessa "missformade slöjstjärtar funnits i minst 500-600 år.
Framavlade av " naturliga" avvikelser
jag har haft slöjstjärt i 4 år några har jag bytt,några har jag gett bort.
Jag håller med om att man ska ha så normala slöjstjärtar.
Så länge akvariegrossister säljer "mix" kommer dom att finnas.
Framavlade djur med defekter har människor alltid haft.
Vems fel?
Marta[/QUOTE]
De flesta orsakade av människan och självklart finns det missbildningar. Fick guppy yngel för ett antal år sedan. De var bollar, bollar med en svans och ett giggantiskt yngel med två huvuden. Idag orsakas de flesta missbildningar som tex. boubbel guldfisken av människan. Men vad orsakar inte vi??
//Camilla
#42 - 16 mars 2005 23:13
Håller med dig.
Det man kan göra är att protestera.
Vägra köpa dom mest missformade fiskarna.
Bubble eye är förbjudet att hålla som akvariefisk i Sverige.Som tur är.
Såg för första gången bubble eye för några månader sedan på den djur/akvarieaffären jag brukar handla på och till min fasa var nästan alla sålda när jag var där för ett tag sedan.
Marta
#43 - 16 mars 2005 23:29
Ja, de flesta tror jag säljs till barn som tycker de är "fräna" och föräldrar som inte bryr sig vart eller varför de ser ut som de gör. Höll på att spy när jag såg dem första gången.
#44 - 17 mars 2005 07:08
bubbleeye är inte förbjudet att ha, men de är förbjudna att sälja avla och liknande i sverige.
Jag tycker att slöjisar är att uppmuntra denna avel utomlands för de är ju ganska populära i andra läder där de är godkännda... och fanns de bubble i sverige skulle de nog gå åt till just barn som tycker de ser annulunda ut och bubblen skulle nog dö eftersom den är så skör och inte kan leva i ett sällskaps utan strikt kontroll på de andra fiskarna.
#45 - 17 mars 2005 14:34
Guldfisksavarter

Tycker bara att det skulle vara intressant att få se några av dessa avarter på riktigt. Har bara sett slöjstjärt, teleskop och red cap oranda på Djurens Center, men jag skulle vilja se tex ranchu.
#46 - 17 mars 2005 15:42
Det närmaste i likhet jag sett ranchun, är den sk. rödluve guldfisken. Har sett vissa med en extrem rödluva och golfbolls liknande kropp. Tycker inte det är vackert. Börjar fundera på om man ska börja påpeka dessa missbildningar och lagar hos zooaffärer som har dessa. De lär ju veta vad man får och inte får sälja menar jag. [:-65] Kanske dags att syna dem ordentligt!
//Camilla
#47 - 17 mars 2005 16:07
På Djurens Center, sist jag var där, hade de fått in Red Cap Oranda, den är vit med röd "utväxt" på huvet, det var första gången jag såg sådana.
Ranchun är väl ännu rundare, har ingen ryggfena, kort nedåtgående stjärtfena och utväxt på huvet. Har läst och sett mycket på engelska hemsidor.
#48 - 17 mars 2005 16:47
Du har en länk här i inläggen på dem, inte är de vackra. Kommer nog aldrig förstå varför människan ska leka Gud och manipulera med djuren.
//Camilla
#49 - 17 mars 2005 17:13
Red Cap Oranda är väl i sig inte någon extrem slöjstjärt. Jag har själv haft en i flera år nu och det har förlöpt väl utan problem med simblåsan (dock ådrog den sig en bakteriell infektion i buken som snabbt botades med Sera Bactopur Direct).
#50 - 17 mars 2005 18:32
Nja, extrem slöjis är det väl inte jämfört med de som tex. boubbel och ranchu... Men lik förb** [:-47] människans påfund.
//Camilla [:-29]
#51 - 17 mars 2005 18:44
var hos min zoo handlare i dag och köpte lite växter.
då förklarade jag för han ang bubbel ögona.
detta hadde han ingen aning om och blev temligen knall röd i ansiktet.
han skulle avliva alla och inte köpa hem dessa nått mera.

ska dit i morgon och hämta lite saker ska då kolla om han gjort det.

mvh jocke
#52 - 17 mars 2005 18:59
Att folk inte kollar upp vad de tar hem! Jag blir så förb* :mad: Man kan ju undra villken koll de har i zoobutikerna..
//Camilla
#53 - 17 mars 2005 19:01
[QUOTE=jocke_ek]var hos min zoo handlare i dag och köpte lite växter.
han skulle avliva alla och inte köpa hem dessa nått mera.[/QUOTE]

bra jobbat [:-106]
#54 - 17 mars 2005 22:11
[QUOTE=jocke_ek]var hos min zoo handlare i dag och köpte lite växter.
han skulle avliva alla och inte köpa hem dessa nått mera.

ska dit i morgon och hämta lite saker ska då kolla om han gjort det.

mvh jocke[/QUOTE]
Hoppas att vi hädan efter, som tycker att det inte är OK med vanskapta guldfiskar, gör som Jocke! Nu hoppas jag i alla fall att denna zooägare tar sitt sunda förnuft och tar bort dessa fiskar. Du får info oss om de var borta.
//Camilla
#55 - 17 mars 2005 22:39
Jag åkte ner till göteborg i veckan för att titta på fiskar va inne på 3 butiker.......en av dem tre akvariebutikerna hade ett kar full me Ranchun och andra enligt biträdet "häftiga" [:O] fiskar...................DET VAR INGEN ROLIG SYN.Så jag fråga varför dem tar in sånt skit SVARET va att det e deras storsäljare:mad: och det det va dem mest efterfrågade fiskar[:(!] dem har i butiken.

Det ni,,,,så länge någonting e efterfrågat så kommer det att finnas i handeln,,,det kommer ingen av oss åt,,,,det folk inte förstår e var dem här fiskarna kommer ifrån så ut med det sprid ut det i några forum prata om det bland småbarnsföräldrar bl a.Så kanske det inte blir värre för bättre blir alldrig för dem här fiskarna igen:rolleyes:
#56 - 17 mars 2005 22:56
självklart så kommer jag att informera er om han gjorde som han lovade .
hoppas ju detta .
annars så vet inte jag om jag ska handla där mera men är ju den enda i stan med ciklider och dess tillbehör.
så man får ju hoppas.
mvh jocke
#57 - 17 mars 2005 23:16
[QUOTE=enio]... SVARET va att det e deras storsäljare:mad: och det det va dem mest efterfrågade fiskar[:(!] dem har i butiken.

..så länge någonting e efterfrågat så kommer det att finnas i handeln,,,det kommer ingen av oss åt,,,,det folk inte förstår e var dem här fiskarna kommer ifrån så ut med det sprid ut det i några forum prata om det bland småbarnsföräldrar bl a.Så kanske det inte blir värre för bättre blir alldrig för dem här fiskarna igen:rolleyes:[/QUOTE]

Efterfågan... jo, det kan det ju vara... tjäna pengar en annan. Vilket fall som hellst så kan man ju som du menar påpeka och informera för folk om dessa guldfiskar... visa dem bilder osv.
//Camilla
#58 - 17 mars 2005 23:29
Efterfågan... jo, det kan det ju vara... tjäna pengar en annan
Det e ju det jag menar så länge man tjänar pengar på det så kommer man att fortsätta sälja den "häftiga" fisken;)
#59 - 18 mars 2005 08:51
ni kan påpeka att det är straffbart att sälja dem... det är få akvarieaffärer som följer lagen... har de skyltar med bilder på varje akvarium? med bild, handelsnamn och artbeskrivning.. har de det inte.. följer de inte lagen.. det kan man faktiskt anmäla dem för! och om de inte lyssnar när man säger åt dem att det är djurplågeri och förbjudet är det väll bara att anmäla.
#60 - 22 mars 2005 22:12
Åhh... Jag måste få berätta!
Tyvärr åkte jag på nitrit här om dagen. Han som tur var upptäcka det i tid. Emellertid dog min slöjis som jag haft i tre år. :( Nu vart då kompisen jag köpt för nån vecka sedan ensam. Var och tittade på en ny kompis... men valde då att ta en vanlig "orginal". Tyvärr hade han inga hemma, så jag valde att vänta tills han fått in nya.
Idag kom min man hem och sa: Jag har en present till dig! Vad trevligt tänkte jag. Men när jag upptäckte att han köpt en ny slöjis... Vad säger man?
Nu kunde denna simma... men den är inte den typ som jag skulle valt.
Vad skall jag göra? Lämnar jag tillbaks den så kommer den i alla fall säljas... Den får nog simma i mitt akvarium tills den dör...
//Camilla
#61 - 23 mars 2005 07:58
[QUOTE=Triana]har de skyltar med bilder på varje akvarium? med bild, handelsnamn och artbeskrivning.. har de det inte.. följer de inte lagen..[/QUOTE]
Jag kan tänka mej att många affärer inte har skyltar för där skulle det ju isf stå minimikrav för storlek på akvariet, osv. och då kan affärerna inte ljuga och säga att det går jättebra att ha en slöjstjärt i en 5-litersskål, eller whathaveyou, eftersom så många kunder har så små akvarium.

Eller är jag för cynisk nu?
#62 - 23 mars 2005 08:44
Det är ju klart att de inte berättar all fakta. Personligen tycker jag att det ligger i köparens intresse att kolla upp fakta om det man vill ha. Men sen finns det ju föräldrar som skiter i detta, bara man får tyst på ungens tjat ungefär. De säljare som ÄR seriösa sätter upp info lapp och jag vet endast några få som gör detta häromkring jag bor.
//Camilla
#63 - 23 mars 2005 08:44
jo.. men enligt lag skall de ha skyltar.. därför tycker jag man bör säga till.. om många akvarieaffärer tvingas börja med det kanske folk fattar.
#64 - 26 mars 2005 23:21
akvarie källaren i örebro är bäst! jag köper bara där ifrån!
#65 - 27 mars 2005 13:53
[QUOTE=chrille_91_3]akvarie källaren i örebro är bäst! jag köper bara där ifrån![/QUOTE]
You name it! :D
//Camilla
#66 - 27 mars 2005 14:01
tkr dom är roliga fiskar tåliga coh passar bra i växt akvarier
att dom är monster tkr jag är helt fej sagt
#67 - 27 mars 2005 14:02
håller med akvariekällar är jätte bra
#68 - 28 mars 2005 09:35
[QUOTE=normark]tkr dom är roliga fiskar tåliga coh passar bra i växt akvarier
att dom är monster tkr jag är helt fej sagt[/QUOTE]
Vad är det som är roligt med missbildade fiskar orsakade av människan? Har inte haft en guldfisk som inte mummsat på växterna och tåliga?... Men smaken är som baken...
//Camilla
#69 - 28 mars 2005 19:49
Finns växter som de låter bli.
#70 - 28 mars 2005 20:15
Hej:-)
Finns växter som slöjstjärtar låter bli men det måste vara växter med hårda blad t.ex anubias.
Sedan kan jag tycka att det inte spelar någon roll.
Vill man ha slöjstjärt får man köpa nya växter då och då.
Allt handlar om vad man är intresserad av och hur man skapar den bästa miljön för den/de fiskar man vill ha.
:-) Marta
#71 - 28 mars 2005 22:08
Mina mummsar på växter som är tåliga :rolleyes: Men det känns som det kvittar. Hummern sliter sönder allt i sin väg ändå.
//Camilla
#72 - 15 april 2005 18:12
hej igen alla!!!

var hos min zoo handlare i dag igen.
konstaterade då att han hadde bubbeleye kvar i ett av karen som han lovade att avliva sisst.
frågade då om detta och fick svaret.
att om jag kunde ge han en sida på nätet där det står att just den fisken är förbjuden att sälja i sverige .
så skulle han genast tya och avliva fiskarna och även gå på sin leverantör av fisken.

så nu undrar jag om någon har en sådan sida att länka till .
så ska jag skriva ut det som står och visa han samt ge han adressen.

mvh jocke
#73 - 2 juli 2007 20:20
Jag har en svart teleskop slöjstjärt den har inte JÄTTE ögon utan ganska små men undrar är det nått fel på att ha sånna? :(
#74 - 2 juli 2007 21:11
Inget tjafs nu om att jag gräver upp en gammal tråd, det var inte jag som började :p

Jag var i en zooaffär för några år se´n, när ägaren sög rent i ett akvarium med svarta teleskopslöjstjärtar. Hon råkade komma för nära en av dem med slangen, och sög bort ena ögat på den :( För att den inte skulle lida släppte hon i den i ett stort akvarium med stora ciklider, det tog ca en halvsekund, så var den borta.

Att ha lappar med info om fisken verkar inte avhålla folk från att köpa dem till skålar, eller för små akvarier, verkar det som, de verkar ofta inte läsa lapparna, eller bryr sig inte om vad som står på dem.

Att människan gärna försöker tjäna pengar på djurs lidande är tyvärr ett faktum. Alla dessa framavlade "Frankensteins monster" är nog en kombination av att de vet att det finns en marknad för dem, där okunniga kunder som vill ha nå´t "häftigt" köper dem, och för att de vill visa att de kan, de vill visa hur "duktiga" de är.

Tyvärr är ju inte slöjstjärtar det enda exemplet, vi har ju t.ex papegojcikliden (en del färgas, får mönster påmålade, eller får stjärtfenan bortopererad), och ett antal katt och hundraser, som faktiskt också borde vara förbjudna om man ska gå efter det där med att man inte får avla på handikappande defekter. Jag var i en affär en gång, där hon berättade om en som hade varit inne och frågat efter en "persertrappa". Det är en foderanordning, som är till för perserkatter med så platt nos att de inte kan äta ur skålar. Man lägger mat på varje "trappsteg". Det utseendet är alltså så medvetet framavlat att de släpper produkter för de katterna. Istället för att medge att det är en defekt, som man inte ska avla på, så fortsätter de att avla på dem, som en ny variant. När man läser en del sjuka rasstandarder, så står det att "den ska se ut si och så", och man tänker "nej, en frisk, normal katt/hund ska inte se ut så". Se´n har vi Munchkin, en kattstackare med för korta ben, och, om jag minns rätt, en katt som en kvinna i USA ville få godkänd, den kunde inte räta på frambenen, och var tvungen att hoppa som en känguru. På hundsidan har vi t.ex bulldog, som inte kan föda utan kejsarsnitt, för att valparnas huvuden är för stora, och de har problem med andning, och så.

Ett annat exempel på att djur får lida för pengar, är en mal, som kallas paroonhaj. Den är inte missbildad, den odlas förmodligen inte ens, men den blir flera meter lång, är rätt lättstressad, och skadar sig ofta på inredningen i de för små akvarier de hamnar i. De importeras alltså, för de vet att det går att tjäna pengar på dem, eftersom det finns människor som vill ha en "häftig" fisk (som är totalt olämplig som akvariefisk), som ser ut som en haj. Många verkar t.o.m tro att det är hajar. Deras syn på dem verkar vara att det är slit och slänggrejer, när de blir för stora (de dör förmodligen oftast innan de blir så stora, på grund av stress och skador, för att de går för trångt), så är det bara att ge bort dem, om nå´n nu vill ha dem, eller så är det bara att avliva dem, tydligen.

Det är lite samma sak som med handel med delar från utrotningshotade djur, så länge ignoranta turister fortsätter att köpa målade skal från havssköldpaddor, torkade sjöhästar, uppstoppade kobror med utspärrad sköld, prydnadssaker av elfenben, köper schimpansungar som husdjur (snacka om olämpliga husdjur), så att tjuvjägarna fortsätter att skjuta schimpansmammor och ta deras ungar, och så vidare, så kommer de giriga makterna att fortsätta tillhandahålla dessa saker. Alltså, konsumenterna måste säga stopp till försäljning av utrotningshotade djur, och odlarnas och uppfödarnas lek med levande varelsers hälsa, så länge det inte går att stoppa på annat sätt. Verkar märkligt svårt att få stopp på t.ex handeln med utrotningshotade djur.
Kjell Fohrman
Administrator
#75 - 3 juli 2007 07:30
Vad är det som är roligt med missbildade fiskar orsakade av människan?

Alla dessa framavlade "Frankensteins monster" är nog en kombination av att de vet att det finns en marknad för dem, där okunniga kunder som vill ha nå´t "häftigt" köper dem, och för att de vill visa att de kan, de vill visa hur "duktiga" de är.

Jag har faktiskt lite svårt att förstå dessa ständigt återkommande trakasserier mot vissa fiskarter som ju utmynnar i ett förakt mot dom som köper sådana fiskar.
Visst kan man säga att de är framavlade med hjälp av genetiska defekter - men so what. Med samma definition är i så fall den katt du Micke har i din avatar resultatet av avel med hjälp av genetiska defekter - samma gäller för den hund du hade tidigare i avataren.
Så dina djur är i så fall minst lika mycket "Frankensteins monster" som diverse konstiga slöjstärtar - ja egentligen i ännu högre grad eftersom både hundar och katter är högre stående varelser än fiskar.

Vi lever i ett samhälle där nästan alla tamdjur (såväl jordbrukets som husdjuren) är resulatet av avel och jag tycker istället vi skall vara glada över att just akvariehobbyn är det stora undantaget och faktiskt har mer naturformer kvar i hobbyn än någon annan djurgrupp. Var rädd om det istället för att spotta på andra.

Själv föredrar jag helt klart naturformer (även om jag i och för sig just nu har guldfisk i utedammen, black molly, endlers guppy och Crystal red-räkor i några av mina akvarier) och jag skulle aldrig får för mig att skaffa några konstiga slöjstjärtar. Anledningen till detta är dock helt enklet att jag tycker att dom är så himla fula, men det är ju min smak och jag skulle aldrig få för mig att för den sakens skull klanka ner på andras smak - kasta sten i glashus får andra pyssla med.

jo.. men enligt lag skall de ha skyltar.. därför tycker jag man bör säga till.. om många akvarieaffärer tvingas börja med det kanske folk fattar.

Nej, enligt lag måste de INTE ha skyltar, istället måste de informera vid köpet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=248&Itemid=131

att om jag kunde ge han en sida på nätet där det står att just den fisken är förbjuden att sälja i sverige .

så skulle han genast tya och avliva fiskarna och även gå på sin leverantör av fisken.

så nu undrar jag om någon har en sådan sida att länka till .

så ska jag skriva ut det som står och visa han samt ge han adresse

Det finns ingen lag i Sverige som förbjuder honom att sälja denna typ av fiskar.
#76 - 3 juli 2007 08:05
Varianter av Guldfisk har funnits sedan 1200-1300 talet.
Varianter av Slöjstjärt sedan 1500 talet.
#77 - 3 juli 2007 14:08
Kjell: Jag ser en skillnad i att avla fram djur som är fysiskt handikappade, med problem att röra sig, andas, äta, och så vidare, och djur som ser normala ut, och inte har dessa problem. Man kan inte jämföra en pekeface perser med min långnosade, långbenta, och korthåriga huskatt (som ser ut att ha russian blue i sig). Han är ett mycket sundare djur, som inte lider. Han behöver t.ex ingen "persertrappa" för att överhuvudtaget kunna äta. Båda är katter, men där slutar likheterna.

Samma sak med fiskar, man kan inte jämföra bubbleeye slöjstjärtar och målade papegojciklider med bortopererade stjärtfenor, med t.ex en marmorscalare, med helt normal kroppsform. Visst, vildformen är, som alltid, vackrast, men en så´n scalare funkar betydligt bättre, och lider nog inte överhuvudtaget, till skillnad mot tidigare nämnda slöjstjärt och papegojciklid. Åtminstone vad det gäller de målade och opererade papegojcikliderna, så har de ju handgripligen gått in och ändrat på dem, en marmorscalare är väl mer en naturlig mutation, som tack och lov enbart förändrat färgen.

Och jag försöker att inte låta nedlåtande mot folk som köper så´na djur, utan jag tycker att det är de giriga "Frankensteins" som tar fram dem som har största skulden, deras syn på djur verkar vara under all kritik. Men faktum kvarstår, det finns även konsumenter som inte ser djur som levande varelser, utan som häftiga attiraljer, ju mer uppseendeväckande de ser ut, och ju mer omgivningen rynkar på näsan åt deras djur, desto bättre. De använder de stackars djuren för att få uppmärksamhet. Se´n har vi en annan kategori, som säkert bryr sig om djuren, men är ganska okunniga, inte läser på, och därmed inte har en susning om vad de egentligen köper. Båda dessa kategorier kan man nog finna även bland turister, som köper delar från utrotningshotade djur.

Har förresten aldrig haft en hund på min avatar :confused:

Kramfors: Ja, och rökning har existerat ett bra tag också, idag vet vi att det är mycket skadligt, men det finns kvar ändå. Nog samma med de fiskarna, när de började odla dem, så var de nog inte lika insatta i genetik, och blev nog väldigt fascinerade över att de kunde få fram alla dessa konstiga varianter. Numera har nyhetens behag lagt sig, och man tycker att de kunda sluta odla dem, men nu styr pengar istället. Nu tycker man också att vi borde ha lite bättre syn på djur än de hade då. Till viss del har vi ju det också, eftersom det börjar komma lagar som förbjuder avel på handikappande defekter, men jag måste säga att de lagarna verkar mycket tandlösa. Förmodligen är det väl mutor med i spelet, som så ofta annars. Pengar pengar pengar.
Kjell Fohrman
Administrator
#78 - 3 juli 2007 14:26
Micke_A skrev:
Kjell: Jag ser en skillnad i att avla fram djur som är fysiskt handikappade, med problem att röra sig, andas, äta, och så vidare, och djur som ser normala ut, och inte har dessa problem. Man kan inte jämföra en pekeface perser med min långnosade, långbenta, och korthåriga huskatt (som ser ut att ha russian blue i sig). Han är ett mycket sundare djur, som inte lider. Han behöver t.ex ingen "persertrappa" för att överhuvudtaget kunna äta. Båda är katter, men där slutar likheterna.

Den hund du hade var fysiskt handikappad - den hade långa öron vilket inkräktade på hörseln, den hade kortare ben så den kunde inte springa så fort som naturformen etc. etc., men eftersom den inte skall leva fritt i naturen utan är ett husdjur så är dessa fysiska handikapp rätt ointressanta.
På samma sätt funkar det med akvariefiskar - om det skulle odlas fram exemplar som inte kan röra sig, äta eller andas så lär de av naturliga skäl inte bli långlivade.
De slöjstjärtar som t.ex. visades upp på Aquarama i Singapore hade inga som helst problem med att röra sig, äta eller andas. Visst de är inte så snabba som de ursprungliga naturformerna men det spelar för dem (liksom för hunden) inte någon större roll i den artficiella miljö de lever.
Man kan nog t.o.m. säga att både din hund och dessa slöjstjärtar egentligen är bättre anpassade för ett liv i "fångenskap" än deras naturliga artfränder.

Och jag försöker att inte låta nedlåtande mot folk som köper så´na djur

Så detta är inte nedlåtande menar du
okunniga kunder som vill ha nå´t "häftigt" köper dem, och för att de vill visa att de kan, de vill visa hur "duktiga" de är.

Jag tycker fortfarande personligen att t.ex. fiskar med bubblor på kroppen inte är speciellt vackra - men det är ju min smak och om andra har en annan smak så är det upp till dom.
Fiskarna mår i alla fall inte dåligt av att att ha jättelika vårtor på kroppen (bubblornas innehåll är ungefär samma som i vårtor hos människor). Fiskarna lider inte av detta - däremot så lider de av att man sköter fiskarna dåligt, håller dom i för små akvarier etc.
#79 - 3 juli 2007 14:43
Jag har aldrig haft nå´n hund.

Ja, det må låta nedlåtande mot dem som har det synsättet på djur, och det får de tåla i så fall. Folk som ser djur som leksaker, och ett sätt att verka "häftig" inför omgivningen, eller bara ser dem som saker man kan tjäna en massa pengar på genom att "designa" hur som helst, och inte ser dem som levande varelser, har jag svårt för. Och ja, människor med det synsättet finns. Hon som ville få "kängurukatten" som inte kunde räta på frambenen godkänd kanske skulle ha fått det? Nu ska jag inte svära på att hon inte fick det, men har för mig att hon tack och lov fick avslag.

Min katt hade klarat sig betydligt bättre som vildkatt, än vad slöjstjärtar hade gjort i naturen. Hans enda "handikapp" är att han är grå, ingen naturlig färg alltså, men ur kamouflagesynpunkt ändå ingen katastrof. blå/grå färg på katter är en genetiskt sett utspädd variant av svart, och svarta vilda kattdjur existerar (jaguar, leopard), som naturliga mutationer, som uppenbarligen klarar sig alldeles utmärkt. Däremot så hade en perser aldrig klarat sig som vildkatt, och dess ansiktsform, och päls, är heller aldrig nå´t som skulle uppstå naturligt i naturen. En slöjstjärt? Tja, låt oss säga att den hade levt i ca 5 minuter i naturen, då dess kroppsform och fenor hade gjort den helt oförmögen att komma undan rovdjur, de har ju ofta problem i akvarier t.o.m. Tror faktiskt att svarta scalarer, och marmorscalarer, skulle klara sig hyfsat i naturen, då deras mörka och uppbrutna mönster förmodligen skulle ge bra kamouflage i dunklet. Kroppsmässigt ser de ju helt normala ut, så där skulle det nog inte vara nå´n fara.

Slöjstjärtar med en massa bubblor överallt lider nog av det, eftersom det hämmar deras rörelser. När de dessutom har krum ryggrad, dubbla stjärtfenor, och i vissa fall även saknar ryggfena, så mår de nog som en människa med kryckor. Man ser ju t.o.m ganska ofta vanliga slöjstjärtar som glider över på rygg när de slutar simma, de sprattlar till lite, och lyckas med stor möda ta sig över på rätt köl igen. Jag har aldrig sett en vanlig guldfisk göra så, eller ens en enkelstjärtad guldfisk med slöjfenor.

Jaja, jag väntar bara på att synen även på människor ska försämras, och föräldrar skulle tycka det var häftigt att ha ett barn med fyra armar, och ber en genforskare fixa det. Han/hon skulle förmodligen göra det, bara han/hon fick tillräckligt med pengar.
Kjell Fohrman
Administrator
#80 - 3 juli 2007 14:55
Jag har aldrig haft nå´n hund.

Den hund du under en lång tid hade i din avatar då.

En slöjstjärt? Tja, låt oss säga att den hade levt i ca 5 minuter i naturen,

Nej slöjstjärtar skulle inte klara sig i naturen någon längre tid och det behövs ju inte eftersom de avlats för att hållas i akvarium, man skulle t.o.m. kunna säga att det bara är bra eftersom det minskar risken för nedsmutsning i naturen.
#81 - 3 juli 2007 14:59
Tror skarpt att du förväxlar mig med nå´n annan Micke, den här avataren jag har nu är den enda jag har haft här.
#82 - 9 juli 2007 07:42
Kramfors skrev:
Seriösa butiker och kunder undviker de mest groteska varianterna som tex http://img64.photobucket.com/albums/v194/blinky000/Sea_pets_028.jpg

.

fy f*n :mad:

Annons