goldens slutat tugga

#1 - 15 maj 2007 14:10
Vart lite fundersam när plöttsligt en utav golden honorna som tuggade i ca en vecka bara hadde slutat tugga när jag kom hem efter jobbet en dag, tänkte att den bara vart så rädd av någon hane att den spottade ut allt och det vart mat.
Nu har en annan honan slutat tugga efter fyra dagar i ett tugg kar där honan fick gå själv.
tänkte det att det borde ju vara lite svårare än så att skrämma en hona till att sluta tugga bara sådär.
honan som slutat tugga nu ser jätte glad ut och det verkar inte vara något fel på henne, inga som helst tecken på att vara rädd alls.
någon som vet vad detta kan bero på?
#2 - 15 maj 2007 14:31
Vi hade en Rödzebra som gjorde på ett liknande vis. Efter att vi flyttat henne till yngelkaret så försvann "bulan" på hakan och det såg ut som om hon inte tuggade längre. Vi lät henne dock gå kvar i yngelkaret några dar och helt plötsligt var "bulan" tillbaks. Var precis som om hon dragit in äggen djupare och dolt dem där tills hon kände sig trygg igen.
Kan det vara något liknande hos dig kanske?

Annars är det väl oftast stress och liknande som kan få dem att sluta tugga om jag förstått rätt.
#3 - 15 maj 2007 14:44
jag har också hört att påsen under hakan försvinner efter ett tag och sen kommer tillbaka, veck dock inte om det är sant men vänta och se vad som händer. tycker också att mina honor gör så ibland en det kanske bara är inbidning.
#4 - 15 maj 2007 14:48
kanske kan vara det som du säger, för stress och rädsla kan det inte ha varit, honan var framme i yngelkaret och visade sig när jag gick förbi preciss på samma sätt som dom andra fiskarna gör när dom tror dom ska få mat :P
får väll avakta och se vad som händer då

Annons