Goldens med Demasoni eller Hongi?

#1 - 13 maj 2007 15:07
Hej!

jag har 4 st Goldens nu, och jag vill nu utöka fiskbeståndet lite med någon ny typ

jag är lite sugen på Demasoni, eller Hongi, eventuellt Maingano

vilken skulle passa bäst att kombinera med mina Goldens, och hur många bör jag köpa?
akvariet är på 135 liter

någon?

Kristoffer
#2 - 13 maj 2007 15:12
du har ju redan andra fiskar i ditt 135 liter med dina goldens....tycker inte att du ska köpa fler fiskar till ditt akvarium speciellt inga malawi ciklider....vänta hellre då tills du köpt större akvarium
#3 - 13 maj 2007 15:14
macke_fisk skrev:
du har ju redan andra fiskar i ditt 135 liter med dina goldens....tycker inte att du ska köpa fler fiskar till ditt akvarium speciellt inga malawi ciklider....vänta hellre då tills du köpt större akvarium

hej
ja du kanske har rätt

Kristoffer
#4 - 13 maj 2007 15:18
Stoffy34 skrev:
hej

ja du kanske har rätt

Kristoffer

hehe......det är lungt....det enda som hjälper i detta sammanhang är tålamod;)
#5 - 13 maj 2007 15:18
Tror också att Macke_fisk har rätt. Förstår om det är lockande men risken är att du ställer till problem för dig själv och att din små polare kommer vantrivas. Dessutom får du ju ännu mer att se fram emot om du väntar på det större karet :).
#6 - 13 maj 2007 15:24
macke_fisk skrev:
hehe......det är lungt....det enda som hjälper i detta sammanhang är tålamod;)

hehe
ja jag antar det

bara sugen på att köpa någon ny fisk
men det är väl som du säger kanske
skall troligtvis köpa ett 275 liters om 2 veckor!!

då jävlar!!

Kristoffer
#7 - 13 maj 2007 15:24
Ja, mitt råd ær också att du ska vænta med fler fiskar, fast det ær svårt...
#8 - 13 maj 2007 15:26
Tror också att Macke_fisk har rätt. Förstår om det är lockande men risken är att du ställer till problem för dig själv och att din små polare kommer vantrivas. Dessutom får du ju ännu mer att se fram emot om du väntar på det större karet :).

tja, jo det är väl så antar jag

skall satsa på ett 275 liters till mina malawis, så mina guramis och mina mollys kan få "bo" i mitt nuvarande 135 liters

det blir nog bäst så!

Kristoffer
#9 - 13 maj 2007 15:26
Kjaer skrev:
Ja, mitt råd ær också att du ska vænta med fler fiskar, fast det ær svårt...

jo jag gör det!

Kristoffer
#10 - 13 maj 2007 15:27
Låter väldigt vettigt tycker jag.
#11 - 13 maj 2007 15:27

när jag sen har köpt mitt nya kar
vilken malawisort passar då bra att ha ihop med mina Goldens?

tips??

Kristoffer
#12 - 13 maj 2007 15:28
Låter väldigt vettigt tycker jag.

jo, men det är jobbigt att vänta

det riktigt "kliar" i fingrarna

hehe

Kristoffer
Bilagor:
#13 - 13 maj 2007 15:33
Stoffy34 skrev:
när jag sen har köpt mitt nya kar

vilken malawisort passar då bra att ha ihop med mina Goldens?

tips??

Kristoffer

ja du...det finns jätte många malawi ciklider...det bästa är att du kollar upp de du vill ha och bestämmer hur många av varje artdu vill ha...men i ett 275 literså hade jag nog tagit en 3-4 arter.....jag e är inte så bra på det här med malawi ciklider så vänta med beslut tills vad de andra har att säga
#14 - 13 maj 2007 15:42
Vi har Auratus,Socolofi och Rödzebror ihop med våra Golden och det är inget problem. Tror att Demasoni som du nämnde är en lite tuffare fisk så jag är inte riktigt säker på att den skulle gå bra ihop med Golden som är ganska beskedliga.
Vet inget om de andra arterna du nämnde så dem låter jag vara okommenterade.

Står dock om Hongi "Den kan hållas ihop med de flesta malawiciklider." och om Maingano " I akvarium är de revirhävdande och hanar kan bråka en del med varandra" vilket kanske kan vara bra ledtrådar. Står förvisso att både Auratus och Rödzebra ska vara rätt tuffa också och vi har inte märkt mycket av det (bortsett från att våra Auratus slogs mycket med varandra när vi hade 5 hanar och ingen hona).
Tror att tricket är gott om gömställen,ju tuffare innevånare ju fler gömställen.
#15 - 13 maj 2007 16:12
macke_fisk skrev:
ja du...det finns jätte många malawi ciklider...det bästa är att du kollar upp de du vill ha och bestämmer hur många av varje artdu vill ha...men i ett 275 literså hade jag nog tagit en 3-4 arter.....jag e är inte så bra på det här med malawi ciklider så vänta med beslut tills vad de andra har att säga

ok

jo det är klart

vet ju inte än, har inte bestämt mig än om jag köper ett 275 liters
det kan bli 200-300 liter, nånstans där

Kristoffer
#16 - 13 maj 2007 16:15
Vi har Auratus,Socolofi och Rödzebror ihop med våra Golden och det är inget problem. Tror att Demasoni som du nämnde är en lite tuffare fisk så jag är inte riktigt säker på att den skulle gå bra ihop med Golden som är ganska beskedliga.

Står dock om Hongi "Den kan hållas ihop med de flesta malawiciklider." och om Maingano " I akvarium är de revirhävdande och hanar kan bråka en del med varandra" vilket kanske kan vara bra ledtrådar. Står förvisso att både Auratus och Rödzebra ska vara rätt tuffa också och vi har inte märkt mycket av det (bortsett från att våra Auratus slogs mycket med varandra när vi hade 5 hanar och ingen hona).

Tror att tricket är gott om gömställen,ju tuffare innevånare ju fler gömställen.

hej!

Jo Auratus har jag också funderat lite på
men de skall också vara agressiva, sa killen i zooaffären nyligen
men de är vackra!!

jo, det är väl läge att inreda med massor av grottor o dylikt sen när jag skall köpa fler arter

ha re

Kristoffer
#17 - 13 maj 2007 20:52

är inte golden och demasoni en ganska vanlig kombo?
#18 - 13 maj 2007 21:04
wicked1 skrev:

hej!!
jag vet inte riktigt ärligt talat

men skall höra med zoohandlarna

nu är jag på jakt efter ett nytt "kar"

de har ett 275 liters på akvarieleasing i sundbyberg för 700 kr, men då är det bara akvariet
ingen pump, filter, ramp mm

Kristoffer
#19 - 14 maj 2007 13:21
[quote=Danne och Anzo;967927]Vi har Auratus,Socolofi och Rödzebror ihop med våra Golden och det är inget problem. Tror att Demasoni som du nämnde är en lite tuffare fisk så jag är inte riktigt säker på att den skulle gå bra ihop med Golden som är ganska beskedliga.

Är inte Auratus en agressiv fisk?
#20 - 14 maj 2007 14:34
wicked1 skrev:

Vet inte för att vara ärlig. När vi skaffade våra blev vi avrådda från att ha dem ihop men jag har sett dem som har den kombon och har fått det att fungera.
Till oss sas det att det var en svår kombo för nybörjare p.g.a Demasonis tuffhet. Har dock aldrig haft Demasoni själv så jag gick helt på vad jag blivit tillsagd när jag postade.
#21 - 14 maj 2007 16:57
jag har 3 red zebra 6 golden 6 demasoni 4 lombardoi & 2 acei
funkar jättebra i mitt akvarium

kungen i mitt akvarium är red zebra hanen har ger alla ett race emellanåt

Annons