Golden yngel

#1 - 20 november 2003 07:58
Hej! Jag så igår att en av mina golden hade yngel i munnen, så jag fyllde upp en stor plastback men vatten, en doppvärmare, lite växter och en pump med nylonstrumpa runt så att inte ynglena ska sugas in. Nu är frågan hur lång tid tar det innan honan spottar ut ynglen och vad gör jag när hon har gjort det? Ska jag flytta bort honan eller ska hon få vara kvar? ska jag mata med räkmix till ynglen eller med smulade pellets?
#2 - 20 november 2003 08:03
det tar ca tre-fyra veckor efter leken tills honan spottar ynglen. En av mina honor höll sina yngel i hela fem veckor en gång.

Se bara till så att det e bra vattenkvaltiet och att honan har en lampa för att simulera dag/natt. lampan behöver dock ej vara så stark, en svag glödlapma räcker.

Hoppas att du får många fina yngel av henne!
#3 - 20 november 2003 08:25
Jag har en lysrörs ramp, glömde att säga det. Men vad tycker du, ska jag ta bort henne när hon har spottat ut ynglen eller ska hon gå kvar med dem?
#4 - 20 november 2003 09:40
Ursprungligen skickat av mgrant
Jag har en lysrörs ramp, glömde att säga det. Men vad tycker du, ska jag ta bort henne när hon har spottat ut ynglen eller ska hon gå kvar med dem?

Jag tog bort min saulosi hona relativt snabbt, hon var väldigt på sina egna yngel....
#5 - 20 november 2003 12:11
Är det någon som vet hur många det brukar bli på en kull? Och vad jag ska mata med?
#6 - 20 november 2003 13:23
vid min ena goldenhonas första lek fick jag 6 yngel och från en annan endast fyra. dock var detta s.k. förstalekar för honorna, dvs att det är första gången de fått fram yngel och inte svalt äggen. Jag matar mina med smulat flingfoder från början och detta funkar bra. så fort man ser att honan inte tar in några yngel i munnen längre så tycker jag att man skall ta ut henne ur akvariet.

hoppas de går bra och att du om tre-fyra veckor får några fina golden-yngel =)
#7 - 20 november 2003 13:31
Hon har haft dom i munnen ca 3 veckor redan så de borde nog vara klart snart. skulle vara riktigt kul om det blev några som överlevde men det kanske inte är så stor chans eftersom det är första gången som hon ynglat av sig.
#8 - 20 november 2003 15:21
Hur stora är de när den spottar ut dem och hur fort växer de om man matar duktigt?
#9 - 20 november 2003 19:26
Runt 0.6cm Små söta liv .!
Cyclops funkar skitbra med mina .!
3 veckor runt 3 cm nu matar 3 gånger om dan.:)
#10 - 20 november 2003 19:32
Jag tycker artemia fungerar bäst!

Jag använder inte nykläckt artemia som så många pratar om utan jag köper artemia på påse. Man smular artemian udner ytan så kommer de SMÅ SMÅ korn som fiskarna kan äta utan problem...man ska så snabbt man kan gå över till det de andra vuxna fiskarna äter...man kan börja mixa lite när det har gått ett tag...

Lycka till...mina SAulosi yngel som är 1 vecka nu växer fint på artemian...de är 14 st nu :] söta små saker!
#11 - 3 december 2003 13:26
Nu har ynglen simmat själva i ca 1 vecka, jag plockade bort honan några dagar efter att hon spottat ut den första gången. Det blev 9 st yngel som verkar pigga och glada. En simmade in i pumpen och tryckte där i sig så mycket mat att ha inte kunde komma ut, detta upptäckte jag efter några dagar så nu är han fri. Och fet kan jag väl tillägga, det verkar inte vara någon direkt bantningskur att äta filterslam. :-)
#12 - 14 december 2003 21:37
Hej.
Hur länge hade du honan med ynglena?

/PG
#13 - 15 december 2003 16:06
Några dagar efter hon hade spottat ut dem så tag jag bort henne.

Annons