Golden tuggat i 4 veckor

#1 - 12 juli 2007 11:54
Jo, jag är på semester men jag får rapport hemifrån att min hona fortfarande har ynglen i munnen efter snart 4 veckor.
ska min polare hjälpa henne att få ut dem ?
jag har tänkt att hon ska gå i karet i en vecka efter hon har spottat!
eller ska man bara låta henne gå med dem i munnen ?

tacksam för svar!
#2 - 12 juli 2007 13:30
Låt henne vara. Förr eller senare så antingen spottar hon eller så "rymmer" ynglen när hon öppnar munnen.
#3 - 12 juli 2007 13:38
Se till att det finns gott om gömställen för yngel i akvariet så att honan känner sig trygg att släppa ynglen.
#4 - 12 juli 2007 15:29
Micke skrev:
Se till att det finns gott om gömställen för yngel i akvariet så att honan känner sig trygg att släppa ynglen.

jo visst, men problemet är att jag itne är på plats :) men det finns lite gömställen, men inte överdrivet mycket! några växter och några stenar åt henne...

hoppas hon släpper ut dem snart! kan det hända att hon inte släpper ut dem ? att hon dör av näringsbrist och de kommer ut då?
#5 - 14 juli 2007 09:06
min golden hona tuggade i ca 4.5 veckor. jag tyckte det var mycket men sen så såg jag 2 sm¨å söta yngel som simmade där ute men hon hade fortfarande många i munnen. hon försökte få in dem igen men dom ville inte. men sen när jag kom närmare så smet dom in i hennes mun. så då hade hon spottat för att äta men tog in dem igen. det kan vara så din hona gör eller så känner hon bara att hon vill ha kvar dom lite till.
#6 - 15 juli 2007 09:04
min golden hona tuggade i ca 4.5 veckor. jag tyckte det var mycket men sen så såg jag 2 sm¨å söta yngel som simmade där ute men hon hade fortfarande många i munnen. hon försökte få in dem igen men dom ville inte. men sen när jag kom närmare så smet dom in i hennes mun. så då hade hon spottat för att äta men tog in dem igen. det kan vara så din hona gör eller så känner hon bara att hon vill ha kvar dom lite till.

ahaa oki :) då kan jag sova lungt dårå :) tack för ditt svar!
#7 - 16 juli 2007 08:35
igår kväll så rapporterade min fiskvakt att hon såg ett par yngel, kanske 10 :D

så det tog exakt 4 veckor för min golden att spotta ut ynglen. tyvärr så har jag bara krossade flingor och krossade pellets att mata med, då jag inte är på plats och kan ge dem aritmia :(
#8 - 19 juli 2007 18:57
Jag undrar (är noob) om denna madame har yngel i munnen? Har missat vad som pågått i tanken tyvärr, när jag räknade fiskarna "fattades" det en. Död tänkte jag först eftersom hon dök upp när jag matade i morse. Sedan såg jag henne (utgår från att det är en hon) och käften ser mer än dubbelt så stor ut som övriga goldens. Sen såg jag att den största hannen simmar runt och darrar hejt vilt bland de övriga stup ikvarten. Tyvärr är det svårt få en vettig bild med mobilen och zoom. När jag matar så drar hon sig bara undan och äter inget.

Annons