golden spec

#1 - 10 januari 2007 22:10
tjosan alla:)

jag har ett 105 liter som jag håller på att tömma allt på förutom grusen.....jag har tänkt nu i någon dag att jag vill ha någon malawi ciklid.....men nu så är det att den ciklid jag vill ha (golden spec) behöver 80 cm långt akvarium, men mitt akvarium är 75 cm långt.......jag ska bara ha golden i akvariet och och vill gärna ha den.....gör det nått om det skiljer 5 cm???
#2 - 10 januari 2007 22:17
Jag rekomenderar inte golden i 105 liter. Har 8 st i 112L just nu i väntan på att mina bestälda akvarium kommer och tycker inte att de kommer till sin rätt. Däremot så funkar det säkert och du kan säkert få lek på dom (mina leker som tokar i 112 litarn). Men jag gillar inte att hålla fisk som jag vet borde ha ett lite större kar egentligen. Enligt min mening så är det bra att komma upp i 200 liter även för golden.
#3 - 11 januari 2007 02:55
Min 200 L.

Jag skulle väl inte rekommendera mindre än 200 L till malawi, men visst, 5cm är ju inte hela världen heller.
Golden är ju en väldigt lugn malawi. (mina är det i alla fall)
Fast ett 105L skulle jag fylla med Tanganyika istället.:D
#4 - 11 januari 2007 05:26
ok ni har rätt...lite dumt av mig att tänka min ha malawi ciklider i den burken.....men om jag ska satsa på tangaynika ciklider...vilka skulle ni då föreslå???...är inte så hemma i det här med tangynika:p
#5 - 11 januari 2007 09:43
I ett 105l Tanganyika kan du ha diverse snäcklekare t.ex [COLOR=red]L.brevis,L.ocellatus[/COLOR] eller [COLOR=red]N.multifasciatus[/COLOR].
Du kan även kombinera dessa med en Dvärg compressiceps [COLOR=red]Altolamprologus compressiceps "Sumbu"[/COLOR]
[COLOR=black] Jullar funkar också att hålla parvis. [/COLOR]
[COLOR=red]Julidochromis ornatus[/COLOR]
[COLOR=red]J. transcriptus[/COLOR]
[COLOR=red]J. dickfeldi[/COLOR]
[COLOR=black] Prinsessor kan du också hålla parvis.[/COLOR]
[COLOR=red]Neolamprologus brichardi[/COLOR]

Liknande:
[COLOR=red]Neolamprologus pulcher[/COLOR]
[COLOR=red]N. gracilis[/COLOR]
[COLOR=#ff0000][/COLOR]
[COLOR=black]MVH Simon B:) ! Lycka till![/COLOR]
#6 - 11 januari 2007 11:44
Simon B skrev:
I ett 105l Tanganyika kan du ha diverse snäcklekare t.ex [COLOR=red]L.brevis,L.ocellatus[/COLOR] eller [COLOR=red]N.multifasciatus[/COLOR].

Du kan även kombinera dessa med en Dvärg compressiceps [COLOR=red]Altolamprologus compressiceps "Sumbu"[/COLOR]

[COLOR=black]Jullar funkar också att hålla parvis. [/COLOR]

[COLOR=red]Julidochromis ornatus[/COLOR]

[COLOR=red]J. transcriptus[/COLOR]

[COLOR=red]J. dickfeldi[/COLOR]

[COLOR=black]Prinsessor kan du också hålla parvis.[/COLOR]

[COLOR=red]Neolamprologus brichardi[/COLOR]

Liknande:

[COLOR=red]Neolamprologus pulcher[/COLOR]

[COLOR=red]N. gracilis[/COLOR]

[COLOR=black]MVH Simon B:) ! Lycka till![/COLOR]

har kollat arterna och de var skitfina:D:D...me nsom sagt...kan inte bestämma mig...kan inte ett skvatt om dessa ciklider, de enda cikliderna av dessa som jag känner till så där är snäcklekarna:p
#7 - 11 januari 2007 16:24
jag har bestämt mig efter många om och men så ska jag försöka få tag på någon snäcklekare eftersom jag tycker de är fett coola:D....någon som kan komma med lite tips till snäcklekare...t.ex om jag måste byta ut min engelsk sjösten mot råda sand eller några sånna grejor????

ps. akvariet är på 105 liter
#8 - 11 januari 2007 17:08
Startade upp ett multiskar...

Kolla upp "startade upp...."-tråden på detta forum, så får du veta ALLT om snäcklekare. Den är lång, men väl värd att plöja igenom hela.
Ska själv starta ett 112L om en vecka med snäcklekare, "sumbu" och kanske någon julle.
#9 - 11 januari 2007 17:12
Engelsk sjösten funkar inte till Snäcklekare. Det skall vara finkornigt grus eller sand helst med en del kalk för att få upp ph värdet. Jag skall själv starta upp et 89l med Brevis hade jag tänkt:) ! Skall ha en vit kalksand med ett femtontal snäckor och 4-6 brevisar + lite kalksten som revir avgränsare.

Inrednings tips:
* Minst dubbelt så många snäckor som fiskar
* Placera ut stenar i mellan snäckorna för att gränsa av revir

MVH Simon B:) !
#10 - 11 januari 2007 17:39
Herne skrev:
Kolla upp "startade upp...."-tråden på detta forum, så får du veta ALLT om snäcklekare. Den är lång, men väl värd att plöja igenom hela.

Ska själv starta ett 112L om en vecka med snäcklekare, "sumbu" och kanske någon julle.

den tråden har jag inte ens tänkt på men jag ska kolla på den sen...tack så mycket:)...lycka till med ditt 112 liter
#11 - 11 januari 2007 17:40
Simon B skrev:
Engelsk sjösten funkar inte till Snäcklekare. Det skall vara finkornigt grus eller sand helst med en del kalk för att få upp ph värdet. Jag skall själv starta upp et 89l med Brevis hade jag tänkt:) ! Skall ha en vit kalksand med ett femtontal snäckor och 4-6 brevisar + lite kalksten som revir avgränsare.

Inrednings tips:

* Minst dubbelt så många snäckor som fiskar

* Placera ut stenar i mellan snäckorna för att gränsa av revir

MVH Simon B:) !

ok....hmmmmdå får jag starta om karet helt från början....hehe men tack för denna info och lycka till med ditt 89 liter

Annons