Golden som tuggar.

#1 - 1 september 2007 18:59
Hej

Har startat mitt första malawikar och fick en tuggande golden-hona när jag köpte mina första fiskar.

Min fråga är, kan man se på honan om hon är nära att spotta eller kommer dom helt plötsligt bara? Eftersom jag köpte henne med rom i munnen så har jag ingen aning om hur länge hon har ruvat.

Hon är nu separerad från dom övriga fiskarna i ett 100 l yngelkar.
Dom två senaste dagarna så har hon börjat "tugga" ibland som om hon flyttar runt yngel i munnen. Kan det vara ett tycken på att det snart är dax? :confused:

Spottar hon alla på en och samma gång eller tar det lång tid innan hon har spottat alla?

Sitter som klistrad framför karet nu och väntar med spänning! :D
#2 - 1 september 2007 23:09
Om du spanar riktigt noga, kan du kanske se om ynglen har kläckts genom att se in i munnen. Eftersom hon går ensam, kommmer hon troligen att spotta när de gjort det.
Malawis brukar ruva i ca tre veckor. Mina brukar spotta ett par yngel i taget under två-tre dagar.
#3 - 2 september 2007 09:57
Ok, ska försöka kolla om jag ser något. "Hänghakan" tycks ha blivit något större nu oxå.

Tack för svaret!
#4 - 7 september 2007 22:14
Man brukar kunna se att det är yngel igenom att de ser mörkare ut i "Hakan" :-) Brukar spotta ut yngel i två omgångar..Några yngel kan vara i halsen så att honan är tvungen att tugga om en gång för att få ut alla..

Annons