golden som ruvar:)

#1 - 6 maj 2007 15:56
hej, jag tittade på mina fiskar idag och jag såg inte min ena hane och den ena honan. så jag tittade i grottan och där såg jag deras lek. dom typ simmade runt i en cirkel och hona la och plockade upp ägg medans hanen befdruktade äggen. och sen simmade dom upp för att dom såg mig så då lät jag dom vara. hanens sätt att få ner honan i grottan var mycket häftigt =) jag såg sen att hona var tjock om munnen så hon ruvar =) bara mycket glad så jag skrev detta =) och även för vad för mat dom ska ha och hur stort akvarium jag bör ha till yngelna och allt det =)
#2 - 6 maj 2007 17:47
grattis :D jag vill att mina goldens ska börja med, men de verkar gå segt för alla mina fiskar!
Bilagor:
#3 - 6 maj 2007 22:08
hej!

va kul för dig!

jag skaffade 4 st Goldens häromveckan, och jag hoppas mina kommer att få "småttingar" i framtiden med!!

men det kommer nog att ta ett tag(de är ca 3-4 cm nu)

hur stora (cm)brukar de vara när de börjar med att parningsleka?

Kristoffer
#4 - 7 maj 2007 08:30
min hane har jag haft ett tag med andra fiskar men vad jag vet så är detta hans första lek. han är nog över en decimeter medans honan han lekte med är kanske... 4-5 cm (jag är inte så bra på ögon mått). så jag skulle tro att dina snart kommer att leka. eller det beror på hur akvariumet ser ut och vilka andra fiskar du har.

jag trodde ett tag att det skulle ta jätte lång tid för dom att leka och när min kompis var hos mig och vi satt och tittade på dom så snackade vi om att honorna kanske inte var könsmogna eller om hanen tyckte dom var för små, och en timme senare såg jag dom i grottan där dom lekte. =)
#5 - 7 maj 2007 12:05
Flytta honan till ett yngelkar på ca 50 liter innan 3 veckor gått efter leken så hon kan spotta utan att dem blir fiskmat
#6 - 7 maj 2007 12:52
ok, jag har hört att det brukar ta 3-4 veckor dom lekte igår så isåfall blir det ca... den 20 maj som jag ska upp dom eller ska jag bara ta det på känn?
#7 - 7 maj 2007 12:53
det kan hända att hon spottar tidigare och senare men de brukar säga 21 dagar, så om du vill vara säker ta bort henne efter 15 kanske?
#8 - 7 maj 2007 14:25
Grattis!

Man brukar kunna se när det drar ihop sig till spottning,de ser nästan sprickfärdiga ut.
Som sagt räcker ett kar på ca 40-50 liter som yngelkar och mat finns det speciellt micro foder för yngel. Vi har gett våra Socolofi och Rödzebror Microvit Vegetable av märket Tropical och det har funkar bra för oss.

Lite avis att dina Golden leker...tror att våra har gått i celebat ;).
#9 - 7 maj 2007 16:21
jag har hört att vissa odlare tar dom och tar typ en tandpetare eller nåt annat och öppnar munnen och "häller" ut dom, min kompis provade det med en av sina rödzebror när hon ruvade. jag har även Socolofi i mitt kar (karet e på 250l) och jag fick dom yngelna som min kompis hade odlat så dom kommer snart in =P men vad kan du säga om socolofi? jag menar könsskilnad och sånt :P
#10 - 7 maj 2007 17:27
Är inte jättbra på det där med könsbestämning men så vitt jag förstår är Socolofihanar mycket klarare i färgerna på ränder och de svarta fälten på fenorna och alla våra (som jag tror är) hanar har en väldigt tydlig äggfläck på analfenan.
Annars är dom rätt snälla,slåss sällan eller aldrig och verkar ha ganska små revir.
Det gick alldeles utmärkt att låta honan ruva i sällskapsakvariet utan att det blev några missöden. Hon gick i vårat 250 liters kar med Golden,Rödzebror,Auratus och 2 malar och det var aldrig något problem. När hon såg ut som om munnen skulle spricka flyttade vi henne till ett yngelkar på 35 liter och nästa morgon hade vi 11 yngel i karet :).

Vet inte vad mer jag ska säga om dem,jag är ganska ny på det här med akvarium...har bara haft vårat i ca 6 månader.
#11 - 7 maj 2007 21:26
ok

så du tror det?

ja men min hanne, som jag tror är en hanne är ju bara ca 4 cm, honorna är inte mer än max 3 cm

så det dröjer kanske ett tag till då, hoppas de leker längre fram
det ser jag fram emot!!

Kristoffer
#12 - 7 maj 2007 21:27
ja akvariet är på 135 liter
med ganska mycket grottor och gömställen

har rådasand i botten, en del anubias som "växer" på stenarna jag har i

Kristoffer
#13 - 8 maj 2007 07:41
det kan nog ta ett tag innan dom leker eller inte så värst lång tid. om dina är 3 och min är 4-5 så tar det nog inte jätte lång tid.

Jag är bara lite nyfiken, Daniel och Anzo hur fungerar auratus med rödzebrorna och Socolofi? min kompis har det och dom har inte lekt, har dina lekt? eller är dom inte könsmogna?
#14 - 8 maj 2007 13:51
Om vi ska prata golden och hur stora dom måste vara för lek så kan jag säga att jag har haft 3 honor som tuggat, den sista ska spotta vilken dag som helst! Och mina hanar är minsann inga jättar alls! Tror att den största kan vara MAX 4 cm, så det borde kunna gå o få dom o leka ganska snabbt om förhållandena är gynsamma...

Mvh Patrik
#15 - 8 maj 2007 15:10
Jag är bara lite nyfiken, Daniel och Anzo hur fungerar auratus med rödzebrorna och Socolofi? min kompis har det och dom har inte lekt, har dina lekt? eller är dom inte könsmogna?

Våra har inte lekt men det har väldigt naturliga orsaker,fram till igår hade vi 5 hanar och inga honor:p. Var ner till butiken och bytte till oss 3 honor igår så vi får väl se om det blir någon fart på yngelproduktionen nu.
Annars har det funkat bra att ha dem ihop,verkar inte som de störs det minsta av varrandra.
#16 - 8 maj 2007 19:10
ok, det låter bra. men har dina färgat ut än? alltså jag menar har dom blivit mörkare i färgen? min kompis sa att dom blir nästan svarta när dom färgar ut.
hans har inte färgat ut.

Jag kollade på min golden hona idag =) det brukar väl ta CA en vecka tills äggen kläcks? och då blir hon tjock om munnen.
#17 - 8 maj 2007 19:36
Ja,våra har färgat ut. Det var inte förrän de gjorde det som vi insåg att det var bara hanar. Var rätt kul att se de kvar-varande hanarna när vi kom hem med honorna...de stod utanför plastpåsen och väntade på honorna och efter att vi koppat i dem var det konstant jakt i flera timmar. Tyckte faktiskt lite synd om honorna en stund :D

Ruvningen är ca 21 dar så vitt jag vet. Inte riktigt säker när de blir tjocka om munnen.
#18 - 8 maj 2007 19:47
Jag brukar se att de tuggar genom att deras haka "trycks" ner. Sedan blir det bara större och större. Och dessutom åker kinderna ut och så de blir bredare och bredare. När hon börjar likna en rysk atomubåt så vet man att det snart är dags. Om man vill flytta honan är det nog bäst att göra det 2 veckor efter att man ser att hon tuggar. Kanske upptäcker man det inte på en gång och då kan det vara bra med en säkerhetsmarginal också, även om det oftast tar ca tre veckor
#19 - 9 maj 2007 18:05
jag hade tänkt flytta henne den 19 maj ( min födelse dag så det e lätt att komma ihåg) hon började ruva i söndags. så 19 skulle nog bli bra min kompis har ju rödzebror och de som har ruvat i hans akvarium had gått typ 3-4 veckor. tycket ni att 19:e e för sent? ellelr vad tycker ni?

Annons