Golden Sands- Bulgarien

#1 - 18 juli 2006 20:56
På Fredag nästa vecka den 28:e så drar jag troligtvis till Golden Sands i Bulgarien och jag undrar om det är någon som har vart där? Eller kanske har hört något om stället? Tips på ställen att besöka?

Tack på förhand!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 18 juli 2006 21:03
[quote=Glenn]På Fredag nästa vecka den 28:e så drar jag troligtvis till Golden Sands i Bulgarien och jag undrar om det är någon som har vart där? Eller kanske har hört något om stället? Tips på ställen att besöka?

Tack på förhand![/quote]
Var där för drygt 30 år sen så jag har nog inte så mycket att förmedla:p
Kan i alla fall rekommendera deras dekorativa porslin - satt faktiskt just ikväll och åt lite yoghurt med färska hallon i en desertskål köpt där:D

Fast å andra sidan så har nog kvaliten på porslinet sjunkit i kvalitet sedan dess i takt med att turisterna väller in;)
#3 - 18 juli 2006 21:09
[QUOTE=Kjell Fohrman]Var där för drygt 30 år sen så jag har nog inte så mycket att förmedla:p
Kan i alla fall rekommendera deras dekorativa porslin - satt faktiskt just ikväll och åt lite yoghurt med färska hallon i en desertskål köpt där:D

Fast å andra sidan så har nog kvaliten på porslinet sjunkit i kvalitet sedan dess i takt med att turisterna väller in;)[/QUOTE]

Haha okej då ska ja hålla utkik efter porslin med kvalitet :p
#4 - 18 juli 2006 22:02
Jag har varit där! Det är jätte fint där måste jag säga det är en bred strand där jag bodde allafall. Det finns cyklar med 4 hjul som jag då tycker är jätte fräna :D jag åkte en med elmotor :)

Men vi hade ingen ac på hotellet :( :)
#5 - 18 juli 2006 22:10
Vilket hotell bodde du på? Själv så kommer jag bo på Havanna medans min kompis och hennes mamma kommer att bo på Dana Palace Park.
Är det billigt där nere? Något som bör ses, göras?

tacksam för alla möjliga tips å berättelser =)
#6 - 18 juli 2006 22:36
[quote=Glenn]På Fredag nästa vecka den 28:e så drar jag troligtvis till Golden Sands i Bulgarien och jag undrar om det är någon som har vart där? Eller kanske har hört något om stället? Tips på ställen att besöka?

Tack på förhand![/quote]Har precis kommit hem från Sunny Beach, ett mindre turistområde (stranden är bara 7km lång!) norr om Golden Sands. Golden Sands sägs vara mer 'party' än Sunny Beach, vilket torde innebära att det är Kos/Ayia Napa nivå på festandet - dvs extremt mycket, extremt hårt & extremt länge.

När vi var där (en dryg vecka sen) var vattnet 26 grader och mycket klart, och lufttemperaturen låg mellan 28-30 på dagen och 17-19 på natten. Helt idealiskt. Hotellen är allihop splitternya, maten är bra (om du undviker de mest turistiska krogarna på bargatan), men man ser rester av östland - t.ex. saknades brunnslock på sisådär hälften av gatubrunnarna, så se upp när du lallar hemåt från krogen på natten. Vi pratade med några skottar som varit där för fyra år sen, och då hade det tydligen varit mycket prostituerade o dyl, men maffian - som driver hela området - har rensat upp och gjort allt mer presentabelt. Idag är iaf Sunny Beach helt barntillåtet (fast det är ju det där med brunnslocken...).

En middag för två med tre rätter & dricka till på en av de bästa krogarna i området gick på cirka 120 svenska kronor. Lämna 10% dricks - servitörerna livnär sig på dricksen.

Se upp med taxin från flygplatsen (om du tar det). Vi blev lurade och fick betala 70 leva för resan, vilket är nästan dubbelt vad det borde kosta. Förhandla taxipriset INNAN resan, och pruta!

Vi utflyktade inte mycket, men vi var iaf till Nessebar. Tänk dig en extrem-turistisk version av Visby så har du hur det ser ut där. Kan dock rekommendera restaurang Plakamoto på Nessebars sydsida. Fin utsikt, bra priser, bra service, bra mat.
#7 - 18 juli 2006 22:42
Oh tack så mycket för tipsen =D

Hmm att det saknas brunnslock gör jhu det hela lite mer spännande när man ska ta sig hem också *ler*

Hur många leva går det på en krona ungefär då? :)
Är 4000kr tillräckligt för en vecka där nere? Tänkte typ shoppa lite, festa å ja det där vanliga :)
#8 - 18 juli 2006 22:58
En lev är 5 kronor. Jag och min flickvän levde på 5500SEK i en vecka, och då åt vi ute varje kväll, men det är klart, vi var rätt stillsamma, det går att göra av med pengar om man inte ser upp. Tips: prova den lokala spriten Rakia. Framförallt Slivova (plommonbrännvin) är attans gott.
#9 - 18 juli 2006 23:01
Okej va bra då vet jag. Tack så mkt för hjälpen Azur :D

Någon som har något att tillägga?
#10 - 19 juli 2006 11:14
Jag såg då inga brunnar utan brunnslock iallafall. Det fanns maneter där vi bodde jädra vad dom bränns. Men dom försvinner när det blåsa.
#11 - 19 juli 2006 11:35
Maneter :S
Ja kommer då inte bada i havet, tur att det är pool på hotellet :D

Tjolahopp tjolahej nu ska jag åka och hämta biljetten :D
#12 - 19 juli 2006 13:13
Jag har oxå varit i Golden sands men det var för tjugo år sedan typ god mat men undvik glassen på restaurangen för den var då bläääääääää..... det minns jag ännu hihi
#13 - 19 juli 2006 13:14
förresten grisfesten var bra...
#14 - 19 juli 2006 13:41
Hehe så du tror inte att glassen kanske kan ha förändrats? ;)
#15 - 19 juli 2006 19:38
jovisst kan den det men jag själv skulle inte äta den den dagen jag reser dit igen.....
#16 - 19 juli 2006 20:53
Det finns ingenting kvar från när du var där. Alla hotell, allting är byggt de senaste fem åren. Totalsanerat.
Sunny Beach, där vi var, är alltså en 7 kilometer lång strandpromenad flankerat av jag vet inte hur många hundra nybyggda hotell och barer. Det finns inga privatbostäder eller liknande, bara hotell & barer. Golden Sands skall vara tre gånger större, vilket känns helt overkligt med tanke på hur gigantiskt Sunny Beach var.

Vattnet skulle jag inte dricka, men vi åt allt - sallad, frukt, isdrinkar etc - och ingen av oss blev dålig i magen.
#17 - 20 juli 2006 09:09
Ghaaaa det känns så overkligt att man ska åka dit :D

Finns det något offentligt akvarium där eller nått som man kan besöka?
#18 - 20 juli 2006 09:24
Tack Azur det kan vara spännande med ett återbesök då "ler"
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 20 juli 2006 09:44
[quote=Glenn]Finns det något offentligt akvarium där eller nått som man kan besöka?[/quote]

Hittade detta - men vet absolut inget om det

Aquarium in Varna was built in the period 1906-1912. It was opened for the public on July 17th, 1932. Since then the Aquarium has been a center for studying the flora and the fauna of the Black Sea.
Address: 4 Primorski Blvd. /in the Sea garden area/

finns också ett delfinarium i Varna

#20 - 20 juli 2006 09:51
[QUOTE=Kjell Fohrman]Hittade detta - men vet absolut inget om det

Aquarium in Varna was built in the period 1906-1912. It was opened for the public on July 17th, 1932. Since then the Aquarium has been a center for studying the flora and the fauna of the Black Sea.
Address: 4 Primorski Blvd. /in the Sea garden area/

finns också ett delfinarium i Varna

[/QUOTE]

Oh tack så mycket för hjälpen. Vi ska in till Varna någon dag så då måste man ju passa på och kika på delfinerna iaf. Har alltid velat se delfiner i verkligheten :D
#21 - 20 juli 2006 20:57
Japp det är sant att det finns ett akvarium där.Och glassen tyckte jag var skit go! Mjuk glass för 5 kr!! :D
#22 - 20 juli 2006 21:08
Oh då måste det definitivt besökas :D
Det är 1 vecka kvar nu och jag orkar inte vänta *blääääää* :/
#23 - 20 juli 2006 21:23
Jag var i Golden Sands för några år sedan....Ett ställe jag skulle kunna tänka mig att åka till igen. Bra för barn ( om man har några) eftersom det finns ganska mycket grejer de kan göra, måla gipsfigurer mm..

Det fanns ett par saker du kan tänka på om du vill. Åker man med resebolagets anordnade resor in till Varna, får du betala (enligt mig) en hutlös summa. När jag, sambon och vår dotter hade tänkt att åka med dom dit så ville de ha nästan 300 spänn för en dags "vallning" i Varna. Vi tog lokalbussen iställen och betalade då 30 kronor tur och retur. Snacka om att spara in en liten slant.

Däremot så bokade vi resebolagets rundtur med i Svarta Havet...betalade nog över 400 kronor för detta. Vilken besvikelse! Vi åkte i princip utanför den stranden vi låg och solade på varje dag :p

Du behöver inte ligga vid hotellpoolen varje dag :) Det finns ganska många allmänna pooler som inte tar nåt inträde men som tar en slant för solstolen istället.

Var inte rädd för att prova på olika restauranger. Billigt och god mat. Var försiktigt med glassen de säljer på gatorna ;) Dottern ville ha en sådan och det fick hon lida för i två dagar :D Hon kände sig som en babian i rumpan efteråt :p

En annan grej, om du inte redan vet detta, är att man oftast får betala litegrann för att få gå på toaletterna. När vi var där satt det många gånger en liten skruttig tant utanför med en liten tallrik framför sig. När man betalat fick man två rutor toapapper :D Så om du vill ha lite mer att torka dig med så kan det vara bra att ha extrapapper med sig i fickan.
#24 - 20 juli 2006 22:20
Jo vi hade tänkt att ta den lokala bussen in till Varna :)

Okej så då blir glassen ett stort no no :P

Hehe ja 2 rutor känns ju liksom lite riskabelt så tack för tipset ;)
#25 - 5 augusti 2006 10:50
Ja kom hem ifrån Golden Sands igår och jag kan varmt rekomendera det stället till allihopa. Det är ett utomordentligt ställe om man åker för att festa eller för att bara ta det lugnt.

Jag själv bodde på ett hotell som heter Havanna och det är ett 4-stjärnigt hotell som var helt underbart. Frukostbuffén var väldigt fin och poolen och hotellet likaså. Airconditionen gick att ställa in på mellan 20-25 grader. Personalen var väldigt tillmötesgående och dem gjorde allt för att hjälpa en med dem saker som man önskade.

Min kompis och hennes mamma bodde på ett hotell som heter Dana Pallace Park och det var ett 3-stjärnigt hotell som ligger ungefär en 400-500 meter ifrån Havanna. Airconditionen gick inte att ställa in utan den stod på 25 grader. Enligt dem så skall frukostbuffén inte vart så god där och man fick lägga ut handdukar då det regnade för det rann längs väggarna inomhus och droppa från lampor och liknande. Poolen var väldigt fräsh och det blev många timmar som man spenderade vid den =)

Från båda hotellen så är det cirka 1km ner till stranden. Det jobbigaste var om man skulle hem från stranden eller stan då det enbart var uppförsbackar till hotellen. Man kunde dock ta ett minitåg ifrån stranden som kostar 2 Leva = ca 10 Sek så var det bara att säga till att dem skulle stanna vid ditt hotell.

Det enda negativa som jag kan nämna med resan var att det var jobbigt med alla prostituerade som stod på gatorna och drog i dig och ville få dig att köpa sex och när man sa nej blev dem sura och började att tjaffsa. En annan sak som också var jobbigt var att alla klubbar har folk som står ute på gatorna och delar ut flyers och man samlar lätt på sig alla och dem var väldigt påstridiga om att man skulle ha ännu fler. Det enklaste knepet var att inte söka ögonkontakt med dem som delade ut flyersen för då så var det inta många som störde en.

Men jag säger bara det att jag skall helt klart tillbaka till Golden Sands igen!!!

Bilder kan ni se i mitt galleri på zoonen. Kommer fler bilder om ngn dag eller så =)

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=69737&gid=892365
#26 - 5 augusti 2006 18:19
Japp vad var det jag sa det är fint där.Enda dåliga när jag var där var att vi inte hade någon ac :mad:
#27 - 5 augusti 2006 19:23
Hade tänkt att inte lägga mig i, men jag är en edsvuren motståndare till allt vad AC heter. Oftast ställs dessa in för svalt, och man blir då förkyld, hur kul är det ? Nu skall jag inte kapa tråden mer. Vi borde starta en tråd som heter restips för jag har också rest runt en del i mina dar, nu senast nordvästra östeuropa, Tyskland, Polen, Tjeckien, nästa gång tänkte jag köra sydöstra, Slovakien, Bulgarien, Rumänien, Turkiet, jag sparar balkan tills nån gång jag kan få åka med en personlig tolk ner ;)

Annons