Golden plötsligt död, utan symptom??

#1 - 14 september 2007 15:31
Vi har för tillfället 5 golden, 6 prinsessan av burundi och 3 demasoni.

De verkar komma hyggligt överens, lite bråk inbördes mellan golden-hanar och lite gnabb om bra gömställen mellan allihop, men inget allvarligt.

Karet är på 222 liter och relativt "nystartat" fast det är med två fluval 4 innerfilter som har gått i ett annat akvarium hur länge som helst, och det var ett tag sedan de rengjordes. Sanden är även den från ett gammalt akvarium, samt inga tecken på nitrit har synts. jag har inte mätt än, men har inte märkt att några fiskar har kippat vid ytan eller liknande, utan de simmar omkring precis som vanligt. Jag har inte mätt nitriten men tänkte göra det, ska bara leta reda på vattentesterna...

Förutom prinesssessorna äter alla som de ska. Prinsessrona verkar vara lite kinkiga, och spottar ut i princip allt utom räkmix.

För tio minuter sedan var allt frid och fröjd, men så helt plötsligt ligger en golden död på botten. Den måste ha dött alldeles nyligen. Inte ett spår av våld på kroppen, och inga tecken på sjukdom. vad i hela friden kan de ha kolavippat av? stress? någon sjukdom utan synliga symptom? Ska man medecinera mot bukvattensot i förebyggande syfte, om det skulle vara det? Eller kanske bara salta vattnet lite?
#2 - 15 september 2007 10:36
har du någon aning vilken golden det var? var det en underlägsen hane, så kunde han ha blivit ihjälstressad av en mer dominant.
fiska kan också dö utan någon allvarlig/smittsam sjukdom! som alla andra! hjärtinfarkt?? :P
nej men ha uppsikt på om de är någon annan fisk som börjar se dålig ut, då är det dags att börja vara riktigt orolig!
du övermatar väl inte? mycket vanlig orsak till att fisk dör! ( hos nyböjrare iaf)
#3 - 15 september 2007 10:48
Nej, jag matar ytterst spasamt.

Nu har två prinsessor börjat bete sig märkligt också, ligger på botten och kippar efter andan. helvete.. vad ska jag göra?
#4 - 15 september 2007 11:28
Mätte precis Nitrit, inte ett spår.
Flyttade över den sjuka prinsessan i ett karantänakvarium, med vatten från det gamla, då de andra fiskarna hackade en smula på henne..
#5 - 15 september 2007 12:28
Vi har för tillfället 5 golden, 6 prinsessan av burundi och 3 demasoni.

De verkar komma hyggligt överens, lite bråk inbördes mellan golden-hanar och lite gnabb om bra gömställen mellan allihop, men inget allvarligt.

Karet är på 222 liter och relativt "nystartat" fast det är med två fluval 4 innerfilter som har gått i ett annat akvarium hur länge som helst, och det var ett tag sedan de rengjordes. Sanden är även den från ett gammalt akvarium, samt inga tecken på nitrit har synts. jag har inte mätt än, men har inte märkt att några fiskar har kippat vid ytan eller liknande, utan de simmar omkring precis som vanligt. Jag har inte mätt nitriten men tänkte göra det, ska bara leta reda på vattentesterna...

Förutom prinesssessorna äter alla som de ska. Prinsessrona verkar vara lite kinkiga, och spottar ut i princip allt utom räkmix.

För tio minuter sedan var allt frid och fröjd, men så helt plötsligt ligger en golden död på botten. Den måste ha dött alldeles nyligen. Inte ett spår av våld på kroppen, och inga tecken på sjukdom. vad i hela friden kan de ha kolavippat av? stress? någon sjukdom utan synliga symptom? Ska man medecinera mot bukvattensot i förebyggande syfte, om det skulle vara det? Eller kanske bara salta vattnet lite?

hej!

precis samma grej inträffade mig för en vecka sedan ungefär

helt plötsligt så låg bara min stora fina Goldenhanne upp och ner död, utan sår och skador

helskumt alltså!!

senare ett par dagar senare dog även mina 3 st nyköpta rödzebror

förstår inte vad som hänt, stress kanske

mvh

Kristoffer
#6 - 15 september 2007 14:26
Prinsessan dog nu också.. tråkigt.
De andra simmar omkring som om inget har hänt... mystiskt.

EN teori är att frusen räkmix som vi köpte härmodagen tinade lite väl mycket innan vi kom hem, och därför blev dålig. kan det vara nåt?

annars är det väl helt enkelt stress efter revirstrididigheter, får väl avvakta och se om det är någon fler som stryker med. Ska byta vatten imorgon, sluta mata med malawimixen samt tilsätta lite salt också... något mer man kan göra i förebyggande syfte fr att förbättra vattenkvaliten och minska stress?
#7 - 17 september 2007 14:22
En död prinsessa till, men nu verkar det ha "stabiliserats", inga fler döda, och de som är kvar ser pigga ut. *håller tummarna*
#8 - 18 september 2007 10:38
Jaha, nu är ALLA utom ett par prinsessor (den största honan och hanen) döda. Och golden som dog var köpt på samma ställe. Det känns ju som att det borde vara ngt de fått med sig från affären, men jag var där också prata med dem och de hade inte haft några döda i sina kar. Och faktum kvarstår att de fiskarna jag redan hade förblir opåverkade. Några teorier? Fiskarna som dör beter sig ungfär som vanligt, sen ligger de på botten och verkar inte kunna hålla sig på rätt köl, och en halvtimme senare dör de.

Annons