Golden och ph

#1 - 28 juli 2007 13:17
Startade för en tid sedan mitt försök till malawiakvarium. Igår var jag och köpte 6 st golden och släppte i, samtidigt köpte jag dropptest för ph-värdet vilket visade på ph 7,5, skall jag försöka höja värdet lite eller skall jag låta det vara?

Vad är bäst att göra ifall man vill höja det några 10-delar?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 28 juli 2007 13:37
7,5 räcker. Dock tycker jag att du skall kolla KH för är det väldigt lågt så är risken stor att pH kan falla ytterligare och då kan du hamna i farozonen
#3 - 28 juli 2007 14:02
Jag har stickor 5 i ett test vilket jag har förstått inte är så tillförlitligt, finns det dropptest till alla sorters prover och behöver man det? Just nu har jag bara dropptest till ph-värdet. KH-värdet är bra enligt stickorna.
#4 - 28 juli 2007 14:16
Ja dropptest finns det till allt, är mycket bättre. JBL:s är väll det jag tycker är mest tillförlitligt. Givetvis behöver du inte ha alla men KH och Nitrit är väll alltid bra o ha.
#5 - 28 juli 2007 15:03
Ok får åka och köpa

KH och PH är de värdena alltid lika ifrån kranen om man har kommunalt vatten? Har mailat de men inte fått något svar på 2 veckor.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 30 juli 2007 20:58
lmo skrev:
Ok får åka och köpa

KH och PH är de värdena alltid lika ifrån kranen om man har kommunalt vatten? Har mailat de men inte fått något svar på 2 veckor.

Oftast relativt lika - men det kan skilja beroende hur långt från vattenverket man befinner sig
#7 - 31 juli 2007 07:24
Tack Kjell

Köpte KH test igår och det visade på KH 10, det borde vara bra vad jag förstår

Annons