golden nugget mix

#1 - 2 oktober 2006 18:21
Hej, jag har en liten undran om min nyinköpta golden nugget mix, vilken L-serier tillhör denna, eller finns det olika mix på denna och vad är skillnaden på denna och en vanlig golden nugget?
Jag fick höra i efterhand att de gärna tugga i sig växter, är det något som man får stå ut med eller är det bara något som dom gör när dom har brist på spirulina?
#2 - 2 oktober 2006 21:56
om jag förstår din fråga rätt så undrar du om skillnaden mellan nugget och nugget mix, när malarna är små så är det svårt att avgöra om det är L-18, L-81 eller L- 177 som alla är golden nuggets, då säljer grossisterna dom som mix, så det kan vara vilken som av dom 3 ovan nämnda, tycker själv att L-177:an är finast, lite färre men lite större gula prickar och fina breda gula kanter på rygg och stjärtfenan, så här ser min "gulprick" ut
http://i112.photobucket.com/albums/n166/lukethedrifter_2006/guldprick016_edited.jpg
#3 - 2 oktober 2006 21:59
Jag har också en nugget, den har aldrig rört växterna, däremot är den duktig på att äta alger! :) (Jag TROR det är en L081)
#4 - 3 oktober 2006 00:02
Nitra98 skrev:
Jag har också en nugget, den har aldrig rört växterna, däremot är den duktig på att äta alger! :) (Jag TROR det är en L081)

Nä någon L-081 är det inte, dock så är det mest troligt att det är en L-018 :D

För att få korrekt infå, www.goc.se klicka på ARTREGISTER, skriv sedan "NUGGET" i Handelsnamn/L-Nummer:

Och vipps så får ni upp info om dessa tre olika L-malar som ofta säljs av grossisterna som Nugget Mix, det vill säga, olika sorters Golden Nugget.

//Calle
#5 - 3 oktober 2006 10:55
Nä någon L-081 är det inte, dock så är det mest troligt att det är en L-018 :D

//Calle

Oj, tack, jag kan ha blandat ihop siffrorna, minns att jag kollade när jag köpte den men har nog vänt på ordningsföljden då! :p
#6 - 3 oktober 2006 16:53
Jag tackar för informationen, jag får väl se fram över vilket L-nr. den är.
#7 - 3 oktober 2006 19:51
Det ser exakt ut som min Golden Nugget, och det är enligt säkra källor en L-081...
#8 - 3 oktober 2006 21:04
Det ser exakt ut som min Golden Nugget, och det är enligt säkra källor en L-081...

Vilken ser exakt ut som din?
#9 - 3 oktober 2006 21:59
Vilken??
Båda skulle jag säga!

Lukes länkt till en bild visar en betydligt mindre fisk än Nitras (din).
Det jag läst mig till är att L-081 har färre men lite större gula prickar. Men om mansöker runt på olika sidor om malar tex. PlanetCatfish och kollar in Aqualogs bok om L-malar blir man lätt villrådig.

När sedan akvariebutikerna får en påse med "Golden Nugget Mix" underlättar det ju inte för oss(kunden).
#10 - 3 oktober 2006 22:15
Okej, nu tycker ju inte jag att våra Nuggets var lika alls, Lukes har färre och större prickar än min så jag är rätt säker på att det rör sig om olika L-nr...
#11 - 4 oktober 2006 20:53
[quote=Torstensson;852134]Vilken??
Båda skulle jag säga!

Det jag läst mig till är att L-081 har färre men lite större gula prickar. quote]
nä det har du nog fattat fel ! det är 177:an som har störst prickar och lite färre till antalet
man kan skicka en bild til janne på goc.se och få den identifierad, han e duktig som få
hälsningar Börge
#12 - 4 oktober 2006 22:13
[quote=Torstensson;852134]Vilken??

Båda skulle jag säga!

Det jag läst mig till är att L-081 har färre men lite större gula prickar. quote]

nä det har du nog fattat fel ! det är 177:an som har störst prickar och lite färre till antalet

man kan skicka en bild til janne på goc.se och få den identifierad, han e duktig som få

hälsningar Börge

Ja att det är L-177 som har minst antal och störst prickar har även jag för mig.

Att skicka bilder till Janne är väl inte det snällaste (då han har fullt upp), men lägg upp bild i forumet på www.goc.se är ett bra alternativ:)

Det finns även mycket info i artregistret på GOC:p

//Calle
Guest
#13 - 5 oktober 2006 16:33
L81 är ju den lättaste att urskilja tycker jag...den har de minsta prickarna och mer prickar än L18 och L177
#14 - 5 oktober 2006 17:08
Det e jag som e ute å yrar.... Jag skrev 081 men menar 177...
Bortse från mina virriga inlägg i denna tråd!
*f-låt*

Annons