Golden Nugget (L-177)

#1 - 6 september 2005 06:09
Undrar lite över dessa malars beteende.
Från början jagade dom varandra när dom kom in på varandras område men numera kan dom ligga och äta "nos" mot "nos".
Sedan böjer dom upp stjärtfenan och ligger sida vid sida (stjärtfena mot "nos") och blir vad det ser ut som "stela" och ligger och skakar (vibrerar).
Handlar detta om lek eller vad?
Detta görs helt öppet i akvariet, inte i någon grotta eller så.
Tycker inte att dom borde vara könsmogna eftersom dom bara är ca. 6 cm och jag har inte haft dom speciellt länge.

Vore kul att veta vad det är som händer.

/Mikael
#2 - 16 september 2005 12:23
L177

[QUOTE=Mustang]Undrar lite över dessa malars beteende.
Från början jagade dom varandra när dom kom in på varandras område men numera kan dom ligga och äta "nos" mot "nos".
Sedan böjer dom upp stjärtfenan och ligger sida vid sida (stjärtfena mot "nos") och blir vad det ser ut som "stela" och ligger och skakar (vibrerar).
Handlar detta om lek eller vad?
Detta görs helt öppet i akvariet, inte i någon grotta eller så.
Tycker inte att dom borde vara könsmogna eftersom dom bara är ca. 6 cm och jag har inte haft dom speciellt länge.

Vore kul att veta vad det är som händer.

/Mikael[/QUOTE]

Det är antagligen två hanar du har... L177:an är ganska revirbildande och hanarna försvarar sitt revir mer och mer ju större de blir, dock brukar de inte skada varandra. Att de inte är i någon grotta eller så beror på att det är ungfiskar du har som tränar sitt beteende innan de blir könsmogna. I övrigt mycket trevlig mal (har ett stort gäng som jag försöker odla på), se till att de får lite squash då och då det älskar de! Skala en bit squash och trä en sked igenom så den sjunker, låt ligga i akvariet ett dygn. Ge dem två bitar/vecka utöver vanligt foder (fodertabletter och räkmix brukar gå hem). Bli inte förvånad om de inte äter första gången men det kommer de att göra. Ett annat tips är att de trivs bäst om de kan sitta nära utströmmningen från filtret, de gillar när det är strömt. Jag har en stor rot som når upp till ytan och som sitter framför ett power head och där brukar mina malar sitta på rad...
#3 - 16 september 2005 17:05
om man kokar squashen lite snabbt så sjunker den utan sked efter vad jag läst.
#4 - 20 september 2005 05:23
[QUOTE=Raven]om man kokar squashen lite snabbt så sjunker den utan sked efter vad jag läst.[/QUOTE]

Det stämmer, men du kan förlora viktiga vitaminer/näringsämnen om du kokar den.

Annons