Golden magrar och dör en efter en

#1 - 13 april 2012 15:19
Hej,

Jag har under en ganska lång tid haft problem med att mina Golden magrar och dör en efter en.
De ser ut att äta och få i sig mat, och alla ser pigga och livliga ut.. utom en. Den ser mager ut, ögonen ser stora ut och de simmar "stelt". Efter någon månad dör den och sedan är det dags för nästa att gå samma öde till mötes. Såhär har det pågått i ett par år nu.

Jag har även Rödzebra och Demasoni i samma burk, men dom är det inte samma problem med.

Någon som har någon idé vad det kan bero på? Är de bara "mobbade" eller kan man göra något åt det?
#2 - 13 april 2012 16:03
Fråga ett: Vad matar du dina Mbunas med?

Fråga två: Hur beter dina Demasoni sig mot dina golden?

Fråga tre: kan dina golden gömma sig ordentligt?

Fråga fyra: byter du vatten ordentligt?

Fråga fem: hur stort är akvariet?

Fråga sex: hur många av varje art har du?
:)
#3 - 14 april 2012 12:55
wenne skrev:
Hej,

Jag har under en ganska lång tid haft problem med att mina Golden magrar och dör en efter en.

De ser ut att äta och få i sig mat, och alla ser pigga och livliga ut.. utom en. Den ser mager ut, ögonen ser stora ut och de simmar "stelt". Efter någon månad dör den och sedan är det dags för nästa att gå samma öde till mötes. Såhär har det pågått i ett par år nu.

Jag har även Rödzebra och Demasoni i samma burk, men dom är det inte samma problem med.

Någon som har någon idé vad det kan bero på? Är de bara "mobbade" eller kan man göra något åt det?
Malawiciklider drabbas väldigt lätt av tamflagellater (tarmparasit) och detta leder till undernäring och svält till döds, eftersom flagellaterna stjäl näringen från fisken. Väldigt viktigt att ge korrekt föda (tex röda mygg är otroligt olämpligt) och att miljön inte är stressande för att unvika utbrott!
#4 - 14 april 2012 13:37
Åheim är inne på en av mina punkter.

Mbunas ska ha grönfoder..
#5 - 14 april 2012 18:55
1. Dom äter räkmix
2. Dom bryr sig inte speciellt mycket om varandra.
3. Det finns gott om gömställen, ett hörnakvarium där båda väggarna är fulla med lavastenar som ger massor av grottor.
4. Byter vatten regelbundet.
5. 350 liter hörnakvarium
6. Nu är det bara 3 demasoni kvar, 5-6 Golden, 5-6 Rödzebror
#6 - 14 april 2012 19:45
Ok.

Då ligger flaggelater nära till hands.

Skicka ett Pm till Malawijanne, han om någon lär ge dig bra råd.

Antalet känns lite litet, då kan det lätt bli stressigt.

Du kan ju lätt klämma i 45-50 st i det karet :)
#7 - 15 april 2012 09:35
Ok.

Då ligger flaggelater nära till hands.

Skicka ett Pm till Malawijanne, han om någon lär ge dig bra råd.

Antalet känns lite litet, då kan det lätt bli stressigt.

Du kan ju lätt klämma i 45-50 st i det karet :)

Tack för alla svar!

Om det nu är flaggelater, kan man göra något?

Fler firrar är på G, har ca 10 Demasoni och ett gäng golden på tillväxt som ska i när de vuxit till sig lite i ett mindre kar.
Efter att ha räknat lite noggrannare så är det minst 8 Rödzebror också.

Annons