Golden, Lombardio och...

#1 - 31 januari 2003 19:03
Shit pommfritt!
Lombardio är visst en tuff rackare. Det sa han inget om när han rekomenderade den, när jag stod där och fick svettbrytningar i valet och kvalet. Den föll mig i smaken och de var delikata exemplar som visade toppform. Mindre bra som pålägg var att han vägrade sälja dom annat än parvis (dom ville inte bara få hannar kvar). Men det skulle gå bra, aggressiva på sedvanligt Mbuna-manér, men inte något utöver det vanliga, så två par skulle gå bra sa han (ville ju ha fler än bara ett par då).

Ajsing bajsing kliade jag mig på lillhjärnan när jag läste mer om den hemma. Lombardion kan ju bli en riktig jäkel som granne och artfrände i karet. Å två hannar på 120cm är kanske inte världens mest optimala förhållande. Inte verkade det bättre när jag läste på några håll att den dessutom kan börja se all fisk som inkräktare som ska dra sin väg med besked, speciellt kan det här gälla andra gula firrar. Vilken tur att mina andra fiskar är Golden.... dom är ju inte så gula HA-HA.

Då vet ni att mina andra fiskar blev Golden - 6 ungfiskar. Det enda jag var tämligen säker på att jag ville ha innan och likaledes säker på att dom skulle ha hemma.

Så kan det gå när man är i köptagen och inte är bestämd och tänker efter före. Varför det blev så kan vi lämna därhädan. Köpt är köpt och utmaningen är antagen. Nu är det bara att vänta och se hur det utvecklar sig och vad Lombardiogruppen tar sig för. Än så länge är det fridfullt i karet och enbart ytterst lite harmlöst smågnabb. Lomba-hannarna bryr sig inte om varandra ett skvatt i nuläget.

10 ungfiskar simmar i karet (240L) just nu och det finns plats för fler, vilket jag hade tänkt mig. Som sagt så är inte färgen något som jag prioriterar, men nu har jag mycket gult så det räcker. Med tanke på Lombardions riskbeteende, så undrar jag vad ni skulle kunna tänka er, som mer passande sällskap. Ett par Synodontis står på hitlistan redan. Och någon annan blir det ändå framigenom.

Har jag satt mig i knipa nu eller? Kom på i efterhand att jag inte skulle ha fokuserat mina önskningar över vad jag skulle vilja ha (det finns ju alltför många läckerbitar så det är omöjligt att lägga allt nödvändigt på minnet). Utan istället fokuserat mig på vad jag skulle undvika. Då hade jag kanske haft lättare att minnas ett färre antal att inte falla för. Hade visserligen planerat att ta med mig BTN-guiden, men kom jag ihåg det när det var så dags.... nä

Så kan det gå

Smike
#2 - 1 februari 2003 13:49
Jag var också tveksam när jag köpte mina Lombardoier.
Ägaren talade om för mig att dom kan vara aggresiva.
Trots detta så köpte jag två hanar och fyra honor. Har nu haft dom i ett halvår och det är enbart en hona som visar små tendenser till aggresivitet. Dock inte så att hon stör.
Det är en vacker fisk.
Så mitt råd är att du behåller dom och ser vad som händer.
Tror också att du bör ha många fiskar i ditt akvarie. Det brukar hämma aggresiviteten.
Lycka till.

/Roger

Annons