Golden-lek

#1 - 6 augusti 2007 18:01
hej!

jag vet att jag startat en tråd i ungefär samma ämne

men i alla fall

detta gäller hur man kan påverka Goldens lek, har temperaturen betydelse, matnings-dosen, belsyningen, antal ljustimmar?

jag har 3 hannar o en hona, TROR jag, jag köpte dem i tron att det var 3 honor och en hanne, men det verkar vara det motsatta som sagt var

någon?

glad för alla tips!

mvh

Kristoffer
#2 - 6 augusti 2007 18:42
Allt som är en förändring triggar till lek. När du byter vatten häll i lite kallare. Byt inte vatten på 2 veckor o byt lite mer när du väl byter. Släck ljuset bågra dagar. Mata inte på ett par dagar o ge lite mer sen. Ja allt som är en förändring. Här sätter bara fantasin gränser :)
#3 - 6 augusti 2007 18:48
tulle89 skrev:
Allt som är en förändring triggar till lek. När du byter vatten häll i lite kallare. Byt inte vatten på 2 veckor o byt lite mer när du väl byter. Släck ljuset bågra dagar. Mata inte på ett par dagar o ge lite mer sen. Ja allt som är en förändring. Här sätter bara fantasin gränser :)

hej!

ok

tack för tipsen

jag skall prova med att inte mata på ett par dagar

börjar med det

ha re

Kristoffer
#4 - 7 augusti 2007 08:24
Rejäla om-omöbleringar kan också vara bra för att trigga lek. Inga trick i världen hjälper om de inte själva känner sig mogna dock.
#5 - 8 augusti 2007 19:41
Rejäla om-omöbleringar kan också vara bra för att trigga lek. Inga trick i världen hjälper om de inte själva känner sig mogna dock.

ok

funderar på att köpa lite ny sand i morgon, orange eller vit, köpa ett par nya växter och lite sten och göra om lite
får se om det hjälper, hoppas det!

mvh

Kristoffer
#6 - 8 augusti 2007 23:29
Orange? Kan det vara snyggt med gula fiskar?
#7 - 10 augusti 2007 15:29
hej!!
nej kanske inte

köpte inte det, utan vit korallsand och en ny bakgrund!

det blev mycket snyggt!!

mvh

Kristoffer
#8 - 10 augusti 2007 15:43
kan man få en söt liten bild på det hela :P
#9 - 10 augusti 2007 16:13
ursäkta
en söt liten bild?

sorry har ingen kamera

men senare så

ha re

Kristoffer
#10 - 10 augusti 2007 16:14
ok väntar ivrigt :P
#11 - 10 augusti 2007 16:16
ok

jo då

lovar lägga upp den så fort jag har den!

ha re

Kristoffer
#12 - 10 augusti 2007 16:21
Är inte korallsand skadligt för sötvattensfiskar?
#13 - 10 augusti 2007 17:08
Kjaer skrev:

Hehe,nu får vi nog snart stackars Stoffy att gråta men, jo, fiskarna kan väl skära sig på den har jag för mig.
#14 - 10 augusti 2007 19:49
Hehe,nu får vi nog snart stackars Stoffy att gråta men, jo, fiskarna kan väl skära sig på den har jag för mig.

Någon som råkat ut för det. Är ju många som har den och aldrig sett någon som haft problem. Har den inte själv ännu men funderar på den i ett nytt kar som är på G.
#15 - 10 augusti 2007 20:02
Kjaer skrev:

hej

vet ej, men det tor jag inte då de har de i ALLA sina akvarier där jag köper dem

Kristoffer
#16 - 10 augusti 2007 20:04

hej

nej det tror jag inte eftersom de har korallsand i ALLA sina malawiakvarier där jag köper mina fiskar, så det är nog helt säkert!!

mvh

Kristoffer
#17 - 11 augusti 2007 02:12
jaa du kan ta bra den klart vit korall eller vit kalk den så bra lämpigt så högt ph till malawiciklider.. jag egna själv har den mkt kalksand bland med vanligt den så fungerar den bra alla min malawiciklider.. har många den munruvare själv mitt akvariet.. bra att byter vatten runt 30-40 procent varje vecka.. så den gillar vit vatten så ordenligt med stenar att skall renttvättat.. och rent på din filter.. hur många har du den malawiciklider och hur mkt stora akvarium??
#18 - 11 augusti 2007 10:46
Långås skrev:
Någon som råkat ut för det. Är ju många som har den och aldrig sett någon som haft problem. Har den inte själv ännu men funderar på den i ett nytt kar som är på G.

Har inte sett någon som sagt att det hänt just honom/henne måste jag erkänna, bara en sån där generell grej man brukar läsa att korallsand är lite väl vass för snabba fiskar som Malawi.
Kalksten som någon nämnde fungerar dock helt ok, har det själv.
#19 - 12 augusti 2007 11:29
jaa du kan ta bra den klart vit korall eller vit kalk den så bra lämpigt så högt ph till malawiciklider.. jag egna själv har den mkt kalksand bland med vanligt den så fungerar den bra alla min malawiciklider.. har många den munruvare själv mitt akvariet.. bra att byter vatten runt 30-40 procent varje vecka.. så den gillar vit vatten så ordenligt med stenar att skall renttvättat.. och rent på din filter.. hur många har du den malawiciklider och hur mkt stora akvarium??

va????

förstod typ 0 procent av det du skrev

Kristoffer
#20 - 12 augusti 2007 13:18
Stoffy34 skrev:
va????

förstod typ 0 procent av det du skrev

Kristoffer

jaa jag har svårt svenska spårk själv.. ja jag menar att du kan ha den kalksand el korallsand i botten så den bra till malawisjön så högt ph så och du kan byter ofta vatten den 30-40 procent varje veckor.. jag har själv den hemma så den mår bra min fiskar.. mvh classe
#21 - 12 augusti 2007 18:58
ok
då vet jag, jo jag tycker den verkar fungera bra, samtidigt som den är snygg tycker jag!!

ha re bra
Kristoffer
#22 - 19 augusti 2007 13:11
hur ser golden ut när dom leker då? har två stycken som jagar varandra i en ring jämt och ständigt, ser ut som en hund som jagar sin egen svans =)

kan det vara lek på g?
#23 - 19 augusti 2007 16:05
hur ser golden ut när dom leker då? har två stycken som jagar varandra i en ring jämt och ständigt, ser ut som en hund som jagar sin egen svans =)

kan det vara lek på g?

Låter mer som om dom slåss tycker jag. Lek går i och för sig till på nästan samma sätt men de brukar gömma sig i någon grotta eller grop när de ägnar sig åt det.
#24 - 19 augusti 2007 18:50
fasen ock.. =) dom jagar iofs både i och utanför grottor... några andra tydliga tecken på lek? så man vet vad man ska kika efter?
#25 - 21 augusti 2007 11:41
Jo när de simmar runt verkar mer vara nån sorts "strid" för dominans, verkar vara hanarna som håller på. Har lyckats missa mina golden-lekar. Men hanan brukar "darra" och hålla på. En av mina Hongi-hanar toksimmade runt ett stenröse där han grävt och blev väldigt intensiv i färgerna (vilket förmodligen är svårt att se på golden då tycks ligga på max färgintensitet konstant). Hongihonan stod och väntade medans hanen gjorde sina rusher och vände och vred på sig. Det var lite svårt att se exakt vad som hände sen mellan stenarna, men en timme senare stod i alla fall honan och tuggade med munnen full! Kort sagt leken är nog intensivare än allt annat beteende.
#26 - 23 augusti 2007 15:18
hej

ok
intressant

då vet jag lite mer

mvh

Kristoffer

Annons